Drum Nou, ianuarie 1972 (Anul 29, nr. 8393-8416)

1972-01-04 / nr. 8393

O»'« oo V -------------ZTARUL „DRUM NOU“ I OFICIUL P.T/TJL ' TG. MUREŞ 1 abonamente 'A CU BUCATA h f&B, interpretari din toate ţările, unitT-vil tâi nou C IGAN Ati±L-gFUZAREA PRFSFXN BRAŞOV Al PVC.R. Şl Al CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN Anul XXIX Nr. 8393 J M*P »«, 4 ianuarie 1972 4 pagini 30 bani CUVÂNTAREA NICOLAE CEA rostită la posturile de radio şi televiziune cu prilejul Anului Nou Stimaţi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai României socialiste, A devenit o tradiţie ca de Anul Nou sâ trecem în revistă munca pe care am desfăşurat-o, cu roadele şi bucuriile ei, împlinirile şi neajunsurile din anul încheiat, şi totodată, să scrutăm viitorul cu hotărîrea de a trăi şi munci şi mai bine, de a da viaţă altor şi altor năzuinţe de progres şi prosperitate. Anul pe care îl vom încheia peste cîteva minute va rămîne în istoria patriei ca anul în care am intrat într-o nouă etapă a revoluţiei noastre economico-sociale — etapa făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Prevederile primului an al cincinalului 1971—1975 au fost îndeplinite şi depăşite. Producţia industrială a continuat să se dezvolte în ritm înalt, cunoscînd o puternică diversificare şi modernizare. Agricultura noastră socialistă a dat anul acesta cea mai înaltă recoltă de cereale din istoria ţării. Au fost luate noi măsuri pentru dezvoltarea învăţămîntului, ştiinţei şi culturii — factori de seamă ai făuririi noii civilizaţii socialiste în România. Dezvoltarea ascendentă a economiei noastre se reflectă sintetic în creşterea venitului naţional — care în acest an este cu circa 12 la sută mai mare decît în 1970 — ceea ce a permis trecerea la realizarea hotăririlor Congresului al X-lea privind ridicarea nivelului de trai material şi cultural al întregului popor. Anul care a trecut s-a caracterizat printr-o intensă şi multilaterală activitate de perfecţionare a relaţiilor socialiste de producţie, a organizării societăţii. S-a amplificat şi s-a îmbunătăţit cadrul instituţional care permite participarea tot mai activă a maselor de muncitori, ţărani şi intelectuali la conducerea întreprinderilor şi instituţiilor, a întregii ţări. A fost adoptat un şir de noi legi menite să reglementeze mai bine normele de bază ale activităţii economice şi sociale, drepturile şi îndatoririle oamenilor muncii în calitatea lor de producători şi proprietari ai mijloacelor de producţie, de membri ai societăţii socialiste, să întărească ordinea şi legalitatea în întreaga noastră viaţă publică. Programul adoptat de plenara din 35 noiembrie a.c. a trasat jaloanele ridicării nivelului muncii ideologice, dezvoltării cunoaşterii şi îmbunătăţirii educaţiei socialiste a maselor, formării omului nou, afirmării eticii şi echităţii socialiste în întreaga viaţă socială, deschizînd o perspectivă largă de participare tot mai activă, conştientă, a întregului popor la făurirea propriei sale istorii, a destinului său luminos. Marile succese obţinute în realizarea grandiosului program elaborat de Congresul al X-lea constituie o nouă confirmare a justeţei politicii creatoare marxist-leniniste a Partidului Comunist Român — al cărui semicentenar glorios a fost sărbătorit anul acesta de întregul nostru popor — a consecvenţei şi capacităţii cu care el îşi îndeplineşte rolul de forţă politică conducătoare a societăţii, a tuturor domeniilor activităţii economice şi sociale. Aceste realizări sunt rodul muncii pline de eroism şi abnegaţie a clasei muncitoare, a ţărănimii şi intelectualităţii, a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, care traduc în viaţă cu fermitate politica partidului nostru corespunzătoare intereselor vitale ale întregii naţiuni. Acum, la sfîrşitul unui nou an de avîntată construcţie economică şi socială, care a ridicat patria noastră pe noi trepte de progres, adresez, în numele conducerii partidului şi statului, al meu personal, cele mai calde felicitări cetăţenilor Republicii Socialiste România. Intrăm în noul an cu un program precis conturat, care deschide orizonturi largi de muncă, de creaţie, de noi şi mari înfăptuiri pe calea dezvoltării economice, sociale şi culturale a României, pe calea îmbunătăţirii condiţiilor de viaţă materiale şi spirituale ale tuturor celor ce muncesc. Planul pe 1972 prevede continuarea în ritm înalt a industrializării, diversificarea şi modernizarea şi mai accentuată a producţiei, creşterea eficienţei economice, ridicarea calităţii produselor şi sporirea productivităţii muncii. Se prevede, de asemenea, întărirea bazei tehnico-materiale a agriculturii, îmbunătăţirea organizării muncii în vederea dezvoltării intensive a producţiei, în special a zootehniei. Va trebui să se intensifice participarea activă a oamenilor muncii la gospodărirea avutului socialist, la conducerea unităţilor economice şi a instituţiilor, la efortul pentru întărirea ordinii şi disciplinei în producţie. Va continua dezvoltarea ascendentă, pe toate planurile a orînduîrîi noastre, se vor perfecţiona planificarea şi conducerea vieţii sociale, se vor afirma tot mai puternic principiile socialismului în întreaga societate, se vor lua noi măsuri pentru satisfacerea cerinţelor materiale şi spirituale ale maselor. Realizarea planului în anul care vine va avea un rol hotărîtor pentru înfăptuirea cu succes a întregului cincinal, îndeplinirea prevederilor sale cere din partea noastră, a tuturor, eforturi sporite, o înaltă conştiinţă revoluţionară, patriotică, un profund spirit de răspundere în realizarea sarcinilor ce ne revin fiecăruia în postul, în locul de muncă pe care ni l-a încredinţat partidul, societatea. Dispunem de toate condiţiile necesare pentru a obţine în anul ce vine noi şi importante progrese în toate domeniile de activitate. Sunt pe deplin convins că bravul nostru popor, sub conducerea încercată a partidului comunist, va merge neabătut înainte, va face ca anul 1972 să înscrie în cronica contemporană a României noi şi mari victorii pe calea făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Dragi tovarăşi, în anul 1971 s-au produs noi şi profunde schimbări in viaţa internaţională, în raportul de forţe mondial. Politica imperialistă de forţă şi dictat, de amestec în treburile interne ale altor popoare a suferit noi eşecuri. S-a afirmat cu tot mai multă putere voinţa popoarelor de a deveni stăpîne pe propriile lor bogăţii naţionale, pe rodul muncii lor, de a-şi asigura dezvoltarea de sine stătătoare pe calea progresului material şi social. Anul care a trecut a adus noi confirmări justeţei politicii marxist-leniniste promovate de partidul şi statul nostru pe arena internaţională, a înregistrat o nouă şi puternică afirmare a României în lupta pentru progres şi pace, a adus noi prieteni poporului român pe toate meridianele globului. S-au dezvoltat şi adinei colaborarea multilaterală şi prietenia noastră frăţească cu toate ţările socialiste. S-a întărit solidaritatea internaţională a partidului nostru cu celelalte detaşamente ale mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale. S-au intensificat contactele, schimburile şi convorbirile cu reprezentanţii mişcărilor de eliberare, naţională, ai forţelor politice, democratice şi progresiste de pretutindeni. Anul 1971 a marcat extinderea colaborării României cu toate ţările lumii, fără deosebire de orînduire socială, a conlucrării sale cu toate statele şi popoarele iubitoare de pace în efortul general pentru destindere, pentru însănătoşirea vieţii internaţionale. Am pornit şi pornim neabătut în politica noastră externă de la premisa că cerinţa actuală, vitală, fundamentală, a tuturor popoarelor, condiţia esenţială de care depinde salvgardarea păcii pe pămînt este respectarea neştirbită a independenţei şi suveranităţii naţionale a tuturor popoarelor, a dreptului lor de a trăi liber, de a-şi organiza viaţa aşa cum o doresc, respectarea egalităţii depline între naţiuni şi neamestecul în treburile interne, eliminarea totală din relaţiile interstatale a folosirii forţei şi a ameninţării cu forţa. Fie ca anul 1972 să ducă la afirmarea şi mai fermă în viaţa internaţională a acestor principii, care constituie singura cale pentru instaurarea unor relaţii de colaborare şi pace în întreaga lume. Concluzia de bază care se desprinde şi la acest început de an este necesitatea intensificării eforturilor tuturor statelor — fie ele mari sau mici — pentru a apăra şi impune principiile dreptului şi legalităţii internaţionale, creşterea răspunderii maselor largi populare, a tuturor forţelor politice progresiste, a Organizaţiei Naţiunilor Unite şi a celorlalte organisme internaţionale în promovarea unei politici de colaborare şi pace între popoare. Unul din imperativele cele mai urgente care trebuie să prevaleze în politica tuturor statelor este stingerea focarelor de război, lichidarea conflictelor, a factorilor de încordare şi animozitate. Să se oprească războiul dus de Statele Unite împotriva popoarelor din Indochina ; popoarele vietnamez, cambodgian şi laoţian să fie lăsate să-şi hotărască singure destinul! Să se lichideze conflictul din Orientul Apropiat pe baza rezoluţiei Consiliului de Securitate din 1967 ! Mai mult ca oricînd este necesar să se facă totul pentru ca diferendele dintre state să se soluţioneze pe cale politică, paşnică, pentru a nu se ajunge la ciocniri militare armate, pentru a se evita războiul! Un obiectiv de seamă căruia îi vom consacra şi în viitor efortul nostru este înfăptuirea dezarmării, eliberarea omenirii de coşmarul unui război termonuclear, reducerea uriaşelor cheltuieli militare. Trăind în Europa şi avînd incă proaspătă în memorie experienţa tristă a celor două războaie mondiale ale acestui secol, poporul nostru acorda un ibe cehiial ui pomicu soui iiter nationa şi înfăptuirii securităţii europene, organizării unei conferinţe general-europene, stabilirii unor relaţii de bună vecinătate şi convieţuire paşnică între toate popoarele acestui continent. In acest cadru, acordăm o atenţie permanentă dezvoltării colaborării fructuoase între toate ţările din Balcani, transformării acestei regiuni într-o zonă a păcii şi cooperării paşnice. Fie ca anul 1972 să ducă la consolidarea colaborării şi păcii în Europa, punîndu-se bazele instaurării trainice a securităţii pe continentul nostru ! Desigur, destinderea internaţională, dezvoltarea nestingherită a colaborării între popoare necesită încă multe eforturi, multe strădanii, dar suntem convinşi că forţele sociale şi politice antiimperialiste, de o amploare fără precedent în istorie, pot împiedica politica imperialistă de agresiune şi dictat, pot asigura înfăptuirea aspiraţiilor de pace şi progres ale umanităţii. România, partidul şi guvernul nostru sînt ferm hotârîte sâ desfăşoare şi în anul ce vine o intensă activitate pentru întărirea unităţii ţărilor socialiste, a mişcării comuniste şi muncitoreşti, a forţelor antiimperialiste, să-şi aducă contribuţia la cauza colaborării, progresului şi păcii în lume. Stimgaţi tovarăşi şi concetăţeni, Peste cîteva clipe va răsuna prima bătaie de orologiu a noului an, începem anul nou cu deplină încredere în forţele creatoare ale poporului nostru, în capacitatea lui de a ridica, sub conducerea partidului, patria socialistă pe noi culmi de civilizaţie şi progres. Totodată, inaugurăm noul an cu convingerea că luptînd unite, popoarele vor şti să-şi apere existenţa, să salvgardeze pacea şi securitatea internaţională, să creeze condiţiile pentru făurirea unei lumi mai bune, mai drepte. Cu aceste gînduri, ridic paharul în sănătatea şi fericirea poporului român ! Pentru pace şi colaborare internaţională ! Toastez pentru împlinirea celor mai nobile năzuinţe ale fiecăruia dintre dumneavoastră ! Vă urez tuturor un an nou rodnic, plin de satisfacţii în activitatea socială şi în viaţa personală ! Multă sănătate şi fericire ! La mulţi ani, dragi prieteni şi tovarăşi ! %K ren Cetăţenii judeţului Braşov au toastat să facă din 72 un an şi mai rodnic, plin de satisfacţii în activitatea socială şi personală Orologiile au înălţat cu felurite glasuri slava anului care a plecat dintre noi. Slavă anului 1971 pentru că a fost un an rodnic şi bun. Au crescut recoltele de grîu şi de electricitate, de înţelepciune şi metal, de adevăr şi prosperitate pentru azi, pentru şi mai rodnicul mîine. Orologiile au înălţat imnuri de bun venit anului 1972. Au sunat clopotele şi sirenele corăbiilor. Petardele au împuşcat sărbătoresc văzduhul, iar iureşul dansurilor populare a irumpt cu aceeaşi voinicească sete de viaţă, de muncă şi de bucurie pe care, între un praznic şi altul, poporul o declină în faţa cuptoarelor cu clincher sau oţel aliat, în faţa calculatoarelor electronice, la volanul tractoarelor sau maşinilor agricole, în laboratoare sau facultăţi, în şcoli şi pretutindeni unde omul de azi pune pecetea visului şi a faptei sale. Sărbătoarea Anului nou s-a împlinit sub zodia certitudinii şi a hotăririlor ferme, a optimismului autentic şi a entuziasmului lucid. „Intrăm în noul an cu un program precis conturat, care deschide orizonturi largi de muncă, de creaţie, de noi şi mari înfăptuiri pe calea dezvoltării economice, sociale şi culturale a României, pe calea îmbunătăţirii condiţiilor de viaţă materiale şi spirituale ale tuturor celor ce muncesc“ , a spus în tradiţionalul cuvînt de Anul nou şeful statului şi partidului nostru, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Expresia izvorului de energie nesecată ce caracterizează profilul moral al naţiunii noastre se exprimă în cîntec, dar şi în fapte de muncă, în curajul şi limpezimea cuvintului, dar şi în hotărîrea neînduplecată a faptei. Izvorul acestei certitudini, izvorul acestui optimism rezidă în însăşi conştiinţa destinului comunist al poporului nostru. Braşovenii au sărbătorit schimbul de ştafetă al anilor cu voia bună caracteristică omului care este mulţumit de felul cum îşi împlineşte menirea. Au serbat Revelionul cu conştiinţa datoriei împlinite şi cu încredere în ziua de mîine. Ca centru turistic, împreună cu staţiunile sale, Braşovul a fost şi gazdă ospitalieră pentru mii şi mii de oaspeţi din ţară şi de peste hotare, veniţi să se întîlnească cu anul cel nou la altitudinea cetinilor verzi şi a ozonului alpin. Tradiţionalele urări, colindătorii, reeditarea într-o primenită bogăţie de sensuri a celor mai frumoase datini, izvodite din generozitaatea acestor locuri, au colorat petrecerile din cabane şi restaurante, din case şi cluburi muncitoreşti.« Reporterii noştri au consemnat imagini din noaptea Anului nou pe care le înfăţişează cititorilor în pagina a 2-a a ziarului, încercînd să ilustreze prin cîteva secvenţe dimensiunile şi intensitatea unei semnificative sărbătoriri. Salutînd anul care vine, oamenii se salută pe ei înşişi, dînd timpului pe care îl trăiesc ni numai vama trecerii prin clepsidră, ci însuşi rostul lui de sumum şi succesiune logică de împliniri. II II ME REVELION PRIN MUNCA Pentru majoritatea muncitorilor, inginerilor şi tehnicienilor din industria braşoveană primei© zile din noul an au fost zile de sărbătoare, de binemeritată odihnă, de bucurie justificată pentru realizările de prestigiu obţinute in primul an al cincinalului. Dar în „punctele fierbinţi" ale industriei braşovene, acolo unde fluxul producţiei este continuu, numeroase colective de muncă au dedicat aceste zile muncii creatoare. Roadele activităţii din aceste zile constituie un fructuos punct de plecare pentru obţinerea unor rezultate superioare în cel de al doilea an al cincinalului. Iată cîteva veşti despre cele mai semnificative succese obţinute în aceste zile la: COMBINATUL CHIMIC VICTORIA Chimiştii din Oraşul Victoria au înscris deja primele realizări în agenda întrecerii socialiste din acest an. In primele două zile ale anului toate secţiile combinatului au funcţionat în mod exemplar, la parametri superiori. Ca urmare, au fost obţinute, peste prevederile de plan la zi, 100 tone metanol, 100 tone clei de uree şi 10 tone formol. S-au evidenţiat echipele conduse de Nan Adrian, Gheorghe Borzea şi loan Hoinaru, de la Fabrica de clei şi uree, schimburile conduse de Teodor Magda şi Gheorghe Vigheci, de la instalaţiile de amoniac, precum şi cele conduse de Tudor loan şi Gheorghe Buzete de la metanol. „COLOROM" CODLEA Ritmul de fabricaţie a continuat, la nivelul sarcinilor de plan, şi la uzina „Colorom", unde în primele două zile ale anului au funcţionat cu întreaga capacitate secţiile C şi E şi parţial secţiile A, B, D şi G. Folosirea optimă a maşinilor, utilajelor şi instalaţiilor, a timpului de lucru, a permis colectivului uzinei să raporteze realizarea unei producţii globale în valoare de un milion lei. COMBINATUL CHIMIC FĂGĂRAŞ întrecerea socialistă a înregistrat primele succese din noul an şi la Combinatul chimic din Făgăraş. O activitate deosebit de rodnică au desfăşurat colectivele de muncă din secţiile conduse de inginerii Ioan Constantinescu, Cornel Custurea şi Ioan Ardeleanu. Rezultatele primelor două zile s-au concretizat în realizarea, peste prevederile de plan, a 20 tone îngrăşăminte chimice cu azot, 40 tone acid azotic şi 15 tone amoniac. De remarcat este şi faptul că aceste prime 20 tone suplimentare de îngrăşăminte chimice sunt destinate exportului, calitatea lor fiind ireproşabilă. FABRICA „TEMELIA" Cimentiştii de la „Temelia" au desfăşurat o rodnică activitate în primele două zile ale anului. La temperatura înaltă din cuptoarele de clincher ei au transformat roca brută a muntelui în preţiosul liant al viitoarelor construcţii. Prevederile de plan pe cele două zile au fost îndeplinite exemplar, obţinîndu-se totodată însemnate cantităţi suplimentare de produse. Astfel, brigada condusă de Francisc Hossu a realizat 30 tone clincher peste plan, iar brigada lui Iosif Handra a depăşit prevederile planului cu 40 tone ciment. FABRICA „RĂSĂRITUL" Realizări de seamă a înscris în agenda întrecerii socialiste şi colectivul fabricii „Răsăritul". Astfel, comuniştii Stan Şchiopu şi Vasile Pop, prezenţi în zilele de sărbătoare la tabloul de comandă al cuptoarelor, au realizat 100 tone de cărămizi refractare, iar echipele de la transporturi, conduse de Ştefan Karosa şi Ioan Csipe, au livrat siderurgiştilor de la Hunedoara, Reşiţa şi Oţelul Roşu, circa 360 tone de produse refractare. L Veselia, bucuria și optimismul au patronat atmosfera de Revelion a comisfeructarilor de autocamioane. COMENTARY 7977 - puncte de reper Se poate spune că regăsim, de-a lungul anului politic, încheiat zilele acestea, procesul dialectic al impunerii noului, afirmarea tot mai activă a idealurilor de pace şi progres social ale popoarelor. ■ Pornind de la necesitatea impunerii noului în viaţa internaţională, politica partidului şi statului nostru a pus în continuare, cu consecvenţă, pe primul plan promovarea unităţii antiimperialiste, instituirea în lume a unui tip nou de relaţii internaţionale bazate pe respectarea individualităţii fiecărui popor, a dreptului său la o dezvoltare paşnică, de sine stătătoare. Acţiunile politicii româneşti au atestat şi în 1971 promovarea consecventă a acestor priorităţi : a fost întărită cooperarea cu ţările membre ale C.A.E.R., România participind la stabilirea unui program de acţiune pe termen îndelungat; au fost dezvoltate în continuare legăturile cu ţările socialiste din Asia, evoluţie semnificativ ilustrată prin vizita în aceste ţări a secretarului general al P.C.R., tovarăşul Nicolae Ceauşescu ; au fost purtate, de asemenea, rodnice convorbiri şi schimburi de opinii cu reprezentanţii unui (Continuare in pag. a 4-a)