Dunaferr, 2010 (59. évfolyam, 1-52. szám)
2010-03-26 / 13. szám
Pályázati felhívás „A legtöbbet fejlődő gyártómű” A pályázat célja: A gyártóművek minőségi mutatóinak javítására, hatékony működésre való ösztönzés. A pályázat tárgya: A 2008. és 2009. évek átlagos minőségi mutatóinak összehasonlítása a 2010. évi ugyanazon mutatókkal. Az értékelés alapja a változás mértéke. Hevesiné Kővári Éva minőségügyi és környezetvédelmi igazgató Gyártómű Meghatározott kritériumok Értékelési szorzó Nagyolvasztómű 1. osztályú nyersvas minőségének százalékos alakulása 45 II. osztályú nyersvas minőségének százalékos alakulása 45 Az előző évi auditokon feltárt eltérések korrigálására javasolt intézkedések végrehajtása 10 Acélmű Leválasztott grammák aránya az összes termelés százalékában 35 Metallurgiai hibák miatti leminősülések (%) 35 Metallurgiai hibák miatt bejelentett, műszakilag elfogadott reklamációk (%) 20 Az előző évi auditokon feltárt eltérések korrigálására javasolt intézkedések végrehajtása 10 Meleghengermű Elsődleges leminősülések (%) (MH minőséghibás mennyiség, les rakásolóval növelt) 40 Végleges leminősülések (%) (MH minőséghibás mennyiség, leszakásokóval növelt) 40 Meleghengerműi hibák miatt bejelentett, műszakilag elfogadott reklamációk (%) 20 Az előző évi auditokon feltárt eltérések korrigálására javasolt intézkedések végrehajtása 10 Lőrinci meleghengermű Elsődleges leminősülések (%) 35 Végleges leminősülések (%) 35 Lőrinci meleghengerműi hibák miatt bejelentett, műszakilag elfogadott reklamációk (%) 20 Az előző évi auditokon feltárt eltérések korrigálására javasolt intézkedések végrehajtása 10 Hideghengermű Készáru 3-5 intenzitású felületi hibák megoszlása szerint (%) 70 Hideghengerműi hibák miatti műszakilag elfogadott reklamációk (%) 20 Az előző évi auditokon feltárt eltérések korrigálására javasolt intézkedések végrehajtása 10 Lemezalakítómű II. osztályú termékek (%) 35 Selejt megoszlása (%) 35 Profiltermékekre bejelentett, műszakilag elfogadott reklamációk (%) 20 Az előző évi auditokon feltárt eltérések korrigálására javasolt intézkedések végrehajtása 10 Fémbevonó- és -feldolgozó mű 1. osztályú termékek (%) 35 II. osztályú termékek (%) 35 Bevonatos termékekre bejelentett, műszakilag elfogadott reklamációk (%) 20 Az előző évi auditokon feltárt eltérések korrigálására javasolt intézkedések végrehajtása 10 A páltázat elbírálása: A 2010. év I-X. havi mutatók hiteles rögzítése után 2010. december 15-én kerül sor az eredményhirdetésre. A legtöbbet fejlődő terület díjazásban részesül. A MINŐSÉGÜGY TÖRTÉNETE (5.) Minőségbiztosítás A minőségbiztosítás fejlődésének legfontosabb lépései A világháborúkat követően az ipari fejlődés súlypontja az USA-ra tevődött át. Minthogy a világ nagy része romokban hevert vagy eladósodott, az USA termékeit megvették, bármi és bármilyen legyen is az. Japánban, ahol mindent az alapoktól kellett kezdeni, egy új, versenyképes gazdaságot kívántak felépíteni. Két fantasztikus szakembert alkalmaztak — Deminget és Jurant —, akik a jó minőségű termékek gyártását szorgalmazták a gazdasági sikeresség érdekében. E két szakember japán mérnökök generációit nevelte ki, és döntően hozzájárultak a Sony, a Yamaha és más híres japán cégek máig tartó sikeréhez. A rossz minőségű termékek ugyanis jelentős problémákat okoznak: hibák kijavítása — pluszmunka, szállítások elmaradása, rosszabb anyag- és energetikai mutatók — költségesebb gyártás, termelékenységcsökkenés, nagyobb önköltség stb. A gazdasági, pénzügyi szempontok is tehát a minőség javítása mellett szólnak. Pareto olasz közgazdász új, fontos törvényszerűséget ismert fel. Ezt a megfigyelést számos más tématerületre is kiterjesztették, és úgy ismerik, mint Paretoelv vagy a 80-20 szabály. Lényege, hogy nem kell a figyelmet és a pénzt minden hibaok nyomon követésére pazarolni, hanem meg kell találni a legjelentősebb hibaforrásokat, és elég azokra összpontosítani (1. kép). 7. kép: Vevői panaszok elemzése Pareto-diagram segítségével Egy másik minőségügyi szakember, Taguchi szerint: ,A jó minőség egy olyan kár elkerülése, melyet a termék a használat során okoz a felhasználónak’.’ Taguchi a társadalomnak okozott veszteség (légszennyeződés, zaj, vegyi szivárgások, garanciális költség stb.) szempontjából közelíti meg a minőséget. A jó minőségű terméknél ez a veszteség kicsi, a fogyasztó elégedett, a vállalat hosszú távon eredményes, piaci részesedése stabil vagy növekvő. Warren jelentését említjük utolsó lépésként a minőségbiztosítás felé tett úton. Angliában a hetvenes évek közepén a rossz minőség okozta károk a nemzeti össztermék 10 százalékát tették ki (több mint 10 milliárd angol font!). Az angol kormány intézkedéseket tett az ország termékeinek általános minőségjavítására. Az addigi eredmények (Deming, Jurán, Pareto, Taguchi stb.) alapján került kidolgozásra Nagy-Britanniában az első egységes minőségügyi rendszerszabvány BS 5750 néven. 1987-ben az Európai Közösség — később Magyarország is — átvette a BS 5750 szabványt ISO 9000 szabványsorozatként. A minőségbiztosítási rendszer elvi működése A minőségbiztosítási rendszerben tevékenységeinket előre kidolgozott és jóváhagyott (validált) utasítások alapján kell végrehajtanunk. Fontos, hogy ezeknek az utasításoknak meg kell felelniük a minőségbiztosítási szabvány követelményeinek, a jogszabályok előírásainak, illetve a cég működésére vonatkozó egyéb követelményeknek is. Teendőinkhez a szükséges (validált) eszközrendszer rendelkezésre áll. Mindenképpen írásban kell igazolni az elvégzett munkát, ezzel együtt az esetleges előírásoktól való eltéréseket is. A tevékenységeket folyamatosan értékelik az (Folytatás a 4. oldalon.) Összegzett Gyakoriság (db) 50 40 30 20 10 /n Q0=1 ABC DEF 100% Százalék 80 A) udvariatlan kiszolgálás B) pontatlan kiszállítás 50 C) konstrukciós hiba D) hibás alapanyag E) gyenge megbízhatóság ,0 F) hiányos használati információ 2 DUNAFERR 2010. március 26. — 13. szám