Drum Nou, septembrie 1963 (Anul 20, nr. 5808-5832)

1963-09-01 / nr. 5808

I PROLETARI LI TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA’. ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL BRASOV AL RM.R. SI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL ANUL XX, NR. 5808 ★ DUMINICA, 1 SEPTEMBRIE 1963 * 4 PAGINI, 20 BANI SW _I _ »I« _ V l| I a intensificam ritmul de însilozare a furajelor! Partidul 51 guvernul au pus în faţa oamenilor muncii din agricultură sarcini de o deosebită importanţă privind creşterea numărului de animale şi a producţiei animaliere. Rezolvarea cu succes a acestor sarcini depinde în mare măsură de asigurarea unei puternice baze furajere. Ţinînd seama de acest lucru, gospodăriile de stat şi gospodăriile colective din regiunea noastră s-au preocupat în mai mare măsură de executarea lucrărilor agricole în condiţii superioare faţă de anii trecuţi, de cultivarea plantelor furajere valoroase, de îngrijirea pajiştilor naturale, în vederea obţinerii unor cantităţi mai mari de masă verde şi finuri etc. în acest fel s-a creat posibilitatea, nu numai pentru asigurarea furajelor necesare în perioada de stabulaţie, ci şi pentru obţinerea unor rezerve însemnate. Ca urmare a faptului că organele şi organizaţiile de partid, sfaturile populare, au desfăşurat o mai intensă muncă politică şi organizatorică, îndrumînd şi ajutind unităţile agricole să gospodărească mai judicios forţele şi mijloacele de care dispun, anul acesta s-au folosit mai bine marile resurse de furaje, în raioanele Sf. Gheorghe, Sibiu, Făgăraş, în localităţile din jurul oraşului Braşov etc. sunt numeroase gospodării colective care, încă de pe acum, şi-au asigurat necesarul de furaje pentru perioada de stabulaţie. Fînurile naturale şi cultivate au fost recoltate şi depozitate mai repede şi în mai bune condiţii decit în anii trecuţi. Pina la data de 29 august au fost recoltate peste 182.000 ha. fineţe naturale, ceea ce reprezintă mai bine de 96 la sută din plan. Trebuie luate însă măsuri ca, în cel mai scurt timp, să se termine şi recoltatul fîneţelor, mai ales în comunele situate în zonele de munte. Pe curînd a început din plin şi în regiunea, noastră însilozarea furajelor. Dîndu-şi seama de importanţa mare a acestei acţiuni, lucrătorii din gospodăriile de stat, colectiviştii, mecanizatorii, se străduiesc să folosească cît mai bine toate posibilităţile existente, în vederea insilozărîi unor cantităţi cît mai mari de masă verde. Fiind îndrumaţi, îndeaproape de specialişti, colectiviştii din raioanele Sf. Gheorghe şi Tg. Secuiesc au reuşit până la 29 august să însilozeze 6.090 şi respectiv 5.430 tone de porumb. Cantităţi mai însemnate din acest valoros furaj s-au recoltat şi însilozat şi în gospodăriile colective din raioanele Sighişoara, Agnita şi în cele din jurul oraşului Braşov. In total, pînă la aceeaşi dată, în G.A.C. din întreaga regiune s-au însilozat aproape 19.000 tone porumb. Dar trebuie arătat că în unele raioane încă nu se acordă atenţia cuvenită acestei lucrări. Din cauză că tocătorile nu sunt bine dirijate sau nu sunt folosite cu întreaga lor capacitate, iar unii ingineri agronomi nu urmăresc starea de vegetaţie a culturilor, recoltatul şi însilozatul porumbului a rămas mult în urmă. Numai aşa se explică faptul că în raioanele Mediaş, Sibiu şi altele, atît în gospodăriile de stat cît şi în cele colective s-au însilozat cantităţi mici de porumb. Trebuie să se ţină seama de experienţa dobîndită în anii trecuţi, care a arătat că pentru a se putea însiloza la timpul optim întreaga cantitate de porumb prevăzută, această lucrare trebuie să se înceapă mai de timpuriu, atunci cînd plantele au ajuns în faza de coacere în lapte, mai ales în unităţile în care nu există suficiente mijloace de transport şi tocare. Pentru ca acţiunea de însilozare să se poată desfăşura în cele mai bune condiţii, în vederea obţinerii unui nutreţ de calitate superioară, este absolut necesar să se respecte întocmai toate regulile indicate de specialişti, în primul rînd trebuie sa se pregătească spaţiul necesar pentru însilozare. In acest sens gropile şi silozurile făcute in anii trecuţi să fie bine curăţite şi dezinfectate, iar cele ce urmează să fie amenajate în acest an, să fie terminate cit mai grabnic. Acolo unde încă nu s-a asigurat întreg spaţiul de însilozare, se pot lua măsuri pentru însilozarea porumbului în „silozuri movilă“ (bineînţeles respectîndu-se regulile cerute de acest tip de siloz). Această metodă a dat în anul trecut rezultate foarte bune la Staţiunea experimentală agricolă Braşov, fiind economică şi asigurind o bună păstrare a nutreţului. O importanţă mare pentru obţinerea unui furaj cu valoare nutritivă ridicată are felul cum se execută .laşii pzatul. Dacă plantele vor fi tocate mărunt, iar umplerea silozului se va executa intr-un timp cît mai scurt şi se va face o presare puternică pentru înlăturarea aerului, se va asigura o păstrare îndelungată şi o mare valoare nutritivă a furajelor. în anul acesta există posibilităţi ca însilozarea porumbului să se execute intr-un timp mult mai scurt decît în anul trecut, ca urmare a faptului că unităţile agricole au fost înzestrate cu un număr sporit de tocători şi cu alte utilaje de înaltă productivitate, iar lucrătorii din gospodăriile de stat şi colectiviştii au dobîndit o mai bună experienţă în organizarea muncii. Important este ca aceste mijloace să fie folosite la întreaga lor capacitate, iar consiliile agricole, conducătorii gospodăriilor, să se îngrijească de buna dirijare a mijloacelor de transport, de organizarea muncii în schimburi. Folosind cu pricepere toate mijloacele existente pentru recoltarea şi însilozarea porumbului, precum şi a celorlalte resurse furajere (resturi de la grădinile de legume, frunze şi colete de sfeclă de zahăr, plantele cultivate in mirişte, diferite ierburi etc.) se va putea asigura o puternică bază furajeră, ceea ce va contribui la creşterea unui număr sporit de animale, la obţinerea unor producţii sporite de lapte, carne, lină şi alte produse animaliere. I In cuprinsul ziarului: ,(pag. 2-a) „Săptămâna Crucii (pag. 3-a) In sprijinul Tratatului de la Moscova (pag. 4-a) Carnet extern : „Merite“ (pag. 4-a) Reportaj din Republica Democrată Vietnam: Mai multe maşini pentru agricultură (pag. 4-a) Artă-literatură Acţiuni Roşii“ Fabrica de încălţăminte pentru copii. „Timpuri noi“ din Braşov a fost înzestrată cu utilaj nou, modern. Iată-l pe croitorul în piele Gh. Bădilă explicând muncitorilor măi tineri cum se lucrează la noua maşină de ştanţat. (Foto: GH. BÂNUŢĂ) CONSTRUCŢIILE ZOOTEHNICE TREBUIE GRABNIC TERMINATE! Se apropie tot mai mult timpul cînd animalele vor trebui să intre din nou în perioada de stabulaţie. Pentru a le asigura condiţii cit mai bune de hrănire şi adăpostire, harnicii gospodari, ţinind seama de efectivele sporite pe care le au, de producţiile pe care trebuie să le obţină, se preocupă cu tot mai multă grijă de procurarea unor cantităţi suficiente de furaje, de terminarea adăposturilor necesare. Semnificativ în această privinţă este exemplul multor gospodării colective din raionul Sibiu, care pînă acum au reuşit să termine construcţia a 29 de grajduri, 8 maternităţi de scroafe, precum şi a altor obiective. G.A.C. din raionul Tg. Secuiesc au tempinat de construit 36 de grajduri, 11 maternităţi, 4 saivane, 7 adăposturi pentru păsări, etc. Rezultate mai bune în această privinţă s-au obţinut şi în raioanele Sf. Gheorghe, Făgăraş şi altele. în total, în întreaga regiune, pînă la data de 29 august, au fost terminate 131 de grajduri, 62 de maternităţi, 20 de îngrăşătorii de porci, 30 de saivane, 66 coteţe pentru păsări, un număr însemnat de magazii şi alte construcţii gospodăreşti. Unele raioane, ca AGNITA, RUPEA, SIGHIŞOARA, MEDIAŞ AU RĂMAS INSA MULT ÎN URMĂ cu construcţia grajdurilor pentru taurine. G.A.C. din Agnita, de pildă, din 21 de grajduri planificate au terminat numai două, cele din Rupea şi Sighişoara, din 27 şi respectiv 15 grajduri, au terminat cite 4, iar G.A.C. din Mediaş au terminat numai construcţia a 5 grajduri, din cele 17 planificate. în aceste raioane nici ritmul de ridicare a celorlalte construcţii nu este corespunzător. Se cere din partea comitetelor raionale de partid, a comitetelor executive ale sfaturilor populare, a conducerilor de gospodării o mai intensă preocupare pentru INTENSIFICAREA RITMULUI DF. LUCRU PENTRU TERMINAREA CONSTRUCȚIILOR PLANIFICATE. Folosirea materialelor din resurse locale, organizarea temeinică a muncii pe șantiere, iată probleme cărora trebuie să li se acorde mai multă atenţie. Construcţii zootehnice la G.A.C. Dacia (Foto : I. FLFSCHIN) i Alte sate electrificate Lumina electrică pătrunde în tot mai multe localităţi din raionul Sf. Gheorghe. Recent s-a aprins lumina electrică şi în casele colectiviştilor din comunele Băţanii Mari, Aita Mare, Aita Medie şi Micloşoara. în multe alte localităţi, ca Biborţeni, Băţanii Mici şi Rodoş, se lucrează acum la introducerea luminii electrice. Şi în alte comune se lucrează la procurarea stîlpilor şi a celorlalte materiale necesare introducerii curentului electric. (GF. BRĂILEANU, coresp.). 50.000 de vizitatori la muzeu An după an, Muzeul din Bran cunoaşte un mare aflux de vizitatori. Recent muzeul a îndeplinit cifra de plan la număr de vizitatori pe întreg anul. Din cei peste 50.000 de vizitatori, coi au trecut prin sălile muzeului in acest an, 30.000 sunt muncitori şi intelectuali, peste 3.000 colectivişti, 10.000 elevi şi studenţi şi aproape 6.000 au fost turişti străini sau membri ai unor delegaţii din străinătate. Pentru deservirea populaţiei La Braşov, în strada Armatei Roşii nr. 14, s-a dat zilele trecute în folosinţa oamenilor muncii o spălătorie chimică ultramodernă. După cum ne-a comunicat direcţia comercială a sfatului popular orăşenesc, azi se va deschide în cartierul „Tractorul“ o nouă unitate comercială , „Ospătăria tineretului“, dotată cu utilaj și mobilier modern, cu o deservire calificată. Faza finală a concursului ,,Cine ştie, cîştigă“ Duminică, 8 septembrie, la cinematograful ,,Partizanul” din Braşov, va avea loc finala concursului „Cine ştie, cîştigă“, organizat pe tema educaţiei comuniste a tineretului. Pentru etapa finală a concursului s-au calificat utemişti de la uzinele „Steagul Roşu“, „Metrom", Fabrica de radiatoare, „Partizanul Roşu", Noda C.F.R., „Breiner Reia”, „Rulmentul“, „Timpuri noi” şi C.S.A.P.C. Cîştigatorii fazei finale vor fi premiaţi cu excursii în U.R.S.S., aparate de radio, aparate fotografice şi instrumente muzicale. Din aceeaşi cantitate de fire mai multe ţesături în cele 8 luni care au trecut din acest an, muncitorii, inginerii şi tehnicienii de la fabrica „Libertatea“ din Sibiu au obţinut rezultate de seamă în îmbunătăţirea calităţii ţesăturilor şi economisirea materiei prime. Zilele trecute un redactor al ziarului nostru a adresat cîteva întrebări tovarăşului inginer şef ADAM ŞTEFAN, cu rugămintea de a ne arăta felul cum se duce în întreprindere acţiunea pentru economisirea materiei prime. Publicăm mai jos întrebările şi răspunsurile primite. — Colectivul fabricii ,,Libertatea* a dobîndit o bună experienţă in economisire a materiei prime şi ridicarea calităţii produselor. Vă rugăm să ne vorbiţi despre felul cum este organizată act de a folosi cu chibzuinţă fiecare gramuă de lină şi fire. — în întreprinderile textile materia primă consti- _____________ tuie 65—80 la sută din totalul cheltuielilor de producţie. Avînd în vedere acest lucru, sub îndrumarea comitetului de partid, întregul nostru colectiv împleteşte întrecerea pentru îmbunătăţirea calităţii cu preocuparea de a utiliza cît mai gospodăreşte materia primă, în fiecare secţie s-au organizat colective de descoperirea şi valorificarea rezervelor interne, formate din ingineri, tehnicieni, maiştri şi evidenţiaţi în întrecerea socialistă, care urmăresc îndeaproape reducerea consumurilor specifice şi a deşeurilor. O atenţie deosebită acordăm pregătirii firelor în filatură, deoarece se ştie că aici se hotărăşte soarta luptei pentru reducerea consumurilor specifice. Pe baza propunerilor făcute s-au luat o serie de măsuri pentru perfecţionarea procesului tehnologic.• Care sunt cele mai importante măsuri tehnico-organizatorice aplicate pînă acum . — După cum am mai arătat, pe baza propunerilor făcute de membrii colectivelor de descoperire a rezervelor interne, cît şi de evidenţiaţii în întrecere, s-a asigurat o mai bună sortare a lînii. în acest scop s-a amenajat un atelier de sortare dotat cu mese şi iluminat fluorescent, asigurîndu-se condiţii optime de lucru, o îndrumare şi control permanent din partea serviciului control tehnic al calităţii. La faza de spălare a linii s-a modernizat maşina de spălat, iar procesul de spălare este urmărit, respectîndu-se parametrii optimi în ce priveşte temperatura şi concentraţia soluţiilor în bazinele de spălat. • în preparaţia filaturii mai existau unele neajunsuri în ce priveşte consumul specific şi calitatea, care se datorau faptului că nu se reglau maşinile de pieptănat, în raport cu diagrama de lungime a fibrelor. Acum, odată cu schimbarea fiecărei partide, se stabilesc şi reglajele cele mai potrivite la sortimentele de carde şi la maşinile de pieptănat, în vederea respectării şi a reducerii consumurilor specifice. Reducerea deşeurilor în secţia de ţesătorie depinde în mare măsură de pregătirea urzelilor şi a firelor. Avînd în vedere acest lucru s-au dat în folosinţă o serie de noi utilaje, ca: două aparate de vopsit, doua carde triple, trei maşini de canetat automate şi altele, care asigură o productivitate superioară a firelor. — Ce rezultate s-au obţinut pînă acum ! ' — Cît se poate Si bune. S-au economisit peste 6.500 kg. lină la filatură, peste 1.500 kg. pale pentru fire, la ţesătorie peste 2.000 kg. de fire şi altele. Din materia primă economisită se pot ţese peste 30.000 m.p. ţesături. — La aceste realizări au contribuit din plin muncitorii, inginerii şi tehnicienii fabricii. Cum este răspîndită experienţa înaintată ? — în întreprinderea noastră s-a luat o iniţiativă bună, ca în fiecare săptămînă — sîmbăta — după terminarea lucrului să se organizeze scurte şedinţe de 10—15 minute, în care muncitorii evidenţiaţi în întrecerea, socialistă şi maiştrii arată felul cum au muncit în săptămîna ce a trecut şi ce rezultate s-au obţinut. Pot să afirm că în urma acestor şedinţe şi ca rezultat al răspîndirii metodelor bune ale evidenţiaţilor în întrecerea socialistă s-a redus cu mult numărul muncitorilor care depăşesc deşeurile admise. Filatoare cum sînt Cosma Lucreţia, Rod Lenken, Trifan Elena, lunar economisesc cîte 30 kg. fire. La fel la bobinat şi ţesătorie muncitoarele Grădinaru Ana, Balázs Rozalia, Moraru Ana şi altele, realizează însemnate economii. în activitatea noastră un ajutor preţios l-am primit din partea comitetului de partid, care a analizat felul cum se preocupă conducerea întreprinderii pentru îmbunătăţirea calităţii produselor, reducerea consumului specific şi realizarea indicilor de plan. în fabrica noastră mai sunt încă însemnate rezerve în ceea ce priveşte economisirea materiei prime. în secţii se mai produc multe deşeuri, cupoane, nu se dau întotdeauna fire de bună calitate. Pentru lichidarea acestor deficienţe, noi vom lua cele mai eficace măsuri să organizăm şi mai bine procesul tehnologic şi buna funcţionare a maşinilor, astfel ca din aceeaşi cantitate de materie primă să producem ţesături mai multe şi de bună calitate. Cu faţa spre rezervele interne ale producţiei Acţiuni tehnico-ştiinţifice Comisia inginerilor şi tehnicienilor de pe lingă comitetul sindicatului de la uzinele „Hidromecanica“ din Braşov desfăşoară o largă activitate. Pînă în prezent, în acest an, a organizat două sesiuni tehnico-ştiinţifice. Sesiunile s-au bucurat de multă atenţie, la ele participind de fiecare dată peste 100 muncitori, tehnicieni şi ingineri. Pe lingă aceste sesiuni ştiinţifice comisia tehnico-ştiinţifică a ţinut 8 conferinţe despre problemele principale ale producţiei, se ocupă de cursurile de ridicare a calificării muncitorilor şi de specializarea lor. Prin aceste acţiuni tehnico-ştiinţifice se aduce o preţioasă contribuţie la creşterea nivelului profesional şi tehnic, cît şi la sporirea productivităţii muncii. Zi de zi, prin strădania cetăţenilor, satele şi comunele raionului Mediaş devin tot mai frumoase. De la începutul anului şi pînă în prezent, în raion s-au reparat 84 km. de drum şi s-au construit peste 106 km. drumuri, s-au amenajat 25.163 m.p. zone verzi. De asemenea, în acest an s-au construit 121 poduri şi podeţe. Printre comunele fruntaşe se situează Proştea Mare, Aţei, Biertan, Bratei şi altele, unde cetăţenii, mobilizaţi de deputaţi, au cele mai numeroase şi importante realizări. Staţie automata La întreprinderea de prefabricate şi elemente de construcţii din Braşov a intrat în funcţiune o staţie automată de dozare, pregătire şi turnare a betoanelor. Toate operaţiile acestei staţii sunt comandate de la un tablou de comandă pe baza unui sistem de releu. Prin intrarea în funcţiune a acestei staţii productivitatea muncii creşte de peste 3 ori şi se asigură o bună calitate a betoanelor. La bazele de recepţie în vederea recepţionării şi depozitării în bune condiţii a produselor agricole ce se recoltează în toamna aceasta, la bazele de recepţie din regiune se fac intense pregătiri. Pînă acum au fost reparate pătulele în proporţie de 64 la sută, iar arioaiele în proporţie de 57 la sută. De asemenea s-au luat măsuri pentru construirea a încă 8 arioaie cu o capacitate de 1.000 tone. FLORI INTRE FLORI Productivitate sporită prin mecanizări Mecanismele şi utilajele pătrund tot mai mult şi în exploatările şi parchetele întreprinderii forestiere din Făgăraş. La funicularele Wyssen, în luna trecută sarcina de plan la tone pe km, s-a îndeplinit în proporţie de 116 la sută, în prima fotografie , apropiatul materialului lemnos cu funicularele Wyssen. Fierăstraiele mecanice „Drujba“ uşurează cu mult munca muncitorilor şi sporesc pro- ductivitatea muncii. Pe întreaga întreprindere, în luna trecută, indicele de mecanizare s-a realizat în proporţie de 104 la sută, în fotografia din mijloc, unul din evidenţiaţii în întrecerea socialistă, motoristul Ion Răuţa, secţionează buşteni De pe rampele de încărcare buştenii se încarcă mecanic, cu ajutorul autotroliurilor montate pe autocamioane (fotografia de jos). Colectivul de la I.M.T.F. și-a îndeplinit sarcina de plan la încărcare cu autotrolii ai 130 la sută. mo : BANU l i