Dunántúli Napló, 1980. január (37. évfolyam, 1-30. szám)

1980-01-13 / 12. szám

1980. január 13., vasárnap Dunántúli napló (Folytatás az 1. oldalról) Afganisztán, amikor hozzánk fordult, az 1978 decemberében megkötött afgán—szovjet ba­rátsági, jószomszédsági és együttműködési szerződés pon­tos meghatározásaira támasz­kodott, arra a jogára, amely az ENSZ alapokmányának ér­telmében minden államot meg­illet, az egyéni vagy kollektív önvédelem jogára, arra a jog­ra, amellyel más államok nem­egyszer éltek. Számunkra nem volt könnyű az a határozat, hogy szovjet katonai kontingenst küldjünk Afganisztánba. A párt közpon­ti bizottsága és a szovjet kor­mány azonban felelőssége tel­jes tudatában cselekedett, fi­gyelembe vette a helyzet vala­mennyi összetevőjét. A szovjet erőket teljes egészükben kivon­ják Afganisztánból, amikor megszűnnek azok az okok,­ amelyek az afgán kormányt ar­ra késztették, hogy odavezény­­lésüket kérje. Hazug propaganda Az imperialista és a pekingi propaganda tudatosan és ar­cátlanul elferdíti a Szovjetunió szerepét az afgán események­ben. Magától értetődő, hogy nem volt és nincs semmiféle szovjet „intervenció" vagy ,,agresszió”. Másról van szó: segítséget nyújtunk az új Afganisztánnak kormánya kérésére ahhoz, hogy megvédje nemzeti függetlensé­gét, szabadságát, s az ország becsületét a kívülről jövő fegy­veres agresszív tevékenységgel szemben. Továbbmenően, az Egyesült Államok és más országok nem­zeti érdekeit, biztonságát egy­általán nem érintik az afganisz­táni események. Abszurd min­den olyan kísérlet, amely más módon akarja feltüntetni az eseményeket. Az ilyen próbál­kozások rossz szándékúak, cél­juk az, hogy megkönnyítsék az imperialista tervek megvalósí­tását. Teljes mértékben hazugok azok az állítások is, amelyek szerint a Szovjetuniónak vala­miféle terjeszkedési tervei len­nének Pakisztánnal, Iránnal vagy a térség más országaival szemben. Nem vágyunk mások földjére, nem kell nekünk má­sok gazdagsága, az olaj szaga­ a gyarmatosítókat vonzza. Egyszerűen farizeus magatar­tás minden olyan kísérlet, ami­kor azok kiabálnak a „szovjet fenyegetésről”, azok lépnek fel a nemzetközi erkölcs védelme­zőjének szerepében, akiknek bűnlistáján ott van a Vietnam elleni „szennyes háború”, akik az utjukat sem mozdították, amikor a kínai agresszorok fegyveresen betörtek a szocia­lista Vietnamba, akik évtizedek óta katonai támaszpontokat tartanak fenn Kuba földjén az ország népe és kormánya aka­rata ellenére, akik a forradalmi iráni néppel szemben kardcsör­tető kijelentéseket tesznek, blo­káddal fenyegetőznek, nyílt ka­tonai nyomást gyakorolnak rá, akik Irán Dárdáihoz nukleáris fegyverekkel felszerelt haditen­­gerészeti armadát, köztük az Egyesült Államok repülőgép­­anyahajóinak nagy részét kül­dik. És amit még utolsónak el kell mondani ezzel kapcsolatban. Valóban van beavatkozás Af­ganisztán belügyeibe, és erre még az olyan magas és tiszte­letreméltó intézményt is felhasz­nálják, mint az Egyesült Nem­zetek Szervezete. Vajon mi más volt az úgynevezett „afgánkér­dés” megvitatása az ENSZ-ben, Afganisztán kormányának tilta­kozása ellenére, mint az afgán állam szuverén jogainak durva megsértése? Hiszen az afgán kormány és felelős ENSZ-képviselője min­denki számára hallhatóan jelen­tette ki: hagyjanak minket bé­kén, a szovjet katonai egysé­geket a mi kérésünkre, s a szovjet—afgán szerződésnek, va­lamint az ENSZ alapokmánya 51. cikkelyének megfelelően küldték. A kampányt emellett arra is felhasználják, hogy elleplezzék, miként fokozzák azoknak az elemeknek a segítését, akik be­hatolnak Afganisztánba, ag­resszív akciókat folytatnak a törvényes hatalom ellen. A Fe­hér Ház nemrég nyíltan kijelen­tette, hogy növeli az ilyen ele­mek ellátását hadfelszerelési eszközökkel, és mindennel, ami­re ellenséges tevékenységükhöz szükség van. A nyugati sajtó beszámolt arról, hogy az Egye­sült Államok hadügyminisztere pekingi tárgyalásai során meg­állapodott a kínai vezetőkkel az ilyen tevékenység egybehango­lásáról. Az afgán téma befejezéséül meg kell mondani, hogy az im­perialista erők ellenséges rea­gálása az afganisztáni esemé­nyekre korántsem váratlan. A dolog lényege, hogy itt olyan kártyát ütöttek le, amelyre az imperialisták és csatlósaik nagy téteket tettek. Az afganisztáni események nem jelentik a valódi okot ar­ra, hogy a jelenlegi nemzetkö­zi helyzet bonyolulttá vált. Ha nem lenne Afganisztán, akkor az Egyesült Államok, a NATO meghatározott körei minden bi­zonnyal találtak volna más ürügyet a világhelyzet kiélezé­sére. Önkényes döntések Washingtonban Végül az amerikai kormány minden olyan lépése, amelyet az afganisztáni eseményekkel kapcsolatban tett: a SALT I II. szerződés befagyasztása, szá­mos árucikk, köztük néhány megkötött szerződés alapján a Szovjetunió számára gabona szállításának megtiltása, a két­oldalú kapcsolatok számos kér­déséről a Szovjetunióval foly­tatott tárgyalások beszüntetése és a többi, arról tanúskodik, hogy Washington ismét, épp­úgy, mint évtizedekkel ezelőtt, a „hidegháború" nyelvén akar beszélni velünk. Carter kor­mányzata ezzel azt bizonyítja, hogy nem tartja tiszteletben a fontos államközi dokumentumo­kat, megsérti a tudomány, a kultúra, az emberi kapcsolatok terén létrejött kapcsolatokat. Nehéz lenne felsorolni, hogy Carter elnök kormánya a leg­utóbbi időben hány olyan, or­szágaink között a kölcsönös viszony kérdéseiről a legkülön­bözőbb területeken létrejött szerződést, államközi egyez­ményt, megállapodást és egyet­értést sértett meg egyoldalúan és önkényesen. Mi természete­sen megvagyunk az Egyesült Államokkal kialakított ilyen vagy olyan kapcsolatok nélkül is — és általában sohasem erő­szakoltuk azokat. Ugyanakkor úgy véljük, hogy az ilyen kap­csolatok kölcsönösen előnyösek és megfelelnek országaink né­pei kölcsönös érdekeinek, min­denekelőtt abban az értelem­ben, hogy a békét erősíti. Az azonban már elvi jelen­tőségű kérdés, hogy jogában áll-e Washingtonnak önkénye­sen azt a „jogot" követelni magának, hogy „megjutalmaz­zon” vagy „megbüntessen füg­getlen és szuverén államokat”. Az Egyesült Államok kormánya ezzel a tevékenységével gya­korlatilag csapást mér az ál­lamközi kapcsolatok nemzetkö­zi jogilag szabályozott rendsze­rének egészére. A Carter-kormányzat ilyen lé­péseinek következtében a vilá­gon joggal mindinkább az a kép alakul ki az Egyesült Álla­mokról, hogy a nemzetközi kap­csolatok terén nem megbízható partner, olyan állam, amelynek vezetése valamiféle pillanatnyi szeszélytől, ötlettől vagy érzelmi megfontolástól vezettetve kész bármely pillanatban megsérteni nemzetközi kötelezettségeit, egy tollvonással semmissé tenni az általa aláírt szerződéseket és megállapodásokat. Kell-e külön is magyarázni, hogy ez milyen veszélyes, destabilizáló hatást gyakorol a nemzetközi helyzet egészére - annál is in­kább, mivel egy olyan nagy, befolyásos hatalom vezetése vi­selkedik így, amelytől a népek joggal várnak átgondolt és fe­lelősségteljes politikát. Rosszul sikerült kísérlet Magától értetődő, hogy az Egyesült Államok kormányzatá­nak ez a magatartása koránt­sem okoz nekünk olyan kárt, amilyenre kezdeményezői nyil­ván számítottak. Azok a cinikus kijelentések, hogy az Amerikai Egyesült Államok gabonaeladá­sainak elmaradása következté­ben a Szovjetunióban „meg­romlik” az élelmiszerhelyzet, a gazdasági potenciálunkról ki­alakított ostoba elképzelésekre alapozódnak. A szovjet népnek megvan a kellő lehetősége ar­ra, hogy nyugodtan éljen és dolgozzék, végrehajtsa terveit, növelje jólétét, így például biz­tosíthatom, hogy egyetlen ki­logrammal sem csökkennek pél­dául a szovjet emberek kenyér- és sütőipari termékekkel törté­nő ellátására vonatkozó tervek. Az amerikai kormányzat ilyen tevékenységét nem tekinthetjük másnak, mint rosszul sikerült kísérletnek arra, hogy az afga­nisztáni eseményeket a katonai veszély csökkentésére, a béke megszilárdítására, a fegyver­kezési verseny korlátozására irányuló nemzetközi erőfeszíté­sek meggátolására használja fel — más szóval mindannak meggátolására, ami az egész emberiség érdeke. Az Egyesült Államok által foganatosított egyoldalú intéz­kedések alapos politikai szá­mítási hibával egyenértékűek. Bumeránghoz hasonlóan, ha nem ma, akkor holnap, azokra ütnek vissza, akik elhajították. Ha ezekkel a politikánk ellen irá­nyuló támadásokkal szilárdsá­gunkat akarják kipróbálni, ak­kor ez azt jelenti, hogy teljesen figyelmen kívül hagyják a tör­ténelmi tapasztalatokat. Amikor 1917-ben megszületett a világ első szocialista állama, népünk senkitől sem kért ehhez enge­délyt. Ma is maga dönti el, hogy milyen törvényeknek meg­felelően éljen. Az imperializmus már a szovjet hatalom létrejöttének hajnalán megpróbálkozott ez­zel, és mindenki tudja, mivel végződött a kísérlet. A fasiszta agresszorok az emberiség leg­véresebb háborújában akartak bennünket szétzúzni, de vere­séget szenvedtek. Próbának ve­tettek alá bennünket, a „hi­degháború” éveiben is, amikor a világot a pusztulás szélére taszították, az egyik nemzetkö­zi válságot a másikkal váltot­ták fel. De akkor sem tudott bennünket senki sem megin­gatni. Hasznos lesz, ha minder­re ma is visszaemlékeznek. Európa érdeke az enyhülés Kérdés: Milyenek az ön véleménye szerint az európai helyzet fej­lődésének távlatai? Válasz: Az európai helyzet ma sok­kal jobb, mint például a het­venes évek elején volt. Wa­shington felelőtlen lépésének következményei azonban itt is megmutatkoznak. Az Egyesült Államok nem elégszik meg azzal, hogy jó­szerével mindent megtesz a szovjet—amerikai viszony meg­­mérgezésére. Meg akarja ron­tani a nyugat-európai orszá­gok és a Szovjetunió kapcso­latait is — azokat a kapcso­latokat, amelyekben, mint is­meretes, az elmúlt évtizedben nem kevés pozitívumot értek el. Az Egyesült Államok arra tö­rekszik, hogy aláássa a helsin­ki záróokmány szellemét és tartalmát, azét az okmányét, amely elismerten mérföldkövet jelent földrészünkön a bizton­ság megszilárdításában és a békés együttműködés fejlődé­sében. Végül Washington a nemzetközi helyzet kiélezésére irányuló lépéseivel arra törek­szik, hogy maga alá gyűrje az európai országokat, mindenek­előtt saját szövetségeseit. Az európai országok érde­kei azonban elválaszthatatlanul az enyhüléshez kapcsolódnak. Az európaiak már saját ta­pasztalatuk alapján ismerked­tek meg az enyhülés gyümöl­cseivel. Olyan földrész lakói, amelyet nemegyszer sújtott pusztító háború és meggyőző­désünk, hogy nem akarnak a kalandok útjára lépni csak azért, mert így akarnák ezt tengerentúli politikusok. Nem lehet elhinni, hogy Európában akadjon olyan kormány, amely kész lenne az enyhülés gyü­mölcseit azok lába slé vetni, akik készek széttaposásukra. Az európai enyhülés a nyugati or­szágoknak és magának az Egyesült Államoknak is nem kevésbé szükséges, mint a szocialista országoknak, a Szovjetuniónak. Európában sok konstruktív lé­pést lehet tenni a közeli jö­vőben a béke érdekében, így például a küszöbönálló mad­ridi találkozó kapcsán és a Varsói Szerződés államainak a katonai enyhülés s a leszerelés kérdéseivel foglalkozó konfe­rencia összehívására vonatkozó javaslatával kapcsolatban. Mi annak vagyunk határozott hí­vei, hogy szilárdítsuk meg, sok­szorozzuk meg mindazt a pozi­tívumot, amelyet az európai földrészen a kis és nagy ál­lamok kollektív erőfeszítéseivel az évek során létrehoztak. Béke, népek közötti barátság Továbbra is a béke és a né­pek közötti barátság politiká­ját folytatjuk. Washington je­lenlegi szélsőséges politikájá­val szemben a mi álláspontunk az, hogy folytassuk azokat a sokirányú tárgyalásokat, ame­lyeket az elmúlt években a fegyverkezési verseny korláto­zásának céljából kezdtünk meg. Ez természetesen az európai katonai szembenállás csökken­tésének problémájára is vo­natkozik. Megismétlem: Mi a tárgya­lások mellett vagyunk, de be­csületes, egyenjogú tárgyaláso­kat akarunk, amelyeken figye­­­­lembe veszik az egyenlő biz­tonság elvét. Pontosan ilyen tárgyalások megkezdését java­soltuk nemrég a közepes ha­tótávolságú nukleáris eszközök­ről. Senki sem várhatja el, hogy a Szovjetunió elfogadja a NATO feltételeit, amelyek arra alapozódnak, hogy a tár­gyalásokat az erő helyzetéből folytassák. A NATO-országok jelenlegi álláspontja lehetet­lenné teszi a tárgyalásokat er­ről a problémáról. Derűlátóan tekintünk a jö­vőbe, s ez a derűlátás meg­alapozott. Tisztában vagyunk azzal, hogy a nemzetközi hely­zetnek az amerikai imperializ­mus által szándékosan létreho­zott éleződése azt juttatja ki­fejezésre, hogy nincs ínyére a szocializmus pozícióinak meg­szilárdulása, a nemzeti felsza­badító mozgalom fellendülése, az enyhülésért és a békéért küzdő erők megerősödése. Tud­juk, hogy a népek akarata minden akadály ellenére utat tör a világban annak a­ pozi­tív irányzatnak, amelyet az „enyhülés" szó foglal össze tömören. Ennek a politikának a gyökerei mélyre nyúlnak, ezt a politikát is nagy erők támo­gatják, és minden esélye meg­van arra, hogy vezető tenden­cia maradjon az államközi kapcsolatokban. Népünk, országunk szilárd léptekkel halad a kommunista építés útján, teljesíti a tizedik ötéves tervnek a párt által megjelölt feladatait. A szovjet emberek, külföldi barátaink bi­zonyosak lehetnek abban, hogy a lenini külpolitikai irányvonal megváltoztathatatlan. Ezt az irányvonalat az SZKP kong­resszusai határozták meg, s ez testesül meg egész külpolitikai tevékenységünkben. Ez az irány­vonal összekapcsolja a követ­kezetes béketörekvéseket az agresszió határozott visszave­résével. Ez az irányvonal az elmúlt évtizedekben igazolta önmagát, ehhez tartjuk ma­gunkat a jövőben is. Erről az irányvonalról senki sem téríthet le bennünket. Leonyid Brezsnyev nyilatkozata a Pravdának NAGYVILÁGBAN Elutazott Moszkvából az FKP küldöttsége Szombaton elutazott Moszk­vából a Francia Kommunista Párt küldöttsége, amely Georges Marchais főtitkár vezetésével az SZKP Központi Bizottságának meghívására tett látogatást a Szovjetunióban. A küldöttség megbeszéléseket folytatott az SZKP Leonyid Brezsnyev által vezetett delegációjával a két párt kapcsolatairól, együttmű­ködéséről, a legfontosabb nem­zetközi kérdésekről, a nemzet­közi munkásmozgalom helyze­téről. A megbeszélések eredmé­nyeként kiadott közös közle­mény összegezi az SZKP és az FKP nézeteit ezekről a kérdé­sekről. A francia kommunisták küldöttsége meglátogatta a Volgodonszk városában levő Atommas gépgyárat és felke­reste a szovjet űrhajósok köz­pontját, a Moszkva közelében levő Csillagvárost is. Az FKP küldöttségét a repü­lőtéren Mihail Szuszlov, az SZKP KB Politikai Bizottságá­nak tagja, Borisz Ponomarjov, a PB póttagja, a Központi Bi­zottság titkárai és más hivata­los személyiségek búcsúztatták. ♦ NEW YORK: Az amerikai hatóságok újabb durva provo­kációt hajtottak végre a Szov­jetunió ellen. A New York-i Kennedy nemzetközi repülőtér irányító személyzete a szállítási dolgozók szakszervezetének ve­zetőségével egyetértésben és az amerikai külügyminisztérium tudtával megtagadta a leszál­lási engedélyt az AEROFLOT légitársaság Moszkva—New York útvonalon közlekedő me­netrendszerű járatától. A szov­jet repülőgép a kanadai Mont­realban szállt le. ♦ KAIRO: Az Egyesült Álla­mok nukleáris laboratóriumi be­rendezéseket szállított Egyip­tomnak az ENSZ iparfejlesztési programjának keretén belül. A nukleáris laboratóriumhoz ré­szecskegyorsító tartozik, amely az első ilyen jellegű berende­zés a Közel-Keleten és Afriká­ban. Egyetem után... A világsajtó felkapta a Wa­shington Post egyik megjegyzé­sét. Eszerint Brzezinski nemzetbiz­tonsági főtanácsadó nem kis elé­gedettséggel úgy értékeli a wa­shingtoni kormány jelenlegi lépé­seit, mint azoknak az eszméknek megvalósítását, amelyeket ő még egyetemi tanulmányai alatt dol­gozott ki, a Moszkvával szembe­ni „kemény vonalra”. A most ötvenkét éves Brzezinski a hidegháború legdermesztőbb szakaszában végezte tanulmá­nyait, amelyekre a hivatkozás tör­ténik. A következetesség, az ifjúi eszmékhez való hűség általában dicséretes dolog. Hogy mégsem dicsérjük, annak prózai oka van: azóta történt egy s más világunk­ban — szerencsére. Szembenézni a szükségszerű változásokkal és realitásokkal, ez lenne az igazi következetesség, Washingtonban is .. . + ANKARA: Szélsőbaloldali terroristák támadást intéztek pénteken a törökországi Isken­­derunban egy rendőrőrs ellen. A terroristák előbb bombát dobtak a helyiségbe, majd gép­­pisztolytüzet zúdítottak a rend­őrökre. A támadás következté­ben hárman meghaltak, három ember pedig megsebesült. ♦ Kivégzések Tabrizban Az iráni Tabrizban szomba­­ton kivégezték Sariat-Madari ajatollah vallási vezető 11 hí­vét — közölte az a bíróság, amely a halálos ítéleteket hoz­ta. A 11 személy a Sariat-Ma­dari ajatollah támogatását él­vező Mohamedán Nép Iszlám Köztársasági Pártja ellenzéki szervezethez tartozott. Khomeini ajatollah hívei, az iszlám mil­icisták szombatra vir­radó éjszaka az azerbajdzsáni városban, Sariat Madari hívei­nek „fellegvárában”, megroha­mozták és elfoglalták az emlí­tett párt székházát, közel száz személyt letartóztattak és tizen­egyet közülük a rögtönítélő bí­róság halálra ítélt. Az ellenzéki párt és Sariat­ Madari ajatollah hívei megkér­dőjelezik Khomeini ajatollah iráni vallási vezető iszlám vo­nalát, amelyet túl keménynek tartanak. 13 Amerikai kongresszusi képviselők Budapesten Szombaton rövid látogatásra Budapestre érkezett az Ameri­kai Egyesült Államok kongresz­­szusi képviselőinek egy csoport­ja Charles A. Vaniknek, a kép­viselőház kereskedelmi albizott­sága elnökének vezetésével. ♦ + PÁRIZS: Pokolgép robbant szombatra virradó éjszaka a párizsi Pompidou kulturális köz­pontban. A robbanást az egyik felvonóban elhelyezett, feltehe­tően házi készítésű robbanó­szerkezet okozta. A rendőrség jelentése szerint emberéletben nem esett kár. H AMMAN: Husszein jordá­­niai király szombaton küldött­ség élén Szaud-Arábiába érke­zett, hogy megbeszéléseket folytasson Khaled szaud-arábiai királlyal. Husszein látogatást tesz az Arab-öböl más államai­ban, így Kuvaitban, Bahrein­­ben, Katarban és Ománban is. Hivatalos források szerint a jor­­dán uralkodó a Közel-Keleten kialakult helyzetről folytat meg­beszéléseket. + BUDAPEST: Szombaton hazaérkezett a Magyar Szocia­lista Munkáspárt küldöttsége, amely Kovács Antal, a Közpon­ti Bizottság tagja, a KB osztály­­vezetője vezetésével részt vett Kanada Kommunista Pártja 24. kongresszusán. ♦ Nemzeti gyász Afganisztánban Nemzeti gyászt rendelt el va­sárnapra — mohamedán hét­köznapra — az Afganisztáni Demokratikus Köztársaság For­radalmi Tanácsa. A gyásznap meghirdetésével azokra a ha­zafiakra és egyszerű emberek­re emlékeznek, akik az eltelt hónapokban törvénytelenségek áldozatai lettek. A forradalmi tanács időköz­ben újabb közkegyelmi rende­letet tett közzé. Ennek jóvol­tából Kabulban és vidéken to­vábbi ezrek hagyhatták el bör­töncelláikat. A most szabadon bocsátott politikai foglyok kö­zött a királyi rendszer néhány tisztségviselője is szerepel. A tömeges letartóztatások és kivégzések végrehajtója az af­ganisztáni titkosszolgálat, a „KAM” volt. Legújabb rende­letével az ország forradalmi ta­­nácsa feloszlatta a hírhedt tes­tületet, amelyet - mint a lapok megírták - Hafizullah Amin alakított ki az elhárítás koráb­bi szervéből, az „AKSA” nevű szervezetből. Szombaton beje­lentették: a „KAM” felszámolá­sának oka az igol­, hogy Hafi­zullah Amin népellenes kor­mányzási módszerei következ­tében a testületet törvénytele­nül használták fel, törvénytelen célokra.

Next