Dunántúl, 1929. november (19. évfolyam, 249-273. szám)

1929-11-12 / 257. szám

4 oldal. A pécsi taxisok adománya Pécs város repülőgépére Még 4000 pengő hiányzik a „Pécs város*" repülőgép beszerzési összegéből Pécs* nov. 11. A „Dunántúl" országos sikerű repülőgépakciójá­­hoz, amely mögé szinte osztatlan egységben sorakozott fel Pécs város és Baranya vármegye haza­fias érzésű polgársága, a mai na­pon csatlakozását jelentette be a pécsi taxisok egyesülete is. Az egyesület a mai nap folyamán egy harmincpengős adományt juttatott szerkesztőségünkbe a következő sorok kiséretében: „Dunántúl" tek. Szerkesztőségének Pécs. Mint a pécsi autótaxisok egye­sülete szerény tehetségünkhöz képest mi is hozzájárulni kívánunk a „Pécs város" repülőgép javára rendezett gyűjtéshez és annak eredményeként van szerencsém idemellékelten harminc pengőt küldeni azon óhajtással: hirdesse Pécs város repülőgépe is, mindent Nagymagyarországért! * Pécs, 1929. november 8-án, Az Autótaxisok Egyesülete ne­vében: Teiszinger József. A budai külvárosi hát, kör,­­ amely már egy ízben rendezett egy teadélutánt Pécs város re­pülőgépe javára, az akkor megma­radt néhány jelvényt most vasár­nap tartott teadélutánján adta el és ennek bevételéből ismét öt pengő és hetven fillért juttatott el szerkesztőségünkbe. Mindkét adományt köszönettel nyugtázzuk. A gyűjtést — tekin­tettel arra, hogy a „Pécs város" repülőgép beszerzési árából még közel 4000 pengő hiányzik, — folytatjuk. Wéber Xav. Ferenc revíziója — Visszapillantás az emlékkiállításra — írta* Nikelszky Géza II. . A Sírokat látogató római nő­fc-et, ezt a Feuerbach szerinti nemes neo-klasszi­­cizmust mutató munkát egy saját ké­­szített fényképén át élvezhettük. Leg­modernebb alkotásának fényképét a Szappanbuborékot fújó gyermek­ei (amely már inkább Liezenmayer meg­­termékenyülés, de pozitívabb rajzban) ezúttal először láthattuk, valamint­ nagy oltárképének sokszorosított mását. Wéber tudni­illik még itthonléte alatt egy időben Bayer Henrik fényképésszel társult, mint később a külföldről haza­tért tehetséges Borsos József, kinek Bu­dapesten nagyszabású fényképészeti műterme volt. Borsos a rossz spekulá­cióval külföldön elvesztett vagyonát szerezte így vissza. De Wéber, jóval­­Borsos előtt, e kezdeményezésben nem volt olyan szerencsés. Ezt is csak azért említjük, mert ifjúkori önarcképei is siaját fényképei voltak, míg München­be­n már tipikus Rembrand szakállt, lengő fürtöket, hosszú, felkunkorodó bajusz viselt a mester. Vallásos tárgyú képei között a mé­retre legnagyobbat, melyet az Ágoston­­téri plébá­niahivataltól kértek át, a teme­tőkápolnából való erősen sérült oltár­képet, az Andrea del Sarto-féle Krisz­tus sírba tételét, a rendezőség láthatóan nem helyezte ki, egyrészt az alkalmas hely hiánya miatt, másrészt mivel a kép nem eredeti volta minden kétséget kizárólag bebizonyosodott. Ám, mint kópia, a leghívebben jellemzi a későbbi hivatott egyházi képfestőt, aki a klasz­­szicizmusban elmerült. k * Amikor Wéber, mint fiatal ember, Parcsetich József későbbi földbirtokos (akkor műkedvelő-festő) barátjával ott­hon a családi házban festegetett s Ku­­peczky és Mányoki, e külföldön élt két kiváló festőnk neve Magyarhonban még alig volt -ismeretest valószínűleg s­em gondolta Wéber, hogy vagy harminc esztendő múlva mint müncheni híres festő fog meghalni. Az aranyifjú tánc­­rendező az éjszakákat áttáncolta, a szép hölgyeket minden elképzelhető kellemeztetéssel szórakoztatta s a férfi­társaságnak is kedvenc mókamestere volt, így aligha lehetett korán kelő s üzletnyitáskor borsózott a háta. Dél­felé azonban már valószínűleg komoly munkába merült Mert, úgy mondják, hogy a pikturát már nagyon komolyan vette. Sietni kellett, mert délután már jött a szobába a verőfény, a napsütés, a kellemetlen reflex, amely elől a nagy szobában a sarkokba hurcolkodott a festő. Délben, a rövid ebédközben érte­sült a pesti hírekről, inkább csak a mű­vészeti ügyek érdekelték. A Festi Mű­­­egylet már megalakult. Az első „műki­tétel­eket“ azonban a közönség megle­hetős részvétlenül fogadta. A Magyar Képtár első felügyelője Kiss Bálint lett a történelmi képíró. Barabás „Lánchíd alapkőletételét” is ki­tették már köz­szemlére. Dicsérik Széchenyi grófot, a legnagyobb magyart, milyen jól van a nagy kép középponjában eltalálva. De itt a Széchenyi névre egyszerre elko­­morodott. Igen, ő volt az, akit Johann Ender, az osztrák festő annak idején olasz- és görögországi útján kísért, aki­vel nagy barátságban volt. S nemrégi­ben mégis az egri Joó-t, aki az onnét Bécsbe került magyar Hes­­szel együtt festőiskolát akart nyitni Egerben s ez ügyben Széchenyi pártfogását kérte, azzal utasította el, hogy „most egye­bekre van nekünk szükségünk, nem művészetre!“ A nagy,„István gróf“-nak csak az addigi mulasztások pótlására volt ideje és ereje. S mintha csak Tolsztoj Leó akkori művészetrombolása hatotta volna át: szegény jó derék Fe­­renczy István az első igazi magyar szobrászművész Mátyás szobrától saj­nálta azt az érdeklődést, amelyet a mű­ maga iránt ébresztett ... Majd később az ügyes ravaszkodó olasz Giacomo Marasconi iskolájáról hallott. Belőle Budapesten jó propagandista magyar Marasztóni Jakab lett. Megvan tehát az első képzőművészeti iskola! (Hiszen Barabás első­­oktatóin­k .Olass nem­zet volt Kolozsváron, bizonyos Gentiluomo nevű festő és tánctanító). Sőt Marasz­­tónit most már annyira pártfogolják, hogy mivel szegény magyar ifjakat vett föl tandíjmentesen iskolájába, Buda­pest díszpolgárává választotta az ügyes reklámembert! Mert minálunk mindig az idegenek nevettek akkor is. Nekünk azonban csak a hazafias búsulás ma­radt ... És sietett vissza Wéber a mű­­teremszobáb­a, hogy ne vessék szemére: kik azok az idegenek, akik nálunk templomokat festenek és miért nem kaphat ő munkát? (Legjobb, ha mégis csak kereskedő marad!) De éppen, mint kereskedőt égetően érdekelte a kérdés: miért kell lenni minálunk min­dig olyan helyzetnek, olyan kényszerű viszonynak, hogy magyar művészek jö­vedelmezőbb megrendelést nem vállal­hatnak? Hiszen Omerbeck és Corné­­liusz! — akik Olaszországból hazatérve, megalapították otthon a keresztény ro­mantikus irányú német képfestést,­­ amikor még Olaszországban ilynemű munkákat vállaltak, szintén nem értet­tek még a freskófestés mesterségéhez. A mieink is megtanulták volna. És elhatározta, hogy ki fog menni Münchenbe Pilo­thoz, hogy elsajátítsa a nagyszabású mépfestést, a kompozí­ciót, az alakos képek szerves felépítését, az újfajta képmeglátás törvényei szer­­int. A tehetsége megvolt hozzá. E sorok írója, a késői epigon, egy időben — vagy jó 25 esztendő előtt — gyakrabban megfordult a Wéber csa­ládi nagykapus házban. Sőt egy csa­ládi fényképfölvétest is őriz, amely ab­ban az udvarban készült, —­ az újfajta piktorgeneráció egyik tehetséges tagja által, — s mely képen ő maga is lát­ható. De soha senkitől sem hallotta a figyelmeztetést, hogy úgy járjon oda, hogy abban a házban valaha egy Wé­ber Xav. Ferenc nevezetű kiváló aka­démiai képfestő született. Már csak azért is egyéni élmény és fényes elégté­tel, hogy erre a házra, a fiatalság el­múlta után, a centennáriumi Wéber em­léktábla kerül. Mert ennek az emléktáb­lának az ifjúságra nézve okvetlenül nevelő Juntkának atadla-mine? Mert ha a mai kor művésze más fajta képeket fest bár, mint amilyeneket an­nak idején Wéber Xav. Ferenc festett s másfajta műveket akar alkotni, mint amilyeneket elődei általában létrehoz­­­tak, az emléktábla előtt mégis csak megáll s a régiek magasrendü tudása előtt mélyen kalapot emel. Mert magas követelményekkel szemben állottak a régi alakos kompozíció­k, e történelmi nagy képek festői. S amíg a hagyomá­nyokat tiszteletben tartjuk, addig nincs okunk a jövő művészete fölött kétségbe esnünk. A Ma művésze a kor autós, repülőgépes, rádiós emberével azonosít­hatja csak magát,­ hogy saját korát ki­­fejeze. Ez a gépmadaras ember ma még bizonyos előtte meg nem tett utakról torzítva lát bizonyos dolgokat, az alatta összefutó természeti képeket nem ismeri föl a valóság szerint, ő is eszményíteni akar, de k­i kifejezési módok szerint s ahhoz joga is van. De bármily magasra száll is a gépmadaras ember, mégis csak földi lény marad, aki a szilárd talajjal való természetes kapcsolatot, emberi voltát nem vetheti el. ’S aminthogy az embernek ember formájának kell len­nie a jövőben is; a fa: fa; a levegő: le­vegő; a víz; víz marad a jövő művésze­tében is, a műalkotás sem lehet más, mint ami a való természeten nyugszik. Mert az örök alkotó Mindenható sem csereberéli a teremtett dolgokat össze, s az egészséges emberi szépérzék is el­határolja külső formájában a képet a zenétől, a szobrot a tánctól, a prózát a verstől és így tovább. A gépembernek ha fantazmagóriája egyiket a másikba keveri is, vagy elemeit fölhasználja, de saját magának külsőleg mindig emberi formát ad ,arra törekszik, hogy minél szebb külsővel rendelkezzék. S mondom, ez az emberi szépségre törekvő gép­madaras ember, bármily magasra száll is, a ritka légkörből annál szívesebben ereszkedik alá megint a földre, valódi otthonába. S ha egy kis szabad ideje marad a Ma­fiának, felüdülésül min­dig meg fogja cirógatni a Művészet szép arcát, vagyis megnyugszik az örök Szépmű­vészetben, amelynek­­Wéber is egyik állomása. DUNÁNTÚL Kedd, 1929. november 12. BBBfflBHIBBBBBBBBHBBBBBBBHBBBBBBBBBBBBBBBBBf Csőrepedés miatt 9 ember gázmérgezést szenvedett egy óbudai házban Négyen még nem nyerték vissza eszméletüket Budapest, nov. 11. — A Bo­kor utca 29. számú földszintes ház­ban az egymás mellett lévő lakások falában elhúzódó gázcső megrepedt és az abból kiszivárgó gáz a lakások lakóit az éjszaka kisisi álmukban megmérgezte. * A házfelügyelői lakásban lakó T­o­l­­vaj Sándor 61 éves házfelügyelőt és annak 58 éves feleségét, azután a szomszédos lakásban Kocsmáros Anna 18 éves gyári munkásnőt, Szabó Mária 21 éves munkásnőt,­­továbbá Fehér József 25 éves szabósegédet kellett a mentőknek eszméletre téríteni. A következő lakásban is négytagú családot mérgezett meg a gáz. Ur­ban József 25 éves kőművessegé­det, annak feleségét és János és Rózsi nevű 3 és 2 éves gyermeküket. A gázzal mérgezett lakók vala­mennyien eszméletlenek voltak. A mentők a szabad levegőre vitték őket és mesterséges légzéssel kísér­leteztek, de eddig ennek ellenére sem nyerték vissza eszméletüket Urbán, Kocsmáros, Szabó és Fehér. Meggyilkoltak kalapácsütésekkel egy tét irodistanőt Prágában Az elfogott gyilkos a cég egyik segédmunkása Prága, nov. 11.­­ (Cseh Táv­irati Iroda.) A rendőrség tegnap nyomára jött annak, hogy egy nőt a szombati nap folyamán meggyil­koltak. A rendőri sajtótudósító a Z­­­i­c­h­o­v prágai városrészben történt gyilkosságról a következő­ket jelenti: — Megállapították, hogy a meggyilkolt Gruibar Ludmilla tót irodistanő, aki a Kríz­an és társa cég szolgálatában állott. Gruibar Ludmilla délben 12 órakor egyik irodista nőtől 3000 cseh koronát vett át. A pénzösz­­szeget a kézi­pénztárba helyezte, amelyben már 2000 cseh korona volt. A kézipénztárt ezután az asztalra tette a telefon mellé. Raj­­ta kívül ebben az időben csak két hivatalnok tartózkodott a helyi­ségben, akik azonban már 1 óra­kor elhagyták az irodát. A vizs­gálat során az asztal lezárt fiók­jában megtalálták ugyan a kézi­pénztárt, de az 5000 korona hiányzott. A gyilkosság gyanúja alatt letar­tóztatták a cég egyik alkalma­zottját, Luk­sik Ferenc segéd­munkást, akire éjjel 11 órakor­ akadtak rá lakásán. » Luksik beismerte a gyil­kosságot , és annak lefolyását a következő.*, kép adta elő: — Gruibar Ludmillát, szem*, baton délután 2 órakor kalapács* ütéseket meggyilkoltam, hogy hozzájuthassak a pénztárban levő pénzhez. 2 óra tájban többször az irodában és azzal állottam elő, hogy fogfájásom van és betegla­­pot kértem. Mialatt a hivatalnoka nő a beteglapot kitöltötte, hat ka­­lapácsütést mértem a fejére, úgy,, hogy holtan rogyott össze. Erre magamhoz vettem az 5000 koro­­nát és visszatettem a pénztárt a fiókba és azt újból lezártam. Éjjel 11 órakor jöttem újból vissza az irodába, és elvittem Gruibar holttestét, amelyet közvetlenül a gyilkosság után egy zsákba rejtet­­tem. A hullát azután bedobtam a Moldvába, előzőleg azonban télje­­sen kifosztottam. A hullát eddig még nem talál­ták meg. BRIGITTA HELM GRETA GAIBO-val NINA PETROVNA szerepeljen. IfmirflurwBüft vmfjmm 1 ttÉUAtuMMtfí ummuum ; oha agj

Next