Drum Nou, ianuarie 1963 (Anul 20, nr. 5604-5628)

1963-01-03 / nr. 5604

PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VAI ORGAN AI COMITETULUI REGIONAL PMR BRAŞOV ŞI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL ANUL XX, Nr. 5604 ★ JOI, 3 IANUARIE 1963 * 4 PAGINI, 20 BANI Cuvîntarea tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej, rostită la posturile de radio şi televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăşi şi prieteni, cetăţeni ai Republicii Populare Române, întîmpinăm într-o atmosferă sărbătorească, cu voie bună şi încredere în viitor, anul 1963, an nou de muncă creatoare pentru înflorirea patriei, pentru prosperitatea tuturor făuritorilor de bunuri materiale şi spirituale — oamenii muncii, care îmbogăţesc şi înfrumuseţează an de an Republica noastră. A 15-a aniversare a proclamării Republicii Populare Române a prilejuit un însufleţitor bilanţ al realizărilor obţinute de poporul român. în aceste realizări este întruchipată munca fiecăruia dintre noi, muncitori, ţărani, intelectuali, activişti de partid şi de stat. Pe întreg întinsul ţării, în uzine, pe şantiere, în gospodării colective şi de stat, în instituţii de ştiinţă, învăţămînt şi cultură domneşte o atmosferă de muncă plină de avînt, fiecare îşi aduce contribuţia la opera comună de făurire a vieţii noi, socialiste. Anul de care ne despărţim a dat rod bogat în înfăptuirea măreţelor obiective stabilite de partidul nostru în domeniul sporirii producţiei industriale, al dezvoltării şi întăririi agriculturii socialiste, în transporturi şi construcţii, în ridicarea continuă a nivelului de trai material şi cultural al poporului. Prevederile planului de stat pe 1962 au fost îndeplinite şi depăşite, creîndu-se astfel o bază trainică pentru noi victorii ale construcţiei socialiste în anul care vine. Imaginea ţării noastre este o mărturie strălucită a justeţei politicii partidului, călăuză încercată şi clarvăzătoare a poporului. Anul care s-a scurs a fost încă un an de luptă pentru apărarea păcii — bunul cel mai scump tuturor oamenilor de pe pămînt, un an al întăririi forţelor socialismului, păcii şi progresului, a forţelor care luptă pentru coexistenţa paşnică între toate statele, pentru libertatea şi independenţa popoarelor, întregul mers al istoriei ne arată că, în ciuda tuturor piedicilor, aceste forţe cresc mereu, că lor le aparţine viitorul. întîmpinînd Anul Nou în mijlocul familiilor, prietenilor şi tovarăşilor de muncă, ne exprimăm cu toţii dorinţa caldă ca în anul care vine pacea între popoare să fie consolidată, omenirea să-şi poată consacra toate forţele muncii paşnice, creatoare, pentru făurirea unei vieţi , de belşug şi bunăstare. Dragi tovarăşi, Cu prilejul Anului Nou, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român, Consiliul de Stat şi guvernul Republicii Populare Române adresează întregului nostru popor calde felicitări. Urăm muncitorilor şi muncitoarelor din industria noastră socialistă să lucreze cu spor pentru îndeplinirea sarcinilor de plan, să dea ţării produse tot mai multe şi mai bune, ţărănimii colectiviste, lucrătorilor din gospodăriile de stat şi staţiunile de maşini şi tractoare — să asigure prin munca lor harnică o recoltă îmbelşugată, tinerilor şi tinerelor din uzine şi de pe ogoare — să-şi consacre tot entuziasmul şi elanul lor pentru a aduce din plin contribuţia la avîntul economiei socialiste, tineretului studios — să muncească cu sîrguinţă pentru a-şi însuşi tezaurul de cunoştinţe pe care i le pune la îndemînă şcoala pentru a fi cît mai de folos patriei. Vă dorim tuturor succese în munca voastră plină de abnegaţie, sănătate şi fericire dumneavoastră şi celor ce vă sunt dragi ! Să ridicăm paharul pentru poporul nostru muncitor, pentru patria noastră dragă, pentru viitorul ei luminos, pentru pace, prietenie şi colaborare între toate popoarele ! Vă urăm La mulţi ani, iubiţi tovarăşi şi prieteni ! IKRET pentru stabilirea datei alegerii deputaţilor în sfaturile populare ale oraşelor raionale şi ale comunelor în baza art. 52 din Constituția Republicii Populare Române şi a art. 69 din Decretul nr. 391/1955 cu privire la alegerea deputaţilor în sfaturile populare, Consiliul de Stat al Republicii Populare Române DECRETEAZĂ: Art. Unic. — Alegerile de deputaţi pentru sfaturile populare al oraşelor raionale şi ale comunelor vor avea loc la data de 3 martie 1963. Constituirea sfaturilor populare noi alese se va face după data de 5 martie 1983. Președintele Consiliului de Stat, GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Conferirea titlurilor „Om de Ştiinţă Emerit al R. şi „Medic Emerit al R. P. Pentru activitate îndelungată, contribuţie în dezvoltarea ştiinţei şi merite deosebite în dezvoltarea învăţămîntului superior, Consiliul de Stat al Republicii Populare Române a emis un decret prin care se conferă titlul de ,,Om de Ştiinţă Emerit al Republicii Populare Române“ următoarelor cadre didactice din învăţămîntul superior : prof. v. Teodor Angheluţă, prof. Vaier Bologa, prof. univ. Aru Borza, prof. univ. Ion acad. Arthur Kreindler, acad. Ionescu Siseşti, acad. Octav Mayer, acad. Ştefan Milcu, acad. Alexandru Myller, acad. Ştefan S. Nicolau şi prof. univ. Ovidiu Ţino. Prin alt Decret al Consiliului de Stat, pentru merite excepţionale şi realizări deosebite în domeniul ocrotirii sănătăţii oamenilor muncii, s-a conferit titlul , de „Medic Emerit al Republicii Populare Romíne“, următorilor medici: acad. prof. dr. Aurel Moga, prof. dr. Tiberiu Andrasofszky, prof. dr. Ludovic Osogor, prof. dr. Constantin C. Dimitriu, prof. dr. Mante Du de P. Romíné“ Romíné“ mitrescu, prof. dr. Ion Făgărășanu, membru corespondent al Academiei R. P. Romíné, prof. dr. Ștefan Gîrbea, prof. dr. Ion Mureșan, prof. dr. Constantin Nicolau, prof. dr. Gheorghe Olănescu, prof. dr. Ion Păcurariu, prof. dr. Alfred Rusescu, prof. dr. Tiberiu Spîrchez, prof. dr. Ion Țurai, membru corespondent al Academiei R. P. Romíno, prof. dr. Marin Voiculescu, dr. Leon Bereu, dr. Ernest Kahana, dr. Berthold Merdler și dr. Octavian Nichita (Agerpres). PRINTRE CONSTRUCTORII DE TRACTOARE Entuziasmul tirteresc, veselia, cîntecul şi dansul, au fost din nou oaspeţi nelipsiţi de la tradiţionalul revelion al constructorilor de tractoare. Peste două sute de muncitori, ingineri, tehnicieni şi funcţionari ai uzinei, împreună cu familiile lor, s-au întîlnit la hotarul dintre ani în sala cantinei, minunat împodobită, cu ghirlande şi balonaşe. Oamenii de aici, trăiau din plin emoţiile evenimentului care se apropia cu fiecare bătaie a ceasului. Şi pentru că oricine se gîndeşte în noaptea Anului Nou la ceea ce a realizat şi la ceea ce îi rezervă viitorul, să amintim şi cîteva din succesele obţinute în acest an de muncitorii acestei uzine. Ultimul tractor din planul pe 1962 a ieşit pe poarta uzinei cu patru zile mai devreme. S-au economisit peste 860 tone metal arterra"ate suffSt' s vi] înregistrat şi pe linia ridicării nivelului tehnic al uzinei. In anul 1963 se vor obţine noi şi măreţe izbînzi. Pentru ele şi pentru partidul care ne conduce din victorie în victorie, au ridicat constructorii de tractoare primul pahar la cumpăna dintre ani. Cuvintele rostite de tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej la radio şi televiziune, au fost urmate de urale şi aclamaţii pentru partidul iubit. Apoi tov. Emil Oniga, director general al uzinei, a felicitat întregul colectiv pentru realizările dobîndite, uvîndu-i însemnate succese în munca de înzestrare a agriculturii noastre socialiste cu tot mai multe tractoare. Din nou aplauze. Veselia zburda molipsitoare pe la toate mesele, contaminînd întreaga sală. Le citeai tuturor bucuria zilelor fericite de azi şi încrederea în viitorul luminos, în priviri, pe feţele îmbujorate. Orchestra de muzică populară a fost primită cu aplauze. Au cîntat Ştefan Croitoru, Traian Nanu şi alţi muncitori ai uzinei, în repertoriu: hore, ceardaşuri, cîntece de petrecere şi nelipsita „Periniţă“. Aplaudate au fost şi melodiile de muzică uşoară interpretate de talentata solistă Liliana Pascaru. S-au făcut auzite şi glasurile urătorilor care au amintit în tradiţionalul pluguşor fapte din toate sectoarele uzinei. Urările care nu mai conteneau erau adresate mai ales fruntaşilor. — „La mulţi ani!“ tovarăşe inginer Ilie Trandafirescu! Pentru ce închinaţi paharul ? întrebarea e complicată. Eroul Muncii Socialiste caută să-şi aleagă din noianul de gînduri care-l năpădesc în această clipă, pecel mai ..... .. ^ Pentru noi vectorii în cel de-al patrulea an al sesenatului ! Personal, mă preocupă extinderea turnării din fontă nodulară la mai multe repere de tractor şi chiar la alte întreprinderi constructoare de maşini. — La ce vă gindiţi, tovarăşă Maria Vartic ? — Ca trezoare, mi-am notat în agenda anului 1963 două sarcini importante : calitate şi economii. Cu astfel de gînduri, au întîmpinat noul an şi mecanicul Ioan Roth, strungarul Pompiliu Trifan, controlorul de calitate Traian Leahu, inginerul Nicolae Voicu, electricianul Ion Pitiş. Ei şi ceilalţi constructori de tractoare au sărbătorit revelionul în cîntec, dans şi veselie, închinînd paharele pentru noi izbînzi. C. FOCWC Iii Hoţi la pil la balon... Anul 1963 nu a fost primit numai în jurul meselor pline, cu cîntec şi joc. în vreme ce clinchetul paharelor se amesteca cu urări de bunăstare şi noi succese în muncă, mii de oameni de cele mai diferite profesii se aflau la locul lor de muncă asigurînd în felul acesta cursul normal al vieţii. ...Cuptoarele şi instalaţiile de la fabrica „Temelia“ nu se opresc niciodată. Anul Nou i-a găsit pe o parte din muncitori şi tehnicieni în jurul morilor şi cuptoarelor. La farfuria de granulare a materiei prime pentru cuptorul de clincher, obiectivul fotografic l-a surprins pe comunistul Ştefan Szabó în plină activitate (clişeul nr. 1). ...Un şuier prelung, scrîşnet de frîne şi în noua gară din Braşov, inundată în lumina sutelor de tuburi fluorescente, s-a oprit un tren. Din el se revarsă grupuri vesele care se grăbesc spre diferitele colţuri ale oraşului, unde îşi vor petrece revelionul. Un nou şuier şi trenul porneşte mai departe spre celălalt capăt al ţării. Din cabina sa, operatorul Cornel Nuţiu îi urmăreşte cu atenţie parcursul pe grafic (clişeul nr. 2). ...Noaptea de revelion le-a dat mult de lucru operatoarelor de la Oficiul P.T.T.R. Braşov (clişeul nr. 3). ...Şi pentru că sîntem la capitolul telefoane, trebuie să spunem că telefonul a cam sunat de multe ori în această noapte şi la Policlinica nr. 1 din Braşov. — Alo ! Policlinica nr. 1 ? Vă rog să veniţi pe strada... Nu ştiu ce are copilul, se simte rău. — Aşteptaţi, venim imediat — răspundea dr. E. Manea (clişeul nr. 4). Şi pretutindeni unde medicul Manea şi-a făcut datoria cu grija şi răspunderea ce-l caracterizează, a fost însoţit la plecare de cuvintele : — Să trăiţi, la mulţi ani, tovarăşe doctor! La Farmacia de serviciu nr. 1, Anul Nou a găsit-o la datorie pe farmacista Irina Pleşiu (clişeul nr. 5). Un scurt interviu: — Probabil că în noaptea aceasta n-o să aveţi prea mulţi clienţi... — Sperăm că nu. Pentru orice eventualitate ne-am pregătit cu mediamentele mai solicitate în această noapte... bicarbonat de sodiu şi, spre dimineaţă... sare amară. ...La datorie i-a găsit Anul Nou şi pe dt. Moise Sandu şi plutonierul Gavrilă Csiszer din Braşov (clişeul nr. 6). (Fotoreportaj : L. SCHAIER şi GH. BĂNUŢA) Tinereţe, dans şi veselie In jurul mesei sau în timpul dansului se leagă discuţii aprinse despre întîmplările anului care a trecut, despre gîndurile cu care a fost întîmpinat, la răscruce de noapte, Anul Nou. — La mulţi ani ! — Asemenea ! Să ne cunoaştem ! — Voicu Andrei, controlor tehnic de calitate la uzinele „Steagul Roşu“. — Eu vă cunosc... Din ziar. Sînteţi corespondent voluntar la ziarul uzinei. Cum vi se pare revelionul nostru ? — Minunat ! — Cum aţi povesti cititorilor ziarului despre revelionul tineretului din oraşul Braşov ? Voicu Andrei zîmbeşte. — Va trebui să mă gîndesc mai mult. Este greu să alegi. Sînt atîtea de povestit! în linii mari cred că ar trebui scris un reportaj despre tinereţe, despre veselie, despre cîntec și încredere în viitor, despre... Are dreptate corespondentul voluntar Voicu Andrei. Este foarte greu sa cuprinzi, fife ţi în linii mari, orele minunate petrecute de tinerii din întreprinderile oraşului Braşov, în ultimele ore ale anului 1962 şi cele dintîi ore ale noului an. Printre invitaţi se află cei mai buni tineri constructori de autocamioane şi tractoare, textiliste, meşteri zidari, tineri artişti amatori. Sala este împodobită în culori tinereşti, baloane, artificii, ramuri de brad, flori, rachete în tovărăşia planetelor şi a stelelor... Tineri tovarăşi de muncă romîni, maghiari, germani cîntă şi dansează. Nu lipseşte nici tradiţionalul pluguşor. Se ridică paharele : — Bun venit, an nou 1963 ! — Noi succese în noul an ! Afară, în curtea Centrului şcolar „Steagul Roşu“, noul an este salutat cu un buchet de rachete roşii, albe, albastre, galbene. Tinerii îşi string mîinile, se felicită pentru tot ceea ce au înfăptuit în anul care a trecut, îşi adresează urarea ca anul 1963 să se încheie cu un bilanţ la fel de bogat. Ţesătoarele de la fabrica „Partizanul Roşu“ îi felicită pe tinerii Anica şi Anghel Concea. Cei doi tineri petrec aici primul revelion ca soţ şi soţie. Anica este ţesătoare, Anghel este sudor la atelierele mecanicului şef. S-au căsătorit în vară. Este greu de spus al cărui portret trebuie prins mai în frunte pe panoul de onoare al fabricii. Băieţii spun că al lui Anghel, fetele în schimb susţin că mai degrabă al Anicăi. — Vă felicităm şi vă dorim un an nou bogat în înfăptuiri ! — Ce doriţi să realizaţi în anul 1963 ? Răspunde strungarul Petru Mureşan de la uzinele „Steagul Roşu“ . — în anul 1963 termin clasa a XI-a a şcolii medii serale. — Atunci, numai note de 9 şi 10 ! Răspunde şi controlului Voicu Andrei : — închei încă un an ca student al Institutului politehnic ! — La mulţi şi rodnici ani în tovărăşia tehnicii moderne ! Porţile viitorului stau larg deschise în faţa tineretului. Anul 1963 va fi încă un an de izbînzi în muncă şi în învăţătură. Pentru realizările obţinute, tinerii au fost felicitaţi de tovarăşul Gheorghe Matei, prim-secretar al Comitetului regional Braşov al U.T.M. Pentru victoriile anului 1963 ciocnesc paharele ţesătoarele Paraschiva Stoian şi Maria Ciocea, Aurica Teleman, finisoare, constructorul de rulmenţi Gheorghe Truşcă, bobinatorul Dumitru Anghel, zeci de tineri turnători, strungari, constructori . — La mulți ani ! C. DUMITRU Colectivistul Porumb Gheorghe II a petrecut revelionul în casă nouă, pe care şi-a construit-o în anul 1962. E primul revelion făcut în casa sa nouă şi frumoasă, aşa cum şi-a dorit-o de cînd se ştie pe lume şi care abia acum, de cînd munceşte în gospodăria colectivă, şi-a putut-o înălţa. La colectiviştii din Ghimbav s-a statornicit un obicei. Cînd unul îşi ridică o casă nouă, vecinii şi rudeniile îl sărbătoresc cu mare alai. Şi colectivistul Şincan Ioan a fost sărbătorit în casă nouă, în care s-a mutat de curînd. Colectiviştii din Ghimbav au golit multe pahare de vin în noaptea de revelion. Bucuria şi fericirea au pus stăpînire pe toţi, de la mic la mare, de la tînăr la bătrîn. Bunăstareas-a statornicit definitiv în casa fiecăruia. Şi pe bună dreptate. Colectivistul Şincan Ion împreună cu soţia au primit de la gospodăria colectivă, pentru zilelemuncă efectuate în anul 1962, 15.595 lei, în afară de însemnate cantităţi de produse în natură. De asemenea colectivistul Porumb Gh. T. împreună cu soţia sa Victoria au primit numai bani aproape 13.000 lei, în afară de bucate. Venituri mari au obţinut toţi co-ectiviştii din Ghimbav. Valoarea zilei-muncă în 1962 s-a ridicat la 32 lei, din care 20 lei numerar. Din veniturile primite de la gospodăria colectivă pentru zilele-muncă efectuate, de la înfiinţarea ei şi pînă acum, 90 de colectivişti din Ghimbav şi-au făcut case noi, peste 200 şi-au cumpărat aparate de radio. începutul unui an nou pentru colectiviştii din Ghimbav constituie şi un bilanţ al realizărilor din anul precedent. Inima le saltă de bucurie cînd ştiu că gospodăria lor colectivă a devenit multimilionară. Fondul de bază a ajuns la 5 milioane lei, iar în noul an 1963 sînt ferm hotărîţi să-i ridice cu încă un milion de lei. Găsindu-se în imediata apropiere a oraşului ,Braşov, colectiviştii din Ghimbav au hotărît să lărgească continuu sectorul legumicol, nesecat izvor de venituri băneşti. Ridicînd paharele cu vin şi urîndu-şi noi succese în noul an, gîndurile colectiviştilor din Ghimbav s-au îndreptat în primul rind, cu adîncă mulţumire, către Partidul Muncitoresc Kopp care ne-a arătat calea fericirii şi bunăstării. „Anul 1963 să-l facem şi mai darnic — le-a spus pre - Imrei?, colectiviştilor — să smrdvem ra-'lat"!”i roade şi mai mari, să mărim cantităţile de produse agricole contractate cu statul, să facem gospodăria noastră tot mai înfloritoare”. T. BRAGHEŞ Revelionul tinerilor colectivişti obicei se Cu greu a putut cuprinde sala căminului cultural din Caţa pe tinerii colectivişti fruntaşi care au venit aici să-şi petreacă împreună revelionul. S-au adunat la cămin nu numai colectivişti din Caţa, dar şi din alte părţi. De la Beia şi Drăuşeni, de la Palaş, Toneşti şi Mercheaşa. Sala era împodobită sărbătoreşte, cum de arameaza cu asemenea prilejuri, iar mesele pline cu fel de fel de bunătăţi, în faţa tinerilor a vorbit tov. Vasile Mihailă, prim-secretar al Comitetului ‘ raional U . M. Rupea, felicitîndu-i pe tinerii colectivişti pentru succesele obţinute în muncă, Urîndu-le ca în 1963 să obţină noi izbînzi în lupta pentru întărirea economico organizatorică a gos- î podăriilor lor colec- ^ tive, în noaptea de revelion brigada artistică de agPatii“ a lui Cldmml dm 1 a nre^ppfat un h'v.at J si reus't "w*p adec- i vat revelionului. r ERNEST BUDAI, responsabil al sub- redacţiei noastre / voluntare din Rupea ij JL