Új Dunántúli Napló, 2000. május (11. évfolyam, 119-148. szám)

2000-05-20 / 137. szám

2000. Május 20., szombat K­ULTÚRA ÚJ Dunántúli Napló - 9. oldal -MŰVELŐDÉS Nyári játékok az Anna utcában Jubileumi év az idei a Pécsi Horvát Színház számára, hiszen öt éve ren­dezték meg először az Anna utcai nyári játékokat. A többi hagyomá­nyos nyári színházi helyszíneken, úgy tűnik, ezúttal nem lesznek pro­dukciók. A csodálatos előadásoknak helyet adó tettyei rom és a zajos sikerű, emlékeze­tes táncos esték helyszíne, a Káptalan ut­cai szabadtéri színpad sem lesz alkalmas előreláthatólag arra, hogy visszaállítsa a régi pécsi nyári színházi esték hangula­tát. Hely hiányában nem folytatódik idén a Pannon Nyár igényesebb könnyűzenei koncertsorozata sem. Színházi előadást, táncprodukciót, balett-ősbemutatót, dia­­porámaestet csak az Anna utcában láthat a közönség, ahol, mint az igazgató, Vidákovics Antal elmondta, megváltozott környezet fogadja majd a nézőket. - Megnagyobbítottuk a színpadot, amely így most tízszer tízes lett, s bőví­tettük a nézőteret is, ahol most százöt­ven személy is kényelmesen elfér. A szponzorok segítségével folyó munkála­tokra kétmillió forintot költöttünk, s egy igazán mediterrán hangulatú udvart sike­rült létrehozni. Az Anna utcai nyári játékok esemény­­sorozata már június 2-án megkezdődik Tám László diaporámaestjével, majd másnap a „Valaha Saint-Michelben” cí­mű, magyar nyelvű előadás következik. A Pécsi Horvát Színház ősbemutatóként márciusban játszotta először Thuróczy Katalin darabját, Bagossy László rende­zésében. A dramaturgként is ismert szer­ző kétszereplős drámája 1984-ben író­dott. A racionalitás és az irracionalitás, a valóság és a képzelet között lebegtetett történetben a két színész (Gráf Csilla és Vidákovics Szláven) több figurát is alakít. Június 5-én a Verőcei Színház lép fel, a vendégjátékban Eörsi István „Sírkő és kakaó” című darabját játsszák, horvát nyelven. A rendező Bagossy László. Aki látta annak idején Ivo Bresan Paraszthamletjét, most egy másik válto­zatot tekinthet meg 9-én a Tuzlai Színház vendégjátéka révén. Június 10-én, 11-én és 12-én a néptáncoké az udvar. Az első na­pon a magyar nyelvterület táncai­val lép fel az élvonalba tartozó, sok fesztiválon győztes Szeged Tánc­­együttes. Őket az „Énekek éneke” című műsorral a budapesti Fáklya Táncegyüttes táncszínházi műsora követi, majd a harmadik napon a Baranya Táncegyüttesnek tapsol­hatnak a nézők. - Az idei igazi ősbemutató a két egyfelvonásos modern balett - emelte ki az igazgató. - A Szépasz­­szonyok, boszorkányok című első darab a magyar hiedelemvilágból táplálkozó történet, míg az Édes évek kissé könnye­debb, vidámabb hangulatú produkció. Az Uhuik Dóm rendezte és Hajzer Gá­bor koreográfiájával készülő esten Nagy Yvette, Czebe Tünde, Daczó Eszter, Fábián Anita, Három Edina, Lovas Pál és Lencsés Károly táncol. Ezt a műsort június 23-án, 24-én, 25-én, 30-án, illetve július 1-jén és 2-án is láthatják az érdeklődők. Egyszerre lesz látványos és kissé pro­vokatív az a kiállítás, amelyet kiegészítő programként kínálnak a látogatóknak. A Csopor(t)-Horda Galériában június 22-én horvát és magyar képzőművészek közös kiállítás keretében mondják el vélemé­­nyüket a giccsről._______________h. i.oy. Újra színpadra kerül a Valaha Saint-Michelben című darab Magyarul­­ magyarán A tartalom és a forma A nyelvi közlőkapcsolat legkisebb szerkezeti eszkö­ze a mondat. De idegen nyelvi környezetben kez­detleges nyelvismerettel gyakori a szavakban való beszélés. Ilyenkor a beszéd­helyzet segíti a gondolat­­közlést. Anyanyelvünkön is gyakran élünk az egyszavas kifejezésekkel, az ún. mon­datszókkal vagy szómonda­tokkal. A megszerkesztett mondat, amelynek két része van: az állít­­mányi és az alanyi rész az alapta­gokkal és ezek bővítményeivel, rendszerint egyszeri, egyedi, al­kalmi, legkisebb funkcionális egysége a folyamatos beszédnek, amelyben a fő követelmény a két rész valóságot ábrázoló viszo­nya. Pl. A kutya ugat és A­ zöld mondat minden egyszerűsége el­lenére is megfelel ennek a köve­telmények. Ámde az alkotó tagok fölcseré­lése: A kutya zöld és A fű ugat - a nyelvi formát tekintve mondat ugyan, a valóságot azonban vagy torzítva vagy sehogyse ábrázolja. Ritkán válik a mondatalkotás hi­bája ilyen nyilvánvalóvá főként a terjedelmes, a bővített és az ösz­­szetett mondatokban, de annál gyakoribb a mondat értékű köz­keletű állandó nyelvi kifejezések­ben, a közmondásokban, szálló­igékben. Idézzünk erre néhány elhang­zott, illetve írott példát! „Azt gon­dolta (Magyarország lakossága), csak az ország vezetőit kell levál­tani, és a sült galamb mindenki­nek az ölébe hullik.”­­ A sült ga­lambot gyakran emlegetjük, mint a munka és küzdelem nélküli várt ajándékot, amely a boldogu­lásra tétlenül várakozó ember szájába repül. Az ölünkbe vi­szont az érett gyümölcs szokott hullani, azaz átvitt értelemben olyan érték, amelyhez munka nélkül jutottunk hozzá. A tarta­lom tehát ugyanaz, a nyelvi meg­formálásuk azonban összekeve­redett. Ez a hiba sokkal gyako­ribb, mint gondolnánk. A hírekben szereplő vezető beosztású tisztviselőről mondta a hírközlő: „Az ön felmentése vala­kinek szálka volt a szemében.” - Nehezen értelmezhető ez a mon­dat. A Bibliából vett példabeszéd világosan szól az emberek köl­csönös megítéléséről. A szálka és a gerenda áll szemben egymás­sal. Ha a szálka is szúrta annak a valakinek a szemét, amely a fel­mentés oka volt, még elképzelni is rossz, mi történik akkor, ha ge­renda került volna oda! Ebben a formában a rokonszenv, az együttérzés kifejezése. Nem a diákhumor „kiszólás”­­gyűjteményéből, hanem újságból való a következő idézet: „... azon a napon, amikor ezer évvel előtte (helyesen: ezelőtt) István herce­get a már akkor is Szent Eszköz­zel (ti. a Szent Koronával) király­­lyá kenték.”­­ Semmilyen szelle­meskedés nem illik a tárgyhoz, mégis az egyszeri diák feleleté­nek az a részlete jut eszembe, amely szerint az éppen esedékes leckében szereplő királyunkat „fölkenték a trónra”. Rónai Béla Elmúlt korok hangjai Jan Garbarek egyszer már bebizonyította Baranyában, hogy nem véletlenül tartják a tenorszaxofon felkent kirá­lyának. A Hilliard Ensemble énekegyüttessel bemutatott produkciója olyan fennkölt volt, hogy mindenki azt mond­ta, ez megismételhetetlen. Tévedtünk. Garbarekék fokoz­ták a tempót. Két éve a Pécsi Székesegyházban gejzírjei, havas tájai között autó­csodát­ hallhattak az emberek, zott, miközben angyalok kórusa­­amikor az egész világot meghó­­ként csengett fel fülében a dító Officium című le­mezét mutatta be a nor­vég dzsessz-szaxofonos és az angol énekegyüt­tes. A gregorián­ dalla­mokra épülő kompozí­ció meghallgatása után az volt a vélemény, ilyen éteri, himnikus hatású mű csak egyszer születhet. Mert az Officium úgy jött létre, hogy a lemezproducer Manfred Eicher Izland Hilliard Ensemble éneke, melyre produktumaiból. Kőbe vésett írá­­mint mennybéli harsona kontrá­­sokból, poros könyvekben meg­tett rá Garbarek szaxofonja, bújó kottatöredékekből válogat­­vagyis minden a teremtés idősza­­tak részleteket a végleges válto­kat sugallta. zatok, rengeteg ötlettel, improvi-Az elmúlt években aztán a rációval kiegészítve. Az összha­­dzsessz-szaxofonos és a férfi tájból nem érződik, hogy az ala­­énekegyüttes több száz hangver­ pok közt egyaránt szerepel i.e. 2. sényt adott a Föld számtalan századi görög diadalének, kő­templomában. A közös munka népkori észt altatódal, ősi perui során megszületett népdal, vagy irokéz sastánc, az egyetlen lehetség Amiben viszont a dupla CD ges fokozása is az (mert 120 percnyi terjedelemben anyagnak. Az al- tudták csak az alkotók érzéseiket bum névadója le­ összefoglalni) eltér az Officium­­usz leánya, az emlé­­tei: a szaxi szólók dinamikusab­­bező tudat istennő­­bak, határozottabbak, s az ének­je, Mnemosyne. Az­ben is több a szóló szerep, emlékezésé, mert az A magyarországi bemutató összeállítás hang­ május 26-án Budapesten lesz a foszlányokból, dal- Szent István Bazilikában, s ezen jamtöredékekből kívül hazánkban csak egy koncer­­táplálkozik, az es­­tét adnak: 27-én a Pécsi Dómban, múlt 2200 év zenei ________________________mb.­e. Hírcsatorna FÚVÓSOK KONCERTJE. A Pécsi Ércbányász Koncertfúvós Zenekar lép fel május 21-én 16 óra 30-tól a Liszt Teremben. Ve­zényel Szabó Ferenc karnagy, közreműködik Szilágyi Orsolya klarinétművész. (br) RAJZOS TEMPLOMOK. A Pé­csi Egyházmegyei Alapítvány Takács Dezső Rudnay-díjas gra­fikusművész templomokat ábrá­zoló műveiből nyitott kiállítást tegnap a Csontváry Múzeum épületének földszintjén Mayer Mihály megyés püspök méltató szavaival. Közreműködött a Pé­csi Madrigálkórus. (br) DALEST A DOMINIKÁNUS­BAN. Pécsett a Dominikánus Házban május 25-én 20 órától V. Kimpf Mária ária- és dalestje lesz, zongorán kísér Aneil Ani­ta. Az előadóművész műsorán többek közt Pergolesi, Massanet, Mahler és J. Gotovac művei szerepelnek.________mm Nő ecsettel, oldalfényben Mondták már képeit provokatívnak, bátornak, kegyetlen­nek. Kerestek rajta stílusjegyeket, áthallásokat, de kide­rült: besorolhatatlan. Mátis Rita pécsi festőművész a határ­vidékeket járja, s vele együtt a közönsége is, amely hol el­képed, hol különös kalandozás részese lehet, akár az alko­tó erotikus mobil „szobrai” közt jár, akár furcsa idillt tük­röző festményeit szemléli. A festményeken meztelen férfiak és nők. Büszke méltósággal néz­nek ki a képből, mintha csak ma­guk közé invitálnák a nézőt, vagy mintha tudnának róla, mi­csoda kandi kíváncsi­sággal bámulják őket odakint, a valóság korlátok nélküli, állí­tólagos szabad vilá­gában. Ám Mátis Rita alakjait szemlélve könnyen lehet az a benyomásunk: oda­bent, abban a két di­menzióban van az igazi szabadság. A fiatal, 33 éves képzőművész mun­káiról korábbi kiállí­tásain is hol az elis­merés, hol a megdöb­benés hangján szól­tak, hiszen szokatla­nul nyílt, már-már provokatívan eroti­kus alkotásai tabukat döntenek. Aknai Ta­más művészettörté­nész a két évvel ez­előtti pécsi tárlat elemzésében a Kisgalériában rendezett kiállítást kegyetlennek nevezte, de bátor­nak és izgalmasnak is, olyan be­mutatónak, amelyben az alkotó az erotika kommersz, fogyasztá­si jellegével, új keletű jelképisé­­gével, gépiességének és ösztö­nösségének, őszinteségének és felhergelt mivoltának ellentété­vel foglalkozik. Mátis Rita eddigi válogatásaiba olyan meghökken­tő darabok kerültek, mint a hím­zéssel díszített, disznóhájból ké­szült falvédő, vagy a monumen­tális óvszerszobrok, műszőrmé­ből, bársonyos hatású szövetek­ből, amelyeket mozgásérzékelő vezérelte szerkezet éleszt akció­képessé, vagy Deniz, amint ép­pen magához ér. A figurák szinte kihívóan életszerűek. Ritát, mint elmeséli, nagyon érdeklik az em­berek, kíváncsi rájuk, nem fél a testek ábrázolásától, a sajátjától sem, vagy a férfitestétől, őket úgyis ritkábban festik. Nehéz megmondani, hogy ebben női volta számít-e valamit. Ami su­gárzik belőle, az inkább a me­részséggel vegyes visszahúzó­dás, s mindenképpen az önálló egyéniség felépítésének szándé­ka, ez pedig nem függ a nemi ho­vatartozástól. A festőnő nem magyarázza túl alkotásait, sem a térbeli kísérle­teket, sem azokat a nagyméretű olajfestményeket, amelyeken né­hol mintha Rubens, Jacob Jordaens vagy Frans Hals alakja­it látnánk feltűnni. Mátis Rita semmit sem utánoz, de stíluso­kat szívesen vegyít. A korai absztrakt, expresszív, szinte indulatból festett képek mellett egy szokatlan, férfias műfaj is feltűnik: a szórópisz­tollyal készített, az amerikai pop­art időket idéző, au­tóra, motorra festett kép, coloradói táj, tenger, Grand Ca­nyon, kaktuszok, nők. A kamionosok imádták őket. De imádja Rita képeit néhány gyűjtő is már, a barátok pedig azokat a párnákat, nyakkendőket, ame­lyeket ajándékba ké­szít nekik. A képző­­művészeti alkotás­nak is beillő, Rita könyvkötészeti ta­nulmányainak ta­pasztalatait is igény­lő személyes, képe­ket, verseket tartal­mazó kötetet azon­ban csak a bizalma­sok láthatják. A Janus Pannoni­us Tudományegye­tem művészeti karán, majd a mesteriskolá­ban 1995-ben végzett pécsi kép­zőművész máris több csoportos és egyéni kiállításon mutatkoz­hatott be. Azok közé tartozik, akik saját utat keresnek maguk­nak. Az övé akár a végtelenbe is vezethet. HODNIK I. GY. Képeit kegyetlennek, bátornak és izgalmasnak is nevezték Baranyai Somogy A Kaposváron szerkesztett So­mogy c. folyóirat új száma Pécs és Baranya megye irodalmi ha­gyományairól, mai szellemi éle­téről ad képet annak a gondolat­nak a jegyében, hogy a szerkesz­tőség a nagyobb tájegység, a ré­gióban való gondolkodás igényét kívánja szolgálni. A lap élén a Legenda Csorba Győzőről című, rádióműsorként elhangzott interjú olvasható, amelyben Albert Zsuzsa, Berták László, Kalász Márton, Kolmann­­né Sinkó Judit, Kopányi György, Lázár Ervin, Rába György és Tüs­kés Tibor idézi föl Csorba Győző emberi, írói alakját. Verssel Ber­ták László, Búzás Huba, Csorba Győző, Fischer Mária, Kiss Ta­más Péter, Makay Ida, Méhes Károly, Mihalik Zoltán, Szakács Eszter és Villányi Rózsa jelentke­zik. Szépprózával szerepel Aszó­­dy Thala, Rott József és Tófalvy Tamás. G. Tóth Károly tanulmá­nya Németh László Berzsenyi­képét mutatja be, Weber József asztrológiai szempontok szerint elemzi Kodolányi János Én va­gyok című regényét. Kalász Már­ton, Kónya Orsolya, Kovács Gá­bor, Pandur József, Salamon Nándor, Szirtes Gábor egy-egy írása az esszérovatot gazdagítja. Ezúttal is bőséges a kritikai anyag. Albert Gábor, Baknyi Ist­ván, Mihalik Zsolt, Nagy Imre, Szirmay Endre és mások közöl­nek a lapban könyvismertetést. A most megjelent Somogy folyóira­tot Döbröczöni Kálmán és Kecs­keméti Kálmán képei, Tám Lász­ló fotói díszítik. A folyóirat, amelyet főszer­kesztőként Tüskés Tibor jegyez, a héten nagysikerű irodalmi es­ten mutatta be baranyai számát Pécsett, a Várkonyi Nándor Könyvtárban._______________■

Next