Dunántúl, 1941. június (31. évfolyam, 124-146. szám)

1941-06-10 / 130. szám

6 — A DÁRDAI TÁRSASUTAZÁS nem • hó 15-én, hanem eíy héttel később, 22-én, vasárnap lesz meg­tartva. E héten tehát még lehet je­lentkezni Munkácsy Mihály u. 2. A. I. em. 42. szám alatt. Pécsi lóversenyek és Honvéd lovasmérkőzések június 12—15. * V — Növényi húspótló. A földműve­lésügyi miniszter megengedte, hogy Horváth Halas Kálmán pécsi lakos Hunnia elnevezésű növényi húspótló készítményét további intézkedésig forgalomba hozhassa. — Elveszett egy aktatáska a me­cseki Sári-pihenőnél. A becsületes megtaláló juttassa el a rendőrségre, vagy a Dunántúl szerkesztőségéhez.­­ Országos részvétet keltett Bresztovszky Béla műegyetemi tanár tragikus halála. A szombat esti buda­pesti borzalmas autószerencsétlen­ség áldozatává lett Bresztovszky Béla műegyetemi tanár halála or­­szágos részvétet váltott ki. A nagy­tekintélyű és világhírű professzor a magyar sportrepülés jeleseivel Tas­­n­­á­d­y Lászlóval, S­z­e­g­e­d­y Jó­zseffel, Marton Pállal és Vadas Lászlóval volt az autóúton. A kocsit V­a­d­a­s László pilóta, szigorló kér­­d­öre vezette. Meg nem engedett se­bességgel haladt s beleszaladt a 61-es Villamosba. A szerencsétlenség kö­vetkeztében valamennyien megsebe­sültek. Bresztovszky Béla maga szállt ki az autóból, de pillanat alatt rosszul lett, beszállították a Szent István kórházba, ahol később meg­halt. Vadas Lászlót őrizetbe vették. A Gyújtogatásért másfél évi bör­tön, Marton József 47 éves birjáni földműves ez év márciusában az éj­szakai órákban felgyújtotta M­u­r­i­c­s György birjáni gazda házát, amely­nek tetőzete leégett A csendőrség őrizetbe vette Mártont aki beismer­te tettét. Védekezésül azt adta be, hogy tettét elkeseredésében követte el, mert bosszút akart állni volt vad­házasán, Mendl Teréz birjáni la­káson, Mendl Teréz ugyanis elhagy­ta és a Musics György házában lakó M­a­r­n­ó­t­a Györgyhöz költözött. A gyújtogatással az volt a célja, hogy Mendl Teréz lakás nélkül maradjon és így kényszerüljön visszatérni hoz­zá. Az ügyészség az időközben sza­badlábra helyezett Marton József ellen gyújtogatás bűntette miatt emelt vádat és ezért a cselekmé­nyért a pécsi törvényszék 1 évi és 6 hónapi börtönre ítélte. Az ítélet jogerős. ­ AZ IBUSZ LETT AZ ERDÉLYI FÜRDŐK SZÖVETSÉGÉNEK KÉPVI­SELŐJE. A Magyar Vidéki Sajtótudó­sító budapesti jelentése szerint a felsza­badult erdélyi fürdők nemrégiben el­határozták, hogy szervezetbe tömörülnek és ez a szövetség Erdélyi Fürdők Szö­vetsége név alatt Marosvásárhelyen meg is alakult. A szövetség minden erdélyi és székelyföldi fürdő- és üdülőhelyet magában foglalt. A szövetség anyaországi képviseletét az IBUSz látja el s így valamennyi IBUSz iroda az ország terü­letén a legrészletesebb felvilágosítással szolgál. Az IBUSz máris nagyszámban »Aid fürdővendégeket az erdélyi üdülőhelyekre, szobafoglalásokat esz­közöl és egész szervezetével igyekszik­­a maga részéről is hozzájárulni az er­délyi fürdők fejlesztéséhez. — Rágalmazásért egyhónapi fog­ház. A pécsi ügyészség felhatalma­zásból üldözendő rágalmazás miatt vádiratot adott ki Na­g­y Vince 32 éves vajszlói erdőőr ellen, mert leve­let intézett Budapestre Leicht Ottó kir. közalapítványi erdőtaná­csoshoz és a levélben K­u­b­i­c­z­a László kir. közalapítványi erdőmér­­nökről valóságnak meg nem felelő dolgokat írt. Az ügyet ma tárgyalta a pécsi törvényszék dr. Garay ta­nácsa, amely Nagyot a vádbeli cse­lekményért nem jogerősen egyhónapi fogházra ítélte. — ELKÉSZÜLT AZ ÜZLETI ZÁR­ÓRÁRÓL INTÉZKEDŐ ÚJ TÖRVÉNY­­TERVEZETET. A kerskedelmi minisz­tériumban elkészült az üzleti záróra új , szabályozásáról intézkedő törvényterve­zet. Ez a törvénytervezet a szociális szempontok érvényesítése mellett or­szágosan, egységesen kívánja az üzleti zárórát úgy az élelmiszerüzletekre, mint a többi üzletekre vonatkozóan megálla­pítani, mégpedig az eddigieknél sző­kebb keretben. A tervezet szerint a nyílt árusítási üzleteket kis és nagyközségek­ben hétköznapokon reggel hat előtt ki­nyitni és este hét órán túl nyitvatartani nem szabad. Törvényhatósági jogú és megyei városokban az élelmiszer és tü­zelőanyag kereskedések reggel és este hét óra között, egyéb üzletek reggel héttől este hatig lehetnek nyitva. Szom­baton az árusítási idő egy órával hosz­­szabb. A Gergely naptár szerinti ünnep­napokon a nyílt árusítási üzletek déli 12 óráig tarthatók nyitva. A tervezet lehe­tőséget nyújt arra, hogy a főváros és környéke területére a kereskedelmi mi­niszter, a városok területére a polgár­­mester, kis és nagyközségek területére a másodfokú iparhatóság, a kereskedelmi és iparkamara meghallgatása után a fenti nyitási és zárási óráknál korábbi, illetve későbbi időpontot állapíthassanak meg, ennek fejében azonban az üzletek köte­lező zárvatartása rendelendő el. (Magy. Tud.) P­é­c­s, jan. 9. — Míg az Ugrott Gábor által bejelentett Mattya­vszky Zsolnay László városi múzeumbeli emlékkiállítás késik, a Pécsi Képzőművészek és Mu­bar­át­ok Társasága az idei tavaszi kiál­lítását, — rendezésében a huszonhetedi­­ket, — úgy oldotta meg, hogy csoport kiállítást ad két rokon festő és két szob­rász műveiből. Ez a csoportosítás, — mondjuk ki mindjárt itt az elején —, annyira szerencsés, hogy ennél erősebb összhangzatosabb kiállításra egyhamar nem emlékszünk. Először Gebauer—Mar­­tyi—Bársony—Sinkó együtteséről volt szó. De mivel Gebauer — vidéki temp­lomfestéssel van elfoglalva, helyette Gábor Jenő tart búcsúzót, — amit a ki­bocsátott, Gábor fametszetével ellátott, meghívó ki is emel, — c. tavalyi szép si­kerű gyűjteményes kiállítása óta készült újabb műveiből. Martyn maradt a beje­lentett, képekké formált szuggesztív úti élményeinek bemutatása mellett, de erő­sen retrospektív jellegű alátámasztással. S a két szobrász, a Zsolnay gyár köte­lékében dolgozó erdélyi származású Sinkó András és a fiatal, pécsi születésű Bár­sony György, ugyancsak erejük teljes­ségében mutatkoznak be. A nagyobb és jelentősebb részt ezúttal a festők adják. Jól megosztottan és egy­mást kiegészítően. Talán előbb a búcsú­zóról kell szólanunk, aki valóban repre­zentatív, művekkel, nagyszabású és nagyméretű figurális kompozíciókkal kö­szön el hazulról. Mondanunk sem kell, hogy a legnagyobb sajnálatunkkal en­gedjük át Gábor Jenő munkásságát át­menetileg Szegednek. Ez a nagyszerű bő­séggel áradó munkásság bizonyára in­nen, szülővárosából, fog táplálkozni to­vábbra is. Hogy mennyire fontos szerepet tölthet be városunkban egy jó képzőművész, aki munkásságával kifelé is tiszteletet, megbecsülést, nevet szerez, igazolásul álljon itt a következő: Genthon István, — ez a furcsa nevű (Zsánton-nak mondja magát) magyar­művészeti közíró, — aki az utóbbi idő­ben a legjobb értékmegállapítója lett a haladó magyar képzőművészetnek, egy­­ízben — vele Budapesten találkozván, — mikor megtudta, hogy pécsi vagyok, a legnagyobb hódolattal emelt kalapot a pécsi Mattyasovszky Zsolnay László mű­vészete előtt. Ezt mondta: — Boldog város, mely ilyen művészt adott a magyar képzőművészetnek. Saj­nos, nem él már közöttünk, így nagyon károsodtunk, hogy többé nem dolgozik. — Ha nem, folytatta tovább Gentben, szinte látható felderüléssel, — van önök­nek egy élő művészük is, akiről örvende­tesen jót tudok mondani Pécs számára. Ez a nagyszerű művész itt, nálunk, Bu­dapesten is szokott kiállítani, így ismer­jük őt. — Gábor Jenő, — szóltam közbe. A műkritikus csakugyan a mi kedves Gáborunkat nevezte meg. S még hozzá­tette, hogy ettől a modern pécsi művész­től még sok jót vár a jövőben, mert a legjobb irányban indul. Gábornak Pécs történelmi múltjából vett képén van ezúttal a főhangsúly. Ez a nagyméretű kompozíció megérdemelné, hogy egy triptichonban kibontakozzék. A másik nagy képe, a pécsi vásári jelenet, a­melynek magva a szekeres akrobatá­val egyik régebbi pompás tanulmánya­i után készült,­­ egyúttal nagyszerű nép­rajzi falikép is, Gábor egyik legsikerül­tebb műve, mely főleg tiszta plaszticitás­­ra törekedett. Csak nyereség lesz, ha az itt megkezdett magyar­ lelki tartalom Sze­geden újoldalú tápot nyer Gábor pompás festői felfogásában, a szociális tartalom teljes megőrzésével- E két főművén kívül is még sok újabb képében gyönyörköd­hetünk, melyek főleg a munkásosztály küzdelmes életéből veszik tárgyukat. A­ pihenő munkások nagy kompozíciója, mindkét alakjában elsőrendű múzeum­anyag lenne. Úgy akvareljei, mint arc­képei, köztük, a meleg harsogó színű pi­ros-ruhás zongorázó nő, — a művész fe­leségének arcképe — új, életvidám, szé­lesen telt, átfogó taktust ad. Saját arc­képe nemkülönben érdekes új oldaláról mutatja be. Egyéb portréi között jól si­került munka Gáspár Zsuzsika arcképe is. Ezektől a képektől, ettől a munkásság­tól nem búcsúzunk. Érdemes grafikai so­rozatot, fametszeteket is, állított be pro­gramjába Gábor a munkás keserves éle­téből vett jelenetekkel, amelyeket Sze­geden kíván kiteljesíteni Nem tudom, Gethon tud-e a magyar­­franciánkról. Martyn Ferencről? Mert a hivatkozott beszélgetés még háború előtt volt. De Martyn azóta hazajött Párisból, ahol másfél évtizedet töltött. Ez a nagy­szerű világbarangolónk, akinek piktúrája a „valóságfelettiség"-gel (szürrealizmus) tart szoros barátságot, úti emlékeiből ál­lít ki nagyon érdekes és magas nívójú, gondosan kiválasztott gyűjteményt. A festő lelkében bizonyos eszmetársulatok követik egymást, amik gondolatokat vet­nek föl és emlékeket idéznek a látott dolgok helyett. Ezek töredékszerűen tu­dat alatti dolgokkal társulnak egyidőben való érzékeléssel s azokat veti maga elé megörökítésre a festő, a grafikus, vagy az író. Ez a művészeti és irodalmi tö­rekvés főleg Franciaországból indult ki és leginkább az olasz művészet látja a jövőjét benne. Martyn most bemutatott műveit együtt látni olyan pompás élmény, hogy a mű­veket közelebbről megismerni még Gen­­thonnak is érdemes volna. Mi, valóságra építő magyarok, vidékiek és járatlanok, sokszor csodálkozással nézzük az ilyenfajta magasabbrendű művek valóság­felettiségét. De ha már­is gyönyörködni tudunk e képek lenyűgöző lelkiségében, új beállítottságukban, fellépésük erejé­ben, e művészet hatása alól nincs szaba­dulás. Martynnak, mindezt tekintetbe vé­ve, nyert ügye van, mert műveit a meg­győződés őszintesége hatja át Ezért kö­zelebb áll szívünkhöz, semmint gondol­nánk. A spanyol triptichon, ha témaköré­nél fogva idegen is nekünk, a muzsikája azonban számunkra is érthető és a táj­képei, de különösen arcképei nagyon kö­zel állanak hozzánk. Török Lajos főkapi­tány helyettesnek és feleségének arcké­pei, édes­atyjának, nővérének arcképe, egy pécsi orvos és egy pécsi női arckép, hatásukban felejthetetlen emléket adnak, művészi benyomásuk állandó marad, mert e képek a valósággal is közvetlen és becses kapcsolatot adnak. A tárgyta­lan elvont témakört mellőzte Martyn a hazai kiállításán s ez engedménnyel csak közelebb férkőzött a pécsiek szere­­tetéhez. Bárha közöttünk maradhatna ő is. A szobrászok között Sinkó András, és a magyar-gyerőmonostori őstehetség, a stílusos egybefoglalás, a zártság, a tö­mör előadás, a nagyvonalúság mestere. Sinkónak főleg állatszobrai a jelentősek, és közkedveltek. Kerámiái, a zománc alatti kék­ mintás, magyar­ díszítésű por­­cellántárgyai, vázái, tálai, figurái, a mai magyar kerámiai művek értékes anyagát gazdagítják. Bársony György portréi közül felválik­ Fischer Béla ny. alispán, a Janus Pan­nonius Társaság elnökének képmása, de egyéb arcmásai is figyelemreméltó nagy­­­szerű alkotások. Nikelszky Géza. * A kiállítás nyitva délelőtt 3—1 év délután 3—7 órák között. Belépődíj 50 fillér. Állandó jegy 1 P. Diák és munkás­­jegy 20 fillér. Pécsi képzőművészek tavaszi tárlata Két festő és két szobrász kiállítása a Pécsi Katolikus Körben DüNÄNTÜI, Kedd. T941 fftnfos H>. FERENCJÓZSEF KESERÜVIZ — 40 napig tart az esős idő. Így szól a Medárd-legenda. Gondoskod­jon tehát esőkabátról, ballonkabát­ról! Legnagyobb választék a Gumi­­házban (Ferenciek a.). — Agyonlőtte magát egy fiatal munkás. A pécsi ügyészséghez érke­zett jelentés szerint Kékesi Lajos 28 éves munkás a Hosszúhetényihez tartozó Viktória-telepi lakásán va­sárnap este fél 9 órakor pisztollyal szívenlőtte magát és meghalt Búcsú­levelet nem hagyott így tettének oka ismeretlen. Mivel bűncselekmény nem történt az ügyészség kiadta a temetési engedélyt. Üveg, porcellán, díszmű, lámpaáru, csillárok, a­­ p­a­c­c­a, képkeretezés legolcsóbb bevásárlási forrása, nagy választékkal. LUKAFAI ÜVEGGYÁRI RAKTÁR helyén S­teiner, Szőnyi Oszkár PéCS, Wiálf­ B. 14. Sí. közvetlen a színház mellett. —­8 kirakattal,

Next