Dunakanyar, 1978 (15. évfolyam, 1-2. szám)

1978 / 1. szám

fü­zitői kikötők mellett tervezett cement relékbe való szállítás céljaira, cél­szerű volna a váci üzemi kikötőt már a vízlépcső építkezés céljaira a VI. öt­éves tervben megépíteni. Vizisport központ két helyen létesül, egyrészt a felduzzasztott tározó-tó pilismaróti szigetén, másrészt a szentendrei szigetcsúcson, amelyen a ter­mészetvédelmi területet egy kőhányásból álló sarkantyúval stabilizálják és a természetvédelmi terület és Kisoroszi közötti Dunaparton javasolja a terv a második vízisport telepet. Esztergomban jelentős mértékű gátépítésre kerül sor. Ott ugyanis a Duna felduzzasztott vize több mint 3 méterrel magasabb lesz a városközpont érseki palota körüli utca szint­jénél és a Prímás-sziget szintjénél. A gát műszaki jel­lemzői biztosítják, hogy építés után belvizek ne keletkezzenek, de az építés alatti évtizedben a Prímás-sziget jelentős városi üdülőterületté fejlesztését nem lehet megvalósítani, erre csak az építés után kerülhet sor. Ennek ellen­súlyozására javasoljuk az építés alatti évtized elején a Vaskapuhoz vezető út és a Vaskapui Kiránduló Központ megépítését. A gátépítés viszont biztosítani fogja az Esztergomi Kis Dunaág jelenlegi állapotban való megmaradását. A gátépítés Esztergomtól nyugatra is folytatódik, a Tát­ig terjedő mélyterü­let bevédésére. Ez később lehetővé teszi a területen, hogy Esztergom szá­mára egy új nyugati üdülőterületet lehessen létesíteni. Az eddigiekben ismertettem azt, hogy a nagy építkezés 1989-90-ig milyen hatást gyakorol a Dunakanyarra. Azzal szeretném bevégezni ismertetésem, hogy röviden felvázolom, hogy a területrendezési terv szerint milyen fejlesz­tési javaslatokat tartalmaz a terület­rendezési terv a vízlépcső megépítése és a tározó felduzzasztása után. Visegrád és Nagymaros a vízlépcsőn átvezető út közvetítésével az egész Dunakanyar üdülőváros jellegű szervező és üdülő­­központjává fejlődik. Északi szélén a felvonulási szállások helyén a Dunaka­nyar legnagyobb vállalati és közforgalmi üdülőszállás koncentrációja alakul ki 750 üdülő számára, ezt a Szentendrei szigetcsúcson megépítendő csónak­sport­ állomás és a Mogyoróhegyi Kiránduló Központból levezető út 11-es útba való betorkolásánál létesítendő kishajó kikötővel folyamatos kishajó forgalom fogja összekötni. Nagymaros város-jellegű ellátó és szolgáltató központjának kifejlesztése a vízlépcső építés után fejeződik be és Visegrádot is kiszolgál­ja. A Visegrádi Múzeum körüli központi terület lesz a koordinált üdülőváros kulturális központja. Visegrádtól északra a vízlépcsőn túl, a Lepence patak­tól északra fekvő területen az ideiglenes Duna-meder feltöltése után létesül­het a nagyméretű visegrádi termálvíz strand és sportterület, amelynek a mai kis termálvíz str­and az első üteme. Jelentősen növeli Visegrád-Nagymaros idegenforgalmi vonzerejét az, hogy egy egész Európát keresztülszelő és 8 ország területén áthaladó nagyforgal­­mú víziút egyik legszebb tája lesz. Nyilvánvaló, hogy ez jelentősen megnöve­li a külföldről Magyarországra jövő személy és üdülőhajó forgalmat. Ennek kiszolgálására Visegrádon az általános terv szerinti új helyen, a Kápolnánál, valamint az esztergomi Prímás-szigeten nemzetközi üdülőhajó kikötő létesül. Ez a nyugati és keleti országokból érkező turisták kedvelt kirándulóhelye lesz. A területrendezési terv készítése folyamán a csehszlovák fél máris biztosította, hogy Pozsonyból, Komárnóból és Sturovóból nyáron minimálisan 30-40 ezer hétvégi turista érkezik Magyarországra. Ezeknek egy része meg fogja látogatni a Dunakanyar központját.

Next