Dunántúli Napló, 1968. október (25. évfolyam, 230-256. szám)

1968-10-19 / 246. szám

á Világ proletárja!, egyesüljetek ! Dunántúli napló XXV. évfolyam, 246. szám Az MSZMP Baranya megyei Bizottsága és a Megyei Tanács lapja 1968. október 19., szombat­­ra? Az országgyűlés befejezte munkáját Megszavazták a vasútról szóló törvényjavaslatot Új törvény a népi ellenőrzésről Pénteken délelőtt 10 órakor folytatta ta­nácskozását az országgyűlés. Az ülésen részt vett Losonczi Pál, a Népköztársaság Elnöki Tanácsának elnöke, Kádár János, az MSZMP KB első titkára, Fock Jenő, a Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány elnöke, valamint Apró Antal, Biszku Béla, Gáspár Sándor, Kállai Gyula, Komócsin Zoltán, Nyers Rezső, az MSZMP Politikai Bizottságának tagjai, továbbá a Politikai Bizottság póttagjai, a Központi Bizottság titkárai és a kormány tagjai. Az ülésen részt vett az országgyűlés ven­dégeként Budapesten tartózkodó uruguayi parlamenti küldöttség Luis Rinon Perrez, képviselőházi elnök vezetésével. A diplomáciai páholyokban a budapesti diplomáciai képviseletek számos vezetője fog­lalt helyet. Az ülést az elnöklő ,Vass Istvánné nyitotta meg. Bejelentette, hogy napirend szerint foly­tatódik a vita a beterjesztett új vasúttörvény­­tervezet és közlekedéspolitikai koncepció fö­lött. A pénteki ülésen elsőnek szólalt fel dr. Horgos Gyula kohó- és gépipari miniszter, majd Kovács Antal Vas megyei, Fodor Ist­vánné Heves megyei, Szenes Ottó Szolnok megyei, Imri Gyula Borsod megyei képviselő kapott szót. Ezután szünet következett, majd a szünet után az elnöklő Kállai Gyula visszaadta a szót dr. Csanádi György közlekedés- és posta­ügyi miniszternek, aki válaszolt a felszólalá­sokra. A hangzott észrevételeket a to­vábbi munkában hasznosítják, azokat a kérdéseket pedig, amelyek meghaladják a mi­­­­nisztérium hatáskörét, a kor­­­­mány elé terjesztik. Ismétel­­t­­en kérte az országgyűlést,­­ hogy a kormány által benyúj­­­­tott közlekedési koncepciót jó­váhagyólag vegye tudomásul, a vasutakról szóló törvényja­vaslatot fogadja el. Ezután Nemeslaki Tivadar, a törvényjavaslat előadója szólalt fel. Bejelentette, hogy öt képviselő módosító javas­latokat terjesztett elő a vasút­ról szóló törvényjavaslathoz. Ezeket a parlament tagjai kö­zött írásban szétosztották. Az ipari bizottság, valamint a jo­gi, igazgatási és igazságügyi bizottság a módosító javasla­tokat megtárgyalta. A két bi­zottság együttes ülésén a ja­vaslattevő képviselők, továb­bá az illetékes miniszter is részt vett. Az előadó bejelentette, hogy a két bizottság a közlekedés- és postaügyi miniszternek a bizottsági ülésen és a parla­menti zárszavában előterjesz­tett indokolásával egyetért, s ennek alapján terjeszti javas­latait az országgyűlés elé. Kállai Gyula elnök részle­­tesen ismertette a törvényja­­­­vaslat különböző pontjaira vo­natkozó módosításokat, s ezek­ről az országgyűlés külön-kü­­lön szavazott, s azokat egy­hangúlag elfogadta. Az elnök bejelentette, hogy az elfoga­dott módosításoknak megfele­lően a törvényjavaslat indo­kolását értelemszerűen kiiga­zítják. Ezután újabb szavazás kö­vetkezett: az országgyűlés a vasutakról szóló törvényjavas­latot általánosságban és — a már megszavazott módosítá­sokkal — részleteiben is el­fogadta. Az országgyűlés határozat­ban mondotta ki, hogy a ma­gyar közlekedéspolitika kon­cepcióját és a vitájában el­hangzott felszólalásokra adott miniszteri választ jóváhagyó­lag tudomásul veszi. Ezután a napirend szerint a népi ellenőrzésről szóló tör­vényjavaslat tárgyalása kö­vetkezett. (Folytatás a 3. oldalon.) Dr. Csanádi György Korszerűbb közlekedést akarunk A miniszter részletesen vá­laszolt a vitában elhangzott javaslatokra, ismertette a tör­vényjavaslat egyes pontjainak módosítására tett indítványo­kat, s kifejtette a kormány­nak az ezekre vonatkozó ál­láspontját. A vita tanulságait össze­gezve megállapította, hogy a legtöbb aggodalmat a képvi­selők részéről egyes vasútvo­nalak tervezett megszüntetése okozta. Kijelentette, bár or­szágos szempontból ez a téma talán nem túl nagy jelentősé­gű, érthető, hogy az érintett helység, vagy helységek lakói számára egyáltalán nem kö­zömbös, mi történik vasútuk­kal. Annyi azonban bizonyos, hogy az eddiginél jobb, kor­szerűbb közlekedést akarunk teremteni az említett terüle­teken — hangsúlyozta a mi­niszter, s hozzátette, hogy a megszüntetés előtt a helyi szervekkel a legtüzetesebben megbeszélik, megvizsgálják, valóban indokolt-e az intéz­kedés, s csak ha minden elő­feltétel biztosított, akkor ke­rülhet sor a vasútvonal meg­szüntetésére. A képviselők észrevételei alapján a minisz­térium újból felülvizsgálja például a dombóvár—lepsényi, a lakitelek—kunszentmártoni vasútvonal ügyét, s a részle­tes ismeretek birtokában dön­tenek majd a sorsáról.­­ A vitában sok szó esett a megszűnő állomások prob­lémájáról, valamint ezzel ösz­­szefüggésben a körzeti pálya­udvarokról. Azzal a javaslat­tal kapcsolatban, hogy létesít­senek minta­állomásokat, a miniszter elmondta, hogy ed­dig két helyen — Kaposvárott és­ Karcagon — létesítettek korszerű pályaudvart, s az ed­digi tapasztalatok igen ked­vezőek. Természetesen azt nem lehet várni, hogy amikor ilyen nagy, alapvető változás­ról, az egész vasúttechnológia átalakításáról van szó, mind­járt kezdettől zökkenőmentes legyen a gépezet működése. Meggyőződésünk azonban, hogy helyes úton járunk, amit az eddigi eredmények is bizonyítanak. A jövőben egyébként azt a gyakorlatot követjük majd, hogy egy-egy vasútvonal felújítása előtt döntjük el a körzeti pálya­udvarok sorsát — mondta a miniszter, s közölte, hogy ezek között az első lesz a hidas­­német—szerencsi vonal, ahol a jövő évben körzeti pálya­udvart rendeznek be, s ugyan­ezt tervezik a továbbiakban a Hegyeshalom—Csorna—Por­pác, valamint a Murakeresz­­túr—Siófok vonalon is. A miniszter foglalkozott azokkal az aggályokkal is, hogy vajon egy-egy vasútvo­nal, vagy állomás megszünte­tésével összefüggésben kellő időben biztosítják-e a helyi közlekedés lebonyolításához szükséges előfeltételeket. A miniszter a képviselők segít­ségét kérte, két vonatkozás­ban is. Egyrészt, hogy lépje­nek fel a megszüntetés ellen, ha az előfeltételek valóban nem biztosítottak, másrészt, hogy ne legyenek szószólói túlzott, teljesíthetetlen igé­nyeknek. Közölte: az illetékesek szá­molnak azzal, hogy hosszabb távlatban a személyszállítás több mint kétharmadát az autóbuszközlekedés bonyolít­ja majd le, ezért mindent el­követnek e fontos közlekedési ágazat fejlesztésére, korszerű­sítésére. A ma még jogos ag­gályok tehát minden bizony­nyal fokozatosan megszűnnek majd. A közúthálózat jelenlegi túl­terheltségével kapcsolatos ész­revételekre válaszolva a mi­niszter elmondta: e probléma megoldására, a szükséges anya­gi eszközök előteremtésére többféle lehetőség kínálkozik. Ezek egyike éppen az a köz­lekedési alap, amelyet a mint­egy 2000 kilométernyi vasút­vonal, illetve az állomások megszüntetéséből eredő meg­takarítások képeznek. Ebből természetesen nem lehet fe­dezni az egész úthálózat kor­szerűsítési költségeit, kizáró­lag olyan területek közlekedé­si problémáinak megoldására használják majd fel, ahol vas­útvonalat, vagy állomást szün­tetnek meg. Ezzel kapcsolatban a mi­niszter említést tett a gépko­csik számának rohamos növe­kedéséről is. A továbbiakban a minisz­ter a darabáru szállítással kapcsolatos észrevételekre vá­laszolt, majd a vonalmeg­szüntetéssel kapcsolatban fel­szabaduló vasutasok foglal­koztatásáról szólt. Hangoztat­ta, hogy az­­illetékesek gon­doskodnak a felszabaduló munkaerő elhelyezéséről, messzemenően igyekeznek megoldani az érintett vasutas dolgozók problémáit. Végezetül a miniszter beje­lentette, hogy a vita során el- Kiss Antal ezüst-, Pézsa Tibor bronzérmes Kiss Antal távgyaloglásban ezüstérmet szerzett. A képen: Pézsa Tibor kardvívó elvesz­­versenyzőnk a célbaérés pillanatában tette ugyan a tokiói elsőséget. Tv-képernyő fotó: Erb János de a harmadik hely is értékes i Szovjet publicisták Baranya megyei látogatása A hét elején hazánkba ér­kezett szovjet publicisták delegációja pénteken Pécsre látogatott. A vendégeket — Vlagyimir Tregubovot, Olga Csecsotkinát és Mihail Tysu­­rint — délután a Megyei Pártbizottság épületében fo­gadta dr. Nagy József, a Megyei Pártbizottság titkára és Szentiványi József, a Me­gyei Pártbizottság osztályve­zetője. A beszélgetésen részt vett Bocz József, a Dunán­túli Napló főszerkesztője is. A delegáció ma a megyé­vel ismerkedik és vasárnap reggel utazik el Hatályba lépett a szovjet—csehszlovák szerződés Prága: 1968. október 18-án, a Csehszlovák Szocialista Köztár­saság Külügyminisztériumában jegyzékváltás zajlott le, amelynek során a Szovjetunió és Csehszlovákia kormánya kölcsönösen tájékoztatta egymást arról, hogy a két ország illetékes alkotmányos szervei jóváhagyták és ratifikálták a Szovjetunió és a Csehszlovák Szocialista Köztársaság kor­mánya által a szovjet csapatok ideiglenes csehszlovákiai tartózkodásának feltételeiről aláírt szerződést. Az október 16-án Prágában aláírt szerződés ezzel október 18-án ha­tályba lépett. Pénteken délután Josef Smrkovsky elnök nyitotta meg a nemzetgyűlés teljes ülését, s egyben a ratifikációs vitát. Az ülésen jelen voltak Lud­­vik Svoboda, Alexander Dub­­cek és Oldrich Cernik. Az el­nök bejelentette, hogy 200 határozat érkezett különböző üzemekből és intézményekből a napirenden szereplő tör­vényjavaslattal kapcsolatban, és ezekkel a határozatokkal a nemzetgyűlés elnöksége már foglalkozott. A szerződés ratifikálására vonatkozó javaslatot a kor­mány nevében Oldrich Cer­nik miniszterelnök terjeszttet­­te a nemzetgyűlés elé. El­mondotta, hogy a legutóbbi moszkvai tanácskozás után a Központi Bizottság néhány alapvető intézkedést hozott a párt vezető szerepének növe­léséről, ugyanakkor hozzá­fogtak a „jelenlegi időszak fő feladatairól szóló dokumen­tum” előkészítéséhez. A kor­mány és a nemzetgyűlés in­tézkedéseket fogadott el a politikai élet stabilizálása, az összes társadalmi erőknek szocialista elvek alapján tör­ténő egyesítése érdekében, to­vábbá a népgazdaság felújí­tására, az államigazgatás megszilárdítására, elsősorban a belügyminisztérium terüle­tén. Intézkedéseket hoztak a szocialistaellenes erőkkel szemben, valamint arról, hogy a sajtó szocialista szellemben folytassa tevékenységét. Olyan intézkedéseket készítenek elő, amelyek megszilárdítják a szocializmus pozícióit Cseh­szlovákiában a marxizmus— leninizmus elvei alapján, és az öt szocialista országgal fennálló félreértéseket foko­zatosan megszüntetik, a kap­csolatokat normalizálják. A szovjet—csehszlovák szer­ződés ratifikációs vitájában hét képviselő szólalt fel. Se­­kaninova Cakrtova javasolta, hogy a kormány rövid , időn belül kezdjen tárgyalásokat a Szovjetunióval a szovjet csa­patok teljes kivonásáról. Cernik miniszterelnök a ja­vaslattal szemben ellenjavas­lattal élt: indítványozta, hogy a nemzetgyűlés elnöksége al­kalmas időpontban tűzze na­pirendre a szovjet—csehszlo­vák szerződés végrehajtásának kérdéseit és ennek alapján észr­evételeit tegye meg a kormánynál­. Megállapította, hogy a szerződés nem zárja ki a további tárgyalásokat a­­ Szovjetunióval. Marie Mikova, a nemzet­­­ gyűlés­ elnökhelyettese ezután­­ tájékoztatta a képviselőket azokról a határozatokról, me­lyek üzemekből, intézmények dolgozóitól érkeztek a nem­zetgyűléshez. Ezekben a dol­gozók kifejezik bizalmukat a CSKP, a kormány, a nemzet­­gyűlés és a néphadsereg iránt amelyek véleményük szerint képesek teljes mértékben biz­tosítani a szocializmus építé­sét. A nemzetgyűlés ezután ra­tifikálta a csehszlovák és a szovjet kormány által aláírt szerződést, amely a szovjet katonai alakulatok ideiglenes csehszlovákiai tartózkodásá­nak feltételeiről szól. A 242 jelenlévő képviselő közül né­gyen a ratifikálás ellen sza­vaztak, tízen pedig tartózkod­tak a szavazástól. Cernik miniszterelnök ellen­javaslatát 233 szavazattal fo­gadták el. Josef Smrkovsky elnök, mi­előtt berekesztette volna az ülést, közölte, hogy a nem­zetgyűlés legközelebbi ülésére október 27-én, az évforduló előestéjén kerül sor. Prága. Ludvik Svoboda, a Cseh­szlovák Szocialista Köztársa­ság elnöke pénteken ratifikál­ta a szovjet csapatok Cseh­szlovákia területén való ideig­lenes tartózkodásának feltéte­leiről október 16-án Prágá­ban aláírt szovjet—csehszlo­vák szerződést. Moszkva. A Szovjetunió Legfelső Ta­nácsának Elnöksége pénteken ratifikálta a szovjet csapatok csehszlovák területen való ideiglenes tartózkodásának feltételeiről aláírt szovjet— csehszlovák szerződést. A megállapodást október 16-án Prágában Alekszej Ko­szigin, a Szovjet Miniszterta­nács elnöke és Oldrich Cer­nik, a csehszlovák kormány elnöke írta alá. A Szovjet Legfelső Tanács Szövetségi Tanácsának és Nemzetiségi Tanácsának kül­ügyi bizottságai pénteken megtartott együttes ülésükön megvizsgálták a Miniszterta­nács javaslatát, a szerződés ratifikálására. A kérdésről Andrej Gromiko külügymi­niszter tartott beszámolót. A vita után a bizottságok tagjai egyhangúlag jóváhagy­ták a kormány javaslatát és indítványozták a Legfelső Ta­nács Elnökségének a szerző­dés ratifikálását. Nem sokkal ezután közzé­tették a Szovjetunió Legfelső Tanácsa Elnökségének rende­letét a szerződés ratifikálásá­ról. * 1

Next