Dunakanyar, 1992 (28. évfolyam, 1-3. szám)

1992 / 1. szám

Amerika felfedezésének fél évezredét két kontinens — Európa és Amerika — fogja ünnepelni. Az ünnep­ségek csúcspontja október 11-ére esik, de a nagy fel­fedezésre tekintettel a teljes 1992-es év ünnepi év. Ami­kor e sorok születnek, sereg publikáció, irodalmi mű, tanulmány már megjelent, költséges kiállítások mutat­ják be az újvilág eredményeit, fejlődését. Politikusok és közéleti személyiségek szövik beszédeikbe a nagy pillanatot, amikor európai ember Amerika földjére elő­ször tette lábát. Néhány hét, hónap múlva elindul a spanyol partoktól a Santa Maria, Pinta és Nina, Ko­lumbus armadájának tökéletes mása, hogy az 500 év­vel ezelőtti utat napjainkban újra megtegye, ezzel is emlékezve a bátor genovai hajósra és emeljék az ün­nepség fényét. Egyszóval, páratlan esemény előtt áll glóbusunk nyugati fele. Persze az ünnepségek az előrejelzés szerint nem lesznek minden zavartól mentesek. Mert noha Kolum­bus világraszóló felfedezését nem lehet elvitatni, a nyo­mába szegődő hatalmi érdekek, a fehér ember arany­láza, s a kontinens barbár elözönlése elképesztő szen­vedés nyomait hagyta a földrészen. Jószerével nap­jainkig izzanak a gyógyulásra képtelen sebek, Pissaro és Cortez tettei, az őslakosság kegyetlen kiirtása, majd az újkori rabszolgaság meghonosítása, a kontinens szisztematikus kifosztása örök szégyenfoltja marad az európai embernek. S ha a felfedezés magasztos pilla­natánál el is időzünk, óhatatlanul tolakodnak az ün­neplés horizontjára a sötét fellegek. Amerika népeinek szenvedése, könnye, jajja, vére a csillagos eget nyal­dossa, s ezt nem lehet az ünneplés fényével annullálni. Pusztán jellemzésként említek meg egy „ünneprontó” kiállítást. A kiállítás az 1980-as év Béke-Nobel-díjas argentin festő, építész, emberjogi harcos, Adolfo Pérez Esquivel nevéhez fűződik. Az argentin festő 14 nagy­méretű képet készített Latin-Amerika Golgotája címen, amelyeken megrázóan tárta fel Latin-Amerika népei­nek szenvedését, elnyomását a kolumbusi időktől nap­jainkig. A meghökkentő képsor Jézus 14 stációját veszi alapul, s a szenvedő kontinens gyötrő állomásait állít­ja párhuzamba a kereszt üzenetével. Első kiállítása a svájci Luganoban volt, innen 14 európai nagyváros meghívásának tesz eleget, majd átköltözik Amerika földjére, s az Egyesült Államok metropolisaiban lehet megtekinteni. A Nobel-díjas művész Európa és Ame­rika lelkiismeretét rázza fel képsorával. „Festményeim­mel Latin-Amerika szenvedését és reménytelenségét kívántam kifejezni” — vallotta Pérez Esquivel. Ez ugyebár idegen szín, nem illik az ünnepség-soro­zat mozaikképébe. De hozzá kell tennünk, Esquivel nem áll magányosan Golgota-sorozatával. A nagy szel­lemi tényezők, ENSZ, történelem, filozófia, irodalom, vallás osztja a Nobel-díjas művész gondolatait. Nem hunyhat szemet egyetlen intézmény, mozgalom afelett, hogy kiirtották Amerika őslakosságát, hogy a munka­erő pótlására milliószámra hurcolták rabszolgaként Af­rika négereit a roppant kontinensre, hogy a politikai és gazdasági hatalom vasökle nem vette emberszámba a színesbőrűeket, s hogy az egyház lehetőségeihez ké­pest nem gyakorolta az emberszeretet cselekedeteit. A legújabb hírek szerint a nyugati egyházak őszinte bűn­­bánattal vezetik be az ötszáz éves jubileumot. Mind­ezeken érdemes elgondolkodni. Mint ahogy azon a fényes pillanaton is, amikor Ko­lumbus Kristóf 1492. október 11-én este 10 óra tájban világosságot pillantott meg, s biztos volt abban, hogy szárazföld van a Santa Maria közelében. Dehát kicsoda volt ez az ember, aki végrendeletében Genovát jelölte meg születési helyéül? Álmodozó, tudós, vagy egysze­rűen kitűnő hajós? Titokzatos élete minderre követ­keztetni enged. Újra olvasva Naplóját, bámulatosan kedves, jóindulatúan naív ember alakja bontakozik ki soraiból. Minden kétséget kizáróan semmi rossz szándék nem fűtötte vállalkozásában annak ellenére, hogy Izabellát és Ferdinándot, felséges pártfogóit sok-sok arannyal akarta meglepni. De aranyhoz elvétve jutott, s így megelégedett néhány indiánnal, használati esz­közzel, amelyekkel bizonyítani kívánta, hogy tényleg megtalálta az Indiába vezető utat. S amilyen szelíden fogadták az őslakosok, ugyanilyen szelíden viszonyult ő is hozzájuk. A gyarmatosításnak, a hódításnak tűz­­zelvassal való erőltetése távol állt tőle. Zavarba esett, amikor Istenként fogadták, s még inkább, amikor szi­getről szigetre hajózva ismerkedett a Karib-térség új világával. Négyszer járta meg a kockázatos utat és az­zal a hittel halt meg, hogy megtalálta az Indiába ve­zető utat nyugati irányba. 46 éves volt, amikor rögesz­méjének hódolva kereste a mecénásokat, akik hajót, vagy hajókat bocsátanak rendelkezésére. A „hóbortos” kalandort alig hallgatták meg. Kilincselt a portugál ki­rálynál eredménytelenül, egyháznál és a spanyol ud­varban. Alig akadtak, akik hittek volna szavának, mi­szerint kell lennie kontinensnek nyugaton. Honnan táplálkozott meggyőződése, hite? Életrajzírói megemlí­tik, hogy apósa híres hajós volt, akinek hagyatékában térképek és feljegyzések birtokába jutott, s aki sejtett valamit egy nyugati földrész létezéséről. Ám sokkal inkább hagyatkozhatunk arra, hogy az Azori-szigeteken túl járó hajósok olyan ismeretlen tárgyakat halásztak ki a hullámokból, amelyekből következtetni lehetett egy távoli szárazföldre. Nos, innen vagy onnan merít­hette hitét, nem játszik különösebb szerepet. A vállal­kozó mégiscsak ő volt, s neki adatott meg, hogy fan­tasztikus elképzelését siker koronázta. Augusztus 3-án, pénteki napon hagyta el Palos kikötőjét a Santa Ma­ria, a Pinta — Tarka — és a Nina — Kicsi — nevű hajó és több, mint kéthónapos csendes hajózás után ér­keztek San Salvador — a Megváltás — földjére. Felséges pillanat lehetett. Egy világváltozás pillana­ta. Maga a „hős”, Kolumbus nem is sejtette, hogy fel­fedezése az újkor kezdete lesz, egy beláthatatlan esz­mei, gazdasági, társadalmi forradalom kiindulópontja. Naív öröm töltötte el, hiszen fogytán volt az ivóvize, élelme és valóban „megváltás” volt a hosszú út után partra lépnie. Háromhónapos amerikai tartózkodása egy-két meg­próbáltatást tartogatott ugyan. A legkeservesebb, hogy főhajója zátonyra futott, s miközben aranyat keresve Kuba és Haiti szigeteken fordult meg, gondolkodnia kellett a hazatérés lehetőségén. Mert eközben a Pinta „megszökött”, önálló vállalkozásba kezdett, s a legény­ség soknak bizonyult a Nina teherbíróképességéhez. Ezért 39 emberét itthagyta, s az időközben előkerülő Pintával elindult haza. Az út visszafelé szörnyűséges volt. Vihar vihar után szakadt a két törékeny fregatt­ra, a jámbor, istenfélő admirális nem győzött imádkoz­ni és fogadalmakat tenni. Így ír Naplójában: „Nap­kelte után tovább növekedett a vihar ereje, a tenger dühe nem ismert határt. Hajóm már csak félig felvont középvitorlával haladt, hogy megakadályozzam elsül­lyedését a hullámhegyek között. . . Ekkor meghagytam, hogy­ sorshúzással döntsük el, a hajón lévők közül ki­csoda zarándokoljon el a Santa Maria de Quadaluve-i csodatevő Mária képhez... a sors rám esett... Ezek után jómagam és valamennyi társam ünnepélyes foga­dalmat tettünk, hogy abban az országban, ahol mene­

Next