Dunántúli Napló, 1973. november (30. évfolyam, 291-319. szám)

1973-11-11 / 300. szám

/ A megújhodott Carmen Bizet-felúltás a Nemzeti Színházban Két és fél évvel ezelőtt lát­tam utoljára a pécsi Carmen­­előadást. Bár az emlékezet mindig csal — többnyire szé­pít, — mégis nyugodtan meg­kockáztathatom az összeha­sonlítást: a mostani felújítás minden szempontból megoldot­­tabb, sikerültebb! Természete­sen nem a régebbi produkció értékeit szeretném lebecsülni, nem is lehet. Emlékezetes, szép este volt az is, de hiányzott többek között a két kulcssze­replő, a Carmenért vetélkedő Don José és Escamillo megfe­lelő alakítója a színpadról. Márpedig így a dramaturgiai egyensúly felbillent. Gyönyörű hang Most viszont kitűnő Don Jo­sénak és Escamillónak tapsol­hattunk! Horváth Bálint (Don José) gyönyörű hangú énekes, különösen magasságai jók, nagy vivőerejűek. Ritka ado­mány az ilyen makulátlan szép­ségű tenorhang! Hangváltásai azonban most még nem telje­sen kiegyenlítettek, egy-egy bi­zonytalanabb hang csorbította énekét, s figura-ábrázolása is bizonyára később oldottabb, felszabadultabb lesz. Mindez azonban eltörpül elementáris szépségű hangja hallatán, elég ha csak a „Virágűrig” megka­pó előadására, vagy a záró­­duett nagyfeszültségű megol­dására utalok. Erre a hangra vigyázni kell, az énekesnek pe­dig mindent megtenni, hogy benső tartalékait kibontakoztat­hassa! Érdemes ! A színház másik felfedezett­je, Horváth Bálinthoz hasonló­an frissen szerződtetett tagja: Németh József (Escamillo). Az ő hangja is tömör, magvas, szinte valószínűtlenül szép! Le­het, hogy még nem teljesen kidolgozott, kiművelt ez az or­gánum (és ez a szerep), de máris sokkal több, mint ígéret, kifejezett drámai érzéke van, aligha tévedünk, ha későbbi „nagy" baritonszerepek hivatott megformálóját látjuk-halljuk máris benne. Dicsérően írhatunk a többi szereplőről, akik már a korábbi Carmen-előadásokban is kitű­nően helytálltak, így elsősor­ban a címszereplőt, Mészöly Katalint kell kiemelnünk: ala­kítása mélyült, gazdagodott, változatlanul szuggesztív. „El­lenpólusa" — hiszen a darab­ban két férfiért vetélkedik két nő, bonyolult „keresztállások­ban” — Németh Alice (Micaela) most is illúziót keltő, hangban szerepjátszásban egyaránt na­gyon meggyőző. Nemkülönben a többiek: Marczis Demeter (Zuniga), Bolla Tibor (Mora­les), Ágoston Edit (Frasquita), Kővári Anikó (Mercedes), Gurszky János (Remendado) és Wagner József (Dancaire). A színpadképek, a díszletek és jelmezek (Pintye Gusztáv) nem változtak, Horváth Zoltán rendezése is a korábbi elkép­zeléseket tükrözi: egészében kiváló, lényeget­ láttató és szí­nes. (Bár, ha már felújításra került sor, apróságokon talán érdemes lett volna változtatni. Így pl. feleslegesnek érzem Carmen első felvonásbeli „be­­lépő”-jének megtáncoltatását — így­ kissé idillikusnak a mun­káslányok bemutatását, s a tempót, mármint a felvonások közötti időtartamot is valószí­nűleg lehetett volna valamikép­pen gyorsítani: este fél­­ tíz után még csak a harmadik felvonás kezdődik. Műélvezet Helyenként kissé pontatlan­nak hatott a kórus, de ennek ellenére úgy érzem, most már más, nagyobb operai feladatok megoldására is képes. (Kar­­igazgató: Károly Róbert). An­nak idején, emlékszem, nem győztek meg a táncbetétek. Nem is a tánc, a koreográfia, hanem az, hogy egyáltalában szükség van-e rá ilyen hang­súllyal. Mostani benyomásaim kedvezőbbek: a kb. tízperces hatásos táncjelenet nem akasztja meg a drámai kifejlő­dést, s kitűnő alkalmat kínál a pécsi balettáncosoknak, Ulrik Dórának és társainak tehetsé­­gük-tudásuk bemutatására. Bár a Carmen kétség kívül nagyopera, mégpedig romanti­kus nagyopera, a túlhangsúlyo­zás csábító lehetőségei még­sem ragadták magukkal a ve­zénylő Breitner Tamást. Legszí­vesebben így írnám: kamaraze­nélésre emlékeztető plasztikus­sággal muzsikáltatta zeneka­rát és az egész együttest. Igen, nem tévedés: ahol kellett, izzó drámai légkört teremtett, de máshol, még az általában meg­szokottnál is több helyen, va­lóban kamarazenéit, engedte kibontakozni a partitúra elra­gadó színeit, hangzásait, a hangszerelés megannyi vará­­zsos pillanatát. Nem harsogta túl zenekarával a színpadot, ellenkezőleg: a bensőségesség szinte mindenhol jelen volt. És éppen ezért követhettük mind­végig a szöveget, ami sajnos a legkevésbé sem jellemzi a ma­gyar operaelőadásokat. Már­pedig a szöveg nagy mérték­­ben segíti az opera befogadá­sát, a cselekmény megértését, egyszóval: a műélvezetet. Telt ház Újabban egyre gyakrabban hallunk a Carmen különböző felfogású előadásairól. Felsen­stein pl. az eredeti verziót adatja elő, szövegbetétekkel az utólag (Ernest Guiraud által) komponált recitativók helyett. Leonard Bernstein teljes Car­­men-felvételén különös megol­dást hallhatunk: a torreádor­­dal kb. feletempóban hangzik, visszafogott, robbanásig feszült indulatokat sugallva. És sorol­hatnánk tovább az opera egyes részeinek különböző átformálá­sait. A pécsi előadás nem ke­reste az újdonságot, a meg­hökkenést, mindvégig hű ma­radt a hagyományhoz, a min­denkiben kialakult Carmen­­elképzelésekhez. És mégis telt házat vonz, megérdemelt nagy sikert arat, örömmel láttam, el­sősorban a fiatalok körében. Nem véletlenül, mert nemcsak „szép” éneket hallunk, hanem igazi operajátszást is látunk. Mindez egységesen hat, együt­tes produkcióvá kovácsolódik, így hiánytalanul érvényesülhet Bizet remekműve. Juhász Előd Mészöly Katalin Jelenet a második felvonásból Bemutatjuk Megjelent a Somogy című kulturális, társadalmi és gaz­dasági szemle idei 2. száma. A mostani szemle legtöbb írása Egry Józseffel, Csoko­nai Vitéz Mihállyal és Petőfi Sándorral foglalkozik. Az „Egry József eleven emléke" ■című fejezetben Udvardi Er­zsébet Egry sírjánál elmon­dott emlékbeszédét olvas­hatjuk. A 200 éve született Csokonai Vitéz Mihálynak ál­lít emléket Berták László így élt Csokonai című ifjúság számára írt műve. A Móra Kiadónál megjelent alkotás­ból ,,A rengeteg Somogyság­­ban” és a „A csurgói he­lyettes tanár” című részletek találhatók a szemlében. Lacz­­kó András „Magyarázatok egy Csokonai vershez" című írása a költő „Jövendölés az első oskoláról a Somogyban” című költeményét elemzi. Szirmay Endre a „Szóképek és alakzatok Petőfi versei­ben” című stilisztikai tanul­mányában a fiatal Petőfi stí­lusával, képvilágával, majd az érett költő képeivel és alakzataival foglalkozik. Bel­­­lyei László dolgozatában azt tanulmányozza, hogy Petőfi és klasszikus költőink milyen helyet foglaltak el, illetve foglalnak el az alsótagozatos tananyagban. Az „Irodalom, művészet" című témakörben Pomogáts Béla Takáts Gyula Sás for­rás című kötetének verseit elemzi. Ugyanebben a feje­zetben Wall­inger Endre „A somogyi föld ereje” című írá­sában beszélgetést folytat a kaposvári születésű Martyn Ferenccel. A fenti fejezetben költemények is vannak: Ber­ták Lászlóé, Horgas Béláé és Kerék Imréé. A népi írók ba­­latonszárszói konferenciájáról ír Csordás János. Várkony­ Imre is a nagyhírű szárszó® találkozóra emlékezik. A „Művelődés” című feje­zetben kapott helyet Szili Ferenc Az iskolai élet de­mokratizmusa a kaposvári Táncsics Mihály Gimnázium­ban című a szerkesztőség ál­tal vitára bocsátott tanulmá­nya. A „Társadalom és gazda­ság” című témakörben Pere­gi Tamásnak a kaposvári vá­rostörténeti konferencián el­hangzott előadását közüik né­mi rövidítéssel. Jávorszky Andrásné az országos közok­­tatáspolitikai aktívaértekezle­ten arról beszélt, hogy a so­mogyi pedagógusok foglal­koztatottsága miként alakult 1968 és 1973 között. Előadá­sát közli a legújabb szemle. Kávássy Sándor elemzése a „Szülőföldünk" című rovat­ban azt érzékelteti, hogy La­­tinea Sándor miként jutott el a forradalmakig. A „Figyelő”-ben pedig több szerző tollából művek­ről és művészekről olvasha­tunk, így többek között Lett­ner Sándorról, Fodor András Kettős rekviemjéről, Takáts Gyula Dorombol a hold című kötetéről, a Somogy Megyei Könyvtár két emlékkötetéről, Fehér István Politikai küzdel­mek a Dél-Dunántúlon 1944— 1946 között című monográ­fiájáról. Érdekessége még a mos­tani számnak, hogy Leitner Sándor festőművészt mutatja be az olvasóknak. Cs. 1 Somogy 2. száma Bárdosi Németh János: Arcképem alá — MARTYN FERENC RAJZÁHOZ — Most értem meg a vonásaidat, mellyel arcképem rajzoltad elém, múlt és jövő közt emeltél hidat, ez itt a bánat, az ott a remény. A zordon vonás mind a szenvedés, a tiszta homlok, az a gondolat, az öröm benne nem sok, nem kevés, nem nyögdécseltem ezüst hold alatt. A sebeimet nem mutogattam, csókról se szóltam, csak a bús hazát kiáltottam ki ég, világon át. Mint a Vén Cigány, cibáltam magam, de ma már, nézd, a száj csukott, s a szem azt tükrözi, hogy hogyan öregszem. Vajdasági és dél-dunántúli keramikusok kiállítása Az egyes képzőművészeti műfajok sajátságainak, helyze­tének bemutatására rendezett biennálékon kívül napjaink mű­vészeti életének jellemzői a te­rületi kiállítások. Érdekessége e bemutatóknak, hogy a terület értelmezése egyre tágul, nem igazodik mereven a közigazga­tási határokhoz. Pécsett is nem ez az első alkalom, amikor a szomszédos Jugoszlávia művé­szeinek munkáival találkozha­tunk. A hasonló táji környezet inspirációja, a hagyományok, jelen esetben a nyelv azonos­sága is összekötő elem e cso­portoknál, valamint a rendsze­res jelentkezés, kiállítás igénye. Az a tény azonban, hogy még­iscsak országhatár is metszi a területet, amelynek művészei közösen állítanak ki, így az egyik fél számára mindig kül­földi szerepléssé is avatja a részvételt, s ez nagyobb lehe­tőséget ad a törekvések, utak lemérésének, szélesebb nyilvá­nosságot a résztvevőknek. Az együttes területi kiállítást most a keramikusok munkáiból rendezték meg a Déryné utcai kiállítóhelyiségben. Pécs ha­gyományai e művészeti ágban, az itt tartott kerámia bienná­­lék, a siklósi szimpózionok — mind érthetővé teszik a város vonzását a keramikusokra. A kerámia e kiállításon nem iparművészeti feladatok anya­gának bizonyult — a használati tárgy, vagy építészeti burkoló­elemként történő értelmezését hiába keressük. A dísztárgyak, a falképek, tálak, plasztikák inkább képzőművészeti felada­toknak ezzel az anyaggal tör­ténő megoldását mutatják. Marina Sujetova-Kostic bevag­dalt, áthasított, késsel bemet­szett oldalú vázái eleve cáfol­ják a hagyományos funkciót , s e „sebzéseknél" kimozduló felületekkel vázált térformákká, plasztikai alkotásokká teszi. A majolika falképeknél a festői felfogás és az intimitás az uralkodó vonás. (Baranyiné Markov Zlata). Néhány kedves, találó állatplasztika e műfaj hagyományait folytatja. (Moják Aranka, Kalmár Magda). Kari­­kírozottak, vagy a modern for­málás értelmében egyszerűsí­tett megoldások jellemzik mun­kájukat. Sokszorosítható, for­gástest elemekből építettségük az anyagszerű formálás, a mű­faj követelményeinek érvénye­sítését mutatják. (Kalmár Mag­da). A mítoszi ihletés éppúgy fel­fedezhető a vajdasági művé­szeknél is, mint a népművésze­ti orientáció. Ez utóbbi hagyo­mány hasznosítása azonban igen különböző az egyes alko­tóknál. A díszítmény, díszítő szándék túltengése e hagyo­mánynak inkább felszínes, s nem tartalmi értelmezését mu­tatja. (Togyerás József faliké­pe). Ivan Jandric kerámiáinak erős plaszticitása, alkalmazott üvegbetéteinek csillogása, fé­nyes, színes mázai, barbársága a legidegenebb a mi ízlésünk­nek. Tartalmilag gazdagabbak, fe­lületképzéseiben, megformálá­saiban ötletesebbek Vékony Lajos fajansz-kerámia dombor­művei, bár a tál-forma hangsú­lyozását kissé erőltetettnek, s olykor indokolatlannak érezzük. A vajdasági művészeknél a fa­jansz, a majolika, a csillogó, színes mázak adta festőiség, s erőteljes dekorativitásra való törekvés a közös jegy. A vendéglátók alkotásain szembetűnőbb az anyag új le­hetőségeit kutató, merészebb alakításmód és felületkezelés, a feladatok tisztább értelmezé­se, kisplasztikák esetén a ha­tározott közlés. Népi humor, vitalitás, egész­séges életöröm jellemzi ezúttal is Németh János mitológiai fa­liképét, butéliáját A formálás anyagszerűsége, erőteljessége, kompozícióinak ökonómiája ál­landó ismertetőjegyei munkái­nak,­­ a népi hagyományok egyéni hasznosításáról valla­nak. Fürtös György Ironikus hang­­ját, játékos ötleteit, értéktelen jelképeket parodizáló arcát éppúgy felvillantja a jó válo­gatás, mint karakterizáló és egyszerűsítő képességét. A hu­moros és karikírozó hangvétel teszi harmonikussá a szomszéd­ságot a többi figurális plaszti­kával. Török János fehér szob­raival — a kövérségüket és os­toba ürességüket méltóságtel­jesen viselő kalapos nőalakok­kal — Fürtöshöz hasonlóan — elavult eszmények, életmódok parodisztikus célbavevését mu­tatja. Pattantyús jól ismert cethal kompozíciója mellett szereplő alkotásai a mítoszok, népme­sék világából veszik témájukat. Ezt az anyagot bizonyos iróniá­val­­ ötletesen alkalmazza, te­szi sajátossá. A kiállított plasz­tikákat színben, formában kel­lemesen ellensúlyozzák Gazder Antal rusztikus, egyszerű ele­mekből épített virágtartói. A kiállításról szép katalógus készült, aminek időben történő megjelentetése is érdemnek számít. A tény feletti örömünk­be azonban üröm is vegyül a katalógus alaposabb tanulmá­nyozásakor, ugyanis olyan mű­alkotások fotói illetve címei is bekerültek, amelyeket hiába keresünk a kiállításon Gazder Antal pedig teljesen kimaradt belőle. Mivel a katalógus egy­úttal az utókornak szóló doku­mentáció is, ezért félrevezető, hamis képét nyújtja egy egé­szében jó, s e műfajban úttö­rőnek tekinthető rendezvénynek. Mendöl Zsuzsa i

Next