Dunaferr, 2004 (53. évfolyam, 2-53. szám)

2004-01-09 / 2. szám

DUNAFERR 2004. január 9. — 2. szám A DONBASS-DUFERCO KONZORCIUM A BEFUTÓ Lezárult a privatizáció első szakasza Lezárult a privatizáció első szakasza. A kormányhatározat értelmében illetve az ÁPV Rt. által meghatározott pályázati kiírás szerinti értékelésben a Donbass-Duferco konzorcium lett az első. Ez az együttműködés olyan lehetőségét teremti meg, amely hos­­­szú távú, kiszámítható, stabil fejlődést biztosíthat a Dunaferrnek és a térségnek egyaránt. Ennek kapcsán beszélgettünk Leonyid Koshykkal, a Donbass konzorcium magyarországi vezetőjével. — Engedje meg, hogy gratulál­jak, hiszen sportnyelven szólva a rá­játszásban is jól teljesített a Don­bass, és most már döntően önökön múlik, mikor kerül aláírásra a pri­vatizációs szerződés. — Köszönöm a gratulációt, egyben hadd ragadjam meg az alkalmat, hogy ezúton kívánjak eredményes, boldog új eszten­dőt a Dunaferr dolgozóinak és szeretteiknek Az előző esztendő a Dunaferrért folytatott verseny jegyében zárult. Nagy öröm szá­munkra, hogy az új évet már nem kérőként, hanem a pályázat győzteseként kezdhettük . Önök egy rendkívül kiélezett versenyben a kiválók között lettek elsők, ráadásul a végén meggyőző fölénnyel. Mikor döntötték el, hogy részt vesznek a privatizációs pályá­zaton, és melyek voltak a főbb szem­pontok, amelyek miatt a Dunaferr a látókörükbe került? — A Dunaferrel régi a kölcsö­nös ismeretség. Alcsevszk, ahol az egyik meghatározó acélipari vállalatunk működik, és Duna­újváros testvérvárosi múlttal rendelkező települések, a vas­művek között évtizedes szak­mai kapcsolat létezik. Nagyra tartjuk a vasmű szakmai múlt­ját, munkatársainak tudását és elhivatottságát. Emberileg és földrajzilag is közel állunk egy­máshoz. A harmonikusan illesz­kedő termék­portfoliónk és a vállalatcsoporton belül rendkí­vül költséghatékonyan elérhető energia- és nyersanyagforrások európai szinten is versenyké­pessé teszik a Dunaferrt. — A Donbass nem önállóan pá­lyázott a Dunaferre. Kezdetben az Alcsevszkij Vasművel karöltve, no­vember végén pedig a Dufercóval és a Kundaxszal kiegészülve. Mi volt az alapvető oka annak, hogy menet közben erősítettek? — A Duferco International Trading, amely a világ vezető kereskedő és acélgyártó vállala­ta, és a Kundax belépése a kon­zorciumba logikus folytatása volt egy hosszú távú együttmű­ködésnek ezekkel a cégekkel. A Dufercóval közös globális érté­kesítési hálózatunk képes újabb piacokat biztosítani a dunaújvá­rosi acél számára. Szövetsé­günk biztosítani tudja a Duna­ferr jövőjét a kemény európai és világpiaci versenyben. — Tudjuk, hogy a Donbass szakmailag, alapanyag-bázis szem­pontjából rendkívül erős, a Dufercó­val kötött szövetséggel pedig értéke­sítési, piaci oldalról is megerősödött. Milyen az együttműködés a konzor­cium tagjai között? — A svájci Duferco és Don­bass Ipari Szövetség (ISZD) hét éve működnek együtt: a Dufer­co részt vesz az Alcsevszkij Vas­­kohászati Kombinát modernizá­lásban, amely 3 év alatt 350 mil­lió dollár összértékben valósul meg. Vállalatcsoportunk a tava­lyi évben több mint 1,5 millió tonna félkész és hengerelt acél­árut értékesített a Duferco ke­reskedelmi hálózatán keresztül. A Kundax az acéltermékek piac­kutatásában és fejlesztés alatt ál­ló vállalataink átstrukturálásban vesz részt. 2001-ben az Al­csevszkij Vasművet újra nyere­ségessé tettük, úgy, hogy a volu­ment 3,2 millió tonnára növel­tük. Ezek a példák, úgy gondo­lom, szemléletesen bemutatják, hogy mennyire szoros a kapcso­latunk egymással. — Hallhattunk arról is, hogy önök együttműködnek a Voest- Alpine-val is. Mely területeket érin­ti ez? —­ A Voest-Alpine az egyik legjelentősebb nemzetközi part­nerünk. A legmodernebb tech­nológiákat szállítják acélipari vállalataink folyamatos moder­nizációjához. — A Dunaferr privatizációjában döntő szempont az integrált acél­gyártás fenntartása, a technológiai fejlesztések elvégzése, és a foglalkoz­tatás biztosítása. Ezek együttes tel­jesítése rendkívül szép, de egyben nehéz feladat is. Hogyan biztosítha­tó emellett, hogy a cég nyereségessé váljon? — Az ISZD több sikeres mo­dernizációs programot tudhat maga mögött. A Dunaferre is lé­tezik átgondolt és alaposan ki­dolgozott „recept". Ennek rész­leteiről a privatizáció jelenlegi szakaszában még nem számol­hatok be. Azonban azt elmond­hatom, hogy hasonló múltú acélipari vállalataink termelését modernizációval, a kapacitás bővítésével, költséghatékony nyersanyag- és energiaforrása­inkra alapozva, valamint új pia­cok felkutatásával tettük ered­ményessé. Mindezt a foglalkoz­tatottság szintjének csökkentése nélkül, a béreket folyamatosan versenyképesen tartva tettük. Szándékaink hasonlóak a Dunaferr esetében is. • Magyarország májusban az EU-tagjává válik. Gondolom, döntő momentum volt ez is, hisz egy olyan országban fektetnek be, amely rendelkezik majd az EU nyújtotta előnyökkel is? — Magyarország EU-tagsága valódi mérföldkő az ország törté­nelmében. Hasonló mérföldkő a Dunaferr küszöbön álló megvá­sárlása a mi vállalatcsoportunk életében. Együtt léphetünk ki egy nagy és sok tekintetben már ma is egységes piacra, ahol lehe­tőségeink rendkívül jók. — Az ukrán privatizáció mér­földkövének tulajdonítják a Dnye­­provszki Vaskohászati Kombinát magánosítását, amely pozitív példa­ként szolgálhat a Dunaferrnél vár­ható változások előtt. Taruta elnök úr a Donbass rendkívül stabil pénz­ügyi helyzetének tulajdonította, hogy sikerrel vették ezt az akadályt is. Ez jó „ajánlólevél" a magyar ban­kokkal történő kemény tárgyalások előtt. Ön is így látja? — Valóban, decemberben az ISZD megnyerte a — több mint évi 3 millió tonna acélt gyártó — Dnyeprovszki Vaskohászati Kombinát részvényeinek 99,2%­­ára kiírt tendert. Kidolgoztuk és meg fogjuk valósítani a vállalat meglévő üzleti hálózatunkba való integrációjának és további fejlesztésének tervét. A Duna­ferr esetében minden érdekelt fél tudja, hogy az elsődleges szempont a vállalat stabil és nyereséges működése, amelyet a jövőben — az EU keretein be­lül — már szigorúan versenypi­aci alapokon kell biztosítani. Igaz ez a finanszírozásra is. Meg fogjuk találni azt a közös neve­zőt, amely elsődlegesen a nem­zeti érdeket, a vasmű létezését és eredményes működését szem előtt tartva mindenkinek elfo­gadható. — A szakszervezetek vélemé­nyét is figyelembe kell venni ahhoz. (Folytatás a 4. oldalon.) r 3

Next