Dunakanyar, 1991 (27. évfolyam, 1-4. szám)

1991 / 1. szám

LOSONCI MIKLÓS A Romhányi Kerámiagyár jövője Tavasz van, mindenütt rügyeznek, virágoznak a fák, kezdődik, terebé­lyesül a madárének, áttöri a laza föl­det a fű, zöldell a mező. Festői egyre festőibb a táj, ahogy a kanyargós lej­tőn, kaptatón Romhányba érkezünk. Szorgos munka neszezése hallatszik a kerámiagyárban, ahol JSTestor Béla kereskedelmi osztályvezető fogad, s invitál szobájába. Immár húsz esz­tendeje dolgozik itt, együtt él, együtt érez minden gonddal, problémával, s tesz is érte, hogy csökkenjen a baj, hogy a kudarcokat elkerüljék, hogy megoldás váltsa föl a nehézségeket. Van belőlük elég. Oly természetesen kezdődik a beszélgetés, mintha évti­zede ismerném, holott most mutat­koztunk be egymásnak. Kérdezem elöljáróban a gyár helyzetéről. Sza­­badkozás nélkül válaszol: „Alakul. Decemberben igazgatóváltozás, igaz­gatóválasztás történt. Balogh Gyula főmérnök kapta a bizalmat, ismeri a gyár minden akadályát és lehető­ségét, kamatoztatja is tapasztalatait a napi munkában. A tervezésben, a gyakorlatban. Köztudott, hogy az or­szág legnagyobb burkolóüzeme va­gyunk. A hazai termelés 50%-át mi biztosítjuk. Nem is olyan régen ter­mékeink hiánycikkek voltak, most erősen csőként a hazai felhaszná­lás. Szerencsére eladhatók csempéink külföldön, így fokoztuk az exportot. Hazai bankjaink azonban nem köny­­nyítik helyzetünket, a valuta kése­delmes átutalása lassítja tevékeny­ségünk. Tény és örvendetes azonban az, hogy a német, osztrák, holland piac tíz éve jól prosperál, s biztatóak kuvaiti, szaúd-arábiai kapcsolataink is. 1991-ben lengyel és csehszlovák megrendeléseket teljesítettünk, és nagy volumenű szerződést írtunk alá a Szovjetunióval.” Akkor minden rendben van — ve­tem közbe. Nestor Béla elmosolyo­dik, s azonnal közbeszól: „Nem olyan egyszerű a dolog. A belföldi partne­rek jórészt fizetésképtelenek, az át­alakulás sok bizonytalanságot is okoz átmenetileg. Kemény dolog, hogy a piacon maradjunk, energiánk nagy részét ez köti le, összeomlóban a hazai piac, próbáljuk rendezni a mi részünket. 36 millió dollárért im­portált az ország burkolóanyagot, miközben gyárunk nem tudja itthon eladni termékeinket; hol van itt a magyar iparvédelem, melyet már a Védegylet mozgalomban Kossuth La­jos is oly fontosnak tartott?! A hi­ánycikkből túlkínálat lett, s most ná­lunk az a tét, hogy az 1015 romhányi dolgozónknak munkát tudjunk adni. Eddig sikerült. Nincs elbocsátás, nem csökkentettük a termelést, biztosít­juk a fizikai dolgozók mozgóbérét, csupán a vezetők prémiuma maradt el. Váltanunk kell. Nagy a konku­rencia. Új értékesítési csatornákat keresünk, új módszereket alkalma­zunk. Hollandia után a nagy lehe­tőségeket ígérő szovjet piacra szeret­nénk belépni, s mindent megteszünk, hogy ez sikerüljön. Ami most már bizonyosnak látszik, az a szovjet megrendelés és a német fizetőképes­ség folyamatossága.” Tűnődök az okfejtésen, azt firta­tom, vajon az emberi tényezőik, a vezetés sokrétű humánuma, fáradha­tatlan útkeresése mennyiben segít a problémák megoldásán? A kereske­delmi osztályvezető haladék nélkül erre is pontos választ ad: „Egyértel­mű a vezetés. Balogh Gyula, gyárunk igazgatója előtte főmérnök volt, is­meri a termelés minden fázisát, buk­tatóival és lehetőségeivel. Egy irány­ba húz a csapat, a vezetés korrekt és határozott.” Hozzáteszem, ez most mindennél fontosabb, hiszen a nehézségek kö­zepette a rendezett emberi viszonyok csodát tehetnek. Nem kis dolog, hogy a romhányi kerámiagyár 4 millió m2 burkolatot készít évente, ez biztató távlatot eredményezhet, hiszen az ipari termeléssel párhuzamosan egy­re nagyobb gondot fordítanak a piac­kutatásra. Nestor Béla közbevetőleg jegyzi meg, hogy „Az értékesítés most a legfontosabb. A legnehezebb egyúttal, annál is inkább, mivel évekkel ezelőtt mindössze nyolc vál­lalattal tárgyaltunk, most 900 telep­pel indokolt jó kapcsolatot építeni, ha nem akarunk csődbe jutni. Győz­zük erővel, mert győznünk kell. A termékváltásban is gyorsan kell vál­toztatnunk a piaci kereslet alapján, s mivel elengedhetetlen, változta­tunk.” Akaratlanul is szünet támad be­szélgetésünkben. Elhárítom a kávét, helyette megkérdezem, hogy Rom­­hányban milyen az ipar és iparmű­vészet kapcsolata, terveznek-e vala­milyen változást vagy megfelelő-e a munka és az alkotás közötti kézfo­gás — magyarul: elégedett-e az ipar a művészettel és fordítva —, az itt munkálkodó művészek az iparral? Nestor Béla kertelés nélkül sorolja a tényeket, a közben támadt apró zavarokat és a további kibontako­zást: „Horváth Sándor és Csemán Ilona országosan ismert és elismert iparművészek, hosszú ideje segítik, alapozzák a terevezést, világszínvo­nalon. A 80-as években Antal And­rás és Hegedűs Erzsébet személyében új alkotók érkeztek Romhányba. Horváth Sándor kivételével jelenleg is mindhárman szerződést kötöttek gyárunkkal. Minden termék válasz­tott formája mindig nagy vita alap­ján születik meg, a piac dönt ebben is. Természetesen sok kompromisz­­szum játszik közre abban, az adott technikai feltételek, hogy a forma gyártható legyen. Egy minta olykor 300 különböző szitanyomat alapján válik ki győztesként, együtt dönt a minőség, az ízlés és a piac. Tavaly a bézs mutatkozott divatszínnek, ma a mattfehér. Járatjuk a legfontosabb külföldi folyóiratokat, a szakkiadvá­nyok mind megtalálhatók könyvtá­runkban, a művészek külön műte­remben alkothatnak, sőt Horváth Sándor az USA-ban járt tanulmány­úton, ott új tec­hnológiai eljárást ta­nult. Ezt az iparban, de saját egyedi művészi törekvéseiben is alkalmaz­za. Napjainkban az olasz kerámia­­csempe és burkolótechnika a legerő­sebb, ezért évente megjelenünk a bo­lognai vásáron, a romhányi kerámia­gyár vezetői és művészei, ott kutat­juk, mi a további lehetőség, mit hoz a jövő? Máskülönben az olaszoknak fantasztikus a háttériparuk , van mit tőlük tanulnunk.” Az utánpótlásról kérdezem Nestor Bélát, hiszen ha nem is minden, de sok dolog ezen dől el. Nem késik a válasz. Az osztályvezető megjegyzi, miszerint régebben működött gyer­mekszakkör, melyet a gyár támoga­tott, az iparművészek vezettek. Ab­bamaradt, de tervezzük e mozgalom felújítását. Megerősítem ezt az élet­képes elgondolást, annál is inkább, mert csak a fiatalság hozhat létre merőben friss szemlélet alapján olyan új formákat, mely immár a harmadik évezredre méretezett. In­dokolt évente rajzversenyeket szer­vezni Romhányban, művészeti szak­kört létrehozni, ösztöndíjban része­síteni a legjobb és legszorgalmasabb iskolásokat,­­ s alkalmasint kivinni őket Bolognába is, hogy Ady szavai­val „látva lássanak”, hogy a romhá­­nyi kerámia már a közeljövőben a világszínvonal megerősödött, új ter­méke legyen. (X) 59

Next