Drum Nou, mai 1967 (Anul 24, nr. 6945-6969)

1967-05-03 / nr. 6945

ANUL XXIV Nr 6945 Miercuri 3 MAI 1967 4 pagini 25 bani PROLETARI DIN TOATE TARILE, ITNITI-V3i! umnou ORGAN Al COMITETULUI REGIONAL BRAŞOV Al P. R. C Şl al SFATUIUI POPULAR REGIONAL Dragi tovarăşi, Stimaţi oaspeţi de peste hotare, Poporul român sărbătoreşte astăzi împreună cu forţele progresiste de pretutindeni, ziua frăţiei şi solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii în lupta pentru viaţă mai bună, libertate şi independenţă naţională, pentru socialism, democraţie şi pace. Cu prilejul acestei mari sărbători, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat şi Consiliul de Miniştri adresează tuturor celor ce muncesc în fabrici şi uzine, pe şantiere şi pe ogoare, în instituţiile de învăţămînt şi cultură un salut tovărăşesc şi cele mai calde felicitări pentru marile succese obţinute în toate domeniile activităţii materiale şi spirituale, în îndeplinirea programului de înflorire multilaterală a patriei noastre. Salutăm cu căldură prezenţa delegaţiilor prieteneşti de peste hotare la această tradiţională manifestare populară. Aniversarea zilei de 1 Mai este şi în acest an întîmpinată de poporul nostru cu un bilanţ bogat de înfăptuiri. Se dezvoltă continuu industria noastră socialistă, pe baza tehnicii şi tehnologiei moderne. Sarcinile planului de stat pe anul trecut au fost realizate şi depăşite de toate ministerele şi toate regiunile ţării. Am încheiat în condiţii bune primul trimestru al anului în curs, îndeplinind prevederile de plan la producţia globală industrială cu 101,4 la sută , ceea ce reprezintă o creştere cu 14 la sută faţă de primul trimestru al anului trecut. Ridicîndu-şi măiestria şi mobilizîndu-şi energiile şi priceperea, inginerii, tehnicienii, muncitorii patriei obţin succese în creşterea productivităţii muncii, în reducerea preţului de cost, în îmbunătăţirea calităţii producţiei. Avem toate posibilităţile ca şi în acest an, muncind cu elan şi perseverenţă, să îndeplinim şi să depăşim prevederile planului în industrie, asigurînd premise solide pentru transpunerea în viaţă a tuturor obiectivelor cincinalului. Prin munca harnică a ţăranilor, a mecanizatorilor, inginerilor şi tehnicienilor, a tuturor oamenilor muncii de la sate rodesc măsurile adoptate de partid şi guvern pentru dezvoltarea multilaterală şi complexă a agriculturii. Anul trecut s-a obţinut cea mai mare recoltă de cereale din istoria ţării. Se află într-un stadiu înaintat lucrările agricole de primăvară ; la principalele culturi campania de însămînţări se apropie de sfîrşit. Intelectualitatea ţării noastre adaugă noi creaţii şi realizări de valoare patrimoniului spiritual al poporului, aducînd o preţioasă contribuţie la propăşirea patriei. Pe tot cuprinsul patriei se desfăşoară o vastă activitate de construcţii de locuinţe, instituţii de cultură şi medico-sanitare, care schimbă continuu înfăţişarea oraşelor şi satelor româneşti. Pe baza rezultatelor obţinute în dezvoltarea economiei naţionale sunt puse în aplicare măsuri de ridicare a nivelului de trai al populaţiei. In acest an a intrat în vigoare noul sistem de pensionare a salariaţilor, pensionarea ţăranilor cooperatori, au fost reduse preţurile la unele produse de larg consum. Toate aceste realizări sunt rodul eforturilor şi activităţii creatoare a celor ce muncesc de la oraşe şi sate, sunt rezultatul aplicării în viaţă a politicii marxist-leniniste a Partidului Comunist Român, forţa conducătoare a societăţii noastre, iniţiatorul a tot ce este înaintat, progresist, al măreţei opere de dezvoltare şi înflorire a României socialiste , înfăptuirile de pînă acum ne dau deplina certitudine că întregul nostru popor, însufleţit de perspectivele luminoase ale viitorului, va îndeplini cu deplin (Continuare în pag. a 4-4) SĂRBĂTORIREA ZILEI DE 1 MAI, PUTERNICĂ MANIFESTARE A ATAŞAMENTULUI FAŢĂ DE PARTID, A DRAGOSTEI FAŢĂ DE PATRIE IN CAPITALA Cuvintarea tovarăşului Ilie Verdeţ 1 Mai — marea sărbătoare a oamenilor muncii de pretutindeni — a cunoscut şi în acest an amploarea unei demonstraţii populare de un cuceritor entuziasm pe întreg cuprinsul patriei noastre. Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni a prilejuit o nouă şi vibrantă afirmare a unităţii poporului nostru în jurul partidului, a încrederii sale nestrămutate în politica înţeleaptă pusă în slujba celor mai înalte idealuri ale celor ce muncesc. Succesele obţinute în întîmpinarea măreţei sărbători, succese înmănuncheate în această primăvară într-un buchet mai bogat ca oricînd, insuflă poporului nostru o îndreptăţită bucurie şi încredere deplină în viitor. Dînd glas sentimentelor patriotice şi internaţionaliste ale oamenilor muncii, participanţii la demonstraţiile care au avut loc în această zi în Capitală şi în celelalte oraşe mari ale ţării au manifestat pentru prietenia trainică şi frăţească cu toate popoarele ţărilor socialiste, pentru solidaritatea internaţională cu cei ce muncesc din întreaga lume, au manifestat pentru uriaşele forţe care militează în epoca contemporană pentru ţelurile nobile ale democraţiei, socialismului şi păcii. Piaţa Aviatorilor din Bucureşti, împodobită sărbătoreşte, cunoaşte o puternică însufleţire. Ora 9. Salutaţi cu aplauze îndelungi şi puternice urale, au luat loc în tribuna oficială tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnaraş, Alexandru Drăghici, Paul Niculescu- Mizil, Ilie Verdeţ, Maxim Berghianu, Constantin Drăgan, Alexandru Moghioroş, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Vasile Vîlcu, Ştefan Voitec, membrii supleanţi ai Comitetului Executiv şi secretarii Comitetului Central al Partidului Comunist Român, vicepreşedinţi ai Consiliului de Stat şi ai Consiliului de Miniştri. In tribuna oficială au luat loc, de asemenea, membri ai Comitetului Central al Partidului Comunist Român, ai Consiliului de Stat şi ai guvernului. Alături de conducătorii partidului şi statului nostru, în tribună se aflau Guy Mollet, secretarul general al Partidului Socialist Francez (S.F.I.O.), şi Youssef Faysal, membru al Biroului Politic al C.C. al Partidului Comunist Sirian. Mitingul a fost deschis de tovarăşul Dumitru Popa, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului orăşenesc Bucureşti al P.C.R. * A luat cuvîntul tovarăşul Ilie Verdeţ, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., prim-vice (Continuare în pag. a 4-a) Masa tovărăşească oferită de CJ al P. C . După marea demonstraţie de 1 Mai a oamenilor muncii din Capitală, Comitetul Central al Partidului Comunist Român a oferit o masă tovărăşească în parcul Palatului Snagov. Au participat tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnaraş, Alexandru Drăghici, Paul Niculescu- Mizil, Ilie Verdeţ, Maxim Berghianu, Constantin Drăgan, Alexandru Moghioroş, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Vasile Vîlcu, Ştefan Voitec, membrii supleanţi ai Comitetului Executiv, secretarii C.C. al P.C.R., vicepreşedinţi ai Consiliului de Stat şi ai Consiliului de Miniştri. Au luat parte, de asemenea, membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, conducători ai unor instituţii centrale şi organizaţii obşteşti, activişti de partid. Au participat numeroşi membri de partid din ilegalitate, vechi militanţi ai mişcării muncitoreşti din ţara noastră. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a felicitat pe cei prezenţi cu prilejul zilei de 1 Mai — ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua muncii şi a primăverii, care, în condiţiile socialismului, este în acelaşi timp ziua victoriei în opera de construire a societăţii noi. Oamenii muncii din Capitală şi din întreaga ţară — a spus vorbitorul — au manifestat în această zi cu voioşie şi entuziasm, exprimîndu-şi hotărîrea nestrămutată de a înfăptui neabătut politica partidului care corespunde intereselor vitale ale întregului popor — construirea societăţii socialiste în România. Partidul nostru, partid cu o bogată tradiţie revoluţionară, care a trecut în anii ilegalităţii prin multe greutăţi şi care de mai bine de 20 de ani conduce naţiunea română pe calea construirii societăţii noi, va obţine, fără îndoială, noi şi noi victorii în construirea socialismului, în sporirea bunăstării materiale şi spirituale a întregului popor. Aceasta va reprezenta în acelaşi timp o contribuţie la întărirea forţelor mondiale ale socialismului şi păcii. Sărbătorirea zilei de 1 Mai — a subliniat vorbitorul — a fost şi în acest an un prilej de puternică manifestare a solidarităţii oamenilor muncii din România cu popoarele de pretutindeni care luptă împotriva asupririi şi exploatării, pentru independenţă naţională, pentru socialism şi pace. Demonstraţia noastră de astăzi — a spus tovarăşul Nicolae Ceauşescu — a fost o demonstraţie a sentimentelor de solidaritate internaţionalistă ale poporului român, a hotărîrii sale de a lupta pentru unitatea ţărilor socialiste, a mişcării comuniste, a întregului front antiimperialist mondial. în încheiere, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a toastat pentru Partidul Comunist Român, conducătorul încercat al poporului român, pentru poporul român — constructor al socialismului —, pentru solidaritatea internaţională a tuturor celor ce muncesc din toate ţările, pentru triumful păcii şi socialismului. Secretarul general al C.C. al P.C.R. a urat apoi noi succese în muncă, sănătate şi fericire tuturor celor prezenţi. LA BRAŞOV Primele ore ale dimineţii. Un cer nesfîrşit şi albastru se arcuieşte ca o cupolă imensă peste oraş. Dar ceea ce conferă acestui început de zi o dimensiune majoră, o frumuseţe deosebită, este cu totul altceva. Mii şi mii de oameni, de toate vîrstele şi de toate profesiile, străbat străzile spre arterele principale care devin astfel adevărate fluvii umane, păduri mişcătoare de flori şi drapele. Peste tot o atmosferă sărbătorească, ale cărei principale coordonate sunt armonizate pînă la identificare cu însăşi esenţa primăverii. Astfel, privit de undeva de sus, Braşovul pare el însuşi metaforizat într-o uriaşă floare care-şi deschide în aceste ore corola vie şi multicoloră spre înaltele limpezimi ale zărilor. Dar impresia de gest unic şi uriaş o lasă mai mult decit orice înşişi oamenii cu gîndurile lor. Pentru că demonstraţia braşovenilor acăpătat parcă mai mult decit oricînd, expresia unităţii lor în jurul partidului călăuzitor, a entuziasmului în muncă, a elanului constructiv şi a forţei lor creatoare. Trăsături ale realităţilor sociale ale zilelor noastre, incandescenţe fireşti ale fiecărei clipe, aceste coordonate ale contemporaneităţii, exprimate în realizări şi depăşiri de plan, în iniţiative valoroase la locurile de muncă, au devenit cu prilejul sărbătoririi zilei de 1 Mai şi în acest an, o dovadă a participării intense a fiecărui om al societăţii noastre la făurirea unei vieţi din ce în ce mai bune, la împlinirea propriilor visuri şi idealuri. Semnificaţia acestei zile este simbolizată de marele glob pămîntesc, care domină bulevardul de la înălţimea tribunei centrale, deasupra căruia se înalţă un mare steag roşu cu data festivă — 1 Mai. Pe panglica purpurie ce înconjoară globul este înscrisă chemarea la luptă : „Proletari din toate ţările, uniţi-vă !”, încadrate de lozincile „Trăiască Partidul Comunist Român şi Comitetul său Central“ şi „Trăiască şi înflorească scumpa noastră patrie, Republica Socialistă România“, se află tablourile membrilor Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R. Fluturînd în adierea vîntului, flamuri purpurii se îngemănează cu tricolorul patriei. De cealaltă parte a bulevardului se înalță un mare medalion cu portretele lui Marx, Engels, Lenin, avînd înscris dedesubt chemarea „Trăiască unitatea ţărilor socialiste sub steagul marxism-leninismului“. Ora 9. In aplauzele celor prezenţi, la tribuna centrală iau loc tovarăşii Gheorghe Pană, prim-secretar al Comitetului regional Braşov al P.C.R., Ion Mărcuş, preşedintele Comitetului executiv al Sfatului popular regional, Ioan Baboia, Ion Bordaş, Nicolae Gavrilescu, Augustin Zăpîrţan, secretari ai Comitetului regional de partid, Ştefan Antoniu, Ion Beceanu, Constantin Cîrţînu, Eduard Eisenburger, Vasile Mihuţ, Emil Oniga, Nicolae Popa, Szász Iosif, Szász Dominic, Cornel Şandru, membri ai biroului Comitetului regional de partid. In tribune sunt prezenţi, de asemenea, conducători ai organizaţiilor de masă şi ai instituţiilor regionale, vechi militanţi ai mişcării muncitoreşti din ţara noastră, reprezentanţi ai întreprinderilor braşovene, numeroşi fruntaşi în întrecerea socialistă, oameni de ştiinţă şi cultură, ofiţeri superiori. Răsună solemn acordurile Imnului de stat al Republicii Socialiste România. Mitingul consacrat zilei de 1 Mai este deschis de tovarăşul Constantin Cîrţînă, prim-secretar al Comitetului orăşenesc de partid Braşov. Ia cuvîntul tovarăşul Nicolae Popa, preşedintele Consiliului regional Braşov al Uniunii Generale a Sindicatelor. Cuvintarea este subliniată de aplauze şi urale îndelungate. In sunetele marşului „1 Mai muncitoresc“ şi în aplauzele celor prezenţi în tribune, grupul de sute de stegari părăseşte bulevardul. Răsună marşul pionierilor. Spre tribuna centrală se îndreaptă o pionieră cu două steguleţe de semnalizare. Se opreşte, salută şi semnalizează. Răsună un semnal prelung de trompete, începe marea demonstraţie de 1 Mai, o revărsare de forţă şi entuziasm. Cuvintarea tovarăşului NICOLAE POPA Astăzi, poporul român, alături de oamenii muncii din întreaga lume, sărbătoreşte Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei în lupta pentru libertate şi progres, pentru pace, democraţie şi socialism. Sărbătorim 1 Mai în condiţiile unui, puternic avînt patriotic, în care poporul nostru înfăptuieşte cu elan şi energie sarcinile celui de-al doilea an al cincinalului — an hotărîtor în îndeplinirea programului luminos stabilit de Congresul al IX-lea al partidului. La această măreaţă sărbătoare, eroica noastră clasă muncitoare, harnica ţărănime cooperatistă, intelectualitatea, toţi oamenii muncii, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi, se prezintă cu un bogat şi însufleţitor bilanţ de realizări. Planul producţiei industriale pe primul trimestru al anului în curs a fost îndeplinit în proporţie de 101,4 la sută, obţinîndu-se o creştere de 14,1 la sută faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Aceste frumoase succese înmănunchează şi contribuţia însemnată a muncitorilor,, inginerilor şi tehnicienilor din regiunea Braşov, care, în primele patru luni, au îndeplinit planul producţiei globale în proporţie de 100 la sută, realizînd o producţie suplimentară în valoare de peste 200 milioane lei, dînd importante economii şi beneficii peste plan. Se înfăptuiesc cu succes sarcinile stabilite de Plenara C.C. al P.C.R. din decembrie 1966 privind ridicarea nivelului calitativ a întregii activităţi economice, corespunzător cerinţelor revoluţiei tehnicoştiinţifice contemporane. Organizarea ştiinţifică a producţiei şi a muncii, creşterea gradului de rentabilitate a tuturor unităţilor economice, reducerea consumului de metal, eliminarea rebuturilor şi folosirea deplină a timpului de lucru constituie preocupări majore pentru fiecare om al muncii. Progrese însemnate dobîndeşte şi agricultura noastră socialistă. Recent s-au împlinit cinci ani de la încheierea cooperativizării agriculturii, eveniment istoric care a marcat triumful definitiv al socialismului la oraşe şi sate. Succesele obţinute în anii care au trecut sunt o dovada (Continuare în pag. 13-a) Plecarea Socialist în pagina a 4-a secretarului general al Partidului Francez (S.F.I.O.) Citiţi în pag. a 2-a — Reportajul de la demonstraţia oamenilor muncii din oraşul Braşov In numărul nostru de mîine publicăm scurte relatări despre sărbătorirea zilei de 1 Mai în regiune. Aspect de la tribuna oficială din Brașov.