Dunaferr, 2010 (59. évfolyam, 1-52. szám)

2010-03-26 / 13. szám

Pályázati felhívás „A legtöbbet fejlődő gyártómű” A pályázat célja: A gyártóművek minőségi mutatóinak javítására, hatékony mű­ködésre való ösztönzés. A pályázat tárgya: A 2008. és 2009. évek átlagos minőségi mutatóinak össze­hasonlítása a 2010. évi ugyanazon mutatókkal. Az értékelés alapja a változás mértéke. Hevesiné Kővári Éva minőségügyi és környezetvédelmi igazgató Gyártómű Meghatározott kritériumok Értékelési szorzó Nagyolvasztómű 1. osztályú nyersvas minőségének százalékos alakulása 45 II. osztályú nyersvas minőségének százalékos alakulása 45 Az előző évi auditokon feltárt eltérések korrigálására javasolt intézkedések végrehajtása 10 Acélmű Leválasztott grammák aránya az összes termelés százalékában 35 Metallurgiai hibák miatti leminősülések (%) 35 Metallurgiai hibák miatt bejelentett, műszakilag elfogadott reklamációk (%) 20 Az előző évi auditokon feltárt eltérések korrigálására javasolt intézkedések végrehajtása 10 Meleghengermű Elsődleges leminősülések (%) (MH minőséghibás mennyiség, l­es rakásolóval növelt) 40 Végleges leminősülések (%) (MH minőséghibás mennyiség, l­es­zakásokóval növelt) 40 Meleghengerműi hibák miatt bejelentett, műszakilag elfogadott reklamációk (%) 20 Az előző évi auditokon feltárt eltérések korrigálására javasolt intézkedések végrehajtása 10 Lőrinci meleghengermű Elsődleges leminősülések (%) 35 Végleges leminősülések (%) 35 Lőrinci meleghengerműi hibák miatt bejelentett, műszakilag elfogadott reklamációk (%) 20 Az előző évi auditokon feltárt eltérések korrigálására javasolt intézkedések végrehajtása 10 Hideghengermű Készáru 3-5 intenzitású felületi hibák megoszlása szerint (%) 70 Hideghengerműi hibák miatti műszakilag elfogadott reklamációk (%) 20 Az előző évi auditokon feltárt eltérések korrigálására javasolt intézkedések végrehajtása 10 Lemezalakító­mű II. osztályú termékek (%) 35 Selejt megoszlása (%) 35 Profiltermékekre bejelentett, műszakilag elfogadott reklamációk (%) 20 Az előző évi auditokon feltárt eltérések korrigálására javasolt intézkedések végrehajtása 10 Fémbevonó- és -feldolgozó­ mű 1. osztályú termékek (%) 35 II. osztályú termékek (%) 35 Bevonatos termékekre bejelentett, műszakilag elfogadott reklamációk (%) 20 Az előző évi auditokon feltárt eltérések korrigálására javasolt intézkedések végrehajtása 10 A páltázat elbírálása: A 2010. év I-X. havi mutatók hiteles rögzítése után 2010. december 15-én kerül sor az eredményhirdetésre. A legtöbbet fejlődő terü­let díjazásban részesül. A MINŐSÉGÜGY TÖRTÉNETE (5.) Minőségbiztosítás A minőségbiztosítás fejlődésének legfontosabb lépései A világháborúkat követően az ipari fej­lődés súlypontja az USA-ra tevődött át. Minthogy a világ nagy része romokban hevert vagy eladósodott, az USA ter­mékeit megvették, bármi és bármilyen legyen is az. Japánban, ahol mindent az alapok­tól kellett kezdeni, egy új, versenyké­pes gazdaságot kívántak felépíteni. Két fantasztikus szakembert alkalmaztak — Deminget és Jurant —, akik a jó minő­ségű termékek gyártását szorgalmazták a gazdasági sikeresség érdekében. E két szakember japán mérnökök generációit nevelte ki, és döntően hozzájárultak a Sony, a Yamaha és más híres japán cégek máig tartó sikeréhez. A rossz minőségű termékek ugyan­is jelentős problémákat okoznak: hibák kijavítása — pluszmunka, szállítások el­maradása, rosszabb anyag- és energetikai mutatók — költségesebb gyártás, terme­lékenységcsökkenés, nagyobb önköltség stb. A gazdasági, pénzügyi szempontok is tehát a minőség javítása mellett szólnak. Pareto olasz közgazdász új, fontos tör­vényszerűséget ismert fel. Ezt a megfigye­lést számos más tématerületre is kiter­jesztették, és úgy ismerik, mint Pareto­­elv vagy a 80-20 szabály. Lényege, hogy nem kell a figyelmet és a pénzt minden hibaok nyomon követésére pazarolni, hanem meg kell találni a legjelentősebb hibaforrásokat, és elég azokra összpon­tosítani (1. kép). 7. kép: Vevői panaszok elemzése Pareto-diag­­ram segítségével Egy másik minőségügyi szakember, Taguchi szerint: ,A jó minőség egy olyan kár elkerülése, melyet a termék a haszná­lat során okoz a felhasználónak’.’ Taguchi a társadalomnak okozott veszteség (lég­szennyeződés, zaj, vegyi szivárgások, garanciális költség stb.) szempontjából közelíti meg a minőséget. A jó minő­ségű terméknél ez a veszteség kicsi, a fogyasztó elégedett, a vállalat hosszú tá­von eredményes, piaci részesedése stabil vagy növekvő. Warren jelentését említjük utolsó lépésként a minőségbiztosítás felé tett úton. Angliában a hetvenes évek közepén a rossz minőség okozta károk a nemzeti össztermék 10 százalékát tették ki (több mint 10 milliárd angol font!). Az angol kormány intézkedéseket tett az ország termékeinek általános minőségjavítására. Az addigi eredmények (Deming, Jurán, Pareto, Taguchi stb.) alapján került ki­dolgozásra Nagy-Britanniában az első egységes minőségügyi rendszerszabvány BS 5750 néven. 1987-ben az Európai Közösség — később Magyarország is — átvette a BS 5750 szabványt ISO 9000 szabványsorozatként. A minőségbiztosítási rendszer elvi működése A minőségbiztosítási rendszerben tevé­kenységeinket előre kidolgozott és jóvá­hagyott (validált) utasítások alapján kell végrehajtanunk. Fontos, hogy ezeknek az utasításoknak meg kell felelniük a minő­ségbiztosítási szabvány követelményei­nek, a jogszabályok előírásainak, illetve a cég működésére vonatkozó egyéb köve­telményeknek is. Teendőinkhez a szükséges (vali­dált) eszközrendszer rendelkezésre áll. Mindenképpen írásban kell igazolni az elvégzett munkát, ezzel együtt az esetle­ges előírásoktól való eltéréseket is. A te­vékenységeket folyamatosan értékelik az (Folytatás a 4. oldalon.) Összegzett Gyakoriság (db) 50 40 30 20 10 /n Q0=1 A­B­C D­E­F 100% Százalék 80 A) udvariatlan kiszolgálás B) pontatlan kiszállítás 50 C) konstrukciós hiba D) hibás alapanyag E) gyenge megbízhatóság ,0 F) hiányos használati információ 2 DUNAFERR 2010. március 26. — 13. szám

Next