Drum Nou, iulie 1966 (Anul 23, nr. 6686-6712)

1966-07-01 / nr. 6686

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE UNITD-T&um nou ORCAN Al COMITETULUI REGIONAL BRAȘOV Al PC.R. SI Al SFATUIUI POPULAR REGIONAL Anul XXIII, nr. 6686 Vineri, 1 iulie 1966 4 pagini 25 bani In pagina a 2 a DIN DEZBATERILE SESIUNII MARII ADUNĂRI NAȚIONALE LUCRĂRILE SESIUNII MARII ADUNĂRI NAŢIONALE Joi au continuat lucrările celei de-a V-a sesiuni a Marii Adunări Naţionale a Republicii Socialiste România. La lucrări participă tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnaraş, Alexandru Drăghici, Paul Niculescu-Mizil, Ilie Verdeţ, Maxim Berghianu, Petre Borilă, Constantin Drăgan, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Leontin Salăjaru, membri supleanţi ai Comitetului Executiv, şi secretari ai C.C. al P.C.R., vicepreşedinţi ai Consiliului de Miniştri. Sunt prezenţi vicepreşedinţii, secretarul şi membrii Consiliului de Stat. In tribune se află şefi ai misiunilor diplomatice acreditaţi la Bucureşti, numeroşi invitaţi, ziarişti români şi străini. Şedinţa a fost deschisă de tovarăşul Ştefan Voitec, preşedintele Marii Adunări Naţionale. In continuarea discuţiei generale la punctul doi al ordinii de zi — Proiectul de lege pentru adoptarea planului de stat de dezvoltare a economiei naţionale pe anii 1966—1970 — au luat cuvîntul tovarăşii : Constantin Drăgan, Gheorghe Roşu, Neculai Agachi, Remus Răduleţ, Clement Rusu, Nicolae Doggendorf, Dumitru Ţambric, Emil Drăgănescu, Ioan Bordaş, Vasile Vîlcu, Ion Nasta, Zaharia Stanca, Teodor Haş, Iosif Uglar. Deputatul acad. Horia Hulubei a cerut cuvintul pentru a adresa o întrebare preşedintelui Consiliului de Miniştri în legătură cu bombardarea de către aviaţia S.U.A. a suburbiilor Hanoiului şi a oraşului Haiphong din Republica Democrată Vietnam. „Aţi aflat, ca şi mine, din presa noastră — a spus el — că aviaţiei tziţia virana, conform ordinului guvernului S.U.A. a bombardat în mod sălbatic suburbiile Hanoiului, capitala Republicii Democrate Vietnam, şi Haiphongul, cel mai mare port al ţării. Gestul reprezintă o nouă crimă gravă contra poporului vietnamez. El ne-a umplut de indignare pe noi, deputaţii Marii Adunări Naţionale, şi, desigur, pe toţi cetăţenii ţării noastre. El reprezintă un pericol major la pacea lumii. De aceea adresez tovarăşului preşedinte al Consiliului de Miniştri întrebarea : ce atitudine înţelege să ia guvernul ţării noastre în legătură cu această gravă extindere a războiului în Vietnamul de nord prin noua decizie a guvernului Statelor Unite ale Americii ?“ Tovarăşul Ion Gheorghe Maurer a declarat că va da răspuns la întrebare în şedinţa de după-amiază. La reluarea lucrărilor sesiunii Marii Adunări Naţionale, preşedintele Consiliului de Miniştri, Ion Gheorghe Maurer a răspuns întrebării deputatului Horia Hulubei. Poziţia guvernului român în legătură cu bombardarea de către aviaţia americană a oraşelor Hanoi şi Haiphong a fost primită de deputaţi şi invitaţi cu aplauze puternice, îndelungi şi a fost aprobată prin vot, în unanimitate, de Marea Adunare Naţională. A continuat apoi discuţia generală la punctul doi al ordinii de zi. Au luat cuvintul tovarăşii: Nicolae Petre, Bucur Şchiopu, Veronica Ardeleanu, Mihail Levente, Nicolae Bădescu, Cristofor Simionescu, Voinea Marinescu, Alexandru Sencovici, Mihai Suder, Maxim Berghianu. Dezbaterea la acest punct de pe ordinea de zi s-a încheiat. Marea Adunare Naţională a votat in unanimitate, prin vot secret, Legea pentru adoptarea planului de stat de dezvoltare a economiei naţionale pe anii 1966— 1970, după ce proiectul a fost discutat pe articole. Anunţarea rezultatului votului, prin care Marea Adunare Naţională dă putere de lege planului cincinal — etapă nouă de progres şi prosperitate în viaţa poporului român, în înflorirea României socialiste — este primită într-o atmosferă de puternică însufleţire, întreaga asistenţă, în picioare, aplaudă îndelung. Lucrările sesiunii continuă. (Agerpres) Uzina „Independența“-Sibiu. Un nou lot de subansamble de înaltă tehnicitate ia drumul beneficiarilor. Răspunsul tovarăşului Ion Gheorghe Maurer cu privire la poziţia guvernului român faţă de bombardarea de către aviaţia americană a oraşelor Hanoi şi Haiphong Tovarăşi deputaţi, Răspunzând întrebării tovarăşului deputat Horia Hulubei, declar în numele guvernului Republicii Socialiste România următoarele : Atacurile aviaţiei americane asupra suburbiilor oraşului Hanoi, capitala Republicii Democrate Vietnam, şi asupra oraşului Haiphong, cele mai importante centre populate din Vietnamul de nord, care au provocat victime omeneşti şi pierderi materiale, reprezintă o nouă fază a războiului în Vietnam, accentuarea politicii de încălcare flagrantă a celor mai elementare norme ale dreptului internaţional, constituind în acelaşi timp o gravă ameninţare pentru pacea lumii. Nereuşind să înfrîngă lupta dîrză a poporului vietnamez, Statele Unite ale Americii au recurs, în mod deliberat, la aceste noi acte de război, care pun în adevărata lor lumină declaraţiile de aşa-zise intenţii paşnice ale forurilor conducătoare americane, arată ce credit se poate acorda acestor declaraţii. Extinderea agresiunii împotriva Republicii Democrate Vietnam a stîrnit mînia legitimă a poporului român, ca şi a opiniei publice din întreaga lume, aduce autorilor ei izolare tot mai mare, dezaprobarea şi condamnarea generală. Credem că forţele cărora le este scumpă cauza păcii vor acţiona cu hotărîre pentru a determina încetarea agresiunii Statelor Unite ale Americii în Vietnam. Guvernul Republicii Socialiste România, exprimînd sentimentele poporului român, condamnă cu toată fermitatea noile acţiuni agresive împotriva R.D. Vietnam, şi atrage în acelaşi timp, în mod hotărît, atenţia guvernului Statelor Unite ale America asupra grelei răspunderi pe care şi-o asumă prin continuarea şi intensificarea acestui război. Susţinînd pe deplin poziţia guvernului Republicii Democrate Vietnam şi a Frontului Naţional de Eliberare din Vietnamul de sud, guvernul Republicii Socialiste România cere să, se pună capăt imediat şi necondiţionat bombardamentelor împotriva R.D. Vietnam, să înceteze războiul de agresiune în Vietnam. Este necesar să fie retrase toate forţele militare americane şi celelalte trupe străine intervenţioniste din Vietnamul de sud. Să se respecte dreptul sacru al poporului vietnamez de a-şi hotărî singur soarta, fără nici un amestec din afară, să fie aplicate acordurile de la Geneva cu privire la Vietnam în numele poporului român,al guvernului Republicii Socialiste România, doresc să adresez poporului vietnamez, de la această înaltă tribună, mesajul cald de solidaritate frăţească şi să exprim admiraţia noastră faţă de curajul şi bărbăţia cu care el ripostează agresorilor. Sîntem hotărîţi să acordăm în continuare poporului vietnamez întregul sprijin material şi moralpolitic în lupta sa eroică pentru apărarea independenţei şi suveranităţii naţionale, a integrităţii patriei sale. Ne exprimăm, tovarăşi deputaţi, încrederea noastră nestrămutată în triumful cauzei drepte a poporului vietnamez, al cauzei păcii şi libertății popoarelor. Cu prilejul Zilei învăţătorului SOLEMNITATEA MARII UNOR TITLURI ŞI ORDINE Cu prilejul Zilei învăţătorului, la Consiliul de Stat a avut loc joi la amiază solemnitatea înmînării unor titluri şi ordine. Au participat un mare număr de învăţători şi profesori, care de-a lungul anilor s-au evidenţiat în mod deosebit în nobila şi frumoasa muncă de instruire şi educare a tinerei generaţii, cadre didactice care prin bogata lor activitate şi-au adus contribuţia la dezvoltarea învăţămîntului în ţara noastră. Cei prezenţi au salutat cu vii aplauze pe tovarăşii Chivu Stoica, Emil Bodnaraş, Leonte Răutu. Erau de faţă tovarăşii Constanţa Crăciun şi Ilie Murgulescu, vicepreşedinţi ai Consiliului de Stat, Grigore Geamănu, secretarul Consiliului de Stat, Ştefan Bălan, ministrul învăţămîntului, Ion Teoreanu, şeful secţiei de învăţământ şi sănătate a C.C. al P.C.R. S-a dat citire decretelor privind conferirea titlului de „învăţător emerit al Republicii Socialiste România“, „Profesor emerit al Republicii Socialiste România“, Ordinul Muncii clasa a IlI-a, unor învăţători şi profesori, din învăţămîntul de cultură generală şi din învăţămîntul profesional şi tehnic. Preşedintele Consiliului de Stat a înmînat înaltele distincţii acordate. Luînd apoi cuvintul, tovarăşul Chivu Stoica, în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, al Consiliului de Stat, şi al Consiliului de Miniştri a transmis învăţătorilor şi profesorilor un salut călduros cu prilejul tradiţionalei sărbători a „Zilei învăţătorului“, felicitîndu-i pentru înaltele distincţii primite. (Continuare în pag. a 4-a) Conferirea de titluri şi ordinea unor cadre didactice Pentru activitate îndelungată şi merite deosebite, precum şi pentru contribuţia adusă în dezvoltarea învăţămîntului de cultură generală şi a învăţămîntului profesional şi tehnic, s-a conferit : Titlul de „învăţător Emerit al Republicii Socialiste România“ unui număr însemnat de cadre didactice, dintre care din regiunea Braşov : Ştefănescu Florica — Şcoala generală Gura Rîului — Sibiu, Vleja Nicolae — Şcoala generală Covasna — Voineşti, Tg. Secuiesc, Zidaru Lidia — Şcoala generală nr. 6 Braşov. Titlul de „Profesor Emerit al Republicii Socialiste România” tovarăşilor : Agapie Dumitru — Şcoala generală Boiu — Sighişoara, Călinescu Marin — Liceul nr. 2 Mediaş, Drăgan Nicolae — Liceul nr. 1 Mediaş, Klemm Werner — Liceul nr. 4 Sibiu, Mărculescu Eftimie — pensionar Braşov, Muntean Petru — Centrul şcolar agricol Sibiu, Rachier Nicolae — Liceul nr. 1 Făgăraş. Prin acelaşi decret au fost decoraţi cu „Ordinul Muncii“ clasa a IlI-a 106 tovarăşi şi cu „Medalia Muncii“ 187 de tovarăşi din întreaga ţară. La cooperativa agricolă din Crăciunelul de Jos, raionul Mediaş, se acordă o deosebită atenţie întreţinerii culturii în şcoala de vite. In fotografie: Se face stropitul împotriva manei. ^ Marele miting al cetăţenilor din Capitală CONDAMNAM CU INDIGNARE NOILE ACTE DE RĂZBOI ALE IMPERIALIŞTILOR AMERICAN! ÎMPOTRIVA POPORULUI VIETNAMEZ! Bombardarea sălbatică de către aviaţia S.U.A. a împrejurimilor Hanoiului şi a oraşului Haiphong — o nouă crimă a imperialismului american îndreptată împotriva poporului vietnamez şi a păcii în lume — a stîrnit un puternic val de mînie şi indignare în rîndurile cetăţenilor din patria noastră. Joi după-amiază, la scurt timp după terminarea lucrului, mii de bucureşteni s-au adunat în Piaţa Universităţii unde a avut loc un miting organizat de Liga Română de prietenie cu popoarele din Asia şi Africa, întreaga piaţă şi străzile din jur erau pline de oameni care au venit să-şi alăture glasul de protest şi să condamne atacarea tîlhărească a Hanoiului, capitala unei ţări socialiste paşnice. Mitingul a fost deschis de prof. univ. Stanciu Stoian, secretar general al Ligii de prietenie cu popoarele din Asia şi Africa. Subliniind gravitatea fărădelegilor comise împotriva poporului vietnamez, vorbitorul a arătat că noul pas făcut de imperialismul american în escaladarea războiului din Vietnam nu poate lăsa indiferent pe nimeni, căci pacea lumii însăşi este greu ameninţată prin asemenea acţiuni barbare, în cadrul mitingului a luat cuvintul prof. univ. Tudor Popescu. Exprimînd înalta preţuire pe care poporul român o acordă vitejiei, dîrzeniei şi spiritului de sacrificiu cu care poporul vietnamez luptă împotriva agresorilor, vorbitorul a cerut, în numele locuitorilor Bucureştiului, al întregului nostru popor, să se pună neîntârziat capăt războiului de agresiune din Vietnam, să fie retrase toate trupele Statelor Unite şi ale acoliţilor lor din Vietnamul de sud. Cercurile guvernante din Statele Unite ale Americii trebuie să dea ascultare opiniei publice mondiale, glasurilor lucide din rîndul poporului american şi să înceteze războiul împotriva poporului vietnamez. în cuvintul său, Tudor Moise, muncitor la Uzinele „23 August“, a subliniat că autorii acestui nou şi monstruos act de agresiune s-au demascat încă odată în faţa opiniei publice mondiale ca exponenţi şi promotori ai unor practici piratereşti care sfidează cele mai elementare norme ale relaţiilor dintre state, în numele muncitorilor, tehnicienilor şi inginerilor de la uzinele „23 August“ condamn cu hotărîre noua fărădelege a imperialiştilor americani care creează noi pericole pentru pace în Asia de sud-est şi în întreaga lume. în acelaşi timp, ne exprimăm solidaritatea noastră internaţionalistă cu lupta dreaptă ■ a încercatului popor vietnamez, întregul nostru sprijin. Cerem să înceteze agresiunea Statelor Unite ale Americii în Vietnam, atacurile aeriene împotriva Republicii Democrate Vietnam , să fie retrase trupele intervenţioniste şi bazele militare străine din Vietnamul de sud , să i se respecte poporului vietnamez dreptul sfînt de a-şi hotărî singur soarta, fără amestec din afară, conform cu interesele sale legitime, cu voinţa sa suverană. Studenta Angela Busuioc, de la Universitatea din Bucureşti, a spus : în aceste clipe, gîndul mi se îndreaptă cu dragoste şi solidaritate către eroicul tineret din nordul şi sudul Vietnamului, care alături de întregul popor luptă cu abnegaţie şi cu succes, cu o impresionantă dăruire de sine pentru apărarea demnităţii şi onoarei patriei lor, pentru libertatea de a munci şi construi ţara lor aşa cum au visat-o, aşa cum muncim noi astăzi sub conducerea partidului în Republica Socialistă România. Vrem să-i asigurăm de la această tribună încă o dată că sîntem hotărîţi să ne aducem pînă la capăt contribuţia la sprijinirea cauzei drepte a poporului vietnamez, a luptei sale împotriva agresiunii imperialiste americane pentru alungarea ocupanţilor de pe pământul vietnamez. Acad. Zaharia Stancu, preşedintele Uniunii Scriitorilor, a arătat, în cuvântul său, că bombardarea inumană de către aviaţia S.U.A. a populaţiei paşnice din împrejurimile Hanoiului şi a oraşului Haiphong demonstrează un cinism rar întâlnit, dezminte falsa motivare a cercurilor guvernante americane că trupele americane ar ataca în R. D. Vietnam doar obiective militare. „Tîlhăreasca atacare a celor două oraşe — a spus vorbitorul — are printre victimele ei femei, bătrâni, copii. Această nouă şi teribilă fărădelege umple inimile de tulburare şi mînie. Cuvintele cele mai aspre sună prea blind pentru a condamna asemenea crime odioase“, în numele tuturor scriitorilor din ţara noastră, acad. Zaharia Stancu a condamnat războiul agresiv dus de S.U.A. în Vietnam şi a exprimat deplina solidaritate cu eroicul popor vietnamez, care îşi apără patria şi luptă pentru eliberarea pămîntului strămoşesc, în încheierea mitingului conf. universitar Alexandru Bolintineanu de la Institutul de cercetări juridice al Academiei, a dat (Continuare în pag. a 4-a) ÎN OBIECTIV PE OGOARE Transportul finului de pe cîmp Pînâ în prezent, recoltatul trifolienelor, clasa I-a, s-a realizat în proporţie de peste 96 la sută, în raioanele Agnita, Sf. Gheorghe, Tg. Secuiesc şi în cooperativele agricole ce aparţin de oraşul Braşov, s-a terminat în întregime această lucrare. In schimb, cooperativele agricole de producţie din raionul Făgăraş, pînă la data de 29 iunie, au recoltat trifoiul numai de pe 1170 ha. din cele 1454 hectare planificate. Suprafeţe de trifoi nerecoltate mai sunt şi în raioanele Sibiu şi Rupea. Acest lucru duce la deprecierea calităţii finului. De aceea se impune ca în următoarele zile să se termine în întregime recoltatul trifoiului în toate unităţile din regiune, mobilizîndu-se în acest scop forţe şi mijloace suficiente. Efectuarea cositului nu înseamnă că recoltatul a fost terminat. Fînul trebuie uscat şi depozitat în cele mai bune condiţiuni, în multe unităţi, unde munca este bine organizată, îndată ce finul s-a uscat, a fost transportat şi depozitat cu grijă în şuri şi fînare. Sunt însă unităţi, mai ales în raioanele Rupea, Făgăraş, Sibiu, unde transportul finului din cîmp la locul de depozitare întîrzie în mod cu totul nejustificat. Aiţine finul zile în şir în căpiţe sau pe „capre” după ce s-a uscat, înseamnă a-l deprecia calitativ. Consiliile de conducere şi organizaţiile de partid din cooperativele agricole unde s-a intimat transportul şi depozitatul finului, trebuie să ia măsuri eficace pentru înlăturarea acestui neajuns. Carele şi căruţele să fie utilizate la întreaga lor capacitate, să se ştie că, lucrările de întreţinere a culturilor hotărăsc în bună măsură soarta recoltei. Dacă praşilele la porumb se execută la timpul optim şi în condiţiile agrotehnice corespunzătoare, vom avea cu siguranţă o recoltă bogată. In acest caz, cooperativele din regiune cultivă porumb pentru boabe pe o suprafaţă de aproape 30.000 de hectare. In unităţile unde sunt mobilizate forţe şi mijloace suficiente, unde se folosesc pe scară largă mijloacele mecanice ale S.M.T., prăşitul porumbului este avansat. Pînă la 29 iunie, în raionul Sf. Gheorghe praşila a II-a s-a efectuat pe 1163 hectare din 1207 hectare planificate, în raionul Rupea pe pla-2.223 ha. din 3.033 inficate. Rămase în urmă cu această lucrare sînt raioanele Agnita (560 ha. din 3408 ha.), Sighişoara (910 ha. din 3.088 ha.) şi altele. In raionul Sibiu, în timp ce unităţile fruntaşe au trecut, la efectuarea pravilei a IlI-a, realizînd pînă în prezent peste 800 ha., altele sunt mult rămase în urmă, mai avînd de efectuat praşila a II-a pe o suprafaţă de peste 3.000 hectare. Consiliile agricole şi uniunile raionale trebuie să-şi îndrepte atenţia îndeosebi asupra acestor unităţi şi să le sprijine efectiv pentru intensificarea ritmului lucrărilor de întreţinere a culturilor, se mărească numărul zilnic de transporturi, iar depozitarea să se facă pe cit posibil în şuri şi fînare. Acolo unde fînul se depozitează sub cerul liber, trebuie luate măsuri ca şirele şi stogurile să fie cit mai bine construite şi vîrfuite. Prăşitul porumbului ---------------------- -  ! „Interniştii Se zice că bucuriile şi necazurile pentru oameni sunt făcute. Asta, bine-nţeles, dacă vorbim la plural. Dacă chestiunea se pune la singular, atunci vom spune că bucuriile şi necazurile sunt făcute pentru Gheorghe Morărescu din Sighişoara. La-nceputul lunii mai eroul iIGStVu 5~ii luSkli CG pi C fit dc—G îiltZ î‘C bucurie, prezenţa în apartament a unui televizor. După o săptămînă, necaz mare în familie , televizorul din apartament a amuţit. Fuga la atelierul cooperativei „Prestarea’’. ii de A. SOCACIU — Eu sunt Ion Timaru, internist de televizoare — i s-a recomandat un tip subțire. Sunt specialist în chirurgie ,,tele”. Pune jos televizorul, să văd ce are. La mine diagnosticatul e un fleac ... Uite că prinde mila . . . Află că-i o nimica toată ... Două rezistențe arse. Vino la prinz. Bucurie nemaipomenită pe Gh. Morărescu. Mai-mai să-l pupe pe internistul Timaru. își rezervă însă această plăcere pentru ora 12. Ora primului. — Am venit. — Mare ghinionist ești, nea Morărescu. — De ce ? — Am descoperit și o lampă arsă. Necaz pe Gh. Morărescu. li vine să facă paraziţi. — Nu deznădăjdui, omule — face internistul Timaru. Vino la ora 17 să-ţi iei televizorul. Aparatul e în garanţie şi-ţi punem o lampă noua. Gh. Morărescu se lasă cuprins de-o bucurie, soră cu halucinaţia. Vasăzică, la ora 17 ... — Am venit. — Eşti cel mai ghinionist posesor de televizor din sud-estul Europei. — De ce ? — Transformatorul paradit... — Ţine-mă ! ! ! — Curaj, omule, mîine îţi pun transformator nou. Televizor în garanţie. Pe onoarea mea . . . Gh. Morărescu se trezeşte din leşin. — Ai zis mîine ! — Nu mă zori. Pînă mîine se poate arde şi tubul electronic. — Cu ce mai rămin atunci ? — Cu antena. De-atunci Gh. Morărescu e nefericit._________________________ Colac peste pupăză, responsabilul atelierului l-a luat la ochi şi cînd îşi face clientul apariţia, îi „prestează“ vorbe de duh. Şi blindul Gh. Morărescu face naveta şi speră speră mereu. Nu l-a părăsit certitudinea că „mondialele“ de la Londra le va urmări în apartamentul său, pe micul ecran al aparatului încăput pe mina interniştilor de la „Prestarea”. Interniştii însă nu-i dau asigurări, nici pentru campionatul următor Londrei. Şi să mai pună cineva la îndoială prestigiul „Prestării