Dunántúli Napló, 1983. június (40. évfolyam, 150-179. szám)

1983-06-19 / 168. szám

Vasárnapi magazin ■ ■Of évszázad mesterművei A Hammer-gyűjtemény Magyarországon Nincs még egy magángyűj­temény amelyet többen láttak volna az elmúlt másfél évtized­ben, mint az USA-fveli Armand Hammeré. Harminckilenc or­szágban több mint három mil­lió tárlatlátogatónak lehetett része a kivételes műélvezetben, amelyet a sokszínű gyűjtemény nyújt. S most júniusban,júli­usban Budapesten, a Szépmű­vészeti Múzeum falai között a magyar­­közönség is megtekint­heti e világhírű kollekciót. Foglalkozását illetően egyéb­ként Armand Hammer az Occi­dental Petroleum Corporation igazgatótanácsának elnöke, a nemzetközi pénzügyi élet jól is­mert személyisége. Évtizedek óta a szovjet—amerikai politi­kamentes kereskedelem, gazda­sági kapcsolatok eredményes szorgalmazója. A rendkívül si­keres üzletember vagyonából igen nemes célokra is fordít, így például a Hammer alapít­vány évi egy milliárd dollárt biztosít a rákkutatással foglal­kozó amerikai tudósok számá­ra. Ami pedig jelentős műtárgy gyűjteményét illeti, ennek száz reprezentánsa szerepel hazánk­ban. Beutazta már Amerika, Európa, Ázsia nagy múzeumait, mert Hammer — saját szavai­val szólva — közkincsnek tekin­ti, melyet minél több ember él­ményévé ke­ll tenni. Korábbi, főleg iparművésze­ti tárgyakat tartalmazó gyűjte­ményét 1930-ban Hammer el­adta. A régi mesterek festmé­nyeiből álló másodikat az 1960- as években az University of Southern Californiának adomá­nyozta. De még mielőtt meg­vált volna képeitől, új nagy gyűjtemény alapjait teremtette meg. A régi mesterek művei mellett a francia impresszio­nisták, poszt im­p­re­sszi­on­istá­k festményeit, rajzait kezdte gyűjteni. Az öt évszázad nyu­gat-európai és amerikai mester­műveit felölelő kollekció 1969 óta utazik a világban. Buda­pest után Szófiában, Belgrád­­ban, majd Prágában állítják ki. A közelmúltban gyarapodott Honoré Daumier hatezer és né­hány kortársának háromezer műtárgyból álló gyűjteményé­vel. Ez az anyag is úton van a világban, s végső helye a Los Angeles-i Couanty Museum of Art Frances and Hammer szár­nyában lesz. Három éve vá­sárolta meg magángyűjtőtől Hammer a Codex Leicestert, amely Leonardo da Vinci utol­só kéziratait tartalmazza, s amelyet most már a Codex Hammerként vándorkiállításon utaztatnak. A Budapesten látható, kollek­ció a reneszánsz kortól a 20. századig mutat be rendkívül értékes alkotásokat. A régi mes­terek — Michelangelo, Raffa­­ello, Correggio, Dürer — rajzai mellett művészettörténeti érde­­kességű a fiatal Goya Szal­­mabábújának bemutatása, ép­pen a Szépművészeti Múzeum­ban, ahol az állandó kiállításon Goya öt későbbi remekműve látható. A gyűjtemény koroná­ja Rembrandt késői remekműve, a Juno. Itt vannak Corot káprá­zatos tájképei. Renoir, Degas, Manet, Monet, Boudin, Pissar­ro képviselik a francia impresz­­szionistákat. Őket követi Cézanne, Van Gogh és Gauguin festészete. Mindhárom művész káprázatos képekkel szerepel a gyűjtemény­ben. Gauguin ,,Jó napot, Gau­guin úr” című festménye, a Prágai Nemzeti Múzeumban látható kép késői változata reprodukciókról jól ismert. Az európai múzeumlátogatónak rit­ka lehetőségként ízelítőt ad a­­kiállítás az amerikai festészet­ből olyan mesterek, mint Gil­bert Stuart, Michael Harnett, Prendergast, vagy a 20. száza­di Wyeth műveinek bemutatá­sával. Kádár Márta Goya híres fiatalkori képe: Szalmabábu Armand Hammer a Szépművé­szeti Múzeumban kiállított gyűjteményének közönségéhez beszél. Éles anyanyelvünk A televízió a technika képmutatása. Ezt a­ost kihagyom, szólt az emlékezet. Tekintettel a tériszonyára, utcát neveztek el róla. Adekvát kétirányú forgalom: le is út, fel is út. Nyelvtudása közönséges tört. Az eső ellentéte az esetlen. ..***•* Vasárnapi magazin Szabadidőkönyv A 60-as évek elején született az aforizma, mely szerint az emberiséget három nagy ve­szély fenyegeti: az atomhábo­rú, a túlnépesedés és a sza­bad idő. A fejlett nyugati or­szágokban akkor már elég nagy tudományos irodalma volt a szabad időnek ahhoz, hogy a kutatók ne csak a hasz­náról, hanem a veszélyeiről is beszéljenek, bár ezeket az atomháború mellé állítani két­ségtelenül zúzás. Annyi bizonyos, hogy a meg­növekedett szabad idő gond­jaiba már mi is belekóstolhat­tunk; előbb a kéthetenkénti, szabad szombat kényszerített bennünket az életünk átszer­vezésére, és közben a „máso­dik gazdaságba” való ilyen­olyan fokú bekapcsolódás ren­dezte újjá szabad időnket. Megszaporodtak nálunk is a szociológiai felmérések, a sza­bad idővel foglalkozó tanulmá­nyok, kibővültek az újságok ilyen témájú rovatai, új kiad­ványok jelentek meg, és „a szabad idő kulturált eltörése” kifejezés bevonult az ünnepi beszédek és a beszámolók pa­neljei közé. A szabad idő — valljuk be, itt-ott dilettáns — irodalmában most új művel jelentkezett a Medicina Könyvkiadó sport­szerkesztősége: 240 oldalon színes képeskönyvet adott ki. A könyv sorra veszi a pihenés, szórakozás régi és újmódi le­hetőségeit: sport, természetjá­rás, utazás, otthon, kiskert, hétvégi ház, közlekedés, hobbi. Változatos műfajokban bontja ki témáit: portrét ad sportoló színésznőről, útleírást egy feke­­te-tengeri hajóútról, túraaján­latot a Zemplénbe. Bemutat városokat, tanácsot ad rossz alvóknak, receptet, divattudósí­tást közöl és bridzsezni, tarok­kozni tanít. Horgászokhoz, va­dászokhoz, amatőr fotósokhoz szól. Többnyire a szórakoztató, ismeretterjesztő publicisztika hangvételében. A szerzők is­mert írók, újságírók, szakírók — értik a mesterségüket. A könyv újdonsága, hogy a szexet is a szabad idő eltöl­tésének lehetőségeként tárgyal­ja. Az újdonság nem az, hogy annak tartjuk, hanem, hogy a könyv így beszél róla. Mégpe­dig kulturáltan, álszemérem és cinkos összekacsintgatás nélkül. A szexológus tanácsaival és a művészettörténész képzőművé­szeti áttekintésével. A Szabadidőkönyv igen szép nyomdai kivitelű, színes képek­kel, gazdagon illusztrált. Az ára azonban kissé borsos, kér­dés, nem éppen ez fogja-e megnehezíteni, hogy hasznos, olvasmányos tanácsai mind­azokhoz eljussanak, akiknek a kiadó a könyvet szánta. G. T. Kunt Ernő: Temetők népművészete Aki a halálról­ beszél, az az életre gondol. A természet kö­zelségében élő parasztság nem­csak tudomásul vette a halált, de kultikus szokásaival (s ezek részének kell tekintenünk a ba­bonás hiedelmeket is), a halot­tak és a sírhelyek tiszteletével fel is készült erre. Volt (van) ebben a gondolkodásban ,a di­alektika mellett nagy adag böl­csesség és humánum is. Sokkal könnyebben elviselhető a fájda­lom, ha magunk mellett érez­hetünk egy közösséget, egy vi­selkedési normát cselekedete­inket, sőt bizonyos mértékig az érzéseinket is mederbe terelő, meghatározó hagyományt. Nem véletlen, hogy egyre több tanulmány, könyv (sőt film) foglalkozik újabban ezzel az örök témával. Századunk embere amilyen mértékben el­szakad a természettől, a közös­ségtől és a hagyományoktól, oly mértékben válik magányos­sá. A halállal szemben is. Kunt Ernőt, a néprajzost is ez a fel­ismerés ösztönözte arra, hogy feldolgozza a faluközösség már bomlóban lévő, de még fellel­hető hagyományait. Első köny­ve e tárgyban 1981-ben jelent meg (a Gyorsuló idő sorozat­ban) A halál tükrében címmel. Abban a halál elviselésének, a temetési szokásoknak hagyo­mányoknak a leírását kapjuk a modern pszichológia ismereté­vel felvértezve. Mostani, új mun­kája a Temetők népművészete tárgyilagosabban, szakszerűb­ben néprajzi dolgozat, de nem kevésbé érdekes, az előzőnél. A szerző ugyanis a temetőt is a falu szerves részének tekinti, ami azt jelenti, hogy ugyanúgy tükrözi a faluközösség társa­dalmi összetételét, szokásait, mint a többi néprajz által is­mert és­ feltárt tényező. A nép­rajz lényegében történettudo­mány, amely a tárgyakat fogja vallatóra, azokat „fejti meg” mintegy, illetve írja le az ér­tekező próza nyelvére. A szak­embernek tehát ugyanúgy „megszólal” a temető is, mint a különböző szőttesek, kerámi­ák, szerszámok vagy maga a folklórkincs. Kunt Ernő a legegyszerűbb, a kézenfekvő módszert választo­t­ja tárgya leírására, bemutatá­sára. Rövid történelmi bevezető után, amelyben leírja a ma­gyarság kereszténység előtti, majd a vallási hiedelemvilágát kataszterbe veszi a még fellel­­hető régi sírjeleket, fejfákat, kopjafákat, kereszteket. A laikus olvasó elámul azon a gazdag­ságon, amely a formákban és díszítő motívumokban megnyil­vánul. A fa, a kő és vas sírje­leken ugyanis a népi alkotó­kedv és lelemény ugyanúgy jelet hagy, mint a használati eszközein. Igen értékes részei a könyvnek a szerző rajzai és fotói. Szépek a szó esztétikai értelmében, de úgy is, ahogyan a nép használja ezt a jelzőt (a temetőkről szólván), tudniil­lik funkcionálisak. Az archaikus, a nép fiai által készített sírje­lek ugyanis információkat is kö­zölnek, nemcsak díszként szol­gálnak. A tartalom és gazdag variációkat mutató forma így volt egységes. A mondat ér­telmét akkor érthetjük igazán, ha a régi temetőket összeha­sonlítjuk a maiakkal, amelyek­ben már — részben a város, hatására — a közösség érték­rendjének zavarait­ is jelezve eluralkodott a giccs, a kivagyi önmutogatás. A több tízezer forintért épült­­ kriptákra, sírkö­vekre gondolok itt, amelyek már nem a kegyeletet szolgál­ják, (az mindenkor belülről fa­kad), hanem a feltűnési viszke­­teg ízlésficam. Ugyanúgy, mint a nem funkciószerűen épült és használt „sátortetős" házak is. A néprajzos természetesen csu­pán rögzítheti az arc­hai­­kus(abb) állapotot, a még fel­lelhető tárgyakat, tényeket. A szó szoros értelmében a hu­szonnegyedik órában, az elha­lás állapotában. Óriási felké­szültséggel teszi ezt Kunt Ernő, feldolgozva a tárgy irodalmát, feltárva (lefotózva) a magyar nyelvterület temető­művészetét­ a Dunántúltól Erdélyig. Nem vidám olvasmány, mégis össz­hatásban van valami felemelő és megnyugtató benne. Mint mindenben, amely még eredeti, népi, tiszta forrásból merít. Corvina könyvkiadó Buda­pest, 1983. Horpácsi Sándor Pécsiek a baranyaiak a rádióban 20- án, hétfőn 16.02-kor a Kossuth rádió Kóruspódium c. műsorában a pécsváradi mű­velődési ház és ÁFÉSZ kama­rakórusa is énekel, vezényel Tóth Gézáné. 21- én, kedden 19.15-kor a Kossuth rádióban válogatást hallhatunk a rádió hangarchí­vumából „A zenéről..." cím­mel, melyben Martyn Ferenc festőművész is megszólal. Ugyancsak Martyn Ferenc lesz 26-án 19.36-kor a Kossuth rá­dió ,,Zenemúzeum"-á­nak ven­dége, amikor kedves lemezei­ről beszél. Érdekességek a­­ HATÁRSÉRTŐ CSÓK? Az első képünkön A nyugat-svájci La Cure-ban lévő „Franc sajátossága. Ugyanis éppen az épületen íz tesen innen a hotel elnevezése is.) Így h­a a hotelben megszálló házaspár lefekvés­ei mindketten „külföldről'' hajolnak oda Borisz Kudrjavcei Új ma Egyetem után egy tervezőirodába kerül­tem. — Tennivaló az van nyakig — fogadtam örömmel —, szakember szükség van, ülj asztalhoz­. Vedd elő a ceruzád! He gyezd! Rajzolj! Asztalhoz ültem, elővettem a ceruzám. — Ne erőltesd magad — mondta vala­ki —. Gyerünk! Kimentünk. — Ne légy hülye, mit strapálod magad!­ Bólintottam, visszatértem, elővettem a ce­ruzám. — Rágyújtunk? — kérdezte valaki a há­tamat tapogatva. — Hát, ha nem sokáig tart.. . — Mit mondott neked az előbb Wilkin? — Hogy ne törjem annyira magam. — A szemét! Este kérj szót az értekez­letén ... Bólintottam, visszatértem a helyemre elővettem a ceruzám. — Menjünk ki egy kicsit — szólt Vil­­kin. — Miket mondott neked az előbb Ko­­liskin? — Hogy este kérjek szót ellened az ér­tekezleten. — Nyugalom! — kiáltott Vilkin — és be­­szaladt a mosdóba. Visszatértem az asztalomhoz, elkezdtem­ rajzolni. — Elég az ücsörgésből — szólt Koliskin —, gyerünk ki! De gyorsan!... Bólintottam. Az ajtó előtt egy kis susmus, majd Koliskin és Vilkin ordibál. Aztán en­gem hivatnak. Az igazgatóhoz. — Ide figyelj — szól a dili —, te itt új fiú vagy, nem árt tudnod, ne keverd a kár­tyáidat! —• Méghogy én keverem?! De hiszen ők . .. Visszamentem, leültem a helyemre, raj­zolni kezdtem. — Na, ebből aztán elég! — kiáltott Vilkin. — Velünk jössz! — parancsolta Koliskin. Kimentünk. — Miről beszélt veled a dili? — kérdez­ték szinte egyszerre. — Hogy ne avatkozzam semmibe. — Micsoda balfácán ez a góré! Tökfej! — méltatlankodott Koliskin. És karrierista! — toldotta meg Vilkin.

Next