Dunántúli Napló, 1970. augusztus (27. évfolyam, 179-203. szám)

1970-08-07 / 184. szám

1370. augusztus 7. DUNÁNTÚLI NAPLÓ Százmilliós termelés a kisüzemekben Gyors reagálás a piac változásaira • Munkaalkalom falun Devizamegtakarítás és export 1965- ben az egyetlen szent­­lőrinci vállfa üzem három­­milliós termelési értékével Baranya az utolsóelőtti he­lyen volt a megyék között. Ma már elsorolni is bajos v­olna a szövetkezeti üzeme­ket, ezért elégedjünk meg ennyivel: 1969-ben a 100 mil­liót jóval meghaladó terme­léssel a baranyai ÁFÉSZ-ek már a másodikak voltak. A termelés rohamos növekedé­se révén egyúttal olyan nye­reséghez is jutottak a szövet­kezetek, amiben annak idején csak kevesen hittek. A nagyok árnyékában 1966- ban még vitatkoztak azon, van-e szükség a falusi szövetkezetek ipari üzemeire, van már senkinek sem jut eszébe vitatni létjogosultsá­gukat. A nagy iparvállalatok árnyékában szinte nélkülöz­hetetlenek, hiszen termékeik többségével hézagpótló szere­pet töltenek be, gyors rea­gálókészségükkel jobban al­kalmazkodnak a piac válto­zásaihoz, könnyebben vállal­koznak kis szériák gyártásá­ra, s ugyanakkor jelentős mértékben hozzájárulnak az árualap növeléséhez. Egy-két példát ennek igazolására. A Lakáskultúra című fo­lyóirat tavaly egy képet közölt. Íróasztalból, felette lévő pol­cokból, kétajtós szekrényből, valamint a mindezek tetején elhelyezett heverőből álló, ki­fejezetten kislakásokba való gyermekbútor együttest mu­tatott be. A cikk tucatnyi il­letékes véleményt idézett, amelyek csak egészen hal­vány reményt nyújtottak az esetleges gyártásra. Senki sem kérdezte azonban a pécsi ÁFÉSZ-t, melynek faipari prototípus-üzeme elkészítette a képen bemutatott együttest és a Pécsi Ipari Vásáron nagy sikerrel a közönség elé is vitte. Érdeklődés van, gyártani fogják. A szentlőrinci vállfa-üzem évekig elismerten jólmenő üzem volt. Aztán hirtelen el­dugult a piac, több vállfát nem lehetett elhelyezni, a gyártást a minimálisra kel­lett csökkenteni. Helyette aj­tókat kezdtek gyártani, s ta­valy már 30 ezer készült, ami fedezi Baranya és Tolna me­gye magánépítkezőinek szük­ségletét. Nyílászáró szerkeze­tekből egyébként behozatalra szorul az ország, így a szö­vetkezeti termelés egyúttal devizamegtakarítást is jelent. A pécsi szövetkezeti faipari üzem rendezte be az AGRO­­TERV budapesti székházát és most a győri Richards gyárnak szállít bútorokat. A vajszlói szövetkezet konfek­cióipari hulladékból dán és svéd exportra gyárt igen mu­tatós rongyszőnyeget. A bolyi szövetkezet a Bányagyutacs­­gyártól átvette teljes egészé­ben a hazai csillagszóró­gyártást és az idén már a Szovjetunióba is szállít. A szederkényi szövetkezeti kár­pitosüzem a Baranyakernek szállít sky-bevonatú puffo­kat, előszobafalakat, kisfote­­lokat, s a gyártást a termelő­­szövetkezettel kooperációban végzi. A vókányi kárpitos­üzem karnisüzeme az ország minden részébe szállít. A szentlőrinci ÁFÉSZ védőruha üzeme a Dunai Kőolajipari Vállalat speciális védőruha­szükségletét elégíti ki rész­ben saját gyártással, részben kooperációs partnerek bevo­násával. A felsorolt példák bizonyít­ják, hogy helyes választással keresett cikkeket lehet ter­melni a szövetkezeti üzemek­ben és azokon csak keresni lehet. A szövetkezet hasznán tehát semmiesetre sem lehet vitatkozni. A tényleges hasznot mégis másban kell keresni. Neveze­tesen abban, hogy a falusi szövetkezetek ipari üzemei olyan helyeken teremtenek munkaalkalmat — főleg nők­nek, — ahol a női munka­erő-felesleg már-már nyo­masztó méreteket öltött. — Ugyanakkor ezek a munka­­alkalmak többnyire olyanok, amelyek úgyszólván semmi előképzettséget nem igényel­nek. Jó példa erre a 80 fős vókányi karnisüzem, amely egyetlen szakembert foglal­koztat csupán, a többi dolgo­zó mind ott sajátította el a szükséges ismereteket. Mintegy ezerre tehető ez­­időszerint Baranyában az ilyen falusi munkaalkalmak száma. Figyelemreméltó vi­szont, hogy egyedül a vajsz­lói szőnyegüzem az, amelyik bedolgozókat foglalkoztat, te­hát nagyobb lehetőséget biz­tosít az asszonyoknak arra, hogy a családot is bevonják a munkába, s ezáltal na­gyobb jövedelemre tegyenek szert. Itt rég elfeledett szövő­székek kerültek elő a lom­tárakból, kis átalakítással, javítással pedig könnyen al­kalmassá tették olyan sző­nyegek gyártására, amelyek a közismerten magas lakás­­kultúrával rendelkező északi államokban jól megfizetett magyar árucikkek. A helyi adottságok felkutatásával több hasonló, bedolgozói rendszerben is előállítható gyártmányt kellene felvenni a barandiai szövetkezeti üze­mek terméklistájára. Életrevaló ötletek A piac nem egy megálla­podott valami. Változik a di­vat, változnak az igények, s ami ma keresett cikk, az holnap esetleg senkinek sem kell, mert mindenki mást ke­res. A piackutatás tehát — ami mindenütt életszükséglet — a szövetkezeti iparban kü­lönös jelentőséget kap. „Nem maradhatunk nyugodtan, mert azonnal lemaradunk” — mondta egy szövetkezeti ve­zető és ehhez hozzátette azt is, hogy itt nem lehet csak az üzleti szempontokra tekin­tettel lenni. Ha ugyanis egy­szer már munkát adtak a falun élő lakosságnak, azt folyamatosan biztosítani kell. Mindig kell tartalékolni né­hány életrevaló ötletet. Ezt pedig naponta szállít az élet, hiszen jócskán akadnak ma még árucikkek, amelyek nem találnak termelőt, mert az állami ipar valamiért „nem talál benne fantáziát”. Hársfai István Helyi adottságok Mellékjövedelem pedagógusoknak kell a pénz a pedagógu­soknak, kell a nyúl a ma­gyar külkereskedelemnek. Ez a két tény elegendő volt ahhoz, hogy létrehozzák Pé­csett a zömmel baranyai és pécsi pedagógusokból álló Pécsi Nyúltenyésztő Társu­lást. Ennek az úgynevezett egyszerű típusú szövetkezet­nek a működését tegnap délelőtt hagyta jóvá Pécs város II. kerületi Tanácsá­nak Végrehajtó Bizottsága. A társulásnak egyelőre 70 tagja van, irodájának címe: Pécs, Zrínyi u. 1. A tagok zömmel pedagógusok, pé­csiek, továbbá 15 Baranya megyei faluból valók. Mivel ez az egyszerű típusú szö­vetkezet évi 50—60 ezer ex­portképes nyúl tenyésztését vállalja, több tagja komoly pénzösszeget ruházott be e célra, így Pécsi Géza pécsi pedagógus 50 tenyészállat beszerzésére és a megfelelő elhelyezésre összesen 70 ezer forintot ruházott be, de tele­pe mintatelepnek számít. A pécsi Kamarás Zoltán, a té­­senyfai Laczkovics László, a hímesházi Pék Sándor ugyan­csak 50—50, a magyarbólyi Roska Gyula és Szabó Ká­roly pedig 30—30 anyanyu­­lat gondoz. A társulás ezer tenyész­­anyát helyez ki Pécsre és a baranyai falvakba a pécsi tenyésztelepről, mégpedig a jelenleg legkedveltebb ex­port húsnyulat, az újzélandi fehér fajtát. Minden anya­nyúl vásárlásához 100 forint vissza nem térítendő állami támogatást adnak. Az egyéb­ként 415 forintos takarmányt 400 forintért helybe kiszál­lítják, továbbá 3 forint 30 fillérért nyúltápot adnak. Az érdeklődés a baranyai peda­gógusok részéről igen nagy. I A hagyomány találkozott a modern technikával Újra áramlik a zöldáru Óidról! Még harmatos a zöldpaprika és paradicsom, mikor Pécsre ér A két háború között indult virágzásnak Óidon és a falu­val szomszédos két pusztán, Tótokföldjén és Eperjesen a kertészkedés, amely a Pécs környéki bolgárkertek mel­lett mindig a legszebb zöld­árut adta Baranyának. A kertészkedés mesterségét bácskai telepesek hozták ide a Zombor melletti Kupusiná­­ról 1920-ban, amikor a hely­beli tönkrement földbirtokos földjeit felparcellázták és el­adták. Félévszázados gyakorlat Horváth Ferencnek, az egyházasharaszti tsz üzemi kertészének édesapja is egyi­ke annak a 33 telepesnek, aki itt Eperjesen az első vi­lágháború után megtelepe­dett. A gazdag Bácskában szegény zselléremberek vol­tak, itt a parcellázott birtok­ból 5—10 holdat vett meg egy-egy család. A két pusztán 800 hold volt a bácskaiaké, ebből 150—200 holdon ker­tészkedtek. Az idők folyamán a környékbeli, elsősorban az oldi őslakók is megtanulták a szorgalmas bácskaiaktól a zöldségtermesztést. Az első években szinte megoldhatatlan problémát okozott a szövetkezetnek az, hogy a háztáji kertészkedők­­re egyáltalán nem lehetett számítani a közös mun­kában. Végül is kenyér­törésre került a sor, s 1967- ben azokat a családokat, akik bojkottálták a közöst, a tsz kizárta. Eperjesről Horváth Ferenc harmadmagával ma­radt benn a tsz-ben. A ker­tészkedést ő sem hagyta ab­ba, otthon a háztájiba bese­gít, de a tsz-ben tavaly óta egy 125 holdas kertészet he­lyettes vezetője. Baranyában szeme van a zöldségnek. Az oldi, tótok­­földi, eperjesi kiskertészek ma már mind saját kocsiju­kon hordják be a pécsi piac­ra az árut, mind meggazda­godtak. Ha nekik megéri ker­tészkedni, miért ne érné meg a közösnek? A talaj és a klíma alkalmas, az emberek értik a szakmát, szinte a vé­rükben van. A Jóbarát Tsz vezetői harmadéve határoz­ták el, hogy felfejlesztik ker­tészeti ágazatukat, s jól szá­­­­mítottak, mert ma már a megye egyik legszebb nagy­üzemi kertészete az övék. Ez volt a véleménye dr. Túri Istvánnak, a budapesti Ker­tészeti Egyetem docensének is, aki a primőr szezon ele­jén körutat tett a baranyai fóliás telepeken s az oldi kertészetben örömmel időzöl el. Annyira megnyerték tet­szését az ott látottak, hog felajánlotta az egyetem se­gítségét az új primőrtele továbbfej­lesztésében. Még húsz fóliasáto A 20 fóliasátrat azóta ma lebontották, hisz itt a ká­nikula, megjött a dömpini de az oldi kertészetben be­rangolni így is élmény­ , hatalmas paradicsom, paprik és zeller táblákban egyetle szál gazt sem látni. Minde nap hetven asszony és fán gyomlálja az ágyasokat, szec a bőséges termést. A hagyo­mányos fajták a cecei papri­ka, meg a kecskeméti merev szárú paradicsom mellett­­ keresztezett fajtákkal is dol­goznak, amelyek még másul kevéssé terjedtek el. Ilyen a fajta a K—603-as hibrid pa­radicsom, amely 40—50 sze­met számoltunk meg egy-egy tövön, gyönyörű termést mu­tat. Van a H 2-es csípős zöld paprika, amely ugyancsak keresett cikk lesz a piacon A primőr szezont nyereség­gel zárták, a kertészetből millió forint bevételre szá­mítanak, s ez eddig még úgy néz ki, meg is lesz. Érdeme hát fejleszteni s ezt meg­­­teszik. Jövőre negyven fólia sátrat szeretnének. Óidon 24 féle növényt ter­mesztenek, s bár ez a szétap­rózottság nehezíti a gépesí­tést, az egyházasharaszti is éppen e nagy választéka mi­att tudta magát nélkülözhe­tetlenné tenni pécsi partne­reinél. A MÉK három nagy pécsi zöldségboltját, a 25-ös a Sallai utcában, a 26-ost a Doktor Sándor utca 70. és­­ 43-ast a Kosuth Lajos utca 61. szám alatt ez a tsz látja el áruval. Minden kedden a pénteken megjelennek a tsz teherautói a boltok előtt,­­ friss, sokszor még harmatis árut adnak át. Percek alatt szétkapkodják Kerényi István, a 26-i zöldségbolt vezetője elmond­ja, hogy a Jóbarát Tsz ideá­lis partner, megbízható, pon­tos és az áru, amit ad, és minőségi. Különösen a kora karfiolt dicséri, meg a Julis­­ka-babot, amit a háziasszo­nyok mindig percek alatt széthordanak. Ma már a Ju­­liskabab kuriozitás, Óidon kí­vül nemigen termelik. Kora tavasztól késő őszig jön Óid­ról az áru, s újabban nem­csak zöldség, hanem házi húskészítmények is: kolbász, disznósajt, töpörtyű, császár­­szalonna. — Rné — Kedden és pénteken kétszer fordul az autó A fűtőházban mindenki azt mondja: a mozdony is ember... Nos, ha ez igaz, akkor Kati egy idő óta na­gyon sokat gondol Ilonká­ra. Kati most éppen a sze­relővágányon áll, s bár val­a­laki olajos kóccal végigtö­rölte a homlokát, olyan mint egy fáradt, töpörödött, halni készülő öregasszony. A la­katosok a tolattyúkat bab­rálják, egy inas a kazánt, de lelkesedés egyikben sincs. Az inas gyerek minden moz­dulatában ott van: öreg csot­rogány. Kár volt visszahozni a Csonkáról... A Csonka-vágány valahol Mecsekalja körül van — oda viszik a kiselejtezett mozdo­nyokat. Amikor eljön az a nap, először csak félrelökik valahova az állomás mögé, aztán amikor akad egy al­kalmi fuvar , kihúzatják a városból a mecsekaljai moz­donytemetőbe. Ceremónia nincs, szomorkodás nincs — s nincs feltámadás se. Egy öreg megjelenik meszes vö­dörrel, s ezek­­a mozdony életének utolsó percei. Elő­ször áthúzza ecsettel a ko­rábban mindig fényes-tisztán tartott sorozat-számtáblát, aztán hatalmas S-betűket rajzol mindkét oldalára. Ne­­je­ nincs, száma­ nincs, tüze-­­ nincs-mozdony, hát ide ju­tottál? Kati visszajött a temető­ből, tehát örülnie kellene, vijogva szaladgálni a sok büszke Diesel között, de nem teszi. A pusztulás szele meg­érintette. Az sem tölti már el örömmel, hogy azt a nya­valyás Diesel-tolatót helyet­tesíti, aki kihúzatta őt a te­metőbe. Ilonkát a mai mozdonyok közül már csak Kati ismerte. Akkor fejezte be pályafutá­sát, amikor ő kezdte. Ez 1890-ben történt. Ilonkának mindössze két tengelye, s négy kereke volt. Két meg­hajtott, s két csatlós. Negy­ven kilométer óránként — ezt tudta. Kati ezért is ne­vetett rajt annyit: egy moz­dony, négy kerékkel, s negy­ven kilométeres sebességgel! Abban az időben már ko­moly gyorsvonatok is vol­tak, öt kocsival, hetven— nyolcvanas sebességgel. Szép idők. Hosszú, alacsony épí­tésű teste még most is őrzi a nagy száguldások, veszé­lyes kanyarok feszítését... Szabó János jön, régi is­merős. Ezt a vénséget nézik? Kati megtörtén áll: néhány évvel ezelőtt az öregek leg-­­­alább védték, becézgették a­­ magukfajtát, de amióta be­lekóstoltak a motorvezetői életbe, feléjük se néznek. Háromszázhuszonhat. Ez a szám fél évszázaddal ezelőtt még sokat jelentett, sőt még néhány évtizede is mondott valamit, ma már azonban csak viccelődés, csúfolkodás tárgya. Először jöttek a há­­romhuszonnyolcasok — az­tán a négyszázasok, s min­dennek vége lett. A 328-as 120 kilométeres sebességgel repült, a 424-es meg... A 424-est ma se bántja senki, az se — például Gyulai Im­re —, akit majdnem tönkre tett. A 424-es a fiatalságot jelenti, a nagy álmok betel­jesülését, az erőt, a sikereket mindenki életében — ren­geteg hát a barátja. Most ketten állnak a csarnokban: egyik hideg, a másik indu­lásra kész. Két ember a ke­rekeket simogatja olajos ronggyal. Neki még ez is megjár, bár a mai bánás­mód nagyon is messze van az egykoritól. 328-as egy van csak az egész fűtőházban, nem is tudják, mi lesz vele. Két társát a napokban lök­ték ki a Csonkára. Szabó János megáll az embermagas­­ kerekek alatt. Kegyetlen gép volt, önző, olyan mint egy sztár, senkit se nézett, sem­mit, csak azt, hogy megkap­jon mindent, s produkálni tudjon... A „konyha” olyan szűk, hogy még így, néze­lődve is, alig férünk el ben­ne hárman. A kazán hatal­mas. Száz mázsa szenet evett meg minden pesti úton. Szá­zat oda, százat vissza. Egy szénporos ing ott lóg a gőz­kar mellett, ahol nem fekete, kiütött rajt­a só ... Vannak vidékek, ahol Pulykának becézték a 328-ast. Itt nem mondják ezt, mint ahogy a 424-est se nevezi senki Bivalynak. Hogy születtek e nevek , senki sem tudja. Pontosab­ban: az öregek tudják. A fe­leségemet nem simogattam annyit, mint a gépet, mond­ja Gyulai Imre, s így volt ezzel más is. Tehát ezért a sok női név, s ezért a szen­­timentalizmus is. Szabó Sán­dor műszaki ellenőr mond­ja: ha felszálltam a 424-re, minden porcikámban azt éreztem: vagyok valaki. Nyalóka, Gábor, Truman — micsoda életutak! A Csonkán 342-esek, roncs mi­­i­­­voltukban is büszke, elegáns 328-asok. Az első világhá­ború utáni időben készültek, a tengelyekben millió kilo­méterek. A fedőlemezek el­takarnak sok mindent, de néhol mégis előtűnnek a se­bek. Ez lövés lehetett, talán robbanás. A vadászgépek különösen a 328-asokat sze­rették. A háború már a vége felé járt, ráértek szórakozni. Időt adtak a megrémült vo­natnak, azután utána. Száz, százhúsz kilométeres szágul­dás — a biztos halálba. Elő­ször az volt a divat, hogy bombát dobtak a mozdony elé, aztán az, hogy ki tudja kilőni a mozdonyvezetőt... A gőzmozdony, amióta csak van, mindig is több volt, mint egyszerű gép. Valaki azt mondja: nekem a taná­rom... Egy másik: a gaz­dám ... Emberek, nemzedé­kek nőttek fel a gőzmozdo­nyok szolgálatában; embe­rek, nemzedékek tanultak tőlük becsületet, komolysá­got. Mindenki lent kezdte, s mindenki rengeteget áldo­zott, hogy eljusson a gyors­vonatokat repítő négyszáza­sokig. Vissza kell menni a fűtőházi csarnokban álló 424-eshez. Ez volt a csúcs.­­ Egy életút célja. Minden ál­dozat értelme. Családok jó­léte, biztonsága. A tágas vezetőálláson bádogkeretben üveglap: ide teszik a menetrendet. Amott egy doboz: az élelemnek. Állás a vizesüvegnek, akasz­tó a köpenynek. Az ablakból egy Dieselre látni. Gyulai Imre fogja a vállát, azon nem ment volna tönkre... Egy 275-ös pöfög el az ál­lomás belseje felé, a mellék­vonalakon nála még ma sincs jobb. Új és régi, kor­szerű és kegyetlenül korsze­rűtlen, rosszul sikerült mai és nagyszerűen kitervelt s pompásan elkészített régiség — ez a mai fűtőház, sőt az egész mai vasút. Hideg Jó­zsef főmérnök két 328-as anyakönyvét mutatja: pár napon belül ezek is mennek Rákosrendezőre. Rákosren­dező és a Hámán Kató Fűtő­ház között van a bontó. Amikor összejön hat—nyolc gép, szerveznek egy vonatot, s aztán — vége... Reggelre üres a Csonka, s bár a moz­donyvezetők egyre többet és szebbet mesélnek valamikori gépeikről, soha senki sem kérdezi: visszajönnek-e új­ra? Békés Sándor HALOTT MOZDONYOK

Next