Dunakanyar, 1983 (19. évfolyam, 1-3. szám)

1983 / 1. szám

romterület kedvezőbb bemutatására, s a távlatban további feltárások ész­szerű lehetőségeire. Fontos feladat az új idegenforgalmi központ kialakí­tása, s a szükséges épületek helyének gondos kijelölése. (Január 16.) * RAJNA—MAJNA—DUNA-CSA­­TORNA. A Népgazdaság közli, hogy az NSZK kormánya a Rajna—Maj­na—Duna-csatorna építésének foly­tatása és befejezése mellett döntött. A kormány célul tűzte ki, hogy a csatorna továbbépítésénél minimális­ra csökkentik a környezetkárosítást. A Kohl-kormány elutasítja a Raj­na—Majna—Duna-csatorna nemzet­közivé tételét, mivel felfogása szerint ezt semmilyen nemzetközi jogi köte­lezettség nem indokolja, s ezért a csatorna használatakor saját hajózási előírásait kívánja érvényesíteni. (Február 3.) KERÉKPÁRÚT A DUNA-KA­­NYARBAN címmel közli Kálnoki Kis Sándor, a Városépítési Tudomá­nyos és Tervező Intézet igazgatójá­nak levelét. Az intézet javaslatot tett egy kerékpárútként is használható parti sétány kialakítására, mely az Omszki parktól indulna, és északon a tahi hídfőnél, az ide tervezett ki­rándulóközpontnál érne véget. A ke­rékpárút — az adottságoktól függően — részben a 11-es számú főút men­tén, részben a Duna-parton haladna. Jelenleg is tapasztalható a nyári hónapokban a 11-es út említett sza­kaszán erőteljes kerékpárforgalom, amely rendkívül balesetveszélyes ilyen formában. A kerékpározás vi­lágszerte reneszánszát éli — és első­sorban a lehetőségek megteremtésé­vel — hazánkban is minden eszközzel segíteni kell — hangsúlyozza indoko­lásában a VÁTI igazgatója. A javaslattal megkereste a VÁTI a Közlekedés- és Postaügyi Minisz­térium illetékes főosztályát, a Közép- Dunavidéki Intéző Bizottságot, a Pest megyei Tanács illetékes osztályát, a Szentendrei Városi Tanácsot, vala­mint az Országos Közlekedésbizton­sági Tanácsot. (Január 27.) (A tervtanulmány készítése folya­matban van, és a megvalósítás érde­kében egyeztető tárgyalások folynak. Szerk.) LOVASOKNAK VALÓ. A cikk írója a Kiskunlacháza — Felsőszent­­iván-majorság — közepén álló kas­télyról ír. Az épületet pályája kezde­tén Ybl Miklós tervezte a Hajós csa­lád részére. A kastély — bár sokáig kitűnő krumpliraktár és megfelelő munkásszállás volt — ma ismét kas­tély. Pontosabban a Kiskunsági Ál­lami Gazdaság tulajdonát képező szálloda. Hajós máris nevezetes, mégpedig a pár kilométernyire fekvő Apajpuszta révén. Az ottani ménes törzsállományából ugyanis 200 ló eb­ben a majorban van. Hajós a legkö­zelebbi hely a fővárostól, ahol rend­szeresen lovagolni lehet. Ezt a tényt újabban még a vasúti menetrend is tiszteli, a közeli sorompónál emiatt áll meg a vonat. A 12 hektáros majorsághoz nem­csak istállók, műhelyek tartoznak, hanem újdonságképpen egy nagy, műanyag tetővel fedett lovarda is. Az 1600 négyzetméteres lovarda mű­anyag-szövet ajtaja, mint utópisztikus filmekben — gombnyomásra eltűnik. (Február 20.) ISMERI BANKOT? — a címe an­nak a cikknek, amely a Népsport­ban jelent meg. A cikk írója megál­lapítja, hogy a Cserhát-hegység nyu­gati oldalán fekvő, belső forrásoktól táplált, nyolc holdas területű, lan­gyos vizű tavat csak most kezdik igazán felfedezni a kirándulók. Pedig a 2-es főúton gépkocsival könnyen megközelíthető, s környéke nyugodt, csendes pihenést ígér. Itt igazán meg­valósítható a „Szállj ki és gyalogolj!” természetbarát felhívás. A sportolni vágyók csónakázással, horgászattal, túrázással elégíthetik ki mozgásigé­nyüket, s néhány teniszpálya is ren­delkezésre áll. Télen pedig a tó kör­nyékén remek szánkóterepet kínál , ha az időjárás is úgy „akarja”. (Január 28.) .* SEGÍTIK A VÍZITÚ­RÁZÁST cím­mel arról ad tájékoztatást a sportlap, hogy egyre népszerűbb lesz a vízitú­rázás. Sokan kapnak kedvet a nem­zetközi Duna-túrán való részvételre. .* GOLFPÁLYA KISOROSZIN. A lap január 3-i számában olvastuk, hogy Kisorosziban golfpálya létesült. Népsport 44 Ziman Lajos műtermében Két eredeti tehetség, évek óta egy körben dolgoznak, együtt állítanak ki, közösen haladnak előre. Ziman Lajos Szobon él, Szobon született, Szobon alkot­ó hétközna­pi tevékenysége: kazánfűtő, ünnepe a szobrászat. Tömérdek energia rej­tőzik benne, képességeit Kirchmayer Károly pallérozta a vasutas képző­­művészeti körben, Budapesten. Nagylelkű ember. Kavicsmozaikot készített 1970-ben a Szobi Általános Iskola udvarába. 1980-ban fejezte be a szobi emlékművet, a 700 éves köz­ség évfordulójára. Önzetlenül, anya­gi ellenszogáltatást nem igényelve. Nem pénzkeresete, élete a szobrászat. Negyvenéves. Bognár volt, pálya­munkás lett a vasútnál, most kazán­fűtő. Először hóból gyúrt szobrokat, de a fából faragott, márványból, mészkőből mintázott már nem ol­vadt el, megmaradt anyaga és szép­sége jóvoltából. Micsei Ferenc, ké­sőbb Boros Zsigmond figyelt fel te­hetségére. Faragott, amit látott, fa­ragta, ami keze ügyébe került; követ, fát — emberrel birkózó medvévé, csellóssá. Eszközei se voltak. Csak ujjai, bicskája; kezdetben ez is elég­nek bizonyult. 1964-ben már szere­pelt téglából készült „Húshordó”-ja Párizsban, a Nemzetközi Vasutas Ki­állításon. 1965-ben II. díjat kapott „Anya gyerekkel” c. reliefjéért, kü­­löndíjjal jutalmazták „Gelétás” és a „Szobi határállomás” c. szobraiért, az elmúlt években nyert díjakat az országos vasutas tárlatokon. 1977-ben betonból mintázott „Fej”-ére első dí­jat kapott. Ziman Lajos joggal érzi, hogy ten­ger munka vár rá. Megfaragta az utolsó szobi baktert, Törnek Istvánt, de az emlékezés mélységéből, a kör­nyezet felszólításaiból váltókezelők, forgalmisták, kalauzok vonásai is iz­gatják. * Balla Erzsébet szintén a Duna part­ján, vasúti töltés mellett él. 1948-ban született Budapesten. Tehetségét rajztanára, Rédei Endre fedezte fel. Salgótarjánban lett rádió-

Next