Dunántúli Napló, 1982. április (39. évfolyam, 90-117. szám)

1982-04-27 / 114. szám

6 Ismerjük meg a jogszabályokat! Mikor jogosít családi pótlékra a munkaviszony és ipari szövetkezeti tagság ideje? Munkaviszony vagy ipari szö­vetkezeti tagság alapján hu­­szonegy napi biztosításban töl­tött idő arra a naptári hónap­ra ad jogot családi pótlékra, amelyben a biztosított megál­lapodás szerinti vagy tényleges munkaideje a munkakörére jogszabályban meghatározott teljes munkaidő felét eléri. A gazdasági dolgozónál a munkaviszonyban, valamint az ipari szövetkezeti tagsági vi­szonyban álló szerződéses üze­meltetésű üzlet (egység) veze­tőjénél, továbbá a kisipari, ma­gánkereskedői tevékenység gya­korlásában rendszeresen közre­működő segítő családtagnál, valamint a gazdasági munka­­közösség tagjának a munkakö­zösségben rendszeresen munkát végző segítő családtagjánál vélelmezni kell, hogy tényleges munkaideje eléri a munkakö­rére előírt teljes munkaidő fe­lét. A huszonegy napi biztosítási idő megállapításánál figyelmen kívül kell hagyni az engedélye­zett megszakítatlan fizetés nél­küli szabadság harminc napot meghaladó tartamát, az igazo­latlan távollét, továbbá az elő­zetes letartóztatás, a szabad­ságvesztés büntetés és a szigo­rított őrizet idejét. Figyelembe kell azonban venni azt a fize­tés nélküli szabadságot, amely­nek engedélyezését jogszabály kötelezővé teszi, továbbá az előzetes letartóztatás idejét, ha a letartóztatottat az ellene emelt vád alól jogerősen fel­mentették vagy a büntetőeljá­rást megszüntették, a szabad­ságvesztés büntetés és a szigo­rított őrizet idejét pedig akkor, ha utóbb a bíróság az elítéltet felmentette. Ha a munkaviszony vagy ipa­ri szövetkezeti tagság alapján a biztosított a naptári hónap­ban egyidejűleg több biztosí­tottal járó jogviszonyban áll, munkaideje azonban egyikben sem éri el a munkakörére jog­szabályban megállapított teljes munkaidő felét, az egyes jogvi­szonyokban elért munkaidőket egybe kell számítani. Az egyes jogviszonyokban el­ért munkaidők egybeszámításá­ra csak abban az esetben ke­rülhet sor, ha a biztosítottnak első munkaviszonya és mellék­­foglalkozása is van (tehát, ha az egyes jogviszonyokban a munkaidők nem esnek azonos időtartamra), a munkaidő azonban egyik jogviszonyban sem éri el a munkakörre jog­szabályban meghatározott munkaidő felét. (Pl. a biztosí­tottnak egyidejűleg fennálló két munkaviszonya van. Első munkaviszonyában a munkaide­je napi 3 óra, mellékfoglalko­zásában pedig 2 óra. Az egyes jogviszonyokban eltöltött idő­ket egybe kell számítani. Az összes munkaidő tehát napi 5 óra, és így megvan a jogosult­sághoz szükséges fél­munka­idő.) Ha a biztosítottnak nem mellékfoglalkozása, hanem má­sodállása van (tehát az egyes jogviszonyokban a munkaidő azonos időtartamra esik), az egyes jogviszonyokban eltöltött munkaidőket egybeszámítani nem lehet. Ebben az esetben a családi pótlékra jogosultságot csak az első munkaviszonyban eltöltött munkaidő alapján le­het elbírálni. A munkaviszonyban álló dol­gozókra vonatkozó rendelkezé­seket kell megfelelően alkal­mazni a gépjárművezető-képző munkaközösség tagjára is. A mezőgazdasági szövetke­zet tagjának a családi pótlék az előző naptári évben teljesí­tett munkanapok számával ará­­nyosan jár. Teljes naptári évre jogosult családi pótlékra - az előírt egyéb feltételek fennállása ese­­­tén - az a mezőgazdasági szövetkezeti tag, aki az előző naptári évben 120, nő 80 mun­kanapot teljesített. Aki keve­sebb munkanapot teljesített, a naptári év első napjától annyi hónapra jogosult családi pót­lékra, ahányszor 10,a nő 7 munkanapot teljesített az előző naptári évben. Az ugyanabban a naptári év­ben több mezőgazdasági szö­vetkezetben teljesített munka­napokat a mezőgazdasági szö­vetkezeti tagságon alapuló családi pótlékra jogosultság szempontjából egybeszámítot­­tan kell figyelembe venni. A mezőgazdasági szövetke­zetbe újonnan belépő tag a belépést követő hat hónapon át a teljesített munkanapok számára tekintet nélkül jogo­sult családi pótlékra. A hat hónapot a mezőgaz­dasági szövetkezetbe belépés hónapjának első napjától kell számítani, ha ebben a hónap­ban a szövetkezeti tagságon vagy a tagságon és egyéb jog­címen alapuló biztosítás ideje eléri a huszonegy napot, és a szövetkezeti tag erre a hónap­ra más jogcímen családi pót­lékban nem részesült Egyéb esetben a hat hónapot a be­lépést követő hónap első nap­jától kell számítani. A hat hónap lejárta után a tag a következő hat hónapon belül annyi hónapra jogosult családi pótlékra, ahányszor 10, nő 7 munkanapot teljesített az előző hat hónapban. E rendel­kezést kell megfelelően alkal­mazni mindaddig, amíg a­­szö­vetkezeti tagság egy teljes nap­tári éven át nem állott fenn. A mezőgazdasági szövetkezet­be belépő tagra az ismertetett kedvezményeket abban az eset­ben lehet alkalmazni, ha nyug­díjjárulék fizetésére kötelezett. A kisiparosnak, magánkeres­kedőnek, gazdasági munkakö­zösség, valamint ipari szakcso­­port tagjának arra a naptári hónapra jár családi pótlék, amelyben legalább huszonegy napra társadalombiztosítási já­rulékot fizet, vagy táppénzben, baleseti táppénzben, terhessé­gi-gyermekágyi segélyben ré­szesül, vagy katonai szolgála­tot teljesít. Ha az említettek­nek egy hónapot meghaladó járuléktartozása van, a családi pótlék folyósítását szünetelte­tik. A tartozás megfizetése ese­tén utólag utalják ki a vissza­tartott családi pótlékot. ­ínes szélvédők A Salgótarjáni Síküveggyár­ban megkezdték a színes szél­védők előállítását. A Lada, Da­cia, Trabant, Wartburg és Vol­ga személygépkocsikhoz ké­szülnek zöld, kék és barna szín­­árnyalatban is ragasztott biz­tonsági szélvédő üvegek; színü­ket a két üvegréteg közé kü­lönleges ragasztási eljárással kerülő fólia adja. Csinálnak biztonsági üveget sávos fóliá­val is. Ezek kék, zöld vagy bar­­■na színe fentről lefelé fokoza­tosan halványodik és beleolvad az üveg természetes­­színébe. A Salgótarjáni Síküveggyár idén húszezer darab ragasz­tott személygépkocsi-szélvédőt bocsát ki, amelynek egy része — a kereskedelem igényeihez igazodva — színes, illetve felül színes sávos kivitelű lesz. Az új salgótarjáni termék lehetővé teszi az import helyettesítését jó minőségű és olcsóbb hazai áruval. Dunántúli napló A hajdúböszörményi Textilfeldolgozó Vállalatnál elkészültek a hazai piacokon hiánycikként számon tartott motoros bőrruhák első modelljei. A tervek szerint az idén ötezer darabot szállítanak a kereskedelemnek Az autósvilág híreiből Elektronika — turbódízel Az elektronika egyre nagyobb teret hódít a gépkocsik szerke­zeti egységeiben. Elektronika vezérli például a blokkolás­mentes fékrendszert, amely a vezető ügyességétől függetlenül nemcsak a lehető legrövidebb fékutat biztosítja a legszélsősé­gesebb útviszonyok esetén, ha­nem a fékezett kocsi kormá­­nyozhatóságát is lehetővé te­szi. Elektronika­i érzékelők, mikroprocesszorok, számítógép együttműködésének köszönhető a legpontosabban a működő gyújtási rendszer, amely bár­mely fordulaton és­ terhelésnél optimális időpontban gyújtja be a beszívott keveréket. Az ered­mény: jobb hatásfok, követke­zésképpen kisebb fogyasztás. A közeli jövő autóinál már a műszerfal jelzéseit is elektronika vezérli majd, mégpedig sokkal bőségesebb tájékoztatást nyújt­va a vezetőnek. A sebességmé­rő, fordulatszámláló jelzése ál­landó, de mutatók helyett fény­dióda vagy folyékony kristály ké­pezte számok mutatják a pil­lanatnyi értékeket. Gombnyo­másra lehívható továbbá: a fékbetétek állapota, a gumik nyomása, a blokkolásgátló rendszer működésének ellenőr­zése. Liter/100 kilométer érték­ben a pillanatnyi fogyasztás, az összes folyékony anyag (olaj, fék- és hűtőfolyadék, benzin) mennyisége, az olaj és a hűtő­folyadék hőmérséklete, valamint az olajnyomás. Mindezeken kí­vül a rendszer automatikusan és állandóan ellenőrzi az emlí­tett dolgokat és hiba esetén vészjelzést ad. A jelzőrendszer élettartama több mint 600 ezer km, karbantartási igénye nincs. A dízelmotor térhódítása után a turbófeltöltés jelzi az újabb lépést a takarékosabb motorkonstrukciók irányába. Eltekintve attól, hogy a turbó­töltő mintegy 800—1000 dollár­ral drágítja meg a kocsit, gaz­daságossága és teljesítménye a dízelt is túlszárnyalja. A turbó­töltés lényege az, hogy a kipu­fogógázzal egy légsűrítőt haj­tanak meg, amely 0,5—0,7 bar túlnyomással préseli be a le­vegőt a hengerekbe, lényege­sen javítja azok feltöltését. A következményt nézzük a gya­korlatban. A Genfben bemuta­tott Audi 80 turbódízelmotorja 1588 köbcenti, teljesítménye 51 kW 4500-as fordulatszámon. Legnagyobb nyomatéka 133 Nm 2600-as fordulaton. A töl­tőnyomás maximuma 0,7 bar. Fogyasztása 90 km/h egyenle­tes sebességnél (a váltó 5. fo­kozatában) mindössze 4,8 l/100 kilométer. Búsbarna László Bővül az Elzett Lada­ kooperációja Több mint 60 millió forintos bank­hitellel korszerűsíti a Lada gépko­csikhoz készített zárak és kilincsek gyártását az Elzett Művek. Az egy évtizedes kooperáció során a beren­dezések javarészt elhasználódtak, szerszámaik elkoptak. A szovjet part­ner is új igényekkel jelentkezett, ezek kielégítésére pedig csak a tech­nika fejlesztésével vállalkozhat az Elzett Művek. Korszerűsítik a koope­rációhoz szükséges gépparkot — el­sősorban présöntő, műanyagfröccsön­tő gépeket és csiszoló automatákat vásárolnak —, és az új műszaki kö­vetelményeknek megfelelő technoló­giát vezetnek be. A korszerűsítés az Elzett zár- és lakatgyára, valamint sátoraljaújhelyi gyára mellett érinti a január elsejével önállósult írószer­gyárat is, amely továbbra is részt vesz a kooperációs termékek gyártá­sában. Az új berendezések folyamatosan érkeznek az Elzett Művekbe, ahol megkezdik munkába állításukat. Ez a gyorsaság elengedhetetlen feltéte­le annak, hogy még az idén elké­szítsék annak a két új típusú autó­kilincsnek a mintasorozatát, melyek­kel kibővítették a VI. ötéves tervidő­szakra meghosszabbított együttműkö­dés terméklistáját. Rovatszerkesztő: RÓSZ PRIM NÁNDOR Üzemanyagköltség — autósoknak Azok, akik gépkocsival, vagy mo­torkerékpárral utaznak a szocialista országokba az éves 15 ezer forin­tos személyi kereten túl vásárolhat­nak üzemanyagköltségre valutát. Akik az NDK-ba látogoznak az IBUSZ irodákban és az OTP-fiókjai­ban vá­sárolhatnak üzemanyagtalant. Ha ezek egy részét nem használják fel, visz­­szaérkezés után a vásárlás helyén visszaválthatók. A Jugoszláviába és a nyugati or­szágokba utazó turisták a következő összeghatárokig vásárolhatnak üzem­anyagköltségre konvertibilis valutát: Az üzemanyagköltség megállapítá­sánál mindig az utazás legtávolabbi célpontját veszik figyelembe. A szü­lők útlevelében szereplő, a velük együtt utazó 14 éven aluli gyermekek részére külön üzemanyagköltséget nem nem biztosítanak. 1982. április 27., kedd A hűtőrendszer hibái Az autómotor túlmelegedése üzemképtelenséget és igen gyakran komoly motorkároso­dást idéz elő (túlmelegedésnek az üzemi hőmérséklet — 85— 95 C-fok — túllépését tekint­jük). Amíg hűvös időben a ki­­sebb-nagyobb hibából szárma­zó fokozott hőterheléssel a hűtőrendszer még megbirkózik, addig a kánikulában már csak a kifogástalan állapotú motor működik zavartalanul. A hűtés­sel kapcsolatos hibák sokszor egészen egyszerűek: laza a víz­­szivattyút hajtó ékszíj, a bogár­tetemektől eltömődött a hűtő­rács, vagy kevés a hűtőfolya­dék. Ezek elhárítása egyik gépkocsitípusnál sem okoz kü­lönösebb nehézséget. Ám ko­molyabb zavarok is előfordul­hatnak a hűtőrendszer műkö­désében. Ilyen például a hűtő­­folyadék áramlását a hőfok függvényében szabályozó ter­mosztát hibája, mely alkatrész általában a hengerfejet a hű­tőtömb felső kamrájával össze­kötő gumicsőben van elhelyez­ve. A termosztát elromlása egyaránt okozhatja a hűtő­­rendszer túlzott, vagy elégte­len felmelegedését. A hűtőfo­lyadék felforrását a menet köz­ben állandóan lezáró termosz­tát okozza. A hibás termosztá­­tot , kellő óvatossággal, a mo­tor lehűlését megvárva — a felső vízcsőből rendszerint egy­szerű módon kiszerelhetjük és újat tehetünk a helyébe (a Lada gépkocsiknál ez a műve­let csak a csatlakozó csőidom komplett cseréjével oldható meg). Magával a vízszivattyú­val nem szokott előfordulni hi­ba, legfeljebb a tengelye körü­li gumitömítésnél tapasztalható folyadékszivárgás, amit több­nyire csak szakműhelyben tud­nak megszüntetni. A folyadékhűtésű autómoto­rokat a vízkőlekaródás elkerü­lésére csupán fagyálló folya­dékkal vagy desztillált vízzel szabad közvetlenül feltölteni (nem desztillált vízzel való fel­töltés esetén külön vegyszeres adalékolás szükséges). Rend­szerint a régebbi évjáratú ko­csiknál a hűtőrendszer vízkö­­vesedése is okozhat elégtelen hűtést, a lerakódások követ­keztében ugyanis a hűtőbor­dák keresztmetszete csökken, a vízkő akadályozza a folyadék cirkulációját, a hűtőfolyadék hőátadását. A jelenséget a vízkő savas közeggel való fel­oldásával lehet csak megszün­tetni, amit szervizzel ajánlatos elvégeztetni. Nem tartozik a ritkaságok közé a gyújtási rendszer egyes hibái miatt fellépő túlmelege­­dés sem. A beégett vagy túl kis hézaggal működő megszakító és a pontatlanul beállított alapelőgyújtás (főként utógyúj­tás) a leggyakoribb ok, de ajánlatos az előgyújtást szabá­lyozó mechanizmus (röpsúly, vákuum) működését is ellen­őrizni, ha a hűtőrendszer tisztí­tása nem vezet eredményre. Itt említendő meg, hogy mág­neses ki-bekapcsolású ventil­látor is előidézője lehet túlhű­­tésnek vagy a víz felforrásának. A hiba a ventillátorhoz vezető kábelek oxidációja vagy ma­gának a szerkezetnek az el­romlása következtében fordul­hat elő. A műszaki okokon kí­vül vezetési hiba is okozója le­het a túlmelegedésnek. A „lus­ta" vezető, aki nem szívesen kapcsol, hibátlan motor esetén is számolhat ezzel (a hegyi utakon és a városi forgalom­ban elsősorban). Egyébként nem árt tudni, hogy a túlmele­­gedésnél a fűtés bekapcsolása póthűtést jelent. A túlhevült motort ne állítsuk le azonnal, hanem hagyjuk néhány percig üresjáratban futni. Komolyabb hibának számít, hogy a hűtőrendszer túlzott fel­­melegedése a hengerfej erő­teljes deformálódását okozhat­ja, aminek következtében a speciális tömítés átéghet. Hogy e módon a víztér, a robbanó­tér kapcsolatba került, az ab­ból látható, ha a hűtő beöntő fedelének levételekor szökőkút­­szerű kilövellések jelentkeznek, amelyek a fordulatszám növe­lésével arányosan sokasodnak. A sérült hengerfejtömítésű mo­torral nem szabad nagyobb tá­volságot megtenni, szakmű­helybe kell szállítani. A léghűtésű motoroknál jó­val kisebb a rossz hűtésből eredő üzemzavarok veszélye, jóformán csak a levegőturbi­nát hajtó ékszíj lazulása vagy szakadása okozhat gondot. Az ékszíj elhasználódásának első jele, hogy széleinél kirojtoso­dik, berepedezik, ilyenkor már ajánlatos kicserélni. Az elmúlt héten 19 közúti köz­lekedési baleset történt Bara­­nya megyében: egy halálos, hét súlyos és 11 könnyű kimenetelű volt.+ Útlezárás.. A Pécs városi Ta­nács útfelügyelete közúti áteresz építése miatt április 27—28-án lezárja Pécsújhegyen a Barázda utcát, a Nagykozári út csatlako­zásáig. Emiatt a Barázda utca zsákutca lesz. A Nagykozári út­tól a Bor és Arasz utcákon ke­resztül közelíthető meg a Ba­rázda utca.­ A Magyar Autóklub Baranya megyei Szervezetének „sárga angyalai" pénteken 17 órától 22 óráig, szombaton, vasár­nap és ünnepnapokon pedig reggel 7 órától este 22 óráig állnak az autósok rendelkezésé­re. A bajba jutott autósok Me­­cseknádasdon a kápolnánál, Szigetváron a benzinkútnál, Har­kányban az autóbusz végállo­másnál és Pécsett, a Citrom ut­cai műszaki állomáson kérhetnek akár üzenetre is segítséget. A KPM Pécsi Közúti Igazgató­ság forgalomtechnikai csoportjá­nak munkatársai a héten a hossz­irányú útburkolati jelek festését végzik Pécsett, az időjárás függ­vényében. A közlekedés bizton­ságát segítő dolgozók kérik az autósokat, hogy a kihelyezett jelzéseket vegyék figyelembe és a frissen festett útburkolati jel­zésekre ne hajtsanak rá. A Lada és Polski Fiat típusú sze­mélykocsikhoz zárható kerékcsa­varok, hátsó szélvédőre szerel­hető kiegészítő féklámpák, auto­mata biztonsági övek, valamint bármilyen típusú személyautóra ragasztható műanyag pótszélvé­dők kaphatók Pécsett, a Shell Pécsváradi úti szervizében. A KISZ Baranya megyei Bi­zottságának rendezésében vasár­nap került sor Pécsett az Ifjú Gárda közbiztonsági és közleke­dési szakalegységek H. megyei találkozójára. A részt vevő fiata­lok az újmecsekaljai KRESZ- parkban kerékpáros ügyességi feladatok megoldása mellett a szabályos közlekedés ismeretei­ből is vetélkedtek. Az eredmé­nyek alapján a geresdlaki raj volt az első, míg egyéniben Czett Ferenc vehette át az MKBT által felajánlott ajándék­­tárgyakat.­ Tanfolyammentesen és elméleti vizsga nélkül 12 és 25 személyes autóbuszvezetői vizsga letételére van lehetőség Pécsett, a Gép­­járművezetői vizsgabizottság Ba­ranya megyei szervezeténél. A jelölteknek vállalati javaslatot és gépkocsit kell biztosítani és a gyakorlati vezzetés során kell bi­zonyítani KRESZ tudásukat. Je­lentkezni Pécsett, a vizsgabizott­ságnál, a Hengermalom utca 4. szám alatt lehet.­­ A Komló városi Tanács mű­szaki osztálya tájékoztatja a gépjárművezetőket, hogy május 1-én reggel 9 órától — a fel­vonulás végéig — az alábbi he­lyeken az utat a gépjárműfor­galom elöl lezárják: a Petőfi teret, a Pécsi út—Ságvári u. ke­reszteződését (az autóbuszok a Mecseki Szénbányák irodaépüle­téig közlekednek). A Kossuth La­jos utcát a Tompa Mihály ut­ca, illetve az Ady Endre utca kereszteződésében. A Berek ut­cát a Zrínyi utca kereszteződé­sénél (autóbuszok a tűzoltóság épületéig járnak). A karbantartó üzemtől a Gesztenyésig az autó­buszok változatlanul közleked­nek — ünnepi menetrend sze­rint.­ A Merkur pécsi autószalonjá­ban Lada akkumulátorok, Lada és Skoda gumiköpenyek, Dácia karosszéria elemek, ostoranten­nák, valamint minden típusú sze­mélygépkocsihoz légszűrők, gu­miszőnyegek és fejtámlák kapha­tók.

Next