Új Dunántúli Napló, 2017. szeptember (28. évfolyam, 204-229. szám)

2017-09-18 / 218. szám

2 MEGYEI KÖRKÉP Időzített bomb Zsigmond József jozsef.zsigmond@mediaworks.hu A Saját magunk­nak kell eldönteni, hogy még képesek vagyunk-e vezetni z utóbbi időben többször is jelent meg olyan hír a televí­zióban, cikk az újságban, hogy idős ember okozott bal­esetet. Egy 73 éves nő karambolozott Gödön. Egy 85 éves gépkocsivezető ütközött egy busszal. Egy idős sofőr a forgalom­mal szemben hajtott fel a gyorsforgalmi útra, és így tovább. Az emberek egy jelentős része úgy gondolja, hogy a legtöbb balesetet az idősek okozzák. Többször felvetették már, hogy szükség lenne egy felső korhatárral szabályozni az időskori ve­zetést. Egy külföldi egyetem baleseti statisztikája megcáfolta ezt a tévhitet. Mint kimutatták, a hetven év körüli sofőrök há­­rom-négyszer kevesebb balesetet okoznak, mint a tizenhét-hu­szonegy éves korosztály. Sok plusz áll az idős sofőrök mellett. A többéves rutin a vo­lán mögött, a nyugalom, keve­sebbet kockáztatnak, a nem sietés, a szabályok betartá­sa. Amit viszont nem tudnak megállítani, az az idő kereke. Az évek alatt lassul a reakcióidő, egyre több betegség környéke­zi meg őket. Ezt próbálják kiszűrni az egyre sűrűbb orvosi vizs­gálatok. A háziorvos ismeri a betegét, tudja mi a baja Pista bácsi­nak, Mari néninek. Látja a kórlapját, látja, hogy rendszeresen el­jár ellenőrzésre, így rábólint, és megadja az engedélyt. A másik ok, azt is tudja, hogy a másodfokú orvosi vizsgálat, amit szakor­vos végez, újabb ezreseket venne ki a páciense zsebéből. Mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy még volán mö­gé ül vagy végleg elbúcsúzik tőle. Aki kockáztat, az nem csak a saját életével játszik, hanem másokéval is. Elkészültek a fedett piac felújításával G08CS01 A napokban meg­történt a piac műszaki át­adás-átvétele. Kijavították a ki­sebb hibákat, és elkezdődhet a használatbavételi eljárás. Ennek végeztével helyezi ki az önkormányzat az asztalokat, Szlavinics Attila munkáit. (zsj) Horvát napot tartanak Poft ! A település Horvát Nemzetiségi Önkormányza­ta szeptember huszonharma­­dikán tartja a Horvát napot a helyi sportpályán. A rendezvé­nyen fellép a Matusek László Horvát Kulturális Egyesület, a Birjáni Horvát Táncegyesület, a Pogányi Menyecskekórus, de érkeznek vendégek Horvátor­szágból is. (zsj) Punnany Massif is fellép a településen GERESDLAK Idén már tizen­egyedszer rendezik meg a Gőzgombóc Fesztivált a te­lepülésen szeptember har­mincadikén. Nem maradhat el a hagyományos gőzgom­bóc főzőverseny, több koncert is lesz, fellép az Irigy Hónalj­mirigy, Kovács Kati és a Pun­nany Massif, este kilenctől pedig bállal zárul a rendez­vény. (zsj) Fehér tollú rigót figyeltek meg­ ­ Pár hete egy festékhiá­nyos hím fekete rigó tűnt fel Pécsett, a Tettyén - számolt be az esetről Facebook-ol­­dalán a Duna-Dráva Nem­zeti Park. Mint írták: a feje a megszokott sötét fekete, a teste többi részét borító tol­lak nagy része azonban fe­hér, így beazonosítani inkább csak a jól ismert „rigós" moz­gásáról lehet. (zsj) Kocsi nélkül nem könnyű a vidéki ember élete Veszélyforrás az idős életkorú autóvezető? Magyarországon nincs fel­ső korhatár arra nézve, hogy meddig vezethet egy ember. Idén szigorodtak az egész­ségügyi alkalmassági vizs­gálatok. Zsigmond József jozsef.zsigmond@mediaworks.hu BARANYAI KÖRKÉP Két olyan komoly baleset is történt az el­múlt időszakban Baranya me­gyében, amit idősebb vezető okozott. Augusztus végén egy személyautó és egy busz ütkö­zött Bicsérdnél, a gépkocsi ve­zetője, egy 85 éves férfi a hely­színen elhunyt, míg a buszon utazó tizennyolc utas közül egy személy súlyos, négy sze­mély könnyebb sérüléseket szenvedett. Szeptember elején a kozármislenyi körfogalom­ban történt karambol. Itt egy 79 éves férfi ellenkező irány­ba hajtott be a kereszteződés­be, és összeütközött egy sza­bályosan közlekedő járművel. Olvasóink két táborra osz­lottak, volt aki szerint a kor előrehaladtával a reflexek romlanak, és nem javulnak, szerintük jobb lenne, ha 85 év felett nem vezethetnének az emberek, és inkább az ingye­nes tömegközlekedést hasz­nálnák. A másik rész viszont kiemelte, hogy a balesetek többségét a fiatalok okozzák, illetve hogy gyakori ok az al­kohol és a gyorshajtás. Magyarországon érvényes jogosítvánnyal rendelke­zők esetében felső korhatár­ra vonatkozó megkötés nincs, egyedül az egészségügyi al­kalmassági vizsgálaton szűr­hetik ki a kóros betegségben szenvedőket. Idén az egész­ségügyi alkalmassági vizsgá­latok szigorodtak. Nem könnyű autó nélkül él­ni vidéken, erről beszélt ne­künk Barna Tibor geresdla­­ki lakos. - Jogosítványra minden­képpen szükség van, ez a vi­déken élők számára mond­hatni létszükséglet. Enélkül nem tudnak bevásárolni, or­voshoz járni, bármit elintéz­ni. Hiába javult a vidéki em­berek élete, a közösségi köz­lekedés a falvakban elég sok kívánnivalót hagy - emelte ki a hatvan éves férfi, aki rámu­tatott, hogy szerinte az idősek autózása nem biztos, hogy na­gyobb veszélyt jelent, mint az egészen fiatal, félelemérzet nélküli vezetőké. Sokak szerint 85 év felett ne vezessenek az emberek, inkább használják az ingyenes tömegközlekedést Hetven felett már kétévente kötelező Életkortól függően válik egy­re gyakoribbá a jogosítvány le­járata és hosszabbítása, így a szabályok szerint ötven év alatt tíz, ötven és hatvan éves kor között öt, hatvan és hetven közt három, hetven felett pedig már kétévente esedékes a vizs­gálat. Idén a háziorvosi vizs­gálat ára kortól függően válto­zott. Ötven év alatt hétezerkét­száz, ötven és hatvan év között négyezernyolcszáz, hatvan és hetven év között kétezerötszáz, míg hetven év felett ezerötszáz forint. Ha valakinél súlyosabb betegséget észlel a háziorvos, akkor másodfokú orvosi vizs­gálatra utalhatja a beteget. Ek­kor már szakorvos dönt róla, hogy alkalmas-e az illető veze­tésre. Az ára szintén kortól füg­gően változik, 3200-tól 10 800 forintig. Zenével és tánccal is bemutatkozik a PTE színes élete Színpadra áll Pécsen az egyetem PÉCS A jubileumi rendezvé­nyek sorában a pécsi Kossuth térre is kitelepült a Pécsi Tu­dományegyetem, a színpadon és pavilonokban mindenki számára nyitott és ingyenes programokon mutatkoznak be a képzések és az egyetemi élet színes elemei. A jövő hét végéig tartó prog­ramokon a Pécsi Napokhoz kapcsolódva szellemi és sport­játékokkal, énekes, zenés, tán­cos produkciókkal és koncer­tekkel is várják az érdeklő­dőket. A mindennap délután 3-kor kezdődő programokon lehet íjászkodni, megismerhe­tő a szivacskézilabda és a flo­orball, de a Táncoló Egyetem tagjainak vezetésével többfé­le táncos mozgás is kipróbál­ható. A hétvégi napokon sző­lő- és borkóstolással is csalo­gatják a pécsieket, a finomsá­gokat a PTE Szőlészet és Borá­szati Kutatóintézete hozza el a Belvárosba. A zenés progra­mok közt többször is fellép a Pannon Gyermekkar és az Os­­tinato Énekegyüttes, de a PTE Táncegyüttes látványos fellé­péseit is érdemes lesz követ­ni. Lesz emellett tudáspróba és olyan zenekarok is bemu­tatkoznak, mint az Egészség­­tudományi Karról érkező Pí Theraphy. N. L. A kutatóintézet borait is megkóstolhatják a téren Fotó: Läufer L. 2017. SZEPTEMBER 18., HÉTFŐ Alvászavarral nem ülhet volán mögé Újdonság, hogy egy rövid kérdő­ívet is ki kell tölteni a háziorvo­si vizsgálat alatt. Itt olyan kérdé­seket tesznek fel, például hogy a páciens el szokott-e aludni ba­ráti társaságban, vezetés vagy tévénézés közben. Ha az orvos­nak valaki gyanússá válik, ak­kor alvásvizsgálatokra küldheti, ami hónapokig is eltarthat. Ta­valy közel háromszáz olyan bal­eset történt az országban, mi­kor a sofőr elaludt vezetés köz­ben. A szigorítás célja, hogy ki­szűrjék azokat a sofőröket, akik nem is tudtak róla, hogy alvás­zavarban szenvednek. A vero­nai buszbalesetnél is azt feltéte­lezik, hogy a buszsofőrnél kóros aluszékonyság vagy szívritmus­­zavar okozta ájulás léphetett fel. Akinél alvászavart állapíta­nak meg, annak nem hosszab­bítják meg a jogosítványát. Kétszáz fővel bővít a Hauni Pécsen PÉCS Létszámot bővít Pécs egyik legnagyobb munkálta­tója, a Hauni Hungária Gép­gyártó Kft. Jelenleg ezerszáz­ötven embert foglalkoztat a német hátterű vállalat, de jö­vő év végére a tervek szerint ez a szám kétszáz fővel gya­rapszik. A megnövekedett kereslet teszi lehetővé a bővítést, tud­tuk meg a Hauni Hungária Gépgyártó Kft. sajtóosztályá­tól. Ezen felül, mint kiemelték, az anyavállalat, a Hauni Mas­chinenbau GmbH is egyre na­gyobb szerepet szán a pécsi te­lephelynek. Ennek megfelelő­en gyártókapacitásaikat bőví­tik és vele együtt a munkavál­lalói létszámot is. A főként dohányipari beren­dezések, alkatrészek gyártásá­val foglalkozó cég a rendszer­­váltás után, 1994-ben vásárolta meg az akkor már a felszámolás alatt álló Sopiana Gépgyár csar­nokait, gépeit. Kezdetekben tíz­ezer négyzetméteres területen kétszáztíz fővel indult el a ter­melés. Az újabb és újabb beru­házásoknak köszönhetően fo­kozatosan nőt a foglalkoztatot­tak száma, 2014-ben a cég ter­melésbe vont beépített területe elérte a ötvenkétezer négyzet­­métert, míg az dolgozók száma meghaladta az ezer főt. Zs. J.

Next