Új Dunántúli Napló, 2017. szeptember (28. évfolyam, 204-229. szám)
2017-09-18 / 218. szám
2 MEGYEI KÖRKÉP Időzített bomb Zsigmond József jozsef.zsigmond@mediaworks.hu A Saját magunknak kell eldönteni, hogy még képesek vagyunk-e vezetni z utóbbi időben többször is jelent meg olyan hír a televízióban, cikk az újságban, hogy idős ember okozott balesetet. Egy 73 éves nő karambolozott Gödön. Egy 85 éves gépkocsivezető ütközött egy busszal. Egy idős sofőr a forgalommal szemben hajtott fel a gyorsforgalmi útra, és így tovább. Az emberek egy jelentős része úgy gondolja, hogy a legtöbb balesetet az idősek okozzák. Többször felvetették már, hogy szükség lenne egy felső korhatárral szabályozni az időskori vezetést. Egy külföldi egyetem baleseti statisztikája megcáfolta ezt a tévhitet. Mint kimutatták, a hetven év körüli sofőrök három-négyszer kevesebb balesetet okoznak, mint a tizenhét-huszonegy éves korosztály. Sok plusz áll az idős sofőrök mellett. A többéves rutin a volán mögött, a nyugalom, kevesebbet kockáztatnak, a nem sietés, a szabályok betartása. Amit viszont nem tudnak megállítani, az az idő kereke. Az évek alatt lassul a reakcióidő, egyre több betegség környékezi meg őket. Ezt próbálják kiszűrni az egyre sűrűbb orvosi vizsgálatok. A háziorvos ismeri a betegét, tudja mi a baja Pista bácsinak, Mari néninek. Látja a kórlapját, látja, hogy rendszeresen eljár ellenőrzésre, így rábólint, és megadja az engedélyt. A másik ok, azt is tudja, hogy a másodfokú orvosi vizsgálat, amit szakorvos végez, újabb ezreseket venne ki a páciense zsebéből. Mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy még volán mögé ül vagy végleg elbúcsúzik tőle. Aki kockáztat, az nem csak a saját életével játszik, hanem másokéval is. Elkészültek a fedett piac felújításával G08CS01 A napokban megtörtént a piac műszaki átadás-átvétele. Kijavították a kisebb hibákat, és elkezdődhet a használatbavételi eljárás. Ennek végeztével helyezi ki az önkormányzat az asztalokat, Szlavinics Attila munkáit. (zsj) Horvát napot tartanak Poft ! A település Horvát Nemzetiségi Önkormányzata szeptember huszonharmadikán tartja a Horvát napot a helyi sportpályán. A rendezvényen fellép a Matusek László Horvát Kulturális Egyesület, a Birjáni Horvát Táncegyesület, a Pogányi Menyecskekórus, de érkeznek vendégek Horvátországból is. (zsj) Punnany Massif is fellép a településen GERESDLAK Idén már tizenegyedszer rendezik meg a Gőzgombóc Fesztivált a településen szeptember harmincadikén. Nem maradhat el a hagyományos gőzgombóc főzőverseny, több koncert is lesz, fellép az Irigy Hónaljmirigy, Kovács Kati és a Punnany Massif, este kilenctől pedig bállal zárul a rendezvény. (zsj) Fehér tollú rigót figyeltek meg Pár hete egy festékhiányos hím fekete rigó tűnt fel Pécsett, a Tettyén - számolt be az esetről Facebook-oldalán a Duna-Dráva Nemzeti Park. Mint írták: a feje a megszokott sötét fekete, a teste többi részét borító tollak nagy része azonban fehér, így beazonosítani inkább csak a jól ismert „rigós" mozgásáról lehet. (zsj) Kocsi nélkül nem könnyű a vidéki ember élete Veszélyforrás az idős életkorú autóvezető? Magyarországon nincs felső korhatár arra nézve, hogy meddig vezethet egy ember. Idén szigorodtak az egészségügyi alkalmassági vizsgálatok. Zsigmond József jozsef.zsigmond@mediaworks.hu BARANYAI KÖRKÉP Két olyan komoly baleset is történt az elmúlt időszakban Baranya megyében, amit idősebb vezető okozott. Augusztus végén egy személyautó és egy busz ütközött Bicsérdnél, a gépkocsi vezetője, egy 85 éves férfi a helyszínen elhunyt, míg a buszon utazó tizennyolc utas közül egy személy súlyos, négy személy könnyebb sérüléseket szenvedett. Szeptember elején a kozármislenyi körfogalomban történt karambol. Itt egy 79 éves férfi ellenkező irányba hajtott be a kereszteződésbe, és összeütközött egy szabályosan közlekedő járművel. Olvasóink két táborra oszlottak, volt aki szerint a kor előrehaladtával a reflexek romlanak, és nem javulnak, szerintük jobb lenne, ha 85 év felett nem vezethetnének az emberek, és inkább az ingyenes tömegközlekedést használnák. A másik rész viszont kiemelte, hogy a balesetek többségét a fiatalok okozzák, illetve hogy gyakori ok az alkohol és a gyorshajtás. Magyarországon érvényes jogosítvánnyal rendelkezők esetében felső korhatárra vonatkozó megkötés nincs, egyedül az egészségügyi alkalmassági vizsgálaton szűrhetik ki a kóros betegségben szenvedőket. Idén az egészségügyi alkalmassági vizsgálatok szigorodtak. Nem könnyű autó nélkül élni vidéken, erről beszélt nekünk Barna Tibor geresdlaki lakos. - Jogosítványra mindenképpen szükség van, ez a vidéken élők számára mondhatni létszükséglet. Enélkül nem tudnak bevásárolni, orvoshoz járni, bármit elintézni. Hiába javult a vidéki emberek élete, a közösségi közlekedés a falvakban elég sok kívánnivalót hagy - emelte ki a hatvan éves férfi, aki rámutatott, hogy szerinte az idősek autózása nem biztos, hogy nagyobb veszélyt jelent, mint az egészen fiatal, félelemérzet nélküli vezetőké. Sokak szerint 85 év felett ne vezessenek az emberek, inkább használják az ingyenes tömegközlekedést Hetven felett már kétévente kötelező Életkortól függően válik egyre gyakoribbá a jogosítvány lejárata és hosszabbítása, így a szabályok szerint ötven év alatt tíz, ötven és hatvan éves kor között öt, hatvan és hetven közt három, hetven felett pedig már kétévente esedékes a vizsgálat. Idén a háziorvosi vizsgálat ára kortól függően változott. Ötven év alatt hétezerkétszáz, ötven és hatvan év között négyezernyolcszáz, hatvan és hetven év között kétezerötszáz, míg hetven év felett ezerötszáz forint. Ha valakinél súlyosabb betegséget észlel a háziorvos, akkor másodfokú orvosi vizsgálatra utalhatja a beteget. Ekkor már szakorvos dönt róla, hogy alkalmas-e az illető vezetésre. Az ára szintén kortól függően változik, 3200-tól 10 800 forintig. Zenével és tánccal is bemutatkozik a PTE színes élete Színpadra áll Pécsen az egyetem PÉCS A jubileumi rendezvények sorában a pécsi Kossuth térre is kitelepült a Pécsi Tudományegyetem, a színpadon és pavilonokban mindenki számára nyitott és ingyenes programokon mutatkoznak be a képzések és az egyetemi élet színes elemei. A jövő hét végéig tartó programokon a Pécsi Napokhoz kapcsolódva szellemi és sportjátékokkal, énekes, zenés, táncos produkciókkal és koncertekkel is várják az érdeklődőket. A mindennap délután 3-kor kezdődő programokon lehet íjászkodni, megismerhető a szivacskézilabda és a floorball, de a Táncoló Egyetem tagjainak vezetésével többféle táncos mozgás is kipróbálható. A hétvégi napokon szőlő- és borkóstolással is csalogatják a pécsieket, a finomságokat a PTE Szőlészet és Borászati Kutatóintézete hozza el a Belvárosba. A zenés programok közt többször is fellép a Pannon Gyermekkar és az Ostinato Énekegyüttes, de a PTE Táncegyüttes látványos fellépéseit is érdemes lesz követni. Lesz emellett tudáspróba és olyan zenekarok is bemutatkoznak, mint az Egészségtudományi Karról érkező Pí Theraphy. N. L. A kutatóintézet borait is megkóstolhatják a téren Fotó: Läufer L. 2017. SZEPTEMBER 18., HÉTFŐ Alvászavarral nem ülhet volán mögé Újdonság, hogy egy rövid kérdőívet is ki kell tölteni a háziorvosi vizsgálat alatt. Itt olyan kérdéseket tesznek fel, például hogy a páciens el szokott-e aludni baráti társaságban, vezetés vagy tévénézés közben. Ha az orvosnak valaki gyanússá válik, akkor alvásvizsgálatokra küldheti, ami hónapokig is eltarthat. Tavaly közel háromszáz olyan baleset történt az országban, mikor a sofőr elaludt vezetés közben. A szigorítás célja, hogy kiszűrjék azokat a sofőröket, akik nem is tudtak róla, hogy alvászavarban szenvednek. A veronai buszbalesetnél is azt feltételezik, hogy a buszsofőrnél kóros aluszékonyság vagy szívritmuszavar okozta ájulás léphetett fel. Akinél alvászavart állapítanak meg, annak nem hosszabbítják meg a jogosítványát. Kétszáz fővel bővít a Hauni Pécsen PÉCS Létszámot bővít Pécs egyik legnagyobb munkáltatója, a Hauni Hungária Gépgyártó Kft. Jelenleg ezerszázötven embert foglalkoztat a német hátterű vállalat, de jövő év végére a tervek szerint ez a szám kétszáz fővel gyarapszik. A megnövekedett kereslet teszi lehetővé a bővítést, tudtuk meg a Hauni Hungária Gépgyártó Kft. sajtóosztályától. Ezen felül, mint kiemelték, az anyavállalat, a Hauni Maschinenbau GmbH is egyre nagyobb szerepet szán a pécsi telephelynek. Ennek megfelelően gyártókapacitásaikat bővítik és vele együtt a munkavállalói létszámot is. A főként dohányipari berendezések, alkatrészek gyártásával foglalkozó cég a rendszerváltás után, 1994-ben vásárolta meg az akkor már a felszámolás alatt álló Sopiana Gépgyár csarnokait, gépeit. Kezdetekben tízezer négyzetméteres területen kétszáztíz fővel indult el a termelés. Az újabb és újabb beruházásoknak köszönhetően fokozatosan nőt a foglalkoztatottak száma, 2014-ben a cég termelésbe vont beépített területe elérte a ötvenkétezer négyzetmétert, míg az dolgozók száma meghaladta az ezer főt. Zs. J.