Dunántúli Napló, 1982. április (39. évfolyam, 90-117. szám)
1982-04-27 / 114. szám
6 Ismerjük meg a jogszabályokat! Mikor jogosít családi pótlékra a munkaviszony és ipari szövetkezeti tagság ideje? Munkaviszony vagy ipari szövetkezeti tagság alapján huszonegy napi biztosításban töltött idő arra a naptári hónapra ad jogot családi pótlékra, amelyben a biztosított megállapodás szerinti vagy tényleges munkaideje a munkakörére jogszabályban meghatározott teljes munkaidő felét eléri. A gazdasági dolgozónál a munkaviszonyban, valamint az ipari szövetkezeti tagsági viszonyban álló szerződéses üzemeltetésű üzlet (egység) vezetőjénél, továbbá a kisipari, magánkereskedői tevékenység gyakorlásában rendszeresen közreműködő segítő családtagnál, valamint a gazdasági munkaközösség tagjának a munkaközösségben rendszeresen munkát végző segítő családtagjánál vélelmezni kell, hogy tényleges munkaideje eléri a munkakörére előírt teljes munkaidő felét. A huszonegy napi biztosítási idő megállapításánál figyelmen kívül kell hagyni az engedélyezett megszakítatlan fizetés nélküli szabadság harminc napot meghaladó tartamát, az igazolatlan távollét, továbbá az előzetes letartóztatás, a szabadságvesztés büntetés és a szigorított őrizet idejét. Figyelembe kell azonban venni azt a fizetés nélküli szabadságot, amelynek engedélyezését jogszabály kötelezővé teszi, továbbá az előzetes letartóztatás idejét, ha a letartóztatottat az ellene emelt vád alól jogerősen felmentették vagy a büntetőeljárást megszüntették, a szabadságvesztés büntetés és a szigorított őrizet idejét pedig akkor, ha utóbb a bíróság az elítéltet felmentette. Ha a munkaviszony vagy ipari szövetkezeti tagság alapján a biztosított a naptári hónapban egyidejűleg több biztosítottal járó jogviszonyban áll, munkaideje azonban egyikben sem éri el a munkakörére jogszabályban megállapított teljes munkaidő felét, az egyes jogviszonyokban elért munkaidőket egybe kell számítani. Az egyes jogviszonyokban elért munkaidők egybeszámítására csak abban az esetben kerülhet sor, ha a biztosítottnak első munkaviszonya és mellékfoglalkozása is van (tehát, ha az egyes jogviszonyokban a munkaidők nem esnek azonos időtartamra), a munkaidő azonban egyik jogviszonyban sem éri el a munkakörre jogszabályban meghatározott munkaidő felét. (Pl. a biztosítottnak egyidejűleg fennálló két munkaviszonya van. Első munkaviszonyában a munkaideje napi 3 óra, mellékfoglalkozásában pedig 2 óra. Az egyes jogviszonyokban eltöltött időket egybe kell számítani. Az összes munkaidő tehát napi 5 óra, és így megvan a jogosultsághoz szükséges félmunkaidő.) Ha a biztosítottnak nem mellékfoglalkozása, hanem másodállása van (tehát az egyes jogviszonyokban a munkaidő azonos időtartamra esik), az egyes jogviszonyokban eltöltött munkaidőket egybeszámítani nem lehet. Ebben az esetben a családi pótlékra jogosultságot csak az első munkaviszonyban eltöltött munkaidő alapján lehet elbírálni. A munkaviszonyban álló dolgozókra vonatkozó rendelkezéseket kell megfelelően alkalmazni a gépjárművezető-képző munkaközösség tagjára is. A mezőgazdasági szövetkezet tagjának a családi pótlék az előző naptári évben teljesített munkanapok számával arányosan jár. Teljes naptári évre jogosult családi pótlékra - az előírt egyéb feltételek fennállása esetén - az a mezőgazdasági szövetkezeti tag, aki az előző naptári évben 120, nő 80 munkanapot teljesített. Aki kevesebb munkanapot teljesített, a naptári év első napjától annyi hónapra jogosult családi pótlékra, ahányszor 10,a nő 7 munkanapot teljesített az előző naptári évben. Az ugyanabban a naptári évben több mezőgazdasági szövetkezetben teljesített munkanapokat a mezőgazdasági szövetkezeti tagságon alapuló családi pótlékra jogosultság szempontjából egybeszámítottan kell figyelembe venni. A mezőgazdasági szövetkezetbe újonnan belépő tag a belépést követő hat hónapon át a teljesített munkanapok számára tekintet nélkül jogosult családi pótlékra. A hat hónapot a mezőgazdasági szövetkezetbe belépés hónapjának első napjától kell számítani, ha ebben a hónapban a szövetkezeti tagságon vagy a tagságon és egyéb jogcímen alapuló biztosítás ideje eléri a huszonegy napot, és a szövetkezeti tag erre a hónapra más jogcímen családi pótlékban nem részesült Egyéb esetben a hat hónapot a belépést követő hónap első napjától kell számítani. A hat hónap lejárta után a tag a következő hat hónapon belül annyi hónapra jogosult családi pótlékra, ahányszor 10, nő 7 munkanapot teljesített az előző hat hónapban. E rendelkezést kell megfelelően alkalmazni mindaddig, amíg aszövetkezeti tagság egy teljes naptári éven át nem állott fenn. A mezőgazdasági szövetkezetbe belépő tagra az ismertetett kedvezményeket abban az esetben lehet alkalmazni, ha nyugdíjjárulék fizetésére kötelezett. A kisiparosnak, magánkereskedőnek, gazdasági munkaközösség, valamint ipari szakcsoport tagjának arra a naptári hónapra jár családi pótlék, amelyben legalább huszonegy napra társadalombiztosítási járulékot fizet, vagy táppénzben, baleseti táppénzben, terhességi-gyermekágyi segélyben részesül, vagy katonai szolgálatot teljesít. Ha az említetteknek egy hónapot meghaladó járuléktartozása van, a családi pótlék folyósítását szüneteltetik. A tartozás megfizetése esetén utólag utalják ki a visszatartott családi pótlékot. ínes szélvédők A Salgótarjáni Síküveggyárban megkezdték a színes szélvédők előállítását. A Lada, Dacia, Trabant, Wartburg és Volga személygépkocsikhoz készülnek zöld, kék és barna színárnyalatban is ragasztott biztonsági szélvédő üvegek; színüket a két üvegréteg közé különleges ragasztási eljárással kerülő fólia adja. Csinálnak biztonsági üveget sávos fóliával is. Ezek kék, zöld vagy bar■na színe fentről lefelé fokozatosan halványodik és beleolvad az üveg természetesszínébe. A Salgótarjáni Síküveggyár idén húszezer darab ragasztott személygépkocsi-szélvédőt bocsát ki, amelynek egy része — a kereskedelem igényeihez igazodva — színes, illetve felül színes sávos kivitelű lesz. Az új salgótarjáni termék lehetővé teszi az import helyettesítését jó minőségű és olcsóbb hazai áruval. Dunántúli napló A hajdúböszörményi Textilfeldolgozó Vállalatnál elkészültek a hazai piacokon hiánycikként számon tartott motoros bőrruhák első modelljei. A tervek szerint az idén ötezer darabot szállítanak a kereskedelemnek Az autósvilág híreiből Elektronika — turbódízel Az elektronika egyre nagyobb teret hódít a gépkocsik szerkezeti egységeiben. Elektronika vezérli például a blokkolásmentes fékrendszert, amely a vezető ügyességétől függetlenül nemcsak a lehető legrövidebb fékutat biztosítja a legszélsőségesebb útviszonyok esetén, hanem a fékezett kocsi kormányozhatóságát is lehetővé teszi. Elektronikai érzékelők, mikroprocesszorok, számítógép együttműködésének köszönhető a legpontosabban a működő gyújtási rendszer, amely bármely fordulaton és terhelésnél optimális időpontban gyújtja be a beszívott keveréket. Az eredmény: jobb hatásfok, következésképpen kisebb fogyasztás. A közeli jövő autóinál már a műszerfal jelzéseit is elektronika vezérli majd, mégpedig sokkal bőségesebb tájékoztatást nyújtva a vezetőnek. A sebességmérő, fordulatszámláló jelzése állandó, de mutatók helyett fénydióda vagy folyékony kristály képezte számok mutatják a pillanatnyi értékeket. Gombnyomásra lehívható továbbá: a fékbetétek állapota, a gumik nyomása, a blokkolásgátló rendszer működésének ellenőrzése. Liter/100 kilométer értékben a pillanatnyi fogyasztás, az összes folyékony anyag (olaj, fék- és hűtőfolyadék, benzin) mennyisége, az olaj és a hűtőfolyadék hőmérséklete, valamint az olajnyomás. Mindezeken kívül a rendszer automatikusan és állandóan ellenőrzi az említett dolgokat és hiba esetén vészjelzést ad. A jelzőrendszer élettartama több mint 600 ezer km, karbantartási igénye nincs. A dízelmotor térhódítása után a turbófeltöltés jelzi az újabb lépést a takarékosabb motorkonstrukciók irányába. Eltekintve attól, hogy a turbótöltő mintegy 800—1000 dollárral drágítja meg a kocsit, gazdaságossága és teljesítménye a dízelt is túlszárnyalja. A turbótöltés lényege az, hogy a kipufogógázzal egy légsűrítőt hajtanak meg, amely 0,5—0,7 bar túlnyomással préseli be a levegőt a hengerekbe, lényegesen javítja azok feltöltését. A következményt nézzük a gyakorlatban. A Genfben bemutatott Audi 80 turbódízelmotorja 1588 köbcenti, teljesítménye 51 kW 4500-as fordulatszámon. Legnagyobb nyomatéka 133 Nm 2600-as fordulaton. A töltőnyomás maximuma 0,7 bar. Fogyasztása 90 km/h egyenletes sebességnél (a váltó 5. fokozatában) mindössze 4,8 l/100 kilométer. Búsbarna László Bővül az Elzett Lada kooperációja Több mint 60 millió forintos bankhitellel korszerűsíti a Lada gépkocsikhoz készített zárak és kilincsek gyártását az Elzett Művek. Az egy évtizedes kooperáció során a berendezések javarészt elhasználódtak, szerszámaik elkoptak. A szovjet partner is új igényekkel jelentkezett, ezek kielégítésére pedig csak a technika fejlesztésével vállalkozhat az Elzett Művek. Korszerűsítik a kooperációhoz szükséges gépparkot — elsősorban présöntő, műanyagfröccsöntő gépeket és csiszoló automatákat vásárolnak —, és az új műszaki követelményeknek megfelelő technológiát vezetnek be. A korszerűsítés az Elzett zár- és lakatgyára, valamint sátoraljaújhelyi gyára mellett érinti a január elsejével önállósult írószergyárat is, amely továbbra is részt vesz a kooperációs termékek gyártásában. Az új berendezések folyamatosan érkeznek az Elzett Művekbe, ahol megkezdik munkába állításukat. Ez a gyorsaság elengedhetetlen feltétele annak, hogy még az idén elkészítsék annak a két új típusú autókilincsnek a mintasorozatát, melyekkel kibővítették a VI. ötéves tervidőszakra meghosszabbított együttműködés terméklistáját. Rovatszerkesztő: RÓSZ PRIM NÁNDOR Üzemanyagköltség — autósoknak Azok, akik gépkocsival, vagy motorkerékpárral utaznak a szocialista országokba az éves 15 ezer forintos személyi kereten túl vásárolhatnak üzemanyagköltségre valutát. Akik az NDK-ba látogoznak az IBUSZ irodákban és az OTP-fiókjaiban vásárolhatnak üzemanyagtalant. Ha ezek egy részét nem használják fel, viszszaérkezés után a vásárlás helyén visszaválthatók. A Jugoszláviába és a nyugati országokba utazó turisták a következő összeghatárokig vásárolhatnak üzemanyagköltségre konvertibilis valutát: Az üzemanyagköltség megállapításánál mindig az utazás legtávolabbi célpontját veszik figyelembe. A szülők útlevelében szereplő, a velük együtt utazó 14 éven aluli gyermekek részére külön üzemanyagköltséget nem nem biztosítanak. 1982. április 27., kedd A hűtőrendszer hibái Az autómotor túlmelegedése üzemképtelenséget és igen gyakran komoly motorkárosodást idéz elő (túlmelegedésnek az üzemi hőmérséklet — 85— 95 C-fok — túllépését tekintjük). Amíg hűvös időben a kisebb-nagyobb hibából származó fokozott hőterheléssel a hűtőrendszer még megbirkózik, addig a kánikulában már csak a kifogástalan állapotú motor működik zavartalanul. A hűtéssel kapcsolatos hibák sokszor egészen egyszerűek: laza a vízszivattyút hajtó ékszíj, a bogártetemektől eltömődött a hűtőrács, vagy kevés a hűtőfolyadék. Ezek elhárítása egyik gépkocsitípusnál sem okoz különösebb nehézséget. Ám komolyabb zavarok is előfordulhatnak a hűtőrendszer működésében. Ilyen például a hűtőfolyadék áramlását a hőfok függvényében szabályozó termosztát hibája, mely alkatrész általában a hengerfejet a hűtőtömb felső kamrájával összekötő gumicsőben van elhelyezve. A termosztát elromlása egyaránt okozhatja a hűtőrendszer túlzott, vagy elégtelen felmelegedését. A hűtőfolyadék felforrását a menet közben állandóan lezáró termosztát okozza. A hibás termosztátot , kellő óvatossággal, a motor lehűlését megvárva — a felső vízcsőből rendszerint egyszerű módon kiszerelhetjük és újat tehetünk a helyébe (a Lada gépkocsiknál ez a művelet csak a csatlakozó csőidom komplett cseréjével oldható meg). Magával a vízszivattyúval nem szokott előfordulni hiba, legfeljebb a tengelye körüli gumitömítésnél tapasztalható folyadékszivárgás, amit többnyire csak szakműhelyben tudnak megszüntetni. A folyadékhűtésű autómotorokat a vízkőlekaródás elkerülésére csupán fagyálló folyadékkal vagy desztillált vízzel szabad közvetlenül feltölteni (nem desztillált vízzel való feltöltés esetén külön vegyszeres adalékolás szükséges). Rendszerint a régebbi évjáratú kocsiknál a hűtőrendszer vízkövesedése is okozhat elégtelen hűtést, a lerakódások következtében ugyanis a hűtőbordák keresztmetszete csökken, a vízkő akadályozza a folyadék cirkulációját, a hűtőfolyadék hőátadását. A jelenséget a vízkő savas közeggel való feloldásával lehet csak megszüntetni, amit szervizzel ajánlatos elvégeztetni. Nem tartozik a ritkaságok közé a gyújtási rendszer egyes hibái miatt fellépő túlmelegedés sem. A beégett vagy túl kis hézaggal működő megszakító és a pontatlanul beállított alapelőgyújtás (főként utógyújtás) a leggyakoribb ok, de ajánlatos az előgyújtást szabályozó mechanizmus (röpsúly, vákuum) működését is ellenőrizni, ha a hűtőrendszer tisztítása nem vezet eredményre. Itt említendő meg, hogy mágneses ki-bekapcsolású ventillátor is előidézője lehet túlhűtésnek vagy a víz felforrásának. A hiba a ventillátorhoz vezető kábelek oxidációja vagy magának a szerkezetnek az elromlása következtében fordulhat elő. A műszaki okokon kívül vezetési hiba is okozója lehet a túlmelegedésnek. A „lusta" vezető, aki nem szívesen kapcsol, hibátlan motor esetén is számolhat ezzel (a hegyi utakon és a városi forgalomban elsősorban). Egyébként nem árt tudni, hogy a túlmelegedésnél a fűtés bekapcsolása póthűtést jelent. A túlhevült motort ne állítsuk le azonnal, hanem hagyjuk néhány percig üresjáratban futni. Komolyabb hibának számít, hogy a hűtőrendszer túlzott felmelegedése a hengerfej erőteljes deformálódását okozhatja, aminek következtében a speciális tömítés átéghet. Hogy e módon a víztér, a robbanótér kapcsolatba került, az abból látható, ha a hűtő beöntő fedelének levételekor szökőkútszerű kilövellések jelentkeznek, amelyek a fordulatszám növelésével arányosan sokasodnak. A sérült hengerfejtömítésű motorral nem szabad nagyobb távolságot megtenni, szakműhelybe kell szállítani. A léghűtésű motoroknál jóval kisebb a rossz hűtésből eredő üzemzavarok veszélye, jóformán csak a levegőturbinát hajtó ékszíj lazulása vagy szakadása okozhat gondot. Az ékszíj elhasználódásának első jele, hogy széleinél kirojtosodik, berepedezik, ilyenkor már ajánlatos kicserélni. Az elmúlt héten 19 közúti közlekedési baleset történt Baranya megyében: egy halálos, hét súlyos és 11 könnyű kimenetelű volt.+ Útlezárás.. A Pécs városi Tanács útfelügyelete közúti áteresz építése miatt április 27—28-án lezárja Pécsújhegyen a Barázda utcát, a Nagykozári út csatlakozásáig. Emiatt a Barázda utca zsákutca lesz. A Nagykozári úttól a Bor és Arasz utcákon keresztül közelíthető meg a Barázda utca. A Magyar Autóklub Baranya megyei Szervezetének „sárga angyalai" pénteken 17 órától 22 óráig, szombaton, vasárnap és ünnepnapokon pedig reggel 7 órától este 22 óráig állnak az autósok rendelkezésére. A bajba jutott autósok Mecseknádasdon a kápolnánál, Szigetváron a benzinkútnál, Harkányban az autóbusz végállomásnál és Pécsett, a Citrom utcai műszaki állomáson kérhetnek akár üzenetre is segítséget. A KPM Pécsi Közúti Igazgatóság forgalomtechnikai csoportjának munkatársai a héten a hosszirányú útburkolati jelek festését végzik Pécsett, az időjárás függvényében. A közlekedés biztonságát segítő dolgozók kérik az autósokat, hogy a kihelyezett jelzéseket vegyék figyelembe és a frissen festett útburkolati jelzésekre ne hajtsanak rá. A Lada és Polski Fiat típusú személykocsikhoz zárható kerékcsavarok, hátsó szélvédőre szerelhető kiegészítő féklámpák, automata biztonsági övek, valamint bármilyen típusú személyautóra ragasztható műanyag pótszélvédők kaphatók Pécsett, a Shell Pécsváradi úti szervizében. A KISZ Baranya megyei Bizottságának rendezésében vasárnap került sor Pécsett az Ifjú Gárda közbiztonsági és közlekedési szakalegységek H. megyei találkozójára. A részt vevő fiatalok az újmecsekaljai KRESZ- parkban kerékpáros ügyességi feladatok megoldása mellett a szabályos közlekedés ismereteiből is vetélkedtek. Az eredmények alapján a geresdlaki raj volt az első, míg egyéniben Czett Ferenc vehette át az MKBT által felajánlott ajándéktárgyakat. Tanfolyammentesen és elméleti vizsga nélkül 12 és 25 személyes autóbuszvezetői vizsga letételére van lehetőség Pécsett, a Gépjárművezetői vizsgabizottság Baranya megyei szervezeténél. A jelölteknek vállalati javaslatot és gépkocsit kell biztosítani és a gyakorlati vezzetés során kell bizonyítani KRESZ tudásukat. Jelentkezni Pécsett, a vizsgabizottságnál, a Hengermalom utca 4. szám alatt lehet. A Komló városi Tanács műszaki osztálya tájékoztatja a gépjárművezetőket, hogy május 1-én reggel 9 órától — a felvonulás végéig — az alábbi helyeken az utat a gépjárműforgalom elöl lezárják: a Petőfi teret, a Pécsi út—Ságvári u. kereszteződését (az autóbuszok a Mecseki Szénbányák irodaépületéig közlekednek). A Kossuth Lajos utcát a Tompa Mihály utca, illetve az Ady Endre utca kereszteződésében. A Berek utcát a Zrínyi utca kereszteződésénél (autóbuszok a tűzoltóság épületéig járnak). A karbantartó üzemtől a Gesztenyésig az autóbuszok változatlanul közlekednek — ünnepi menetrend szerint. A Merkur pécsi autószalonjában Lada akkumulátorok, Lada és Skoda gumiköpenyek, Dácia karosszéria elemek, ostorantennák, valamint minden típusú személygépkocsihoz légszűrők, gumiszőnyegek és fejtámlák kaphatók.