Dunaferr, 1992 (38. évfolyam, 1-52. szám)

1992-08-13 / 32. szám

Ismert-ismeretlen nagyjaink Horváth István és barátai Fehérvár szülötte, az ál­modozó Horváth István, aki teljesen elveti a finn-ugor nyelvészek által is elfogad­­tott Bopp-Grimm féle nyel­vészeti rendszert, s szeretné az egész világot a magya­rokkal benépesíteni. Mód­szere, illetve elmélete lénye­gileg abban áll, hogy szerin­te a magyar nyelv a közös ősnyelv, s minden más nyelv a magyar nyelv „pidginizá­­lásával” született — ez pe­dig ezt jelenti: ha a latin ezt mondja: „O, consules”, ak­kor ez ebből a magyar mon­datból származik: „okon szól ez”, azaz : okosan be­szél ez — mármint a konzul, és így tovább. Horváth 1784-ben szüle­tett Fehérvárott. Keménykö­­tésű, Bécs-ellenes magyarrá cseperedett. Az egyetemet elvégezve Pázmándon neve­­lősködött, az Ürményi csa­ládnál. 1816-ban a Széche­nyi könyvtár őrévé, 1830- ban a magyar nyelv és iro­dalom s a történelem pro­fesszorává nevezik ki a pesti egyetemen. Tanítványa volt Eötvös József báró, s erős híve Vörösmarty, aki őtőle vette át a Zalán futása mito­lógiáját. Horváthról nevez­ték el egyik legfontosabb középkori kódexünket, Rás­­kay Lea­ munkáját. A már fent említett Eöt­vös József bár Budán szüle­tett 1813-ban, gyermekkorát a Fejér megyei Ercsiben töl­tötte nagyszüleinél. Nevelé­sére nagy hatással volt mély érzésű nagyanyja, és nevelő­je, Pruzsinszky József.­ Al­jegyzővé nevezik ki Fejér megyében 1813-ban, de job­ban vonzza az irodalmi pá­lya — s e tekintetben feles­leges bemutatnunk. Nyugati utakat tesz, közben-közben pihenőheteket tölt Velencén, majd elhunyta után Ercsiben temetik el: emlékoszlopát a szintén fehérvári születésű Ybl Miklós tervezte. Horváth baráti köréhez tartozott Resete János egye­temi tanár — aki, mint már említettük, emlékoszlopot emeltetett volt Virág Bene­dek budai sírjára —, s hosszú időn át mint cenzor működött, és ilyen minősé­gében nagy hasznára volt a bontakozó­­ magyar irodalmi életnek: ő engedélyezte pél­dául Széchenyi István nem egy röpiratának kinyomtatá­sát (érdekes, hogy 1848-ban viszont őt, a cenzort — el­lenszenves foglalkozás volt ez — éppen Petőfi Sándor védelmezte meg). Mondat az, —mint neve is mutatja —, ami valamit mond. De persze van­nak olyan mondatok is, amelyek sem­mit sem mondanak, amelyek például csupán sztereotípiák, udvariassági főműik, űrt áthidaló társasági men­tőövek, és így tovább. Ha például lemegyek a boltba, és átvágva a játszótéren látom, hogy a szomszédék kislánya ott hintáztatja magát a nagymama felügyelete alatt, akkor először is ezt ----------­mondom: „ Jó napot kívá­nok" (holott tulajdonkép­pen nem sokat törődöm vele, hogy jó nap-e ez a nagymamának vagy pedig rossz), azután így v-------­folytatom, csupán azért, hogy mond­jak valamit: „De nagyot nőtt ez a kislány". S ez, ugyebár szintén ném­i mond semmit. Illetve: forma szerint azt mondaná, hogy én csakugyan ész­revettem valamiféle gyors növeke­dést, ám ez persze nem igaz. Mert én semmit sem vettem észre, ezt csak úgy mondom, s már megyek is to­vább, a boltba. Azt szokták mondani ilyenkor, hogy „eleget tett a jó modornak". Na igen. Mindaddig, amíg az ilyen semmitmondó, a másik számára teljesen érdektelen mondatok nincse­nek terhére a másiknak. Mert ez is előfordul ám, nem is ritkán. Amikor valaki rá akarja erőszakolni a másik­ra önmagát, a belőle kikívánkozó ér­dekes vagy érdektelen mondanivalót, amikor nem tud uralkodni mérhetet­len beszédéhségén. Felszállok a vonatra, keresek egy Mondatok üres fülkét, beülök, előveszek egy könyvet és elkezdek olvasni. Bejön egy középkorú nő, köszön — termé­szetesen visszaköszönök —, leül, só­hajt, és rákezdi: „Szintén Pécsre tet­szik?" Felnézek: „Igen,”, és tovább olvasok. „Mert én is Pécsig megyek, mert a férjem unokaöccsének most volt prosztatamiltétje a pécsi klini­kán, és..." És mondja, mondja, mondja, meséli, már nem is a prosz­­tataműtétet, már a lánya abortuszá­nál tart, és mondja, mondja, én meg hol bólintok, hol hü­mmögök, hol megpróbálok könyvem mögé bújni, de nem lehet ám, mert a nő szavai utat találnak és ott zakatolnak a fü­lemben, pokoli malomként, és nincs más menekvés, mint megfogni a könyvet, valami bocsánatfélét dün­­­nyögni a melegről és kimenni a fo­lyosóra, ahol még melegebb van, és nekidőlni az ablaknak és ott olvasni ---------x tovább. A nő szemrehányó, sértődött pillantással néz utánam, mint a gyerek, akit megfosztottak a já­tékszerétől, mi­nt akit le- ----------7 hordtak, méghozzá mél­tatlanul, mint akit semmibe vettek. De kérdem én: nem ő volt-e udva­riatlan, nem ő vétett-e az emberi együttélés szabályai ellen? Nem neki kellett volna-e észrevennie, hogy úti­társa nem beszélgetni akar, hanem olvasni? Nem ő akart-e térdemi­e len­ni? Hát bántottam én őt? Nem? Hát akkor miért bánt ő engem? Persze, lehet, hogy tévedek, lehet, hogy a szociális vagyok. Döntsék el Önök, Kemény Dezső

Next