Dunántúli Napló, 1987. január (44. évfolyam, 1-30. szám)

1987-01-24 / 23. szám

1987. január 24., szombat TÜZÉPkörkép Anyagmozgatás a Tüzép Megyeri úti telepén Fotó: Proksza László Biztonságos tárolási körülmények Az idei „dühös" tél nem oko­zott gondot a TÜZÉP-telepek­­nek, semmiféle különleges in­tézkedésre nem volt szükség. Ahogy Meiszter Pétertől, a Dél­dunántúli TÜZÉP Vállalat szer­vezési igazgatóhelyettesétől megtudtuk, idejében felkészül­tek a várható nehézségekre. Baranya, Somogy és Tolna megye összesen huszonöt tele­pén rendezettek a tárolási kö­rülmények. Vállalati szintű ada­tok szerint, a december 31 -i felmérés alapján szénből tizen­kétezer tonna, brikettből tizen­hétezer tonna, kokszból kétezer tonna és tűzifából hatezer ton­na állt raktáron. Ez a mennyi­ség jóval több, mint az átla­gos, sőt a tavalyinak duplája. A telepekre a vártnál több anyagot szállítottak, ami a készletek felhalmozódásához ve­zetett. A forgalom viszont ki­sebb mértékű a tervezettnél. A harminckétezer tonna tüzelőt vagy fedett helyiségekben, vagy lefóliázva biztonságosan védik a csapadék ellen. Egyedül a brikett sínyli meg a hosszú tá­rolást, mert könnyen porlad. A hetek, hónapok alatt képző­dött brikettport visszaszállítják a hidasi üzembe, ahol újból felhasználják. Ez természetesen némi, de nem számottevő vesz­teséget jelent. Építőanyagokból négyszáz­nyolcvanmillió forint értékű készletet őriznek a telepeken. Ez a mennyiség is több, mint az előző évi. A falazó- és kö­tőanyagok, nyílászárók, szigete­lőanyagok, épület-felszerelési cikkek, tehát azok, amelyek csapadékra károsodnak, szintén védett helyen várják a jobb időt és ezáltal a nagyobb for­galmat. Állagukban semmilyen károsodásról nem lehet szó. A vállalat számláját az a három­­négyszázezer forintos többletki­adás terheli, amely a telepek­hez vezető utak hóeltakarítását fedezte. Ó. Zs. Újdonságok a Mecseki Bányászati Múzeumban Az elmúlt évben - mint ezt Marosi Károlytól, a múzeum, vezetőjétől megtudtuk -­" né­­­­hány érdekességgel bővült a Déryné utca 9-ben található Mecseki Bányászati Múzeum, így meg kell említenünk a lép­csőfordulót díszítő két fafara­gást. A félméteres, bőrkobakot viselő, Sztahanovista című szo­bor, kezében fejtőkalapáccsal hű képmása az 50-es évek bá­nyászának. A másik, menekülő bányászokat ábrázoló szobor­­kompozíciónak Bányászmen­­tés a címe. Alkotója Nagy László selypi fafaragó mester, aki a bányában szerencsétlenül járt édesapja emlékére készí­tette a szobrot és a múlt év­ben történt vasasi bányasze­rencsétlenség idején ajándé­kozta a múzeumnak. Szeptember óta különlege­sen csillogó és sejtelmes kö­veket, ásványokat csodálha­tunk meg Koschatzky László oki. bányamérnök 106 darab­ból álló kőzetgyűjteményében. Nem tartozik az újdonságok közé, de meg­ kell említenünk az éppen 50 éve történt cser­­tetői csendőrsortűz emlékére készült rézdomborművet, Rét­falvi Sándor alkotását, a ku­riózumnak számító annabergi oltárképet, a bányászmotívu­mokat ábrázoló szárnyasoltárt és a Pécsi Püspökség tulajdo­nából a múzeumba került bá­­nyamakettet. A minatűr alko­tás, mint­­egy „bányametszet", az 1920-as évek ércbányásza­tának munkafolyamatait mutat­ja be. Érdemes megemlékezni az 1931-ben, Zsolnay kerámiából készült Szent Borbála szobor­ról, Sikorszky Lívia munkájáról, illetve Szent Borbáláról, a ve­szélyes foglalkozások védő­szentjéről. Borbála Nikodem ki­rály (a római birodalom alki­­rálya) lánya volt, születési idő­pontja ismeretlen. Halálával kapcsolatban több legenda is él a köztudatban. A hazai bá­nyákban december 4-e (Bor­bála nap) munkaszünet, köte­lező intentisztelet és a vigalom napja volt hajdanán. Újdonságnak számít a mú­zeumban, hogy csoportoknak videofilmeket vetítenek a bá­nyászatról és a bányászok éle­téről. Reméljük, sikerült felkelteni az érdeklődést a múzeum iránt és a múzeum látogatottsága az elmúlt évi növekedéshez ké­pest az idén is emelkedni fog. Hétfő kivételével naponta 9—17 óráig tekinthető meg díjta­lanul a múzeum a Déryné utcában. Bánkutiné Dolgos Katalin Dunántúli napló TIT-közgyűlés Komlón A Tudományos Ismeretterjesz­tő Társulat Komló Városi és Vá­roskörnyéki Szervezete közgyű­lést tartott tegnap Komlón, az MSZMP Városi Bizottságá­nak épületében. A közgyűlés a szervezet elnökségének beszá­molójával kezdődött, melyben értékelték a Vili. küldöttgyűlés óta végzett munkát és szóba kerültek a következő időszak feladatai is. A hozzászólások után Kultúra és gazdaság cím­mel dr. Bácskai Tamás, a Marx Károly Közgazdasági Egyetem tanszékvezető egyetemi taná­ra, a TIT Közgazdasági Vá­­­lasztmánya vezetőségi tagja tartott előadást. A közgyűlés végén a kiemelkedő társulati munkát végzőket tüntették , ki, majd az új elnökség és a me­gyei küldöttek megválasztására került sor. Írásban, gyakorlatban és szóban Az egyik vizsgafeladat volt egy működő Zsiguli-motor diagnosz­tikai mérése Fotó: Kóródi Gábor Államvizsga a technikusi címért A Széchenyi István Gimná­zium és Ipari, Hírközlési­­Szak­­középiskolában, amelyet a Köz­lekedési Minisztérium jelölt ki a közlekedésgépészet középve­zetői utánpótlásának nevelésé­re Somogy—Tolna—Baranya me­gyékben, az elmúlt években kö­zel ezer hallgató tett sikeres államviszgát és szerzett tech­nikusi oklevelet. A szakközépiskola elvégezté­­vel a jelöltek két év gyakorlat után jelentkezhetnek arra a 10 hónapos tanfolyamra, amelynek végén technikusi vizsgát tehet­nek. A Széchenyi István Gimná­zium és Ipari, Hírközlési Szak­­középiskolában tegnap már ti­zenegyedik alkalommal vizsgáz­tak az említett három dunántú­li megye jelöltjei. A Közleke­dési Minisztérium által össze­állított központi írásbeli fela­datsor megoldásával már ko­rábban próbálkoztak a hallga­tók. Dr. Biszterszky Elemér, a Budapesti Műszaki Egyetem tanszékvezető egyetemi docen­se, a vizsgabizottság elnöke, előzetesen így értékelte a pél­dasort és az írásbeli munká­kat: — Ebben az évben viszony­lag egyenletes színvonalú té­telsort kellett megoldaniuk a hallgatóknak. Aktuális ismere­teket, korszerű megoldások le­írását kértük számon. A jelöl­tek felkészültsége átlagosan kö­zepesnek mondható, az írás­beli feladatoknál azonban aránylag nagy volt az elégte­lenek száma. A technikusi cím megszerzé­sének ugyancsak feltétele a si­keres gyakorlati vizsga. Elsőként Baranyay Csaba, a mohácsi Autójavító Kisvállalat művezetője végzett feladatával. - Trabanton végeztem len­géscsillapító vizsgálatot és az eredményeket értékeltem a gyá­ri adatokhoz viszonyítva. Tizen­három éve végzek a munka­helyemen hasonló feladatokat, így ez sem okozott nehézséget - mondta immár felszabadul­tan az első sikeres gyakorlati vizsgázó. A vizsga gyakorlati része után a vidékiek már tegnap meg­kezdték a szóbeli beszámolók sorát. A helybéliek és a köze­lebb lakók ma délelőtt lépnek a vizsgabizottság elé, hogy szá­mot adjanak elméleti felké­szültségükről is. A 28 vizsgá­zó közül azoknak, akik siker­rel szerepeltek, még délelőtt átadják a technikusi oklevelet. K. E. 13 Holnap a VDN-ben Lakásépítés Dél-Dunántúl nagyvárosaiban Megnyílt­­a nagyatádi termálfürdő Évmilliók hagyatéka: gyógyvíz Jégtörők Jegesmedve a fedélzeten Emberölés Komlón Telefonnál a sport­­szerkesztő Dohány önszántóból ment a ZTE-hez Filmjegyzet : „■iolcT’-u­duar Visszaadni hat betű vala­­­mennyi jelentését egy rövid címmel, elismerem, lehetetlen­ség. Legalábbis a Hold-up esetében, mely sok minden mellett jelenthet bankrablást éppen úgy, mint talpon mara­dást. A magyar néző meg ál­lítólag úgyis szereti a zengze­­tes címeket, lett hát a Hold­­upból Montreali bankrablás. A Bolond Pierrot-ban, a. d. francia új hullám, Belmondo még fejét tekerte körül dina­­mitrudakkal, hogy önmagát fel­robbantva bizonyítsa egyfajta élet- és cselekvési mód lehetet­lenségét a meghatározott körül­mények között. Persze, csak jegyzetírói önkény — a főszereplő ürügyén — összehozni egymás­tól fényévnyi távolságra való filmeket. A távolság nem a mi­nőséget jelzi, mégha a Hold­up nem is ragyog olyan fénye­sen, illetve hát másféleképpen ragyog. Mert leszámítva azt, hogy egy jó negyedórával hosszabb, mint amenyi ötlet­tel rendelkezik, a film mégis­csak kellemes estet szerez, mégha Belmondo, csak imitált dinamitrudakat köt is mellka­sára, s fel sem robbantja ma­gát. Filmbéli beceneve Robin Hood - a film „mondanivaló­ja” tehát a fennálló társadal­mi rendet támadja a maga ártalmatlan módján, azaz bankot rabolni nem szégyen. Sőt! Dicső tett: a bankrabló­ké a szimpátiánk, akik talpon is maradnak - azaz, nem éri el őket a bankrablásos filmek általában szokásos bűnhődé­­se. Egy Robin nem bűnhődhet, hisz ő a gazdagoktól vesz el, a szegényektől nem — a fi­nánc- és banktőke összefonó­dásának megdézsmálója mél­tán a mi emberünk. A filmeknek nem kell fel­tétlenül igazságot szolgáltat­nia - legalábbis a fennálló jogrend szellemében nem; kö­vetkezésképp a tételes jog sze­rint moralizálnia sem szüksé­ges - legfeljebb csak annyi­val, hogy szimpatikus színész­re osztja a rendező annak a figurának a szerepét, akit szimpatikusnak akar láttatni, s ezáltal cselekedeteit is elfo­gadtatni. S Belmondo ilyen színész. Hasonló szereposztási dra­maturgiával rendelkezik a hét másik, de már magyar bemu­tatója, a Keszi Imre regényé­ből, Szántó Erika által rende­zett Elysium: ha egy aranyos, tízéves fiúcska a főhős, övé a néző minden rokonszenve. Nem lebecsülve az Elysium igazságát, mégiscsak a Hold­­upra voksolok, ha egyáltalá­ban szabad voksolni fényév­nyi távolságokra levő filmek esetében — az Univerzum oly vételen, mindenki megtalál­hatja magának a maga csil­lagát, csillagait. De gyerekkel mégiscsak könnyebb — igaz, nincs oly egyértelműen rokon­szenves színészünk, mint Bel­mondo. Szeretnem kell tehát a kisfiút önmagáért is, s azért is, mert egy sokkal megfog­hatóbb szörnyeteggel áll szemben, mint a finánctőke, annak nyílt diktatúrájával. Szó­val, a fasizmussal. Egyik olda­lon ártatlan gyerekek, a má­sikon az emberirtó fasiz­mus: ötszázhuszonkilencezer­háromszázhuszonnégy film már azt a nézőt is megtanította a helyes reagálásra, aki olykor felmentve érzi magát a köte­lező irányú gondolkodás kény­szere alól. Mert a Hold-upnál még megvan a lehetőségem, hogy Belmondo ide, Belmondo oda­­ szeressem a filmet, és mon­dandóját, vagy nem. Az Ely­sium esetében semmi válasz­tási lehetőségem nincs, ha kultúrember akarok maradni a XX. században. Ezért csak annyit végül: nem szeretem a gondolati diktatúrát. Különö­sen nem, művészet köntösé­ben nem. Bodó L.

Next