Drum Nou, mai 1961 (Anul 18, nr. 5085-5109)

1961-05-03 / nr. 5085

rum nou ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL PHR BRASOV ” SI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL ANUL XVIII, Nr. 5085 ★ MIERCURI 3 MAI 1961 ★ 4 PAGINI, 20 BANI PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂ! Cuvîntarea tovarăşului Chivu Stoica rostită la posturile noastre de radio şi televiziune Cu prilejul zilei de 1 Mai tovarăşul Chivu Stoica, membru al Biroului Politic şi secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romin, a rostit la posturile noastre de radio şi televiziune următoarea cuvîntare: Dragi tovarăşi şi prieteni, oameni ai muncii din patria noastră, Poporul nostru sărbătoreşte astăzi, împreună cu popoarele ţărilor socialiste frăţeşti, cu oamenii muncii din întreaga lume, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, zi de luptă a clasei muncitoare pentru viitorul luminos al întregii omeniri, pentru pace, democraţie şi socialism. In această zi, în care poporul muncitor trece în revistă roadele minunate ale muncii sale entuziaste, permiteţi-mi ca în numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, al Consiliului de Stat şi al guvernului Republicii Populare Romíne să transmit clasei muncitoare, ţărănimii muncitoare, intelectualităţii, întregului nostru popor un fierbinte salut şi felicitări pentru succesele obţinute în dezvoltarea economiei şi culturii, în lupta pentru desăvîrşirea construcţiei socialismului. Sărbătorim ziua de 1 Mai în condiţiile unui puternic avînt in munca întregului popor pentru îndeplinirea sarcinilor măreţe trasate de cel de-al III-lea Congres al partidului. Pretutindeni pulsează viaţa nouă, se înalţă fabrici şi uzine, se construiesc cartiere intregi de locuinţe, pe ogoarele unităţilor socialiste din agricultură lucrează tot mai multe tractoare, combine şi alte maşini agricole, se schimbă întreaga înfăţişare a satelor. Poporul nostru liber şi stăpin pe soarta sa a transformat Rominia intr-o ţară socialistă cu o industrie în continuă dezvoltare, cu o agricultură în plin progres şi o cultură înfloritoare. întrecerea socialistă în cinstea zilei de 1 Mai şi a glorioasei aniversări a partidului, în centrul căreia se află lupta pentru ridicarea calităţii produselor, s-a transformat într-o mişcare a întregului popor şi s-a concretizat în succesele obţinute în îndeplinirea şi depăşirea sarcinilor prevăzute în planul de stat pe trimestrul I al acestui an, care a fost realizat în proporţie de circa 104 la sută. Volumul producţiei globale industriale este cu aproape 18 la sută mai mare faţă de perioada corespunzătoare a anului trecut. Aceste succese sînt rezultatul muncii pline de avînt şi al priceperii clasei noastre muncitoare, care traduce în viaţă cu hotărîre şi consecvenţă politica partidului de industrializare socialistă a ţării. Realizări de seamă au fost obţinute şi în agricultură Marea majoritate a ţăranilor muncitori, urmînd cu încredere calea arătată de partid, muncesc uniţi în gospodării colective şi întovărăşiri agricole. Harnica noastră ţărănime muncitoare a pornit cu multă însufleţire la efectuarea la timp şi în bune condiţii a lucrărilor agricole de primăvară, munceşte pentru sporirea continuă a producţiei vegetale şi animale, îşi făureşte condiţii de viaţă tot mai bune, asigurînd în acelaşi timp cantităţi sporite de produse agro-alimentare necesare Industriei bunurilor de consum şi aprovizionării celor ce muncesc. Punindu-şi talentul şi energia în slujba socialismului, intelectualitatea aduce un aport de preţ la dezvoltarea economiei naţionale, la îmbogăţirea patrimoniului nostru cultural, la răspîndirea largă a culturii în masele poporului. Ca rezultat al succeselor obţinute în economie, in creşterea venitului naţional, partidul şi guvernul au înfăptuit, o serie de măsuri menite să satisfacă tot mai deplin cerinţele materiale şi culturale ale oamenilor muncii. Salariul real a crescut în primul an al planului de şase ani cu ii la sută, iar veniturile ţărănimii,realizate numai din vînzările de produse către stat, au fost de circa 9,5 miliarde lei. In anul 1960 şi în primul trimestru al acestui an au fost construite din fondurile statului şi date în folosinţă peste 34.000 de apartamente Elanul şi spiritul creator al celor ce muncesc, devotamentul lor faţă de cauza socialismului sunt chezăşie că planurile de dezvoltare economică şi de ridicare continuă a nivelului de trai vor fi şi în viitor îndeplinite cu succes. Tovarăşi, Sărbătorim anul acesta 1 Mai in condiţiile cînd sistemul mondial socialist exercită o înrîurire hotărîtoare asupra* evoluţiei societăţii omeneşti. Marile realizări ale Uniunii Sovietice în construcţia desfăşurată a comunismului, avîntul ştiinţei şi tehnicii sovietice, succesele remarcabile ale popoarelor din toate ţările socialiste în dezvoltarea economiei şi culturii demonstrează cu puterea faptelor superioritatea incontestabilă a socialismului asupra capitalismului. Creşterea impetuoasă a sistemului socialist mondial, unitatea şi coeziunea de nezdruncinat a ţărilor socialiste şi mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale sporesc influenţa ideilor socialismului în întreaga lume In această primăvară care va rămîne de-a pururi in amintirea popoarelor prin minunata victorie a omului comunist, care a pătruns pentru --prima oară un Cosmos, mai strălucitoare ca oricînd luminează în inimile tuturor celor ce muncesc încrederea nestrămutată în triumful cauzei comunismului - primăvara omenirii. Ziua de 1 Mai este sărbătorită de oamenii muncii din ţările capitaliste sub semnul luptei pentru interesele lor vitale, pentru drepturi democratice şi progres social, pentru apărarea păcii. Clasa muncitoare şi alte pături muncitoare din ţările capitaliste se ridică împotriva politicii monopolurilor de aruncare pe umerii celor ce muncesc a poverii crizei economice şi a cursei înarmărilor, împotriva şomajului în continuă creştere, împotriva scumpirii vieţii, inflaţiei, sporirii impozitelor, restrângerii drepturilor cetăţeneşti. Trimitem muncitorilor, tuturor oamenilor muncii, partidelor comuniste din ţările capitaliste un călduros mesaj de simpatie frăţească şi solidaritate internaţionalistă. Desfăşurarea recentă a evenimentelor pe arena internaţională arată că forţele care luptă pentru apărarea libertăţii popoarelor şi a păcii împotriva acţiunilor agresive ale imperialiştilor sînt mai mari şi mai puternice decit oricînd. Zdrobirea de către poporul cuban a agresiunii săvîrşite de mercenarii imperialismului american a fost salutată cu mare bucurie de poporul nostru. Această victorie a demonstrat din nou hotărîrea cu care îşi apără independenţa popoarele care au scuturat jugul imperialist, sprijinul puternic de care se bucură lupta lor din partea lagărului socialist, a popoarelor iubitoare de pace şi libertate-Poporul nostru sprijină lupta dreaptă a poporului algerian pentru eliberarea patriei sale de sub jugul colonialismului, pentru dreptul de a dispune în deplină libertate de soarta sa, lupta celorlalte popoare din Asia şi Africa pentru libertate şi independenţă politică şi economică, în ţara noastră a produs o mare satisfacţie eşecul puciului militarfascist din Algeria, ca urmare a ripostei date de milioanele de oameni ai muncii din Franţa şi Algeria. Ne exprimăm calda simpatie pentru masele populare din Franţa, în frunte cu clasa muncitoare, care s-au ridicat cu hotărîre în apărarea democraţiei. Tovarăşi. In domeniul relaţiilor internaţionale, Republica Populară Romînă este un factor activ al luptei pentru pace. La temelia politicii externe a ţării noastre stau prietenia şi alianţa de nezdruncinat cu Uniunea Sovietică şi cu celelalte ţări ale lagărului socialist. O manifestare a prieteniei şi frăţiei popoarelor din ţările socialiste a fost recenta vizită în ţara noastră a delegaţiei de partid şi guvernamentale cehoslovace, conduse de tovarăşul Antonin Novotny, ca şi vizita în Republica Populară Polonă a delegaţiei noastre de partid şi guvernamentale în frunte cu tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej-Republica Populară Romina sprijină cu hotărîre acţiunile întreprinse de Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice şi guvernul sovietic în frunte cu tovarăşul Hruşciov în vederea consolidării păcii. Guvernul Republicii Populare Române și partidul nostru acționează cu consecvență pentru promovarea prin (Continuare în pag. 2-a) întreaga ţară a sărbătorit cu entuziasm ziua de 1 Mai. Cu acest prilej oamenii muncii şi-au manifestat dragostea neţărmurită , faţă de partid, hotărîrea de a întîmpina glorioasa aniversare a partidului cu noi şi însemnate realizări în construcţia socialistă. Ei şi-au exprimat totodată ataşamentul profund faţă de cauza păcii şi prieteniei între popoare. (1 SĂRBĂTORIREA ZILEI DE 1 MAI Pentru pace şi socialism Demonstraţia oamenilor muncii din oraşul Sibiu Zorile au găsit oraşul Sibiu îmbrăcat în straie de sărbătoare. Pe faţadele clădirilor erau arborate drapele tricolore şi roşii, lozinci luminoase sau scrise pe fond roşu aprins. Sibiul a întîmpinat în strălucitoare veştminte 1 Mai, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc. In primele ore ale dimineţii, locuitorii oraşului au început să se reverse pe străzi. Coloane după coloane se îndreptau spre centrul oraşului, unde avea loc mitingul închinat acestei măreţe sărbători, în piaţa Republicii şi pe străzile din jur s-a strîns o mare de oameni, o mare de pancarte şi steaguri care vorbesc alături de cei ce le poartă despre pace, despre succesele obţinute de ei în producţie. La ora 9 la tribuna oficială au apărut conducătorii organelor locale de partid şi de stat. După ce tov. Liviu Paştiu, preşedintele Consiliului sindical local a rostit cuvîntul de deschidere al mitingului, tov. Ioan Goga prim-secretar al Comitetului orăşenesc de partid, a felicitat pe oamenii muncii din oraşul şi raionul Sibiu cu prilejul zilei de 1 Mai. In cuvîntul său tov. Ioan Goga a făcut o scurtă trecere în revistă a succeselor obţinute în producţie, cu care oamenii muncii din oraşul şi raionul Sibiu întîmpină ziua de 1 Mai şi glorioasa aniversare a partidului. Vorbitorul a subliniat că entuziasmul cu care muncitorii s-au angrenat în întrecerea socialistă pentru a da produse de calitate superioară, este expresia recunoştinţei lor faţă de gloriosul nostru partid. După miting a început tradiţionala demonstraţie a oamenilor muncii. In piaţă îşi face apariţia un frumos car alegoric, reprezentind globul pămîntesc, care simbolizează unitatea tuturor oamenilor în lupta pentru o pace trainică. Apoi pe stradă s-a revărsat tinereţea, însoţiţi de tradiţionalele fanfare, elevii şcolilor elementare, medii, profesionale şi tehnice din Sibiu, schimbul de inline al constructorilor socialismului, au venit într-o nesfîrşită coloană spre a-şi manifesta recunoştinţa faţă de partid, pentru copilăria lor fericită, pentru minunatele condiţii de învăţătură pe care partidul le-a asigurat tuturor copiilor. Plini de mîndriepentru rezultatele lor, au deschis demonstraţia coloanelor muncitoreşti, harnicii metalurgişti de la uzinele „Independenţa“. Produsele acestei uzine, a cărei dezvoltare se exprimă în faptul că azi se realizează în numai 17 zile întreaga producţie a anului 1938, participă în acest an la expoziţiile internaţionale de la Cairo şi Leipzig. Purtînd drapele, portrete ale clasicilor marxism-leninismului, şi ale conducătorilor partidului şi statului nostru, pancarte pe care erau înscrise succesele obţinute în producţie, metalurgiştii de la „Independenţa“ au raportat partidului cu prilejul acestei demonstraţii că planul producţiei globale a fost depăşit pe primele 4 luni ale anului cu 3,4 la sută, calitatea produselor fiind simţitor îmbunătăţită. Pe feţele fiecărui muncitor din coloană se citea bucuria acestor succese. Cu aceeaşi bucurie, şi-au manifestat R. PLESA (Continuare în pag. 2-a) Cîntec, joc veselie Oraşul a îmbrăcat din nou haine de sărbătoare. Mii de steaguri de purpură împodobesc blocurile noi, ca şi casele bătrîne. Pe străzi e o revărsare de lume, proprie sărbătorilor îndrăgite de oamenii muncii. Locuitorii Braşovului, ţarcul gînd arterele oraşului nu fac decit să treacă în revistă noile lor izbînzi, cucerite sub îndrumarea partidului nostru drag. In faţa şuvoiului de lume defilează la acest 1 Mai, zeci de noi blocuri, unele care şi-au primit deja locatarii, altele împresurate de schele, bulevarde noi, alei şi pasaje proaspete, germinate de munca oamenilor, noile trasee de troleibuz, magazine şi localuri noi. In această zi de sărbătoare pe zecile de şantiere munca a încetat. Constructorii au împodobit schelele cu drapele roşii şi acum, împreună cu familiile privesc plini de admiraţie contururile viitoarelor edificii. La anul, pe aceste locuri vor răsări obiective noi: gara nouă, bulevarde şi blocuri noi. Şi mîndria oamenilor va fi din ce în ce mai mare, iar dragostea lor faţă de partidul nostru le va umple inimile şi îi va înflăcăra spre alte şi alte acte de eroism. Sub un megafon de pe noul bulevard din faţa hotelului „Carpaţi“ oamenii s-au strîns ciorchine. Acordurile grave ale unui poem simfonic închinat măreţelor victorii cucerite sub conducerea partidului, umplu piaţa şi inimile oamenilor. Eroismul omului simplu e turnat in minunate tipare artistice. Alături, un grup de tineri, îmbrăcaţi în pitoreşti costume naţionale se urcă un troleibuz. - Unde veţi dansa? îi întreabă o femeie. - La clubul „Tractorul'‘ răspund tinerii. Constructorii de tractoare din Braşov se mîndresc cu impunătorul lor club ridicat în anii măreţi ai democraţiei populare. Uriaşa sală a clubului s-a dovedit însă ne-ncăpătoare cu prilejul manifestărilor artistice din după-amiaza zilei de 1 Mai. Peste 1.000 de muncitori cu familiile, au umplut la refuz marea sală a clubului. Sus pe scenă au evoluat zeci de artişti amatori şi profesionişti, oferind celor prezenţi spectacole dintre cele mai izbutite. Programul a fost deschis de orchestra populară „Mioriţa“ care a executat o suită de melodii populare îndrăgite de oamenii muncii. Şi la acest spectacol constructorii de tractoare s-au reîntîlnit cu Elena Badioc ieri artistă amatoare a clubului, astăzi solistă a orchestrei „Mioriţa“. De un succes deosebit s-a bucurat şi programul de brigadă oferit de brigada artistică de agitaţie a uzinelor „Metrom“ - formaţie fruntaşă. In acest program, de o înaltă ţinută artistică, sunt cuprinse momente din munca avîntată a colectivului de muncă de A. SOCACIU (Continuare în pag. 2-a) luli Hullil. Carul alegoric al fabricii „Flamura Roşie“ reprezintă acestei întreprinderi. sugestiv-- produsele în fruntea coloaîler, muncitorii de la uzinele„Independență" poartă portretele clasicilor marxism-leninismului. * Cu gîndul la partidul nostru scump Mîndri de succesele obţinute pînă acuma, încrezători în viitorul luminos al patriei noastre socialiste, medieşenii au raportat partidului, cu prilejul zilei de 1 Mai, noile succese obţinute în întrecerea socialistă pentru produse de calitate superioară şi la un preţ de cost cit mai scăzut. Despre însemnătatea zilei de 1 Mai şi cea de a 40-a aniversare de la înfiinţarea Partidului Comunist din România a vorbit, în cadrul unui entuziast miting, tov. Dumitru Tolciu, prim-secretar al Comitetului orăşenesc Mediaş al P.M.R. Apoi, în Piaţa Republicii sărbătoreşte împodobită cu portretele dascălilor proletariatului, ale conducătorilor partidului nostru, cu steaguri roşii şi tricolore, pancarte şi lozinci, are loc însufleţită demonstraţie de 1 Mai. Vocile cristaline ale pionierilor care deschid demonstraţia se răspîndesc pretutindeni în piaţă, iar purpura cravatelor incintă privirea. Un frumos car alegoric deschide coloana muncitorilor, inginerilor şi tehnicienilor de la fabrica de piele şi încălţăminte „8 Mai“. In cinstea marilorr sărbători de la 1 şi 8 Mai, ei au îndeplinit planul producţiei globale pe primele 4 luni în proporţie de 102,64 la sută, dînd totodată produse peste plan în valoare de aproape 850.000 lei, în vreme ce valoarea economiilor se ridică la peste 285.000 lei. Urmează colectivul de muncă de la „Bradul Ardelean", după care vin muncitorii întreprinderii „Drum nou“. Metalurgiştii de aici au dat pînă acum peste prevederile planului produse în valoare de 498.000 lei, obţinînd noi succese şi în îmbunătăţirea calităţii produselor. Coloana sticlarilor de la „Vitrometan“, este precedată de un alt car alegoric care înfăţişează de asemenea nenumăratele produse ale întreprinderii. Muncitorii, inginerii şi tehnicienii de aici, în frunte cu comuniştii au făcut ca în ultimul timp indicele intensiv de folosire a maşinilor să crească cu încă 1,6 la sută,iar rebutul să cunoască o neîntreruptă scădere. Printre fruntaşii în producţie recunoaştem pe Dansatorii clubului muncitoresc „Tinetului“ coiiuind într-un dans popular, pe scena uzinelor de autocamioane. ^UtUlltt" In oraşul Tîrgu Secuiesc într-o atmosferă de mare sărbătoare oamenii muncii romîni şi maghiari din oraşul Tg. Secuiesc au sărbătorit ziua de 1 Mai printr-un mare miting ce a avut loc în Piaţa Armata Roşie din centrul oraşului. Cei peste 4.000 de participanţi purtau drapele şi lozinci, portrete ale dascălilor proletariatului, ale conducătorilor partidului, grafice de producţie care vorbeau despre înfăptuirile cu care colectivele de muncă din acest oraş au întîmpinat sărbătoarea solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc. Pe graficul de producţie al întreprinderii industriale raionale stă scris cu litere mari că pînă la 1 aprilie 1961 colectivul de muncă al acestei unităţi şi-a îndeplinit sarcinile de plan la producţia globală în proporţie de 118,7 la sută şi a realizat economii la preţul de cost peste sarcina de plan în valoare de 114.000 lei. Muncitorii din cadrul Uniunii raionale a cooperativelor de consum au raportat şi ei partidului că pe primul trimestru al anului, planul de desfacere cu amănuntul a fost îndeplinit în proporţie de 101,3 la sută, iar cel cu ridicata cu 115,5 la sută. Sarcinile de plan la achiziţii au fost realizate în proporţie de 116 la sută, s-au realizat economii prin reducerea cheltuielilor de circulaţie în valoare de 93.000 lei şi s-au dat beneficii peste plan în valoare de 2,75.000 lei. Despre acestea şi despre alte înfăptuiri pe care oamenii muncii din oraşul şi raionul Tg. Secuiesc le-au închinat zilei de 1 Mai şi aniversării a 40 de ani de la înfiinţarea Partidului Comunist din Romînia au vorbit la mitingul oamenilor muncii tov. Iosif Nemeth prim-secretar al Comitetului raional al P.M.R., în limba romînă şi tov. Iuliu Molnar preşedintele Consiliului sindical raional, în limba maghiară. După miting sala cinematografului „8 Mai“ a găzduit o frumoasă manifestare culturală la care şi-au dat concursul mai multe echipe artistice din întreprinderile şi instituţiile oraşului. ELISABETA SIMO, coresp. membru al subredacţiei noastre voluntare din Mediaş ,Mihai Bordi, Ioan Kislinger, Ion Bokor, I. Bogdan, Gheorghe Rusu şi alţii. Prin faţa tribunei continuă să treacă numeroşi alţi oameni ai muncii din oraşul Mediaş. Ei poartă portretele conducătorilor partidului nostru drag, steaguri roşii şi tricolore, pancarte pe care se pot citi izbînzile de seamă cu care ei au întîmpinat ziua de 1 Mai şi cea de-a 40-a aniversare a partidului. DAN VINTILA în oraşul Sighişoara , zi de 1 Mai. Bătrîna cetate de pe malul Tîrnavei Mari, înveşmintată ca în fiecare an în bogate haine de sărbătoare, parcă a întinerit din nou. Pe sub pomii înverziţi, pe străzile pitorescului oraş şiruri de oameni ai muncii cu feţele surâzătoare STAN VIRTAN şi N. GHIDIU, coresp. (Continuare în pagina 2-a) n oraşul Agnita Pe stadionul „Progresul“ din oraşul Agnita a avut loc în dimineaţa zilei de 1 Mai mitingul oamenilor muncii închinat Zilei solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc.Agnita îmbrăcată sărbătoreşte, a găzduit această minunată şi entuziastă sărbătoare a primăverii, încă din zori, străzile fremătau de voioşia celor care se îndreptau spre stadion. Muncitori şi ţărani, elevi şi intelectuali, purtînd drapele şi portrete ale conducătorilor partidului şi guvernului ţării noastre şi a ţărilor prietene, panouri şi pancarte, au raportat partidului că în cinstea zilelor de 1 Mai şi 8 Mai, ei au obţinut rezultate bune în îndeplinirea angajamentelor. Despre însemnătatea zilei de 1 Mai, despre felul în care oamenii muncii din oraşul şi raionul Agnita au întîmpinat această măreaţă zi, a vorbit tovarăşul Ioan Samson, secretar al Comitetului raional de partid Agnita. Harnicii muncitori ai fabricii de piele şi încălţăminte „Agnita“, în cinstea acestei mari sărbători au dat peste plan produse în valoare de 179.000 lei, iar planul de calitate la încălţăminte a fost depăşit cu 3 la sută şi la piele cu 5 la sută. Desfăşurînd o însufleţită întrecere socialistă şi muncitorii fabricii de tricotaje şi-au înscris cu cinste numele pe panoul realizărilor. Ei au dat peste sarcinile de plan de la începutul anului şi pînă acum mai mult cu 10.000 perechi tricotaje şi au economisit peste 5.000 ace de tricotat. Lucrătorii din cadrul gospodăriei agricole de stat din oraş, au întîmpinat sărbătoarea primăverii cu realizări demne de toată lauda: 105.715 litri lapte peste sarcina planificată livrînd acum lapte în contul celei de-a doua jumătăţi a lunii mai; 18.000 bucăţi ouă şi 42 tone carne peste plan etc. Scandînd lozinci, cîntînd, bucurîndu-se, locuitorii Agnitei şi-au manifestat dragostea lor sinceră, profundul ataşament faţă de politica partidului, faţă de viaţa noastră nouă, pentru pace şi socialism. Mitingul din oraşul Agnita, a fost o puternică demonstraţie a solidarităţii cu oamenii muncii de pretutindeni, o dovadă a dorinţei de pace şi progres.După încheierea mitingului, pe diferitele estrade din oraş şi-au dat întîlnire cele mai bune formaţii artistice din oraş şi raion, care au prezentat spectacole frumoase, viu aplaudate. IOAN VULCAN membru al subredacţiei noastre voluntare din Agnita: