Dunántúli Napló, 1983. augusztus (40. évfolyam, 211-240. szám)

1983-08-06 / 216. szám

Zsellérsors Az 1940-es években, 14 éves koromban a Somogy megye Nagyberki pusztán félkonvenciós uradalmi gya­logbéres cseléd voltam. Anyai nagyszüleimnél ne­velődtem, kétéves koromtól. A családban öten voltunk, nagyszüleim, Imre nagybá­tyám, a felesége és én. A nagybátyám 30 éves volt. Állandóan harcban állt a föld­esurakkal, a pusztai ve­zetőkkel. Erre a sorsra ke­rültem én is. 1940 januárjában kegyet­len hideg sanyargatott ben­nünket a pusztán, ha esett az eső, vagy a hó, bármilyen rossz idő volt, dolgozni kel­lett a mezőn. A kocsisok, a négyökrös­­béresek szántottak, mi meg gyalog béresek, napszámo­sok a 40 hold kukoricaföl­dön napkeltétől napnyugtá­ig az összefagyott trágyát szórtuk szét. Nem tudom, hány fok hi­deg volt. Nagyon fáztunk. Egyujjas kesztyűnket még zsákanyaggal is beborítot­tuk, mégis fázott a kezünk. Lábbelinket ruhadarabokkal kötöztük be. A hideg annyi­ra belealudt az ujjainkba, hogy a fájdalomtól sírtunk. Amikor kialudt a hideg, ak­kor meg parázstüzes volt a kezünk, s utána zsibbadni kezdett. A zsákdarab rongyokkal úgy néztünk ki, mint a kol­dusok. Délelőtt 9 óra volt, de a hideg nem szűnt. A napszá­mosok kiálltak a munkából, és hazamentek, mert nem bírták a komisz hideget. De mi, konvenciós gyalogmun­kások nem hagyhattuk ott a munkát. A hideg ellen úgy véde­keztünk, hogy a kezünket egymás hóna alá dugtuk. Közelünkben a cselédek lovakkal, ökrökkel kínlódva szántották a csontkemény kukoricaföldet. Egy-két he­lyen fel-felpislákolt a meg­gyújtott gaz lángja. Mi nem mertünk tüzet rakni, mert nyomunkban volt a csősz. Kijött a mezőre a puszta­­gazda és meglátta a fel-fel­­villanó lángot. A kocsisok­hoz és a béresekhez ment. Azt kérdezte: — Ki merészelt itt tüzet rakni? Bátyám negyedmagával állt az elégett gaz helyén. Hallgattak. A pusztagazda éktelenül ká­romkodott. — Az anyátok hétszentsé­gét, nem beszéltek? Na, így is jó! — Gazda úr! Fázott a kezünk, azért gyújtottam meg a gazt — mondta Imre bátyám. A gazda kampósbotját ütésre emelte. Imréhez köze­ledett. A bátyám a botot kicsavarta a kezéből, és amilyen messzire tudta, el­­hajította. Eközben odaérke­zett az első kocsis, elment a botért és visszahozta, majd átadta a pusztagazdá­­nak. A gazda dühösen eltávozott az irodájába. Kihívta Mos­dós községből a csendőrö­ket. Én a bátyám után men­tem, és a pusztagazda iro­dája közelében elrejtőztem. Imrét a csendőrök az iro­dába hívták. Puskatussal a lába fejét ütötték. A község esküdt­ emberei pedig hagy­ták. Futótűzként terjedt el a pusztán, mi történt. Senki emberfia a bátyám mellett nem szólt. A kilátástalan cselédsors nap-nap után elkeserített. Föltettem magamnak a kér­dést: így kell egész élete­met végigélni? Ha most nem is, egy idő után bizonyára bele kell törődnöm. Miért nem jár­hatok iskolába, mint a jobb­módú falusi gyerekek? Miért érdemelnek ők többet a sorstól? A sorsom nem hogy jobb­ra fordult volna, hanem rosz­­szabbodott. Bátyámék el­mentek, hárman maradtunk. És bekövetkezett, amit már korábban sejtettem. Találkoztam a pusztagaz­dával a magtár előtt. — Gyerek! Június elseje után nem tartunk igényt a munkádra, keressetek lakást is. Ha nem mentek ki szép szóval, akkor kirakjuk a vac­kotokat! — mondta. — Miért, gazda úr? — kérdeztem. — Azért, mert jobb, ha ti nem vagytok itt. Felsőhe­­tény pusztáról is azért kel­lett eljönnötök, mert elége­detlenkedtetek. Nem vártuk meg, hogy az urak kis szegényes ingósá­gunkat kipakolják az utcá­ra. A legközelebbi faluba,­­ Szabadiba mentünk. Ott megnyugodtunk a zsellérek között. Az árendás laká­sért egy hónapban 20 pen­gőt fizettünk. Élni kellett, alkalmi munkát végeztem. Mentem kapálni napszámba a jobbmódú polgárokhoz. A legnagyobb dolog idő volt: kezdődött az aratás. Nagyberkiben Rajci János 1. középparaszttól 10 hold­kő-4­nyérgabona aratást vállal­tunk. Felváltva kaszáltunk nagyapámmal, aki akkor 62 éves volt. A nagyanyám — 60 éves! — szedte utánunk a markot. Én akkor töltöt­­­­tem­ be a 14. életévemet. Az aratás idején hajnal-­­ ban kimentünk nagyapám­mal a határba kötelet fonni. Nagyanyám otthon megfőz­te az ételt. Nem nagy vá­laszték volt, bab- vagy krumplileves. Hogy az étel meg ne savanyodjon a tűző napon, a közeli kukoricás­ban sarlóval lyukat ástunk, s oda földeltük az edényt. Három hétig arattuk a 10 hold gabonát. Részesaratók voltunk, minden tizedik ké­pe volt a miénk. A sovány földek gyengén fizettek. Csak 7 méter mázsa gabo­­nát kerestünk, de örültünk annak is. A gabonát a pó­­gár kocsijával lakásunkra szállították. Ezért további 2 nap kellett dolgozni, kaszál­ni vagy kapálni. Aratás után Nagyberki községbe mentem Lénárd Ernő cséplőgép-tulajdonos­hoz, hogy idénymunkára fo­gadjon fel a cséplőgéphez. A tulajdonos azt mondta: Rendben van fiam, szerződ­tetlek, de csak félrészes munkásnak. — Az kevés. Az egész részt szeretném, és a mun­kát is elvállalom — mond­tam bátran. Alaposan vé­gignézett rajtam a cséplő­gép-tulajdonos. — Hát fiam, nem lesz könnyű. Még a meglett fér­fiaknak is jól fel kell kötni a gatyájukat, hogy helyt tudjanak állni! Egyik nap a kévéskazalon, másik nap a szalmakazalon, harmadik napon meg a zsá­kolás. Legnehezebb munka a kévéskazalon volt, mert minden szem gabonát meg kellett emelni. Bármennyire tűzött a nap, vagy fújt a szél, a kévéket akkor is fel kellett adogatni a cséplő­gépre az etetőnek. A szal­makazalon is nehéz volt a munka, a 26—28 fokos me­legben az emberek egész testén folyt az izzadtság. A zsákolás nagy fizikai erőt követelt, mert 50-60-70 kilós zsákokat kellett a létrán a padlásra felvinni. Sok helyen olyan kicsi volt a padlásaj­tó, hogy csak hason csúszva, négykézláb lehetett bejutni. Nagyanyám mindennap ebédet hozott. A fáradtság­tól sokszor az étel alig ment le. Ha nem esett az eső, mindennap hajnali 4 órakor kezdtük a munkát, és nap­estig végeztük a cséplést. Az volt a jó, amikor egyik gazdától a másik szérűs­­kertjébe mentünk át. Addig lehetett kicsit pihenni. Nagy­berkiben, Kisberkiben, Mos­dóson, Botéban és Keresz­túron dolgoztunk azon a nyáron. A kenyérgabonánk így egy évre megvolt, de még be kellett a tüzelőt szerezni, árendát fizetni, meg a napi háztartáshoz szükségest megvásárolni. A megélhetés­hez további napszámos munkát kellett vállalnunk. Jeli József Vajda Lajos művészete A második világháború be­fejezésének 40. évfordulójá­hoz közeledve sokasodnak a visszaemlékezések, de a tra­gikus évfordulók is. Közéjük tartozik Vajda Lajosé, a mo­dern magyar festészet avant­­garde irányának legnagyobb egyéniségéé is, akinek a végzet mindössze 33 évet adott. 1908. augusztus 6-án szüle­tett Zalaegerszegen. Egész életét szinte katasztrofális nyomor kísérte. Apja még az első világháború idején Szer­biába költözött, ahol a gyer­mek számára később oly nagy jelentőségű ikonművé­szettel ismerkedett meg. Ké­sőbb a család Szentendrén talált megélhetésre. A Duna menti kisváros volt kevés meg­szakítással Vajda életének háttere. Ő lett a szentendrei iskola legnagyobb hatású, máig kisugárzó mestere, aki a fasizmus, a fajgyűlölet egy­re vadabb tombolása köze­pette tudatosan hirdette a né­pek közötti összefogást, hidat akart építeni Kelet és Nyugat művészete között. A Képzőművészeti Főisko­lán Csók István növendéke volt. A konstruktivizmussal Kassák Lajos Munka­körében ismerkedett meg. Alapvető művészeti élménye 1930-34. közötti párizsi tartózkodása volt, ahol a kor szinte minden művészeti törekvésével megis­merkedett. Először az orosz filmművészet hatására fotó­montázsokat készített szürrea­lista felhanggal. A montázs­technikát haláláig alkalmazta, de saját mondanivalójának megfelelően teljesen átalakí­totta. Budapestre hazatérve a dolgok alapformáit kutatta: „valami új témakört keresek, építek ki magamban, a dol­goknak titkos, elvont lényegét akarom kibontani. De mindig a konkrétból, a valóból kiin­dulva keresem a dolgok ősfor­rásait.” Először a népművé­szethez fordult. Barátjával, Korniss Dezsővel együtt Szi­getmonostoron gyűjtötte a né­pi múlt emlékeit. Anyagát a legnagyobb következetesség­gel felépített, szimbolikus­szürreális formanyelvű művein használta fel. Alkotásainak zöme rendkívül tiszta rajzú, erősen konstruktív szerkesztésű grafika, amelye­ken a szerb, magyar és zsidó ■kultikus alapmotívumok ve­gyülnek a mindennapi életre utaló, csupán a lényegre sűrített ház, templom, alma, tányér stb. formákkal. A söté­tedő végzet ellen a kollektív művészet időtlenségében ke­resett és talált megnyugvást. 1934-ben saját, arcképeinek sorával kezdődött a szláv iko­nokhoz visszanyúló ikonkor­szaka. A fasizmustól, a haláltól va­ló rettenet töltötte be utolsó éveit. Munkái ekkor félelme­tes víziók, hatalmas szénraj­­zok, melyeken tudata mélyé­ről feltörő, madárszerűen csa­pongó, démoni hatalmakkal küzd. 1940-ben munkaszolgá­latra hívták be, de éhségtől, nyomortól legyengült teste nem bírta tovább a megpró­báltatásokat. Nyolc hónapi szenvedés után a tüdőbaj tett pontot az új magyar művészet európai rangú, iskolateremtő alkotójának megpróbáltatá­sokkal teli életére. Brestyánszky Ilona Önarckép Tanulmányfej Szentendrei házak két templommal KERESZTURY DEZSŐ Szilánkok 1. A mi cicánk, a hajdani elindult fajt fönntartani: cicában is hamis , nő, soha nem tért hát vissza ő. Öregszel, őrizd hát magad, beosztva, okosan, ö rég folyóba fűlt a patak, s a folyam deltába hal. 3. Ahogy a karácsonyfa alatt ültek, mindketten a halál jegyesei, parázslovak még, két csaknem kihűlt test : nem lehet őket elfelejteni! 4. Ne státuszszimbólumokat adjatok kiégve, unottan, de mit hű szív hű szívnek ad egy-egy égő csipkebokorban. t PARDI ANNA Alszunk összefonódva és ébredünk szertefutva, a szerelmes szinteket oldja tömeg és napfény, értelmünkbe begyűrűzik sok veszély; a világ durvul, sokasodik, űz és sért, a számítóközpontok jövőt számítanak s az ember saját benső adatait is alig ismerve reménykedik, számit és él­ő lejtőn kell felfelé mennünk annyiszor, mozgásképtelenül és viaskodva; add a kezed, és ne add, amit csak önzésből kérnék, add a jószándékot, és ne add a sérülést, add a jövőt, és ne csak a lakásfalak négyfelé húzó jelenét.

Next