Dunántúl, 1912. március (2. évfolyam, 49-74. szám)

1912-03-24 / 69. szám

oldal, megbontotta és zavarba hozta az ellenség so­rait. És diadalt aratott. Megadatott neki a kegyelem, hogy amikor fölért az élet hóta­­karta ormaira, onnan hatalmas tömegeknek hullámzását láthatta ama zászló körül, ame­lyet ő tűzött ki a magyar katholicizmus védő­bástyáira. És látta, mint veti bele magát mind nagyobb erővel,­ mind nagyobb bátorsággal a fölébresztett katholikus öntudat abba a harc­ba, melyet, az evangélium ellen folytat a hi­tetlenség. És ez a gondolat, mint a lehanyatló napnak kései sugára, szelid fénnyel övezte körül élte alkonyát. De rávilágít ez a gondolat mireánk is, akik az igazság örök erejébe vetett bizalom­mal követtük vezérünket s hivek maradunk hozzá akkor is, mikor már csak az emléke él közöttünk. Ez az emlék azonban nem alkony­­pírban fürdik, hanem a felkelő nap sugaraival van átitatva, amelyek mint fakadó erők mun­kára serkentenek, folytatására annak a mun­kának, melyet az ő buzdítására kezdettünk. Minden magyar őrzi ezt az emléket, aki Zichy Nándor példája szerint jár az Úr Jézus lábnyomában és fáradozik a nemzeti nagy ha­gyományok iránti fogékonyságnak, tisztelet­nek a terjesztésén. Ezekre fonnak koszorút azok, kik Zichy Nándor szobrának létesíté­séhez hozzájárulnak. Titurel: Az ünnepély teljes műsora a következő: 1. A tagadás szelleme. Szabad előadás, tartja Somsich Béla, gróf. 2. Paganini: D-dúr hegedűverseny, játssza Koncz Jani, hegedű­művész, zongorán kiséri Balassa L. Kálmán, a budapesti m. kir. opera tagja. 3. Nagy ária Verdi „Traviata“ c. operájából, énekli dr. Jellachich Istvánná Csurgay Adél, zon­gorán kiséri Báter János. 4. a) Gabriel-Ba­­lassa: La Cinquantaine, b) Schubert-Manon: A méh, c) Wieniawski: Scherzo Tarantella, játssza Koncz Jani, zongorán kiséri Balassa L. Kálmán. Kezdete d. u. fél 6-kor. Belépődíj 1­kor. — Jegyek a bemenetnél válthatók. MN­BE IGHIICZ nászon ás fehéráram­ nagyáruházában Alapittatott IHG. PÉCS, s Telefon Széches­yi-tér 15.­­m. Az összes tavaszi újdonságok beérkeztek úgymint női Chiffon ingek himzéssel „ batiszt ingek kézi hímzéssel „ len vász. ingek kézi hímzéssel „ haló köntös hímzéssel „ nadrág hímzéssel „ fekete cloth reform nadrág „ „ „ alsó szoknya Nagy választék s mérsékelt olcsóárakon asz­­talneműek, törülközők, zephirek, zsebken­dők, férfi fehérnemüek, nyakkendők, ha­risnyák, valamint paplan, szőnyeg és füg­gönyök stb. Vidéki megrendelések ponto­san és gyorsan eszközöltetnek K.2’4Q--től kezdve K.4­50n H K.5­80H » K.240 fi 19 K.2'20H K.310» W K.2*65 1» Olcsóárakon asz­.DUNÁNTÚL“ telefonszámai: Szerkesztőség: 650. Kiadóhivatal: 222. JJUNÁNT­­L Március 24. Vasárnap: Pécs, március 23. A pécsi székes káptalan árvasága tel­jesen megszűnt, az utolsó mesterkanonoki állás is be van töltve, a kitüntetés azt a férfiút Streicher József kanonok. Streicher József paksi működését, nem tudom találóbban máshoz hasonlítani, mint az olyan kertész munkájához, ki­ a nagy vi­­lág szemei elől szerényen elvonulva, csön­des munkásságban nevelgeti virágjait, nem­csak azért, hogy a­ jelenben élők gyönyör­ködjenek benne,­ hanem azért is, hogy az­ igy nevett és megőrzött virágok magyai boldo­gabb időben nemes csirákat hajtva, hasznos­­gyümölcsöket teremjenek. Streicher­ paksi plébánosi működése alatt minden tettében érte. Kit arra az egész egyházmegye egy szívvel, egy lélekkel kijelölt, s igy a kinevezés meglepetést nem szült, de az egész egyház­megyében a legőszintébb örömet keltette. Streicher József mint pap és mint ember ál­talános tiszteletnek és szeretetnek örvend, mint alkotó szervező erő pedig egyszerűen bámulatos. A­hol csak megfordult, mindenütt számtalan egylet, szövetkezet alakulása je­lezte alkotó kezét; e tekintetben valódi mo­dern ember, ki­ megérzi a vallási, mint a tár­sadalmi élet minden baját, és nagy tudásával, szerető szívével, bámulatos energiájával,­­ mély hitével és határt nem ismerő áldozat-­­ készségével minden bajon tudott segíteni,­­ vagy legalább is enyhíteni. Figyelme minden-­­ re kiterjedt, nagy munkaereje mindent fel- t ölelt; ir imakönyvet, ott ül a felolvasó asz-­­ talnál, alapit ima-, rózsafüzér- és szentszív-­­ társulatokat, ifjúsági egyleteket, külön a­­ földmives és külön az iparos ifjaknak, le­gényegyleteket, gazda köröket, nappal mint pallér ellenőrzi az épülő templomot és egy­leti házakat, este színdarabot tanít be, s mi­vel az is köztudomású dolog, hogy mint buz­gó lelkipásztor naponkint egy-két órát gyón­tat, betegeket látogat és nagy plébániájának irodáját is személyesen vezeti, sőt itt-ott még utazásokat is tesz, szinte bámulva kérdi az ember, a nap 24 órájából hogyan tud mind­erre időt szakítani. Késő órában kaptuk Streicher kineve­zéséről, illetőleg a kinevezés aláírásáról a sürgönyt, s így ma már idő és helyszűke mi­att sem tudjuk érdemeit kellőleg méltatni, azért csak rövid életrajzi adatait közöljük és utolsó működési helyéről Bors József kántor­­tanító által tárcának szánt leírást. Streicher József született 1850. április 2-án. Theologiai tanulmányait Pécsett vé­gezte, hol 1873-ban pappá szentelték. Mint káplán úgy Pakson, mint Pécsett, hol kar­­káplán volt, igen kedves emlékeket hagyott maga után. 1887-ben Montenuovo herceg németbólyi plébánosnak nevezte ki, honnan tizenegy évi áldásos működés után 1898-ban Paksra került plébánosnak. 1902-ben Kávai címzetes apát lett, majd 1909-ben a Vigila­­ncia bizottság tagja. Paksi működését Bors, József kántor tanító a következőkben írja le: Az ember, ki e nyomorúság völgyében él, ha a csillagos eget szemléli, csendes éjje­len, lehetetlen, hogy ne gondoljon arra a bol­dogabb létre, mely e földi keservek után jut osztályrészül az igaz embereknek. Éppen igy lehetetlen nem reményleni egy jobb jö­vőben, ha azon buzgó férfiak munkáját szem­léljük, akik fáradságot nem ismerve, tevé­kenységükkel nem csak a jelenkort boldogít­ják, hanem a késő utódoknak is bő gyümöl­csöt termelnek. Egy ilyen talpig nemes férfi — Strei­cher József — munkáját volt alkalmam szem­lélhetni hosszú tizennégy éven át. Gondolom ,nem lesz érdektelen e lap olvasói előtt, ha ez alkalommal, amikor a legfelsőbb helyen is méltányolták Streicher fáradhatatlan munkásságát, néhány sort szentelünk annak a férfiúnak, ki élte minden fölhasználható percét, a lelkek javára és üd­vére, Egyháza és Hazája fölvirágoztatására fordítá eddig és meg vagyok győződve, for­dítani fogja ezután is, ameddig a fölötte őr­ködő Gondviselőnek úgy tetszik. Nincs szándékomban Streicher József egész életfolyamára kiterjedő életrajzot írni, bizonyára megteszik ezt nálamnál hivatot­­tabb egyének, kiknek alkalmuk volt őt már működése kezdetén ismerhetni; én csupán a paksi működéséről akarok egyet-mást el­mondani. • Olyannak láttam, ki nem a sablonok emberei közé tartozik; ki szeret minden szépet, na­gyot, jót és hasznosat előmozdítani; ki kö­telességének teljesítésében szigorú,, jól tud­ván azt, hogy a jó példa a legjobb eszköz arra, hogy mindazok, kiket hivataluk, vagy munkálkodásuk , vele együttműködésre utal, hasonlóképpen cselekedjenek. Híveit úgy szereti, mint az édes atya gyermekeit; hívei lépten-nyomon érezhet­ték lelkének melegségét, nemes, szivének szeretetteljes dobogását. A pózolást nem ismeri, nemes egysze­rűség az ő jellemvonása; de tudja a jó Isten, van valami olyan az egyéniségében, mely egy­szerre megnyeri, bizalmassá teszi a szíveket vele szemben. És e bizalmat okosan és ne­mesen használta föl hívei javára. Nem volt az az ügyes-bajos férfi, vagy nő, ki ha csalá­di, vagy más ügyben hozzá fordult tanács­ért,, hiába járt volna. Mindig megmutatta ne­kik a helyes utat, amelyen haladniok kell, hogy Isten előtt kedvessé legyenek és a csa­ládi békét újból föllelhessék. Paks község népe több vallásfelekezet­re oszlik. Van itt a római katholikus hivőkört kívül ág. ev. ev. ref., ortodox-izraelita, neo­­log-izraelita, názárénus és még ki tudja mi­lyen vallásuak laknak itt elszórtan. De azon felekezetek, melyeket felsorol­tam, többé-kevésbbé tekintélyes számú hí­vekkel bírnak, mindegyiknek külön templo­muk, vagy imaházuk van itt. Streicher működése alatt egyetlen egy r kath. hivő sem ment át a felekezetekhez, azonban az Anyaszentegyház kebelébe nem egy eltévedt juhocska tért vissza. A názárénusok híveiket — kik nem cse­kély számban vannak — mind a felekezetek­ből toborozták, de katholikus hívőt Streicher alatt egyetlen egyet sem sikerült eltántoríta­­niok. Mert Streicher öntudatos katolikuso­kat törekedett nevelni. Ezen cél elérésére leginkább — igen helyesen — a szentségekhez való gyakori já­­rulást tartotta. Hogy erre híveinek kedvet és alkalmat nyújtson, naponta reggel hat órától a gyón­tatószékben ült és nagyobb ünnepek előtt este kilenc-tíz órakor is a gyóntatószékben volt található, gyóntatva a nappal munkál­kodó legényeket. Amit e téren kifejtett, azt egyedül a jó Isten segítségével tehette csak, mert másként lehetetlen lett volna, hogy a folytonos, szakadatlan hivatalos foglalkozás erejét fölül ne múlta volna. A múlt évben, nem kevesebb, mint 36.000 (harminchatezer) áldozás volt! Hát, azt hiszem, ehhez nem kell több magyarázat­­ Istenben, Istennel, csak ezen hivatás­nak élt, testi-lelki erőit csak ennek szentelte. Istenbe helyezett bizodalma és azon meggyő­ződése, hogy csak jót akar, szüntelen erősité és ösztönzé a munkára és igy nyerte meg azon igazi benső lelki örömet — a jó papnak édes jutalmát — hogy a nép szeretetét kivív­hatta magának és hogy a nép az ő üdvös kezdeményezéseit bizalommal fogadta. A szükölködők iránti jó szívét, tán fö­lösleges is említenem. Részletekbe nem is bocsátkozom, mert a „rejtett erényeknek Isten a bírája.“ Egyet azonban nem hallgathatok el. Egy alkalommal az egyik tanító, az iskola­szék szűkkeblűsége folytán nem kapta meg (az ok mellékes) az őt jogosan megillető já­rulékot. Streicher magához hívta az illetőt és sajnálkozva jelentette neki, hogy ü­gyét az iskolaszék ridegen elutasította.

Next