Drum Nou, iunie 1970 (Anul 27, nr. 7900-7924)

1970-06-02 / nr. 7900

ORGAN AL COMITETULUI JUDEŢEAN BRAŞOV AL P.C.R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN Anul XXVII Nr. 7900 Marţi, 2 iunie 1970 4 PAGINI 30 BANI HOTÂRÎREA Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român şi a Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România, privind îmbunătăţirea preţurilor de cumpărare a animalelor şi produselor animaliere, precum şi alte măsuri de stimulare a dezvoltării zootehniei In procesul de făurire a agriculturii socialiste, de creştere a producţiei vegetale şi animale, zootehnia — ca ramură principală — a cunoscut o continuă dezvoltare. Ca rezultat al eforturilor financiare făcute de stat pentru crearea şi lărgirea bazei tehnico-materiale a agriculturii, al activităţii depuse de ţărănimea noastră muncitoare, au crescut efectivele de animale şi păsări, s-a mărit producţia de carne, lapte, ouă şi alte produse animaliere; faţă de anul 1960, producţia globală a sectorului zootehnic a fost în 1969 cu 32 la sută mai mare. In aceeaşi perioadă, ca urmare a creşterii veniturilor băneşti ale populaţiei, ridicării nivelului de trai al oamenilor muncii, s-a sporit continuu consumul de produse animaliere. In comparaţie cu 1960, anul trecut volumul desfacerilor prin comerţul socialist s-a mărit la carne cu 38 la sută, la preparate şi conserve de carne cu 94 la sută, la lapte de 3,2 ori, la brânzeturi cu 94 la sută, iar la ouă de 2,6 ori. Cu toate acestea, realizările obţinute nu sunt încă pe măsura posibilităţilor de care dispune agricultura noastră socialistă, a nevoilor economiei naţionale şi a cerinţelor de consum mereu crescânde ale oamenilor muncii. Creşterea continuă a populaţiei ţării, ridicarea nivelului de trai şi a puterii de cumpărare a oamenilor muncii determină o sporire continuă a cerinţelor de produse agroalimentare — îndeosebi de carne, lapte, ouă — în sortimente variate şi de calitate superioară. Tocmai de aceea, ţinind seama de rolul zootehniei în dezvoltarea intensivă şi eficientă a agriculturii noastre, precum şi în îmbunătăţirea continuă a aprovizionării populaţiei, partidul şi statul acordă o deosebită atenţie acestei ramuri. Calamităţile naturale care s-au abătut recent asupra unei mari părţi a ţării noastre au provocat, după cum se ştie, printre pagubele materiale deosebit de grave, pierderea unui mare număr de animale din proprietatea obştească şi proprietatea personală a ţăranilor. Revărsările de ape au distrus, de asemenea, importante cantităţi de furaje, numeroase construcţii zootehnice, adăposturi pentru animale etc. — ceea ce impietează asupra dezvoltării zootehniei în zonele calamitate, în lumina Directivelor Congresului al X-lea al Partidului Comunist Român, plenara Comitetului Central din martie a.c. a adoptat un program naţional de dezvoltare a zootehniei şi de creştere a producţiei animaliere. Acest program cuprinde un ansamblu de măsuri pentru dezvoltarea susţinută a bazei tehnico-materiale a zootehniei, concentrarea şi specializarea producţiei în unităţi de tip industrial, lărgirea bazei furajere, îmbunătăţirea raselor de animale, atît în unităţile agricole de stat, cit şi în cele cooperatiste. Pentru înfăptuirea acestor măsuri, numai în perioada viitorului plan cincinal, statul va aloca fonduri de investiţii însumînd circa 20 miliarde lei, adică de patru ori mai mult decit în perioada 1966—1970. Cooperativele agricole de producţie au prevăzut, de asemenea, alocarea unor fonduri însemnate din veniturile proprii pentru dezvoltarea sectorului zootehnic. . Realizarea acestui program impune, în acelaşi timp, sporirea şi o mai bună aşezare a preţurilor de cumpărare a animalelor şi produselor animaliere, precum şi adoptarea altor măsuri de cointeresare a producătorilor agricoli, în vederea acoperirii cheltuielilor de producţie şi a asigurării unei rentabilităţi corespunzătoare, îndeosebi în creşterea bovinelor, vacilor de lapte şi porcinelor. Pe această cale producătorii vor fi mai mult stimulaţi în mărirea efectivelor de animale, în obţinerea unor producţii sporite de carne şi produse animaliere şi în livrarea acestora la fondul de stat. Traducerea în viaţă a programului de dezvoltare a zootehniei şi creşterea cointeresării producătorilor vor crea condiţii pentru dublarea, pînă în anul 1975, comparativ cu anul 1969, a producţiei şi a fondului de stat la carne, lapte şi ouă şi, pe această bază, se va îmbunătăţi aprovizionarea populaţiei, creîndu-se, în acelaşi timp, disponibilităţi sporite pentru export. Pentru o mai mare cointeresare a unităţilor agricole socialiste, a producătorilor cu gospodării individuale din zone necooperativizate şi a membrilor cooperatori în sporirea efectivelor de animale, îmbunătăţirea calităţii acestora şi creşterea producţiei de carne, lapte, lînă, ouă, în vederea stimulării eforturilor pentru dezvoltarea şi mai intensă a zootehniei noastre, Comitetul Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român și Consiliul de Miniştri al Republicii Socialiste România Hotărăsc: 1. Majorarea prețurilor de cumpărare, la producător, cu începere de la 1 iunie a.c., la unele categorii de animale şi la unele produse animaliere, după cum urmează : — La bovine adulte se majorează preţurile de cumpărare la animalele livrate la fondul de stat cu 1,70 lei/kg în viu la calitatea I şi cu 1,40 lei la calitatea a II-a, pentru toţi producătorii agricoli; — La porcine se majorează preţurile de cumpărare a porcilor livraţi de cooperativele agricole de producţie, membrii acestora şi producătorii individuali, în medie cu 1 leu/kg în viu. In cadrul acestei medii, preţurile de cumpărare la porcii de carne livraţi în viu la greutatea de 101—115 kg vor fi sporite cu 1 ,50 lei/kg ; — La lapte de oaie se majorează preţul de cumpărare cu 0,50 lei/litru . — La lapte de vacă, în scopul stimulării producătorilor de a livra cantităţi sporite la fondul de stat, se majorează actualele preţuri de cumpărare pentru laptele livrat de cooperativele agricole de producţie, de membrii acestora şi producătorii individuali cu 0,45 lei/ litru la cantităţile livrate în perioada 1 noiembrie—30 aprilie şi cu 0,10 lei/litru în perioada 1 mai—30 octombrie. La întreprinderile agricole de stat se majorează preţurile de livrare cu 0,25 lei/litru în perioada 1 noiembrie—30 aprilie şi cu 0,10 lei/litru în perioada 1 mai— 30 octombrie. 2. — Se vor menţine în continuare sporurile de preţ în vigoare pentru livrarea animalelor în perioada de iarnă şi primăvară. 3. — Se va acorda cooperativelor agricole de producţie, membrilor cooperatori şi producătorilor individuali o primă de 300—500 lei pentru fiecare junincă la prima tăiare, diferenţiat în funcţie de calitatea şi rasa animalelor. 4. Membrii cooperatori şi producătorii individuali din zonele de deal şi munte vor putea cumpăra anual de la stat următoarele cantităţi de porumb : — 100 kg porumb pentru fiecare vacă de la care se livrează statului pe bază de contract 700—1 000 litri lapte ; — 150 kg porumb pentru fiecare vacă de la care se livrează peste 1 000 litri lapte. 5. — Pentru tineretul bovin şi porcii ce se contractează și livrează statului, producătorii vor primi în continuare cantitățile de porumb potrivit reglementărilor în vigoare. 6. Începînd cu anul 1970, ţăranii cooperatori și producătorii individuali, care , contractează și livrează organizațiilor socialiste de stat sau cooperatiste tineret bovin vor fi scutiţi de impozit pentru un număr de vaci egal cu numărul de vitei contractaţi și livraţi. 7. — In vederea sprijinirii acţiunii de dezvoltare a sectorului zootehnic vor fi degrevate de impozite ; — de la 1 ianuarie 1970, materialele pentru construirea de complexe şi ferme de creştere şi îngrăşare a animalelor de tip industrial sau extinderea celor existente, precum şi instalaţiile de pregătire a furajelor care se realizează în cadrul programului naţional privind dezvoltarea zootehniei şi sporirea producţiei animaliere ; — de la 1 iunie 1970, utilajele şi maşinile specifice procesului de producţie în zootehnie ce se livrează cooperativelor agricole de producţie şi asociaţiilor intercooperatiste. 8. — Fondurile necesare pentru majorarea preţurilor de cumpărare şi acordarea celorlalte stimulente prevăzute se vor asigura parţial din veniturile statului. O anumită parte din aceste fonduri se vor acoperi prin majorarea preţurilor cu amănuntul, începînd de la 1 iunie 1970. Astfel, preţul cu amănuntul la carnea de bovine se va majora în medie cu 1,85 lei/kg, iar carnea de porc în medie cu 1,35 lei/kg. Majorarea preţurilor se va aplica îndeosebi la sortimentele de carne de calitate superioară şi specialităţi. Preţul cu amănuntul la laptele de consum va creşte cu 0,20 lei/ litru. Corespunzător se vor majora preţurile cu amănuntul la preparate şi conserve de carne, precum şi la produse lactate. Se vor menţine actualele preţuri cu amănuntul la sortimentele de carne de calitatea a II-a, slănină, untură şi organe — cu excepţia specialităţilor — precum şi la toate subprodusele rezultate din sacrificarea animalelor. De asemenea, nu se vor schimba preţurile cu amănuntul la unele preparate şi conserve de carne, la unt, smîntînă, lapte praf şi îngheţată. 9. — întreprinderilor agricole de stat şi cooperativelor agricole de producţie le revine sarcina să folosească din plin întreaga bază tehnico-materială şi resursele de care ele dispun în vederea sporirii efectivelor şi a producţiei animaliere, să livreze la fondul de stat cu mai multe animale şi păsări, cantităţi tot mai mari de lapte, lină şi ouă. In acelaşi timp, unităţile socialiste din agricultură trebuie să ia măsuri de îmbunătăţire a organizării producţiei şi a muncii în zootehnie, de reducere a cheltuielilor materiale şi creştere a productivităţii muncii, astfel incit, să se asigure în toate fermele şi complexele de creştere a animalelor şi păsărilor o activitate rentabilă, eficientă. 10. — întreprinderile Ministerului Industriei Alimentare şi celelalte unităţi producătoare trebuie să livreze la fondul pieţei cantităţile de carne şi produse lactate prevăzute în planul de stat, să asigure aprovizionarea unităţilor comerciale cu sortimentele mai ieftine, în proporţiile stabilite prin plan, să exercite un control permanent asupra respectării stricte, la toate produsele, a condiţiilor de calitate prevăzute în normele legale, să se preocupe de reducerea continuă a cheltuielilor de producţie. Totodată, Ministerul Comerţului Interior, unităţile comerciale vor lua măsuri de perfecţionare a desfacerii produselor, de repartizare judicioasă pe teritoriu a fondului de marfă, inclusiv a sortimentelor mai ieftine, în scopul bunei aprovizionări a întregii populaţii. 11. Prevederile prezentei hotărîri se vor pune în aplicare prin acte normative ale Consiliului de Miniștri. ★ Prin majorarea preturilor de cumpărare a produselor animaliere prevăzute în această hotărâre, ca și prin acordarea de prime, reducerile și degrevările de impozite, țărănimea noastră muncitoare va beneficia de venituri suplimentare în sumă de circa 850 milioane lei, calculate la nivelul anului 1970. In stabilirea noilor prețuri de vînzare cu amănuntul, potrivit prezentei hotărîri, s-a avut în vedere să nu fie afectată ridicarea salariului real al oamenilor muncii prevăzută în actualul plan cincinal. După cum este cunoscut, pe baza hotărârilor partidului şi guvernului, în acest an s-a încheiat acţiunea de generalizare a noului sistem de salarizare şi majorare a salariilor în toate sectoarele economiei naţionale. Pe această bază şi prin recentele măsuri de creştere a salariilor mici, de scutire şi reducere a impozitelor pe salarii s-au asigurat salariaţilor cîştiguri suplimentare de peste 12 miliarde lei anual. Comitetul Central al Partidului Comunist Român şi Consiliul de Miniştri al Republicii Socialiste România îşi exprimă convingerea că aplicarea programului naţional de dezvoltare a zootehniei şi a măsurilor de cointeresare a producătorilor agricoli prevăzute în această hotărâre va asigura o creştere substanţială a producţiei animaliere şi, pe această cale, se va îmbunătăţi continuu aprovizionarea populaţiei cu carne, lapte şi alte produse agroalimentare. PARTIDULUI, fierbinte recunoştinţă Prin ajutorul ce-l vom primi, prin munca noastră, ne vom reconstrui gospodăriile Abia anul trecut mi-am terminat casa, o locuinţă frumoasă, spaţioasă, modernă. Am lucrat ani în şir, împreună cu soţia, ani de muncă încordată, de economii, de renunţări la distracţii, pentru a avea un cămin confortabil, înzestrat cu tot ceea ce implică viaţa astăzi. Io 15 mai, noaptea — dată pe care n-am s-o uit niciodată — au năvălit peste cartier apele Oltului, învăluind şi anulîmd mare parte din munca atîtor oameni. Nouă, şi altor cetăţeni din acelaşi cartier făgărăşean, ne-a distrus grădinile în întregime, ne-a umplut subsolurile,, celelalte anexe gospodăreşti cu apă şi mîl, ne-a invadat locuinţa pînă la nivelul geamurilor, rozînd zidurile la rădăcină. In graba şi panica ce ne-a cuprins la apariţia aproape fulgerătoare a apei, o parte din materialul de construcţie depozitat în magazie, din mobilier şi obiectele de uz casnic nu le-am mai putut salva. Va trebui, şi sintem ferm hotărîţi cu toţii, să ne redresăm cit mai grabnic căminele avariate, cartierul, oraşul nostru drag. Am aflat cu deosebită bucurie din Hotărîrea recent publicată de sprijinul substanţial pe care partidul şi statul îl acordă celor care au suferit de pe urma calamităţii. Ajutorul în bani pe care îl vom primi, precum şi înlesnirile la procurarea materialelor de construcţii, scutirea de taxe ş.a. constituie pentru noi un imbold im munca de reconstrucţie, o certitudine că în scurt timp ne vom redresa gospodăriile distruse, că vor reapărea zîmbete pe fetele noastre întristate. Marele efort al statului pentru a reface economia ţării, pusă în acest an la grele încercări, ne obligă ca, la rîndul nostru, să muncim din toate puterile, pentru a vindeca grabnic rănile pricinuite de inundaţii. Personal mă angajez să-mi sporesc zi de zi eforturile, să produc cit mai mult la locul de muncă şi, în paralel, să-mi refac locuinţa, să dau sprijin efectiv la ștergerea urmelor de calamitate de pe strada Oltului, din întreg cartierul în care locuiesc. Traian BUBĂ, muncitor la I.I.L. Făgăraș Zilnic, numeroase vagoane încărcate si» reactoare de dSfeiît® -simt expediate beneficiarilor. Foto: GH. BANUȚA A doua „duminică a muncii" Ultima zi a lunii mai a fost transformată, dintr-un profund spirit de responsabilitate civică şi patriotică, de solidaritate umană a zeci de mii de muncitori din industria braşoveană, într-o a doua „DUMINICĂ A MUNCII”. In secţii şi ateliere, la fiecare loc de muncă din fabrici şi uzine, mii de muncitori, ingineri, maiştri şi tehnicieni au muncit cu rodnicie, elan şi dăruire pentru ajutorarea zonelor calamitate, pentru acoperirea pierderilor suferite de economia naţională. Iată cîteva din realizările obţinute în această duminică închinată muncii şi solidarităţii. ■ Peste 23.500 salariaţi din industria braşoveană au realizat o producţie în valoare de 14.000.000 lei. B 5.500 m.p. ţesături din bumbac reprezintă rodul muncii a peste 130 salariaţi de la „ŢESĂTORIA" Codlea. Ca urmare, ieri, colectivul întreprinderii a raportat realizarea prevederilor planului cincinal la producţia globală. Harnicii textilişti codleni şi-au propus ca pînă la sfîrşitul anului să obţină o producţie suplimentară de 3.000.000 m.p. ţesături şi alte produse, ceea ce, valoric, reprezintă peste 28 milioane lei. B Pe 11 ŞANTIERE din judeţul nostru au îmbrăcat haina de lucru peste 2.800 constructori care au dat un nou impuls ritmului de execuţie, grăbind, la zeci de obiective, termenul de dare în funcţiune. B 7.000.000 lei reprezintă producţia globală realizată de peste 6.300 salariaţi ai uzinei „TRACTORUL". Unui număr de 130 tractoare li s-a semnat în această zi pe banda de montaj „certificatul de naştere". 107 autocamioane de 3 şi 5 tone au ieşit duminică de pe banda de montaj a UZINEI DE AUTOCAMIOANE. Peste 2.300 salariaţi au realizat deci o producţie in valoare de circa 2.300.000 lei. B 25.000 rulmenţi au obţinut cei peste 800 salariaţi de la uzina „RULMENTUL" care duminică au fost prezenţi in secţiile şi sectoarele uzinei. B 500.000 lei reprezintă producţia realizată de 400 de salariaţi ai uzinei „HIDROMECANICA" B 150.000 lei valorează producţia obţinută de colectivul ÎNTREPRINDERII DE UNELTE ŞI SCULE. Totodată o mare parte din salariaţii Întreprinderii au ajutat duminică constructorii de la I.C.I.M. la executarea unor lucrări la noile obiective de investiţii în curs de construcţie în cadrul întreprinderii. B 250.000 lei la producţia globală şi tot atîta la producţia mamfa au realizat peste 700 salariaţi de la FABRICA DE TRICOTAJE. B 1.000.000 lei reprezintă producţia obţinută de circa 2.900 salariaţi din unităţile C.E.Î.L. Braşov. Prin aceasta a fost recuperată o parte însemnată din pierderile provocate de inundații în sectorul de industrializare, dar mai ales din parchetele de exploatare ale combinatului. PREZENŢE BRAŞOVENE PE „ŞANTIERELE OMENIEI, ALE ÎNALTEI RĂSPUNDERI PATRIOTICE Mai trăim încă sub impresia puternică produsă de revărsarea apelor, de lupta eroică pentru salvarea a mii de vieţi şi de bunuri, a oraşelor, a căminelor oamenilor. Acum, pe locul unde apele au pustiit fabrici, ogoare şi case se desfăşoară o muncă fără istov pentru ca viaţa să-şi reia pulsul normal, armonios de mai înainte. La aceasta vasta acţiune numeroşi specialişti din fabricile şi uzinele braşovene au răspuns prezent ! LA UZINA DE PE TIRNAVE 44 de specialişti de la Uzina de autocamioane! Ingineri, tehnicieni, lăcătuşi, sudori, electricieni, mecanici auto, toţi avînd o înaltă calificare, au plecat începînd din acele zile de 14—17 mai la uzina „Automecanica" din Mediaş. Ei lucrează acolo cot la cot cu muncitorii uzinei pentru a reda cit mai repede cu putinţă în exploatare uzina care a fost lovită de furia apelor. Totodată, la Uzina de autocamioane s-au reparat şi se repara încă utilaje de la întreprinderea medieşeană, între care 44 agregate de sudura, 7 transformatoare, 66 electromotoare, 6 tablouri electrice şi altele. Toate aceste utilaje sunt furnizate uzinei din Mediaş într-o stare tehnica exemplară. PREZENȚI LA REFACEREA A 25 CENTRALE TERMICE Timp de mai bine de o săptămână, inginerii de la Direcţia teritoriala de metrologie, control cazane şi instalaţii de ridicat din Braşov au fost prezenţi la munca de repunere în funcţiune a mai multor întreprinderi calamitate din judeţele Mureş şi Harghita. In această sâptămînă, inginerii I. Badea, Gh. Rimbeţiu, I. Cioca, V. Popa şi alţii, de la Direcţia respectivă, au plecat din nou pentru a contribui efectiv la repunerea în funcţiune a 25 centrale termice avariate în oraşele Sighişoara, Tirnoveni, Luduş, Reghin, Odorhei etc. Specialiştii Direcţiei de metrologie acordă întregul sprijin tehnic gratuit. CEA MAI URGENTĂ COMANDĂ Miercuri, 20 mai, la Uzina de prototipuri şi reparaţii utilaj chimic din Făgăraş a sosit o comandă de la Combinatul chimic Tîrnăveni. O comanda pe care era înscris emoţionantul cuvînt „urgent”, transmis de chimiştii din Tirnaveni, care acum muncesc neobosit pentru a reda in funcţiune instalaţiile combinatului. Comanda a fost încredinţată echipei conduse de Mihai Theibrich. In condiţii normale, lucrarea ar fi trebuit executata în vreo 20 de zile. S-a lucrat insa aproape eroic, cite 12 şi 14 ore pe zi, şi astfel utilajele necesare chimişti-lor din Tirnoveni au fost executate în numai 6 zile. FIRE, MILIOANE DE FIRE în timp ce textilistele din Mediaş şi Sighişoara muncesc pentru a inlatura stricăciunile provocate la maşini de inundaţii, întreprinderile textile din Braşov contribuie la refacerea, pregătirea şi depozitarea unor materii pline şi semifabricate pentru fabricile de pe Tîrnave. Astfel, Fabrica de stofe din Braşov a recondiţionat 10.000 kg. materii prime pentru Combinatul textil din Sighişoara. Fabrica de postav din Prejmer a refăcut 5.000 m.p. ţesături şi a pregătit 10 000 kg. amestec pentru filatura din Sighişoara, iar ,,Ţesătoria" Codlea a asigurat depozitarea a 30 tone bumbac și alte materii prime din import destinate uzinei „Tîrnava" din Mediaș.