Drum Nou, mai 1968 (Anul 25, nr. 7256-7280)

1968-05-03 / nr. 7256

ORGAN AL COMITETULUI JUDEŢEAN BRAŞOV AL P.C.R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN PROVIZORIU ANUL XXV NIr 7256 Vineri, 3 mai 1968 4 pagini 30 bani demonstraţia e as-a desfăşurat în : La Bucureşti, meritor muncii Piaţa Aviatorilor, bucureşteni au venit la demonstraţie cu Hori, cu numeroase grafice şi pancarte care ilustrează progresele patriei noastre socialiste, rezultatele transpunerii în viaţă a istoricelor hotăriri ale Congresului al IX-lea şi ale Conferinţei Naţionale a partidului. Piaţa Aviatorilor a îmbrăcat haină festivă. Deasupra tribunei centrale se află un mare glob pămintesc şi un steag roşu cu dala festivă •— 1 Mai. Pe o eşarfă purpurie ce înconjoară globul este înscrisă chemarea : ,,Proletari din toate ţările unitivă“, iar dedesubt urarea : „Trăiască 1 Mai, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni !". Sunt, de asemenea, înscrise urările : „Trăiască Partidul Comunist Român, conducătorul încercat al poporului, inspiratorul și organizatorul victoriilor noastre !“, ,,Trăiască și înflorească scumpa noastră patrie — Republica Socialistă România !". De cealaltă parte a pielei, deasupra tribunei, se înalță un mare medalion cu portretele dascălilor proletariatului : Marx, Engels, Lenin, iar dedesubt urarea : ,,Trăiască unitatea tarilor socialiste, a mişcării comuniste, şi muncitoreşti internationale". Medalionul este încadrat cu urările : „Trăiască po- * 1 (Continuare în pag. a 3-a) [bbQllOTfcCA,,A:U Tfca SIBIU 0 puternică manifestare a unităţii poporului în jurul partidului, a hotărîrii sale de a-şi consacra toate forţele înfloririi României socialiste, cauzei păcii şi prieteniei dintre popoare. SĂRBĂTORIREA ZILEI DE 1 MAI ÎN CAPITALĂ Peste 250 000 de masă oferită de Comitetul Central al Partidului Comunist Român Comitetul Central al Partidului Comunist Român a oferit, după marea demonstraţie de 1 Mai a oamenilor muncii din Capitală, o masă tovărăşească în parcul Palatului Snagov. Au luat parte tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Emil Bodnaraş, Paul Niculescu-Mizu, Virgil Trofin, Ilie Verdeţ, Maxim Berghianu, Florian Dănălache, Constantin Dragan, Janos Fazekas, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Vasile Vîlcu, Ştefan Voitec, membrii supleanţi ai Comitetului Executiv, secretarii C.C. al P.C.R., vicepreşedinţi ai Consiliului de Stat şi ai Consiliului de Miniştri. Au luat parte, de asemenea, membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, conducători ai unor instituţii centrale şi organizaţii obşteşti, numeroşi membri de partid din ilegalitate şi alţi vechi militanţi ai mişcării muncitoreşti din ţara noastră, activişti de partid, generali şi ofiţeri superiori, conducători ai unor mari întreprinderi bucureştene, oameni de ştiinţă, cultură şi artă. In timpul mesei, care s-a desfăşurat într-o atmosferăcaldă, tovărăşească, a luat cuvîntul, primit cu puternice şi îndelungi aplauze, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al C.C. al P.C.R. (Agerpres) Cuvîntarea tovarăşului EMIL BODNARAŞ I Dragi tovarăşi, Stimaţi oaspeţi de peste hotare, Sărbătorim astăzi, împreună cu clasa muncitoare de pretutindeni, cu forţele muncitoreşti revoluţionare din toate ţările, cu întreaga omenire progresistă, Ziua solidarităţii şi frăţiei internaţionale a oamenilor muncii în lupta lor pentru o viaţă demnă şi liberă, pentru independenţă naţională şi eliberare socială, pentru democraţie, socialism şi pace. Cu prilejul acestei mari sărbători, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat şi Consiliul de Miniştri adresează muncitorilor, ţăranilor, inginerilor şi tehnicienilor, oamenilor de ştiinţă, cultură şi artă, întregu- lui popor muncitor al ţării un salut tovărăşesc şi calde felicitări pentru bogatele înfăptuiri în economie, ştiinţă şi cultură, în înflorirea României socialiste. Salutăm cu căldură pe toţi delegaţii şi invitaţii de peste hotare, a căror prezenţă la această tradiţională manifestare populară exprimă prietenia şi solidaritatea dintre popoarele noastre, însufleţite de ţelurile nobile ale păcii şi progresului social. Sărbătorim ziua de 1 Mai sub semnul activităţii intense şi larg desfăşurate pentru realizarea programului de desăvîrşire a construcţiei socialiste elaborat de Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Român, întregit de importantele hotărîri ale Conferinţei Naţionale — izvoare de profunde înnoiri în societatea noastră socialistă. Măsurile complexe de îmbunătăţire a organizării economice şi administrative, a tuturor formelor şi metodelor de conducere a vieţii sociale dau un puternic impuls construcţiei socialiste, creează condiţii pentru afirmarea largă a spiritului novator, constructiv al oamenilor muncii, pentru afirmarea cu mai multă vigoare a potenţialului ma(Continuare în pag. a 3-a) Cuvîntul rostit de tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU Stimaţi tovarăşi, Această masă este închinată tradiţionalei zile de 1 Mai, sărbătoarea primăverii, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc din întreaga lume. Mulţi dintre dumneavoastră au participat la numeroase sărbătoriri de 1 Mai în condiţiile grele ale regimului burghezo-moşieresc. Era în tradiţia mişcării noastre muncitoreşti, a partidului nostru, de a sărbători 1 Mai ca zi de luptă împotriva asupririi, pentru drepturi şi libertăţi democratice, pentru o viaţă mai bună, pentru o societate în care cei ce muncesc să se simtă cu adevărat stăpini pe munca lor, pe destinele patriei lor. Sărbătorim acum 1 Mai în condiţiile în care clasa muncitoare, ţărănimea, intelectualitatea, întregul popor a devenit stăpîn pe destinele sale, şi, sub conducerea partidului comunist, făureşte orînduirea pentru care s-au jertfit mulţi din luptătorii de frunte ai poporului român. Putem spune, intr-adevăr, că, pentru noi, astăzi, 1 Mai e o zi de sărbătoare, în care poporul nostru trece în revistă victoriile obţinute în construcţia socialismului, în făurirea vieţii noi, în dezvoltarea continuă a economiei, ştiinţei, culturii, în ridicarea nivelului său de viaţă. Sunt minunate victoriile pe care poporul român le-a obţinut sub conducerea partidului în făurirea noii orinduiri sociale. Aceste victorii au fost dobîndite pentru că partidul nostru a ştiut să învingă greutăţile, a ştiut să conducă poporul român, în condiţii grele, din succes în succes, pe calea socialismului. Tot ceea ce a cucerit poporul român se datoreşte faptului că el i-a avut în frunte pe comunişti, care au dat totul, unii chiar viaţa, pentru fericirea maselor muncitoare. Ştim, tovarăşi, că în această luptă au existat, aşa cum am subliniat la ultima plenară şi o serie de greşeli, s-au comis şi unele abuzuri. Se ştie însă că acestea nu caracterizează partidul nostru, ele au fost şi sunt condamnate de partid, de poporul român. In decursul veacurilor poporul nostru a trecut prin multe greutăţi, dar întotdeauna a dat dovadă de omenie, de umanism, de dragoste pentru toţi oamenii muncii. Lui nu i-a plăcut, nu-i place, şi nu-i va plăcea niciodată nedreptatea şi mai cu seamă nedreptatea împotriva propriilor săi fii de seamă, a militanţilor ridicaţi din rîndurile sale. Iată de ce Comitetul Central a considerat ca o obligaţie în faţa partidului, a naţiunii, să restabilească adevărul, să dezvăluie abuzurile care s-au comis. Noi am pornit la luptă pentru a făuri societatea socialistă, considerînd că aceasta trebuie să fie cea mai dreaptă societate din lume ; de aceea trebuie să înlăturăm tot ceea ce nu este în firea şi în caracteristica acestei societăţi, să luăm toate măsurile pentru ca niciodată să nu mai poată avea loc în societatea noastră socialistă abuzuri şi ilegalităţi. Noi ne îndeplinim prin aceasta şi o îndatorire faţă de clasa muncitoare internaţională, care priveşte cu simpatie şi speranţă spre ţările care construiesc socialismul. Avem obligaţia internaţionalistă faţă de clasa muncitoare, faţă de toate popoarele care doresc să fiu (Continuare în pag. a 3-a) . Mai, prima zi din luna florilor, zi a renaşterii tumultuoase a naturii, a prilejuit la Braşov, ca pretutindeni in tară, o nouă şi vibrantă afirmare a unităţii poporului nostru in jurul partidului, a hotărîrii sale de a traduce in viata documentele Congresului al IX-lea, ale Conferintei Nationale şi recentei plenare a C.C.al P.C.R. Dind glas sentimentelor patriotice şi internaţionaliste ale poporului român, participanţii la demonstraţie şi-au exprimat, într-o atmosferă entuziastă, hotărîrea fermă de a-şi aduce contribuţia la înfăptuirea politicii înţelepte a partidului, pusă în slujba celor mai înalte idealuri ale oamenilor muncii, au manifestul pentru prietenia trainică şi frăţească cu toate tarile socialiste, pentru solidaritatea internaţională a celor ce muncesc, pentru podşi progres social. .. .Bulevardul centrului Braşovului, jocul tradiţional al demonstraţiilor prilejuite de marile sărbători. Tribuna centrală este dominată de un mare glob pămintesc, deasupra căruia se înalţă un imens steag roşu, cu data festivă „ Alain• Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni“. Pe bunul care înconjoară globul este înscrisa chemarea „Proletari din toate ţările uniti-vă !“ In dreapta acestuia se află portretele membrilor Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R. De o parte şi de alta a tribunei centrale, intre ramuri purpurii şi tricolore, se Înalta stemele partidului şi ţării, sub care sunt înscrise lozincile : „Trăiască Partidul Cornurtist Român, în Irurile cu Comitetuisău Central“, „Trăiască şi înflorească scumpa noastra patrie, Republica Socialistă România“. In fata tribunei centrale, de cealaltă parte a bulevardului se alia portretele marilor dascăli ai proletariatului mondial — Marx, Engels, Lenin — și pancarte pe care stă scris : „Sub conducerea Partidului Comunist Român, înainte spre desăvîrşirea construcţiei socialismului in scumpa noastră patrie !“, „Trăiască şi să se întărească în veci prietenia între poporul român şi popoarele ţărilor socialiste !“. Ora 9. In aplauzele celor prezenţi, la tribuna centrală iau loc tovarăşii : Gheorghe Pană, prim-secretar al Comitetului judeţean Braşov al P.C.R., preşedintele consiliului popular judeţean provizoriu, Ioan Bordaş, Ştefan Antoniu, Gheorghe Matei, secretari ai comitetului judeţean de partid, Ion Mărcuş, Constantin Cîrţînă, Ioan Baboia, Ioan Beceanu, Dumitru Cristea, Eduard Eisenburger, Emil Oniga, Nicolae Popa, membri ai biroului comitetului judeţean de partid. In tribune sunt prezenţi membrii comitetului judeţean de partid, conducători ai organizaţiilor de masă şi obşteşti judeţene, vechi militanţi ai mişcării muncitoreşti din ţara noastră, conducători de întreprinderi şi instituţii, numeroşi fruntaşi in întrecerea socialistă, oameni de ştiinţă, artă şi cultură, ofiţeri superiori ai forţelor noastre armate, ziarişti. Răsună solemn Imnul de stat al Republicii Socialiste România, Aitingul (Continuare în pag. a 3-a) Ifragi tovarăşi, Cu încredere nestrămutată în viitorul patriei noastre, poporul român împreună cu forţele progresiste de pretutindeni — fidel unei îndelungate tradiţii în mişcarea muncitorească — aduce omagiul său fierbinte primei zile de mai, simbol al înfrăţirii şi solidarităţii internaţionale a tuturor celor ce muncesc, al luptei pentru libertate, pace, progres social, pentru triumful ideilor socialismului în întreaga lume. Vă rog să-mi permiteţi, ca în numele Comitetului judeţean de partid Braşov, al Consiliului popular judeţean şi al Consiliului judeţean al Uniunii Generale a Sindicatelor, să transmit, cu prilejul acestei mari sărbători, un salut tovărăşesc şi cele mai calde felicitări celor ce muncesc în fabrici şi uzine, pe şantiere şi pe ogoare, în timpul activităţii intelectuale, tineretului din şcoli şi facultăţi, pentru realizările de seamă obţinute în dezvoltarea economiei şi culturii şi să le urez noi succese în activitatea neobosită pentru înflorirea patriei noastre socialiste. Anul acesta sărbătorim ziua de 1 Mai sub semnul unui puternic entuziasm şi avînt patriotic, generat de măsurile de excepţională însemnătate adoptate în ultima vreme, pe temeiul sarcinilor stabilite de Congresul al IX-lea şi Conferinţa Naţională a partidului, pentru perfecţionarea întregii vieţi economice, politice şi sociale, în vederea înfloririi multilaterale a României socialiste. Manifestîndu-şi din toată inima deplina lor adeziune, faţă de aceste (Continuare în pag. a 3-a) LA BRAŞOV Cuvîntarea tovarăşului GHEORGHE PANĂ Tribuna oficială din Braşov. Expresie a dragostei şi încrederii in partid.