Dunántúli Napló, 1981. május (38. évfolyam, 118-147. szám)

1981-05-10 / 126. szám

1981. május 10., vasárnap Győzelem napi autóstúra Ötven kilométer vidámság Szórakozás, mozgás, közlekedési tapasztalatszerzés Az a két légpuska ... S egyik feladatként az eltalálan­dó, alig fél négyzetdeciméte­­res mellalakok. Ennyi emlé­keztetett tegnap az évtizedek­kel előtti háborúra, s ez így van rendjén: ne feledkezzünk május 9-ről, a győzelem nap­járól, ám a felidézés módja napjainkra valljon, amikor már nemzedéknyi idővel vagyunk túl az utolsó háborús puska­lövésen. Jól tudták ezt a teg­napi, győzelem napi autós har­ci túra szervezői, a MÉV és a IV. számú bányaüzem KISZ- bizottságai, s ezért kerekedett a versenyből egy játékos, vi­dám, ugyanakkor hasznos ta­pasztalatok gyűjtésére is al­kalmas vetélkedő. Korántsem könnyű feltéte­lekkel: az autós harci túra 50 kilométer végigautózását je­lentette, nehezebb és köny­­nyebb próbákkal. Volt ügyes­ségi és gyorsasági szakasz, gránátdobás és terepfutás, célba lövés és KRESZ-totó. Mindjárt tegyük hozzá: a szer­vezőknek a jó szórakozás le­hetőségének megteremtésén túl az volt a szándékuk, hogy hasznos ismeretek gyarapítá­sára is módot nyújtson a ver­seny. Nagy volt az érdeklő­dés: a MÉV székháza előtti célból 72 autó rajtolt. A ren­dezőkre figyelve pedig gyor­san kiderült: az ércbánya min­den üzemében szívesen vállal­koztak a közreműködésre. * — Köhög ... mondta az első ügyességi után egy skodás fiatalember, aki pedig a múlt évi versenyen tiszteletet pa­rancsoló eredménnyel szere­pelt. Mármint a motorja ... S ez az apró hír gyorsan szer­tefutott, felvillanyozta a részt­vevőket, lehet verni az egyik esélyest. Ez a vidám versengés volt jellemző az egész győze­lem napi autós harci túrára, a minden szakaszon megnyilvá­nuló jó együttműködés, s bi­zonyosodott be az, hogy jogo­san nevezték a szervezők ha­gyományosnak ezt a versenyt, mert oly sokakat mozgatott meg, oly sokan várták már az indulást. * Nem sok idő jutott a kerék­cserére. Három perc volt a­ szintidő, mindjárt a gyorsasági után, felforrósodott kerekekkel. Azután - még remegő kézzel — a lövészet, végül a célban egy füves ügyességi. Itt már a kollektív bölcsesség volt az irányadó: aki csak beérkezett, a másikakat figyelte, szurkolt, családját a gyepre ültetve kri­tizálta a kevésbé bátran ka­nyarodókat. A 60 másodperc jó időnek számított, aki 61- gyel jött a célba, az már szá­míthatott egy-két csipkelődő megjegyzésre . . . Mint minden versenyen, itt is voltak helyezettek, szép dí­jakért folyt a vetélkedő Pécs és Magyarhertelend között, szi­gorúan figyelve a KRESZ-sza­­bályok betartására. De nem is az elért eredmények a lé­nyegesek: jó volt az idő, sokan voltak, felszabadult fiatalokkal találkoztunk, ügyes autósok­kal. Akik nemcsak itt, a verse­nyen, hanem a közúti közleke­désben, az erre jellemző mo­rálban is hasznosíthatják majd tapasztalataikat, sőt, miután az MHSZ közreműködésével megalakult­­ az ércbánya autós szakosztályában is. En­nél többre pedig nem vágyott senki, sem a rendezők, sem a résztvevők. . M. A. Dunántúli napló Választékbővítés Pécsnek Növeli termelését a mágocsi tsz húsüzeme Ízes falat a pácolt-füstölt ko­lozsvári szalonna. Télen lila hagymával, nyáron zöldpapri­kával, mellé friss kenyér. Nem diétikus, de jó ízű és olcsó. Ki­lója 52 forint. A régi izek nagy szakértője, Kardos Márton tavaly ment nyugdíjba a mágocsi tsz hús­üzeméből, de tudományát át­adta utódjának, Bózsiny Gyu­lának és társainak. Ők heten­t a tíz éve épült szövetkezeti húsüzemben ennyien dolgoz­nak - vállalták, hogy szalon­nával kisegítik a húsipart. Szűn­jön meg végre Pécsett a kró­nikus szalonnahiány, s kenyér­­szalonnánál egyebet is mér­hessenek a húsboltokban. Tavaly kezdődött a kísérleti gyártás. Ekkor derült ki, hogy szalonnakészítésben milyen sokoldalúak a mágocsi hente­sek. A Baranya megyei Állat­forgalmi és Húsipari Vállalat meósai kifogástalannak talál­ták a mágocsi szalonnákat, a kolozsvárit, a csécseit, a csá­szárt, a paprikás- és füstölt to­kaszalonnát. Ezután 10 vagon­üzemét, hogy javítsa a szövet­kezeti tagok és a környék fal­vainak húsellátását, hogy házi készítményekkel, füstölt- és töl­telékáruval bővítse a húsboltok akkor még nagyon is egyhan­­gú kínálatát. Nem a több nye­reség, hanem az ellátás javí­tása volt a céljuk és ezt el is érték. Évente 1500 sertést vág­nak és dolgoznak fel. Tőkehúst a mágocsi húsboltjukba, Sza­­latnakra és Köblénybe szállíta­nak, de ellátják a közületeket is, a helyi óvodát, napközit. Füstölt sonkát, combot, tarját és oldalast, házimódra készült száraz kolbászt és sütőkolbászt, véres- és húsos hurkát, disznó­sajtot, házizsírt és tepertőt, va­lamint különféle szalonnákat szállítanak rendszeresen Pécs­re az uránvárosi és az Alkot­mány utcai húsboltjukba. A fogyasztók reklám nélkül is gyorsan megkedvelték a készít­ményeiket. Két zöldségboltot és egy baromfiboltot működtet­nek, s egyik legfontosabb szál­lítói lesznek a Sallai utcában rövidesen újra megnyíló szövet­kezeti zöldség- és házikészít­­mény szakboltnak. Őszre két új termékkel jelennek meg, a ri­­zses májashurkóval és a kenő­amatőrmozgalmat. A kiállításra májassal. A tavalyi 5 millió he-210 szerzőtől 640 pályamunka­e­lyett az idén már 8 millió fo­rint bevételt terveztek. A sózó, a füstölő most is te­le van áruval, a vágás azon­ban szünetel. Ezekben a na­pokban takarítják, festik, má­zolják az üzemet. Mint minden tavasszal, most is a húsüzem dolgozói takarítanak, élelmi­szerüzemről lévén szó, a leg­nagyobb gondossággal. A tisztaság itt alapkövetelmény és a mágocsiak ebben is igé­nyesek. Ennek köszönhetik, hogy a tíz év alatt a KÖJÁL Tíz éve nem volt minőségi reklamáció A fogyasztók megkedvelték termékeiket nyi tételre aláírták az 1981. évi egyetlen alkalommal sem ta­megállapodást. A nyersszalon- sájt olyan hibát, ami miatt te­hát a húsipar küldi, cserébe kellett volna állítani, vagy csak készárut kap Mágocsról, ami­ részben is szüneteltetni a ter­ves választékot tud bővíteni pé­­melést. Büszkék rá, hogy a Mi­csi és vidéki húsboltjaiban. nőségvizsgáló Intézet eddig Mágocson 1971-ben azért egyetlen termékük ellen sem építette a Béke Tsz saját hús-­emelt kifogást. —Rné- A füstölőbe kerül a kolozsvári szalonna Amatőr képzőművészeti kiállítás Baján Az egészségügyi dolgozók 4. országos amatőr képző- és iparművészeti kiállítását szom­baton délben nyitották meg Ba­ján, a Tanítóképző Főiskola aulájában. A Sugovica-parti vá­ros egészségügyi dolgozói má­sodízben vállalták a házigaz­da szerepét, ezzel is segítve az érkezett be A bíráló bizottság 82 alkotó 129 művét fogadta el. A tárlaton nagyon szép fafara­gások, festmények, grafikák, hímzések és plasztikák is látha­tók. Az egyéni alkotók mellett közösségek is elküldték munká­jukat. A megnyitót követően dí­jakat adtak át. A teljes kollekcióért díjban részesítették többek között Ist­ván László pécsi tanárt is. A kiállítást május 23-ig tekinthe­tik meg az érdeklődők. Megnyílt az Eszék étterem Legfontosabb a vendég , ennek jegyében ünnepélyes kül­­sőségek nélkül nyitották meg szombaton 11 órakor Pécsett az­ Eszék éttermet. A Mecsekvidéki Vendéglátó Vállalat új irodahá­zával együtt 50 milliós költség­gel épült létesítmény 564 négy­zetméteres éttermében egyszerre 360 vendéget tudnak fogadni, de a rendelkezésre álló helyen 500 főt is kényelmesen el tud­nak helyezni. Vida Gyula belső­­építész tervei alapján eloxált alumínium álmennyezettel (amelyben a szellőző és vilá­gítóberendezéseket is elhelyez­ték), a piros műbőr borítású falakkal, a növényzettel tették barátságossá az éttermet. Váradi Gézáné tervei alapján, a Baranya megyei Állami Építő­­ipari Vállalat kivitelezésében készült étteremben a gazdag étlapon a kijevi sércemell a leg­drágább étel 30 forintért, de 10 forintért is lehet étkezni Ez az árkalkuláció különösen a diák- és gyermekétkeztetés szempont­jából jó hír. A vendéglátó egy­ség elektromos melegítővel fel­szerelt konténereivel 2000 adag ebédet képes kiszállítani a diák­otthonokba. 11 Hétfőtől kitiltják a nehéz teherjárműveket a Rákóczi útről Hétfő reggeltől Pécsett a Rá­kóczi útnak a Rózsa Ferenc út- Szabadság út közötti szakaszá­ról kitiltják az öttonnásnál na­gyobb tehergépkocsikat; erről a megfelelő helyeken elhelye­zett táblák is tájékoztatják a járművezetőket. A nehéz teher­gépkocsiknak a jövőben a 6-os út új városi átkelési szakaszát kell használniuk. Az intézkedést az tette szük­ségessé, hogy ezek a tehergép­kocsik indokolatlanul terhelik a városi fő­útvonal forgalmát (sú­lyuk pedig a gyenge útburko­latot) és az elviselhetetlenségig akadályozzák a tömegközleke­dést. Forgalomszámlálási ada­tok szerint az útszakasz napi járműforgalmának a 10 száza­lékát a most kitiltott tehergép­kocsik teszik ki. Zajhatásukat és a keletkező légszennyezést pe­dig még százalékos arányban sem lehet kifejezni. Az öttonnásnál kisebb te­hergépkocsik célforgalomban — a belvárosi üzlethálózat ellá­tására — csak a Rózsa Ferenc út felől közlekedhetnek, ezért a nyugati irányból érkező jár­műveknek ajánlatos már a Szi­geti vámnál rátérni a 6-os útra és ezen keresztül közelíteni meg az úticéljukat Az intézkedés nyomán vár­hatóan növekszik a 6-os út Ró­zsa Ferenc úti csomópontjának terheltsége. Ezen fog enyhíteni a csomópont átbocsátóképes­ségének tervezett bővítése, ami­re információink szerint még eb­ben az esztendőben sor kerül. Az értelmiség szerepéről Az UN­I­FEST második napjának eseményei A pécsi egyetemi lap, az Universitas rendezte diákfeszti­vál második napjának esemé­nyei délután kezdődtek meg a Mozgalmi Házban. „Hátrányos helyzetben van-e a magyar ér­telmiség?" címmel bocsátották vitára az egyetemistákat és fő­iskolásokat is élénken foglal­koztató értelmiségi problémát. A legfontosabb kérdéseket a televízió legutóbbi Tudósklub­jának résztvevői vázolták: az adás egy részletét képmagnóról visszajátszották a vitafórumon megjelent mintegy száz hallga­tónak. Élénkebb vita az értel­miség társadalmi helyét ille­tően bontakozott ki: diplomá­hoz köthető-e ez a fogalom, vagy vannak más kritériumai is; szakbarbárrá változik-e az értelmiség, s ha igen, miért; mennyiben van tényleges bele­szólása a társadalmi problé­mák megoldásába, hogyan ala­kult szerepe az elmúlt évtize­dekben; milyen az egyes értel­miségi pályák presztízse a köz­véleményben és a rétegen be­lül; hogyan becsüli meg a mai társadalom a nagyobb tudást, a szélesebb látókörű, a világ mércéjével mérő szemléletet, a sokoldalú képzettséget? A részt­vevők közül viszonylag kevesen szóltak hozzá, így a vitavezető Kovács Árpádnak, a Pollack Mihály Műszaki Főiskola okta­tójának egyszerre volt könnyű és nehéz dolga: összefoglalni a véleményeket, illetve további vitára serkenteni a hallgatósá­got. Késő délután a zene vette át a főszerepet a Mozgalmi Házban. Az időközben gyara­podott közönség előtt a Kalá­ka, a Gúnya és a Marcipán együttes lépett föl. Ez utóbbi a hetvenes évek elejének egyik legkitűnőbb pécsi pol-beat ze­nekara volt, műszaki főiskolá­sokból s egy tanárképzős kis­lányból állt. Este az Ifjúsági Ház színház­termében Eck Imrének John Lennon halálára írt balettjét táncolta el a Pécsi Balett négy szólistája. Ugyanitt egy órával később délszláv táncházat ren­dezett a Baranya Táncegyüt­tes. A Doktor Sándor a Zsolnay Művelődési Házban Cintula diszkózott az Old Boys együt­tes közreműködésével, az UNI­­FEST-moziban a tanárképzőn három filmet vetítettek le. A fesztivál zárónapjának leg­nagyobb látványossága a va­sárnap délelőtt sorra kerülő műsoros kirakodóvásár lesz a pécsi vásárcsarnokban. H. J. A Marcipán együttes játszik

Next