Dunakanyar, 1978 (15. évfolyam, 1-2. szám)
1978 / 1. szám
AZ ELLÁTÁS GONDJAI A DUNAKANYARBAN KOVÁCS BARNA A Dunakanyar hazánk harmadik leglátogatottabb idegenforgalmi helye lett. Már kedves szokássá vált, hogy a főváros nevezetességeinek megtekintése után a külföldi vendégeket a Dunakanyarba kisérjük megmutatni a táj gazdag történelmi nevezetességeit, egyedülálló földrajzi szépségeit. Vendégfogadás nem lehet vendéglátás nélkül. Nem mindegy — politikai szempontból sem — hogy az idelátogató turisták milyen véleménnyel térnek vissza otthonukba, hogy az itt szerzett emlékeiket színesre festi, vagy megkeseríti-e az ellátás színvonala. Ennek a felelősségnek az átérzésével tárgyalt a Dunakanyar Intéző Bizottság Kereskedelmi és Vendéglátó Szakbizottsága ez év májusában Vácrátóton a Húsipari Tröszt, a Söripari Tröszt, a Tejipari Tröszt és vállalatainak, valamint a Pest, Komárom, Nógrád megyei Élelmiszer és Vegyiáru Nagykereskedelmi Vállalat, az érintett sütőipari, zöldért és kiskereskedelmi vállalatok és szövetkezetek vezetőivel. A tárgyalás után a kiemelt ellátás érdekében a jelenlevők az alábbi intézkedések megtételét ígérték: A Pest, Komárom, Nógrád megyei Élelmiszer és Vegyiáru Nagykereskedelmi Vállalat a Dunakanyarban huszonkilenc bolt és üzlet részére kiemelt ellátást biztosít és tíznapos helyett hétnapos kiszállítást vezet be, ezen kívül kínáló túrák bevezetését is megszervezi. A tejipari és sütőipari vállalatok a boltok reggeli nyitására kiszállítják az árut. A szakbizottság sürgetésére Dunakanyarban bevezetik a steril tej értékesítését, tovább szélesítik a tejtermék választékot. Gond marad még a szentendrei terület sütőipari termékkel való ellátása. A panaszok megszüntetése érdekében a Pest megyei Tanács ígéretet tett, hogy az ötödik ötéves tervidőszakban ezen a területen új kenyérgyárat épít. A zöldért vállalatok árualapjai idén elégnek bizonyulnak (1978 -ban a Dunakanyar területén mintegy 500 vagon áru terítését tervezik), annek ellenére az ÁFÉSZ-ek megszervezik a zöldség és gyümölcs helyi felvásárlását és értékesítését, hogy az ellátásban zavarok ne mutatkozzanak. A hús és hentesáruból sajnos csak a múlt évi ellátás színvonalát tudják biztosítani, itt miniszteri szintű segítségre volna szükség a Dunakanyar területén a keretek felemelésére. Már a múlt évben is a töltelékáru ellátás hiányos volt. A kereskedelem az ellátás biztosítására bekapcsolta a szövetkezetek szállítását is, pl. a Kék Duna Mezőgazdasági Szakszövetkezet, a Hernádi Március 15. TSZ stb. termékeinek terítését, de még ezzel sem megoldott ezen terület hentesáru ellátása. A sörellátás javult, minden évben magasabb keret kerül kiosztásra, de ebből is az igényeket éppen hogy ki tudják elégíteni. Ezzel szemben az üdítőital ellátása hazánk területén a Dunakanyarban a legjobb. Mind választékban, mind mennyiségben az igényeket ki tudja elégíteni. Ugyanez mondható el a cukrászüzemi termékekre is. 33