Dunántúl, 1915. október (5. évfolyam, 226-252. szám)

1915-10-01 / 226. szám

2. .el«!«]. RakXei — _____ |---------------------------------------------------— Orosz minisztertanács Pét­er­vár, szeptember 30. * A főhadiszálláson a cári sátorban a cár elnöklésével minisztertanács volt. Az orosz költségvetés P­é­t­e­r­v­á­r, szeptember 30. A Novoje Vremja Írja: Az­ orosz költségvetést úgy állítják ösz­­sze, hogy az egész jövő esztendőre gondos­kodnak a háború fedezetéről. A levegőbe röpült olasz hadihajó Lugano, szeptember 30. A Benedetto olasz hadihajó katasztró­fáját a szakkörök szerint egy osztrák­magyar b­ú­v­á­r­h­a­j­ó okozta, amely behatolva a kikötőbe a védhálóval nem ren­delkező hajót megtorpedózta. Az antant és Japán T o¥i 6./ szebte&beV 3(P.i'!l.) A japán miniszterelnök az újságíróknak kijelentette, hogy azt az orosz­ álláspontot, hogy Európába az antant segítségére csapa­tokat küldjön nem teheti magáévá. Az felmentett népfölkelők összeírása 1. B­u­rd­a­p * Szervfémbjft- 30. A szemléken alkalmasoknak talált, de mentesített összes felmentettek összeírását elrendelték. ••••@­­aftmwfli sxk /MVM Az ántánt Szerbiáért Pá­r­i­sz szeptember 30. r ^ V­i­v­i­a­n­e, D­e­­­c­a­s­s­e megerősítet­­tük­ az ántánt elhatározását, hogy Szerbiát megtámadása esetén támogatják. P­á­r­i­s, szeptember 30. A Matin szerint: Az ántánt nem szán­dékozik Szerbia támogatása esetén a Monar­chiát megtámadni. . A svájci határ elzárása P­á­r­i­s, szeptember 30. A francia-svájci határt személy­­forgalomnak, postának elzárták. Francia offenziva készül Genf, szeptember 30. Belfortban százezer franciát kon­centrálnak. Nagy offenzivára készülnek. Genadiev a bolgár kabinetben Szófia, szeptember 30. G­e­n­a­d­i­e­v tárca nélkül belép a ka­binetbe, bizonyítékul, hogy az ellenzék jóvá­hagyja a kormány intézkedéseit. A francia-angol véres offenziváról :­­B­erl­imr szeptember'30': 1,1,1 ! * A Kölnische Zeitung a francia offenzi­­váról írja: A németek négy-ötsoros túlerővel, szemben harcoltak. Az ellenséges csapatok berúgva rohamoztak, számítottak Belgiumon és Luxemburgon át a gyors előrehaladásra. Az angolok irtózatos veszteségeik dacára új csapatokat vittek előre, akiket a német gépfegyverek a drótakadályok előtt garma­dával kaszáltak le. .■ ls0Ufd­ÁRTUL‘* _________________Október L -____________________|—-----------------------­Az elsülyedt hajók sorsa. Irta: Hajós József.­­ II. Kisérjük figyelemmel a sülyedő hajót. Mikor a hajó léket kap s acélbordái megroppannak, megkezdődik az a borzalmas színjáték, mely ilyenkor a viz sivatagjain leg­különfélébb változatokban lejátszódni szokott. A katasztrófa gyors lejátszódását gyakran siettetik a kazánrobbanások, a hadihajókon pedig a munícióval teli kamrák egymásutáni felrobbanása. Az emberek a mentőcsónakok­ban igyekeznek helyet szorítani. A ronccsá vált hajó pedig süllyed. Mikor a fedélzet is el­merül a víz alá, akkor a hajó helyén kavargó örvény keletkezik, mely könnyen elragadja a még közelben levő mentőcsónakokat, mint­ha a hulámsírba szálló hajó magával akarná vinni a mélybe a csónakokat, melyeket sa­­­ját testén hordott, mikor a mélységek tük­rén száguldott hosszú útjain. Száljunk le a mélyre a sülyedő hajó­val. Az elmerült hajó sorsa függ attól, hogy mély tengeren sülyed­-e el, hogy befedi-e a tengerfenék iszapja, minő anyagból épült, mennyire s mivel volt megrakva, mekkora lé­ket kapott. Az elsülyedt hajók rendszerint csak igen lassan mennek tönkre, nagyon ér­dekes változások révén. De gyorsan el­enyésznek, ha a hullámverés hatása éri a roncsot. A hullám vízszintes nyomása pl. a skót partokon négyzetméterenkint 34 tonna, így érthető, hogy miért oly vastag némely parti övben lakó állat­­héja (osztriga), mert testének minden négyzetcentiméterén közel 30 kiló nyomást kell felfogniok. Figyeljük meg először a sekély tenger­ben elmerült hajót. Alig merül képzeletünk a hajóronccsal a habok közé, máris csodás vi­lág kezd körülöttünk kibontakozni. 20—30 méter mélyben még érezzük a felszínen rin­gó hullámok hatását. Fokozatosan boroo­­góbb lesz a világosság, mert a fénysugarak színeit fokozatosan elnyelik a felső vízréte­­gek, az utolsónak maradt fény a hosszúhul­lá­mú vörös fénysugár. A tenger eme rétegé­ben, mintha vérben úsznánk, lejebb pedig, 400 méteren aluli vízrétegben teljes sötétség van, ott csak az állatok élő fénye világít, mely meg-megvillanó fénysávként surran az égbolt, sötétkék taván. A hajó süllyedésének időtartama na­gyon különböző. A kevésbbé megterhelt ha­jó, ha fából van, legalább egy negyedóráig száll­ lefelé, míg 150 m. mélységbe jut. Ha a tengerfenék a sülyedés helyén nem szikla, ha­­­nem iszap, akkor az ilyen hajó nem ütődik erősen a fenékhez, így sokáig épen marad, míg a tengervíz vegyi hatásai és a tengeri élőlények munkája szét nem szedik. A faha­jók esetleg néhány száz évig is dacolhatnak az enyészettel és ott állnak a mélyben csodá­latosabban felékesitve, mint azok a repké­­nyekkel és mohhal diszitett ősi romok, me­lyekre a szirti Sas rak fészket és melyek a bércek ormán dacolnak a századok vihará­val. Mert a sülyedő hajó az élet sejtelmes világába merül. Ha követjük az útját, látjuk, hogy parányi mészalgák s kovamoszatok, sokféle véglények megszámlálhatatlan meny­­nyisége nyüzsög a vízben, sok helyen meg 2—300 méter hosszú hínárt himbál az áram­lás. Az őserdőszerű óriásmoszatok közt fan­tasztikus alakú halak, rákok, csigák bujkál­nak egymásra leselkedve, vagy egymással játszadozva, aszerint, amint unszolja őket a két legerősebb ösztönük: az éhség és a sze­relem. A sülyedő hajó mellett csodálkozássze­­rűen elsurranó halak, lengő medúzák és ten­geri liliomok, a fövényt szőnyegként borító virágállatok sem feledtetik el, hogy az élet bölcsőjébe s egyúttal temetőjébe szálltunk. A hajóroncs fenékre ért a sekély tengerben, hol voltaképen a virágállatok tündérligetébe szállott. Itt még érvényesül sokszínű fényben a napsugár. Ibolya-, sötétzöld- és bíborszínű flór­ideák, integetnek mindenfelől; piros és sárga, zöld meg rózsaszínű aktiniák pom­páznak, a sövény tarka sokféle növények­ből szőtt szőnyeggel van takarva, melyet színes tengeri csillagok díszítenek. A kő­dara­bokon, halmokon pedig­ sokféle korallok po­­lipjai nyújtogatják csillagalakú karjaikat. A leszálló hajó agyonzúzza ugyan a fe­nékhez tapadt élőlényeket, melyek ki nem kerülhetnek a roncs útjából, de a többi lény örömmel fogadja az elsülyedt kolosszust, mely rakományában élelmet is szállít és nagy felületével kedvező települ szolgál. Az elsü­lyedt hajóra hamarosan sok ezer kacslábú rak, szivacs, korall és puhatestű,­­ meg tüs­­késbőrű állat telepszik. A korallok a roncsra települve szövögetik ágasbogas vázaikat. A hajót hamarosan az állattelepeken kívül mész­­rétegek vonják be, melyeket a tenger élő­lényei választanak ki. A felsőbb rétegekben kimúlt apró véglények, a foraminiferák és radiolariák pehelyként hullanak alá, csoda­szép mész- és kovapáncéljuk leszáll a hajó­­roncsra és beborítja azt. De jönnek a hajóhoz nemcsak védő, ha­nem romboló állatok is. A fúrókagylók és ten­geri sünök ezernyi lyukat, gödröt fúrnak a hajó faalkatrészeibe. Bár a hajót borító m­ész­­réteg mindig vastagabb lesz, mert a reá tele­pült mészvázú lények újabb nemzedékei vált­ják fel rajta egymást, mégis előbb összerop­pan a roncsnak összefordalt, elkorhadt, szét­­mállott belső váza, így az enyészet napszá­mosa az idő: buvárharang és búváröltözet nélkül elvégzi a mélységekben is a munká­ját ... Más sors vár a hajóra, ha mély ten­geren süllyed a fenékre. A mély ten­gernek más a világa. Ott örök sötétség és hi­deg honol ; 800 méter mélyben s azon alul már állandóan. +2 fok hideg a víz. És a víznyo­­más ereje­ ötezer méter mély­ tenger fene­kén egy négyszögdeciméter területre 50000 kilogrammnál több súly nehezül. Míg a ten­ger színe csak a légköri nyomást viseli, vagyis négyzetcentim­éterenkint egy kilo­grammot, addig a 10­ m, mélyben levő viz­­réteg a levegőn kívül a 10. m. magas vizosz­­lop nyomását, — ami szintén egy légköri nyomással egyenlő­­— hordja. A nyomás te­hát minden 10 m. vastag vizréteg után egy atmoszférányival növekszik, így a legna­gyobb ismeretes mélységben, a Karolinák szigeténél levő árokban, hol a tenger 9636 m. mély, a nyomás meghaladja a 960 atmoszfé­rát, vagyis négyzetcentiméterenként 960 kilót. Ez a szám nem egészen pontos, mert a víz összenyomható s fajsúlya a mélységgel együtt nő. A felületen 100 liter térfogatot el­foglaló víztömeg 9000 m, mélyben csak 95,8 literre terjed. Bár a víz összenyomhatósága csekély, mégis egy 9000 m. magas vízoszlop 190 métert veszit a magasságából a nyomás miatt.­­ A víz sűrűsége a mélységgel kap­csolatban növekedik, de csak kis mértékben, mert a víz összenyomhatósága csekély. Épen ezért téves a régebbi vélemény, hogy a víz bizonyos mélységben oly sűrűvé s nehéz­zé válik, hogy ott akár az ágyúgolyó lebeg­het benne. Bizonyos, hogy minden test, melynek sűrűsége nagyobb 1:1-nél, a­­legmélyebb ten­gerek fenekére is leszáll. Ebből érthető, hogy a fából épült hajók is elsülyednek a mélytenger talajára. A nehéz páncéloshajók pedig, nagy súlyúk miatt erő­sen odaü­tődnek a fenékhez s igy gyorsabban esnek szét, kivált ha a nagy robbanások már a felszínen meglazították, a hajó szerkezetét.­­ Egyik vélemény szerint, vasból épült, acélpáncélos hajók hamarabb elpusztulnak, mert a tengervíz vegyi hatása hamarosan fel­oldja a vasat. A nem nemes fémek egyálta­lában nem soká képesek ellenállni a tenger­víz oldó hatásának.

Next