Drum Nou, aprilie 1971 (Anul 28, nr. 8157-8182)

1971-04-20 / nr. 8173

Pag. 4 încheierea lucrărilor UNIUNII INTERPARLAMENTARE CARACAS 19 (Agerpres). Auluat sfîrşit lucrările sesiunii de primăvară a organismelor de conducere ale Uniunii interparlamentare, la care au participat 500 de parlamentari din peste 50 de ţări ale lumii. Din România a fost prezentă o delegaţie compusă din Mihail Levente, preşedintele Grupului român al Uniunii interparlamentare, Tudor Drăganu, vicepreşedinte, şi Mircea Angelescu, membru în Comitetul de conducere. Membrii delegaţiei române au participat activ la dezbaterea proiectelor de rezoluţii în cadrul comisiilor reuniunii de la Caracas. Astfel, Mihail Levente a luat cuvîntul în problema „apropierea între naţiuni, o garanţie a păcii", examinată de către Comisia pentru studiul problemelor politice, securităţii internaţionale şi dezarmării. Mircea Angelescu a luat parte la dezbaterea privind „măsurile în favoarea dezarmării, îndeosebi a dezarmării nucleare, şi a creării de zone denuclearizate". în Comisia pentru studiul problemelor parlamentare şi juridice, prof. Tudor Drăganu a prezentat o intervenţie referitoare la „importanţa comisiilor permanente pentru dezvoltarea activităţii parlamentelor". Sesiunea de la Caracas a adoptat ordinea de zi a viitoarei Conferinţe a Uniunii interparlamentare, care va avea loc în septembrie a.c., la Paris, precum şi proiectele de rezoluţii care vor fi supuse dezbaterilor viitoarei reuniuni. Aceste proiecte se referă la convocarea conferinţei general-europene pentru securitate, problemele dezarmării, folosirea sateliţilor artificiali în domeniul comunicaţiilor internaţionale, lupta împotriva discriminării rasiale şi problemele dezvoltării. Geneva Sesiunea Comisiei Economice a O. N. U. pentru Europa GENEVA 19 (Agerpres). La Palatul Naţiunilor din Geneva s-au deschis luni lucrările celei de-a 26-a sesiuni a Comisiei Economice a O.N.U. pentru Europa. Participanţii vor discuta probleme ale dezvoltării economice a Europei, probleme ale comerţului şi colaborării tehnico-ştiinţifice. De asemenea, vor examina raportul care va fi prezentat din partea Comisiei Economice şi Sociale a O.N.U. Din partea ţării noastre participă o delegaţie condusă de Nicolae Ecobescu, adjunct al ministrului afacerilor externe. Haga Reuniunea Consiliului ministerial al U.E.O. HAGA 19 (Agerpres). — Luni s-a reunit la Haga, sub preşedinţia ministrului afacerilor externe al Olandei, Joseph Luns, Consiliul ministerial al Uniunii Europei Occidentale (U.E.O.). Din acest organism fac parte cele şase ţări membre ale Pieţei comune şi Marea Britanie. La reuniune au participat miniştrii de externe ai Belgiei şi Olandei, precum şi reprezentanţi ai Italiei, Franţei, R. F. a Germaniei şi Luxemburgului. Din partea Angliei a fost prezent Geoffrey Rippon. Prezenţa „la Est de Suez“ ln uilnirea reprezentanţilor Angliei, Australiei, Malayeziei, Singaporelui şi Noii Zeelande, consacrată problemei creării „unei forţe comune militare" în Asia de Sud-Est, s-a încheiat după o zi şi jumătate de dezbateri. Comunicatul publicat la Londra, redactat în termeni „vagi", după cum subliniază presa londoneză, nu cuprinde decit un singur element precis: este vorba, după cum scrie ziarul „Guardian", de îndeplinirea dorinţei guvernului britanic de a-şi menţine „prezenţa militară in Asia de Sud-Est". S-a materializat astfel proiectul guvernului conservator de a revizui angajamentele precedentului cabinet laburist privind retragerea trupelor „de la Est de Suez" pînă la sfîrşitul acestui an. Potrivit ziarului „Scotsman", scopul urmărit prin crearea „forţei comune militare" este „de a proteja Malayezia şi Singapore împotriva unui atac din afară". Dar, după cum subliniază acelaşi ziar, „nici una din ţările vecine, respectiv Indonezia, Tailanda sau Birmania, nu manifestă intenţii agresive, nici acum, nici în viitorul previzibil". „Interesul Angliei", la care s-a referit premierul Heath la începutul conferinţei, înseamnă, de fapt, „protejarea investiţiilor şi a comerţului britanic" în regiunea respectivă. Şi pentru aceasta, contribuabilii englezi vor trebui să acopere cheltuieli suplimentare de 7 milioane lire sterline. Acest „aranjament militar“ este departe de a-i satisface pe iniţiatorii britanici care ar fi preferat constituirea formală a unui pact militar. Diplomaţia britanică a lansat chiar o denumire pentru proiectul viitorului pact: — Anzuk — după iniţialele celor trei ţări. Australia, Noua Zeelandă şi Anglia, dispuse „să garanteze securitatea" Malayeziei şi Singaporelui. Din planurile iniţiale a rezultat un aranjament al cărui mecanism, după cum subliniază ziarul .Times", nu va putea fi declanşat automat, ci numai după „consultări" între cei cinci parteneri. Aranjamentul, care va intra în vigoare de la 1 noiembrie, nu va avea un organism permanent, secretariat sau grupe de lucru, ci doar un Consiliu consultativ, cuprinzând pe ambasadorii celor cinci, care se va întruni periodic. Potrivit ziarului „Times", „caracterul vag al noului aranjament este datorat Malayeziei", care doreşte să se menţină pe cit posibil pe linia politicii sale de nealiniere. „Noi, a declarat premierul malayezian, Abdul Razak, considerăm că sarcina apărării ţării noastre cade, in primul rînd, asupra noastră". în legătură cu aceasta, trebuie menţionat şi faptul că baza militară de instrucţie de la Johore, aflată sub controlul Angliei, va trece în viitor sub controlul Malayeziei pe teritoriul căreia se află. Şi această hotărîre a fost luată împotriva intenţiei britanicilor, care doreau să-şi păstreze controlul asupra bazei respective. Nicolae PLOPEANU, corespondentul Agerpres la Londra 1■ si x ■ ■ ă DRUM NOU • meridiane • meridiane Vietnamul de sud 0 unitate americană a căzut intr-o ambuscadă organizată de patrioţi SAIGON 19 (Agerpres). — Comandamentul militar american de la Saigon a anunţat că la sfîrşitul săptăminii trecute o unitate motorizată americană a căzut într-o ambuscadă organizată de patrioţii sud-vietnamezi în zona plantaţiilor de cauciuc de la Dau Tieng, la mai puţin de 50 de kilometri nord-vest de Saigon, în cursul luptei, care a durat cîteva ore, mai mulţi militari americani au fost ucişi, iar alţi 34 răniţi. Au fost, totodată, distruse trei vehicule militare americane. Unitatea americană a izbutit să părăsească locul luptei numai după sprijinul primit din partea elicopterelor şi avioanelor forţelor aeriene ale S.U.A., chemate în ajutor. LAOS — în ultimele zile Forţele populare laoţiene au iniţiat noi atacuri asupra poziţiilor inamice, în fotografie: Prizonieri saigonezi păziţi de soldați înarmaţi ai forţelor populare laoţiene. ITALIA Noi provocări ale elementelor neofasciste şi monarhiste ROMA 19 (Agerpres). — Elemente neofasciste şi monarhiste au organizat duminică noi provocări, la Milano şi Brescia. Deşi poliţia interzisese demonstraţia, grupurile de extremă-dreapta din Milano au blocat pentru cîteva ore circulaţia pe unele dintre principalele artere ale oraşului. Au urmat ciocniri cu poliţia, soldate cu arestări. La Brescia, oraş situat la 30 kilometri de Milano, elemente monarhiste au atacat pe poliţiştii care au încercat să-i împrăştie, rănind mai multe persoane, între care şi un reprezentant al forţelor de ordine. Prefectura din Milano a anunţat duminică seara că, în cursul ciocnirilor cu poliţia provocate sîmbătă de extremiştii de dreapta, 24 de persoane au fost rănite, între acestea aflîndu-se şi adjunctul prefectului de poliţie.. La Roma, în noaptea de duminică spre luni, persoane neidentificate au pătruns într-unul din sediile Partidului Socialist Italian, dînd foc clădirii. Declaraţia guvernului R. D. Vietnam HANOI 19 (Agerpres). — Guvernul Republicii Democrate Vietnam salută intenţia Norvegiei de a stabili relaţii diplomatice cu R.D.V., a declarat ministrul afacerilor externe al R. D. Vietnam, Nguyen Duy Trinh, intr-un interviu acordat agenţiei V.N.A. Referindu-se la declaraţia din 18 martie a premierului Norvegiei, Trygve Bratelli, referitoare la intenţia guvernului său de a recunoaşte R. D. Vietnam, Nguyen Duy Trinh a arătat că aceasta corespunde intereselor şi aspiraţiilor popoarelor celor două ţări. Politica externă a guvernului R.D. Vietnam, a menţionat el, prevede stabilirea de relaţii diplomatice cu alte state pe baza principiilor coexistenţei paşnice. Poporul şi guvernul R. D. Vietnam, a spus Nguyen Duy Trinh, consideră că relaţiile de prietenie între R. D. Vietnam şi Norvegia se vor consolida zi de zi, contribuind activ la cauza independenţei, libertăţii şi păcii in lume. R.D. Germană Conferinţă de presă consacrată aniversării semicentenarului P.C.R. BERLIN 19 — Corespondentul Agerpres, Ştefan Deju, transmite: La Clubul oamenilor de cultură din Berlin a avut loc, la 19 aprilie, o conferinţă de presă consacrată aniversării semicentenarului Partidului Comunist Român. în cuvîntul său, ambasadorul român Nicolae Ghenea a înfăţişat istoricul mişcării muncitoreşti în ţara noastră, subliniind momentul de însemnătate crucială pe care l-a reprezentat în viaţa poporului nostru crearea Partidului Comunist Român. în continuare, vorbitorul a evocat drumul parcurs de partid în cele cinci decenii de activitate, referindu-se pe larg la succesele obţinute de poporul român în edificarea societăţii socialiste, sub conducerea P.C.R. La conferinţa de presă au participat numeroşi reprezentanţi ai presei din R. D. Germană, precum şi corespondenţi străini. MOZAMBIC — în fotografie ostași FRELIMO în timpul unui atac undeva pe frontul din Mozambic. Nr. 8173 m Preşedintele Anwar Sadat * despre formarea „Federaţiei Republicilor Arabe“ CAIRO 19. — Corespondentul Agerpres, Constantin Oprică, transmite: într-un mesaj radiotelevizat, preşedintele egiptean Anwar Sadat a anunţat formarea unei federaţii între R.A.U., Siria şi Libia, care va avea denumirea de „Federaţia Republicilor Arabe“. Preşedintele a subliniat că scopul Federaţiei constă în „eliberarea teritoriilor arabe ocupate". Această Federaţie, a precizat vorbitorul, trebuie să rămînă deschisă oricărui stat arab liber, adăugind că cei trei preşedinţi au adoptat statutele fundamentale care vor fi considerate bazele creării Federaţiei. O comisie tripartită va fi însărcinată cu elaborarea Constituţiei federale, care urmează să fie ratificată de fiecare republică. Statutele fundamentale vor fi supuse unui referendum popular, simultan în fiecare republică, referendum care a fost fixat pentru 1 septembrie 1971. Preşedintele R.A.U. a menţionat că Federaţia va avea un singur steag, o singură emblemă, un singur imn naţional, precum şi o singură capitală. Va fi constituit un consiliu federal, alcătuit din cei trei şefi de stat care va fi organul executiv suprem al Federaţiei. Consiliul va alege preşedintele şi va adopta decizii prin vot majoritar. Se prevede, de asemenea, formarea unui comandament militar, care se va ocupa de instrucţia şi desfăşurarea forţelor dintr-o ţară membră într-alta. Federaţia, a subliniat preşedintele R.A.U., îşi asumă problemele planificării naţionale şi stabilirea programelor de dezvoltare, ale învăţămîntului, educaţiei şi informaţiilor, precum şi conducerea instituţiilor economice cu caracter federal. Statutele Federaţiei stabilesc că fiecare republică va putea încheia tratate, convenţii şi acorduri cu ţări străine şi va avea posibilitatea să schimbe reprezentanţe diplomatice şi consulare, a spus Anwar Sadat. La Cairo s-a anunţat că miercuri, 21 aprilie, se va reuni Comitetul Executiv Suprem al Uniunii Socialiste Arabe, spre a aproba acordul de proclamare a Federaţiei Republicilor Arabe. Apoi, va fi convocat Comitetul Central al Uniunii Socialiste Arabe pentru a pregăti Congresul naţional al U.S.A., care se va ţine înaintea referendumului. De asemenea, proiectul Federaţiei urmează să fie supus dezbaterii Consiliului comandamentului revoluţiei din Libia, precum şi Comandamentului regional al partidului Baas, guvernului şi Consiliului popular din Siria. Reuniunea cabinetului israelian TEL AVIV 19 (Agerpres). Cabinetul israelian a, analizat în cadrul reuniunii de duminică posibilităţile de redeschidere a Canalului de Suez, pe baza propunerilor avansate de R.A.U., anunţă agenţiile de presă. Comunicatul dat publicităţii la încheierea reuniunii informează că ministrul de externe, Abba Eban, a făcut o expunere asupra evoluţiei evenimentelor din Orientul Apropiat. Un purtător de cuvînt oficial a precizat, pe de altă parte, că guvernul nu a luat nici o hotărîre în legătură cu problemele discutate. isSâlSii NWÎW Biîftiîf 7ww.iâfBI PE SCURT • PE SCUR a . O ODRASLA a războiului RECE într-o zi mohorîtă din toamna lui 1948, stînd cu cîţiva amici în jurul unei mese la clubul presei, generalul Lucius Clay se întreba dacă nu s-ar găsi acolo, în Berlin, vreun ziarist american în stare să editeze o revistă germană care să contracareze influenţa publicaţiilor democratice. Unul din amici i-a arătat spre un bărbat volubil, bărbos, care se găsea la o masă cu alţi corespondenţi de presă : „Tipul acela ar face-o! Vorbeşte curent germana". Cel vizat era Melvin John Lasky, căpitan recent demobilizat. Cînd comandantul militar l-a întrebat, ce i-ar trebui ca să pornească revista, el i-a răspuns : „Birouri, maşini de scris, mese de lucru, creioane, hîrtie, cîteva secretare — ceea ce în esenţă înseamnă bani şi iar bani..." „Eşti în afacere" — i-a spus Clay, ceea ce însemna că treaba e ca şi făcută. Timp de zece ani revista „Der Monat" a apărut sub conducerea lui Lasky, fără ca acest fapt să ridice obiecţiuni. Dar tirajul scădea încontinuu, cu toate străduinţele editurii de a îmbogăţi conţinutul plin de născociri abile al lui „Der Monat", adăugîndu-i traduceri din Hemmingway, Sartre, Camus, Orwell. Emblema americană a trebuit tot mai bine camuflată, pînă cînd Lasky a fost expediat la Londra, ca să editeze revista „Encounter". „Der Monat" a trecut asupra unor editori vest-germani şi, cu toate că şi-a schimbat succesiv locul de apariţie, la Frankfurt, Hamburg, Wiesbaden, devenind un fel de „caravană călătoare", abonaţii au părăsit-o unul după altul, deficitul ajungînd anul trecut la 150.000 de dolari. URECHILE REGELUI MIDAS Declinul s-a accentuat mai ales după ce, în 1967, întocmai ca urechile ascuţite şi păroase ale regelui Midas, în spatele lui „Der Monat", al lui „Encounter", „France-Preuves", al lui „Forum" care apare în Austria, s-au profilat precis urechile C.I.A., furnizoarea fondurilor și a... ideologiei. Un şir de scriitori, printre care poetul englez Stephen Spender, au părăsit revistele încriminate de oprobriul public. Intelectualii, cărora aceste publicaţii le sînt dedicate în primul rînd, încep tot mai ostentativ să se ocolească. Deşi „Der Monat" se vinde cu trei mărci numărul, cititorii oneşti preferă să cumpere alte publicaţii, chiar dacă acestea costă opt mărci. Un negustor abil nu bagă capital într-o marfă moartă. Ca atare şi c.I.A. şi-a restrîns mereu investiţiile în reviste cu ■circulaţie tot mai precară. Urmarea a fost că şi „Encounter" are „necazurile" sale. Lasky şi editorul Enright au început să apeleze rermotorul financiar al cititorilor. „Nu sintem încă la capătul puterilor — i-a declarat Lasky lui Marvin Kupfer, corespondentul revistei americane „Newsweek" la Londra — dar sîntem foarte aproape de sfîrșit". El se arată dezolat că o revistă ca „Der Monat" a trebuit să tragă obloanele, într-o vreme cînd „cititorii cu opinii" ar avea nevoie sa-si croiască drum „spre opinii noi". El se simte direct lovit de faptul că „afacerile acestei reviste au fost lăsate baltă". ACEEAȘI „VOCE" ALTFEL COAFATĂ Tocmai cînd Lasky se lamenează mai abitir, C.I.A. este ocupată cu o operație foarte urgentă. Ea încearcă să găsească sateliţilor diversionişţi ai „Vocii Americii" de la München o nouă firmă, în locul compromisei „Europe libere". Efortul acesta a fost încredinţat „Comitetului 40" care, după informaţii transmise de „New York Times", se ocupă numai cu chestiuni dintre cele mai „delicate". Din comitet fac parte Halmer, reprezentînd conducerea C.I.A., și Kissinger, consilier special al președintelui Nixon. „Ce tot ne-nvîrtim ca Grivei în jurul cozii" — spune însă senatorul Keys, în plin Congres. El n-are nimic împotriva folosirii „vocilor", dar... „dacă vorbim de lopată, să-i spunem lopată... Ştie toată lumea că guvernul american cheltuieşte în treaba asta peste 30 de milioane de dolari pe an..." Totuşi, cei interesaţi vor să dea „propagandei negre" un caracter de „obiectivitate", să dea impresia că — fie pe hîrtie, fie prin eter — ea n-are nici o legătură cu poziţia oficială a guvernului. Pentru acoperirea „delicatei activităţi" s-au făcut referiri la multe embleme cu aspect onorabil, între care şi a „Fondului Naţional Ştiinţific". Schimbarea coafurii este însă numai o chestiune de , aspect exterior, care nu modifică întru nimic conținutul „gingaşei" probleme... „VOCEA“ IN CAUTAREA UNEI FIRME IMACULATE ^■iBininia)Bia)HiMiaiBwiBiHiKiaiiniBiaiiHiiHiBiaiBiiiiwHi»iniwww«4mflRtaiHiHi«iHiH»i*i«{«twm«t«wiHiHiBiB*i*tw«TB!«iHiHiniaigaiaiR9i^ ROMÂNIA LA TÎRGUL INTERNAŢIONAL DE BUNURI DE LARG CONSUM DE LA BRNO Duminică s-a deschis la Brno cel de-al II-lea Tîrg Internaţional de bunuri de larg consum. în cadrul său expun numeroase firme şi organizaţii comerciale din 32 de ţări, printre care şi Republica Socialistă România. Tirgul va fi deschis pînă la 28 aprilie. R. S. CEHOSLOVACĂ. PREZENTAREA FILMULUI ROMÂNESC „RĂUTĂCIOSUL ADOLESCENT" în aceste zile, în localitatea Pardubice se desfăşoară cea de-a VH-a ediţie a festivalului filmului pentru tineret din unele ţări socialiste. Duminică, în cadrul festivalului, a fost prezentat filmul românesc „Răutăciosul adolescent". Cu acelaşi prilej, la Pardubice a fost deschisă expoziţia de fotografii „România in imagini“. U.R.S.S. LANSAREA STAŢIEI ORBITALE ŞTIINŢIFICE „SALIUT" La 19 aprilie, în Uniunea Sovietică a fost lansată staţia orbitală ştiinţifică „Saliut" — anunţă agenţia TASS. Scopul lansării îl constituie punerea la punct a elementelor de construcţie şi sistemelor de bord, efectuarea de cercetări ştiinţifice şi experimente în zborul cosmic. EVENIMENTELE DIN IRLANDA DE NORD Noi incidente au avut loc duminică în Irlanda de nord unde s-au produs trei explozii la cluburi ale extremiştilor protestanţi din apropierea Belfastului. In acelaşi timp trupele britanice au continuat, în districtul Ballymacarell din Belfast, percheziţiile al căror scop oficial este „căutarea de arme şi muniţii". Aceste percheziţii au stîrnit numeroase proteste, atît din partea populaţiei protestante cit şi catolice care au organizat manifestaţii în faţa unor posturi de poliţie din capitala Ulsterului. IN PERU AU FOST EXPROPRIATE ALTE ŞASE LATIFUNDII Continuind aplicarea reformei agrare, autorităţile peruane au expropriat alte şase latifundii situate în departamentul Lima, precum şi în regiunile centrale şi sudice ale ţării. Pămînturile expropriate intră în administrarea Direcţiei generale pentru aplicarea reformei agrare, urmînd a fi ulterior repartizate obştilor ţărăneşti. IN SPANIA CONTINUĂ CONDAMNĂRILE Tribunalul ordinii publice din Madrid l-a condamnat pe preotul Francisco Garcia Salve la un an închisoare şi 10.000 pesetas amendă pentru „propagandă subversivă". Aceeaşi instanţă l-a condamnat, în contumacie, pe Jose Cleto Mendieta, membru al mişcării basce, la trei ani închisoare şi 10.000 pesetas amendă sub acuzaţia de „apartenenţă la organizaţie ilegală". Aceste măsuri survin la scurt timp după arestarea scriitorului Gonzalo Arias, conducător al mișcării pacifiste, împotriva căruia a fost reluată urmărirea judiciară sub acuzația de „atentat la securitatea internă a statului". im REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA : str. M. Sadoveanu nr. 3. Telefoane : 2 25 12 — secţia informaţii, 142 92 — administraţia. Abonamentele se fac la oficiile poştale şi difuzorii voluntari din întreprinderi şi instituţii — Tiparul : I. P. Braşov — 40 064