Dunántúl, 1927. december (17. évfolyam, 273-297. szám)

1927-12-25 / 293. szám

Vasárnap, 1927. december 25. DUNÁNTÚL még a tyúkoknak is volt foguk s­­ az állatok is tudtak beszélni.­­ Francis James a mai francia iro­­­dalom legelső természet költője,­­ aki verseiben meleg rokonszenv­­vel viseltetik az állatok iránt egyik költeményében, amely a szamárról szól, azt a néphitet örökíti meg, hogy az állatok, kü­lönösen a szamár és a szarvas­­marha, annak emlékére, hogy ezek leheltek jóleső meleget a Kis Jézusra a betlehemi jászol­nál, karácsony éjjelén beszélni­­ tudnak. A szamár filozófus nyug­­galommal hallgatja társa beszé­dét, de nem él beszélő képességé­vel, mert tudja azt, hogy nem bölcs dolog mindent elmondani, amit valaki tud. Még a bányák és gyárak rideg munkásai közt is találunk némi fi­gyelemre méltó szokást Kará­csony estéjén. Az ünnepekre gondosan kitisz­tított egyszerű munkásház aszta­lán karácsony estéjén ott van a szokásos véreshurka, osztriga, pulyka, lúd pecsenye, vagy a sült­csirke a különféle süteményekkel s az aranyozott lepény, amely sajtból, friss tojásokból készült s közepén, mint valami vánkoson, rózsaszínű cukorból készült Kis Jézus alakja pihen. Vidékenkint váltakozik a kará­csony esti sütemény s ilyet ad­nak az ez estén házról-házra járó szegény gyermekeknek is, akik fűzfagallyal kezükben járnak kö­rül, karácsonyi énekeket énekel­ve kopogtatnak az ajtókon s kol­dus tarisznyájuk lassan kint meg­telik a sok jó karácsonyi süte­ménnyel. Délfranciaországban a régi misztériumjátékok maradványát találjuk a gascogneoknál, ahol Szűz Mária, Szent József, Heró­­des a napkeleti bölcsek és pász­torok szerepelnek játékaikban, mint a mi betlehemes játékaink­ban, sokszor humoros és néha nyers beállításban. Utoljára hagytam, mintegy be­fejezésül, a francia gyermekek ama szokását, amely a mi mikulás-­ napi szokásainkkal megegyezik, mely szerint a gyermekek kará­csony este cipőjüket a kandalló­hoz teszik, mert hitük szerint, a Kis Jézus minden évben kará­csony éjjelén leszáll a földre s a kéményen keresztül abba a szo­bába lép, ahol a jó gyermekek al­szanak s ajándékokat rak a kan­dalló mellé tett cipőkbe. Mercier Sándor egy bájos karácsonyi no­vellájában említi a szokást. Egy szegény, de jó fiúnak az esetét mondja el. Miska, ez a fiú neve, az iskola udvarán gazdag iskola­társait csillogó golyókkal látja játszani. Szeretne ő is ilyen go­lyókat. Karácsony este kitisztítja lyukas, rongyos cipőjét, hisz ő is jó gyerek, a Kiss Jézus neki is hoz majd olyan szép golyókat. A kandalló mellé teszi cipőjét, le­fekszik és elalszik. Másnap, amikor fölébredt a kandallóhoz megy s nagy ámula­tára nem talál semmit cipőjében. — Hogyan?... a Kis Jézus megfeledkezett volna rólam? — kiált fel­­kétségbeesetten — nem, az nem tehet, hisz szereti a sze­gény gyermekeket is. Gondolkodóba esik, majd sírni kezd s könnyek közt nézegeti ci­pőjét, majd hirtelen kiderül arca. .— Meg van, tudom már — mondja, — hogy miért nincs a ci­pőkben semmi, — a golyók kigu­rultak a lyukakon keresztül.“ Révész Amadé dr. V­i­s­ny­a Ernő kincstári főtaná­csos, felsőházi tag, Pécs városát képviseli az országgyűlés felsőhá­zában. A finánc zseninek abból a kiváló típusából való, akinek stí­­lusa és szíve van. Éles szemmel nem csak az eseményt, az embert látja meg, hanem a háttért is, oko­kat és okozatokat, de ugyanakkor már messzebbre is tekint és agyá­nak e villanásszerű meglátásait jó szíve és nemes érzése befolyásol­ják. Nem a pénz, hanem a szív­jóság a hatalma, a pénz csak esz­köz ahoz, hogy jót tegyen embe­rekkel és emberbaráti intézmé­nyekkel. Visnya Ernő 1879. július 21-én, Pécsett született, itt végezte ke­reskedelmi iskolai tanulmányait s 1898-ban, mint gyakornok került a Pécsi Takarékpénztárhoz. Tíz évi szolgálat után már az intézet igaz­gatója lett. A háború alatt mint 19-es honvéd főhadnagy vonult be s teljesített szolgálatot. 1915-ben a Pécsi Takarékpénztár elnökigaz­gatója lett. A megszállás alatt rendkívüli szolgálatokat tett váro­sának. Elnöke, igazgatósági és vezető tag­a számos vállalatnak és jótékony, emberbaráti intézmény­nek. A közbizalom emelte Pécs vá­ros felsőházi tagjává. A pécsi püspökség A pécsi őskeresztény sírkamra döntő bizonyítékul szolgál, hogy Pé­csett és vidékén a IV. században a keresztény vallás már elterjedt. A későbbi századokban a népvándor­lás, a hunok, avarok rombolása a kereszténységnek nagy károkat oko­zott ugyan, de 800 után a frank ural­kodók a baranyai részeket is egész a Szerémségig birodalmukhoz s a salz­burgi érsekséghez kapcsolták, ke­resztény települőkkel, templomokkal ellátták a keresztény élet itt újra fel­virult. Fünfkirchen, Quinque-Basi­­licae v. Ecclesiae néven említik ettől kezdve az okiratok a régi Sopiana római gyarmatot. Szent István al­kotó bölcsessége az itt szervezett püspökség határait 1009. évben kelt okmányával szabályozta és Szent László a drávántúli nyugati határt vonta meg 1093-ban. A francia Bo­tt­i­p­e­r­t, az olasz Maurus, a ma­gyar I. Maurus működése alatt a püspökség hamarosan virágzásnak indult. Szent István 1015-ben Pécs­­váradon bencés apátságot alapított, R­a­d­ó nádor királyi helyesléssel a kávai (Kónyi? Kánya?) apátság mel­lett megalapította a drávaszentmi­­hályi és szávaszentdemeteri bencés apátságokat is. A következő századokban az egész püspökség területén felvirultak a monostorok, szerzetházak. A pálosok szerzetének alapítását Bertalan püspök működésér­e vezeti vissza a történelem, ki a Mecsek hegységben tartózkodó remetéket szervezte, szá­mukra a Pécs melletti hegytetőn, a patacsi püspöki birtokon id. Szent Jakab apostol tiszteletére 1225. körül templomot és monostort épít­tetett, nekik szabályzatot írt elő. Mintegy száz évre rá Patacs község­ben is épült pálos kolostor, mely Nagy-Boldogasszony tiszteletére lett szentelve. Híres volt a Hidor, Berán, Gyula községek közt fekvő Szent László pálos monostor, a pécs-mohá­­csi országút mentén, továbbá a csa­tári (Kiskőszeg mellett), a bajcsi (Siklós táján) és a tolnai ordo super­­pellíceatorum S. Augustini (A kar­­inges szerzetesek). Szerzetes prépostságok voltak: a pács-munkádi, tevel-apari és sze­nt­­györgyi (a Dráva déli partján), to­vábbá a szigetvári Szent Lázár- és a mohácsi Szent Brigitta-­premontrei monostorok; de emléküket kevés és bizonytalan okmányok őrzik. Hatal­masan volt képviselve a bencés rend; legnagyobb és legfontosabb apátsága volt a pécsváradi, a Vasashegy lá­bánál (conventus Varadiensis ad pe­­dem montis ferrei) több fiók monos­torral (a mágocsi, szászvári, koron­­czói, okormindszenti, esetleg körösi, Kisasszonyfa mellett), továbbá zebe­­gényi (Vörösmart tájékán). Bencés apátság volt Pécsett is (a mai főposta tájékán); Siklóson; a vaskai a Dráva mindkét partján; a zseliz-Szt.-Jakabi Kaposvártól a Dráváig terjedt. Ön­álló bencés apátságok még: a szek­szárdi, dunaföldvári és bátai; ezen­felül a Dráván innen s túl más, ke­­vésbbé emlékezetes monostorok. Cisztercita apátságok a czikádori, gétai (Mohács tájékán) az ábrahámi (Dombóvár körül) és a pozsegai. A Jánoslovagoknak Baranyában egy házuk volt, Helesfa és Szentl­ő­rinc között — egy pedig a Dráván túl, a vránai perjelség körzetéhez­ tartoztak. Tolnában a fehérvári ke-e­reszteseknek voltak birtokaik, azen­­felül a dömös és ferences rendek, valamint más szervezeteknek számos zárdájuk volt. Káptalana a püspökségnek három volt. A Szent Péter székeskáptalan gazdag javadalommal, tagjai birtok-, rendező, közjegyzői, bírói teendőket végeztek. A két társaskáptalan közül az egyik Pécsett volt, a belsővárban, kér. Szent János tiszteletére, isteni tisztelet végzésével és papneveléssel foglalkozott. A török idők után ezt nem újították fel; emlékére a vár­templomban kér. Szent János tiszte­­­letére kápolnát rendeztek be s a préposti címet a székeskáptalan lec­tor kanonokja viseli mind a mai na­­­pig. A másik a pozsegai Szent Péter társaskáptalan, a török alatt ez is elpusztult; préposti címét a zágrábi papság tartja fenn és viseli. A püspökség nyolc főesperességre oszlott: a tolnai, regölyi, székesegy­i­házi és baranyai a Dráván innen, —1 az aszuágyi, valkói, pozsegai és ma­­róthi a Dráván túl. A török idők után ezekből csupán kettő maradt; a tolnai és a székesegyházi­. Az egyházmegye az egész Tolna és Baranya vármegyéket magába foglal­ta; Somogy keleti részéből 8—10 plé­bániát, a Drávát átlépve, lehatolt egészen a Száváig, Baranya déli vo­­­nalának szélességében, sőt a Száva tájékán keleti kitéréssel a Szerém­­­ségbe. Plébániáinak és papságának számáról kimerítő és elég pontos adatokat nyújtanak a pápai adó­jegyzékek a XIV. század első feléből. A püspökség nemzeti és vallási egysége zavartalan volt a XV. század elejéig. A Száva vidékén ekkor je­lentkezett a huszita mozgalom. En-­ nek ellensúlyozására M­a­r­ó­t­h­i János, a hitbuzgó főur XXIII. János pápa beleegyezésével a maróti plé­bániát prépostsággá emelte s annak a környék papjai felett felügyeleti jogot adott, mert részben a pécsi központ távolsága miatt a mozgalom veszélyes arányokat kezdett ölteni. Csáktornyai Zsigmond püspök (1473—1505.) VI. Sándor engedé­lyével még ugyanezen században a pécsi püspöki javakhoz csatolta a prépostságot. Ugyanezen mozgalom ellen szállott síkra M­a­r­c­h­­­a­i Ja­kab ferences szerzetes is. Megrázó, hatalmas szavát főpapi mulasztások ellen is felemelte s ezért Bácsi Si­mon főesperes ellene tiltakozással lépett fel; de a metropolita biró­ széke előtt kibékültek egymással. Buzgó és művelt főpapok állottak a megye, élén. A kiváló és művelt C a t­a n­u­s, egy ideig egyúttal hor­­vát-dalmát kormányzó (1188—1218.); a francia származású Bertalan (1219—1252.); Jób püspök de ge­­nere Nana (1253—1279.); Kórógyi László (1312—1346.); a szentéletű Nesz­mély­i Miklós (1346—1360.); Vilmos (1360—1374.), kinek idejében az egyetemet szervezték; Alsáni Bálint bíboros (1374—1408.) országos érdekű kiküldetésekkel, közéleti mű­ködéssel; Zsigmond király rokonai; a Medvevári testvérek, János (1410—1420.) és Henrik (1421—­ 1445 ); Janus Panonnius, a hi­­­res költő (1454—1472.); Csáktor­nyai Zsigmond (1473—1505.); Szathmácz György (1505—1521.); ’21. oldal.

Next