Dunántúli Protestáns Lap, 1890 (1. évfolyam, 1-52. szám)

1890-02-23 / 8. szám

Első évfolya­m. Pápa 1890. február 23. X----------------------------X ELŐFIZETÉSI DÍJ: Helyben és vidékre pos­tai szétküldéssel egész évre 4 frt. félévre 2 frt. X ------------------------------& 1. szám. DUNÁNTÚLI Az. egyház és iskola köréből. A DÜSÁNT­ÍII EV. REF. EGYHÁZKER. HIVATALOS KiSZLllNY K. ~© MEGJELENIK MINDEN VASÁRNAP. TARTALOM: a protestáns egyház autonómiájának áruba bocsátása. III. Aical Gábor. — A lelkészi hivatal. IV. (Dr. M. Simpson.) — Kerületünk világi eleméről. I­r. Kapossy Luczián. — Tár ez a: Az a.-teveli ev. ref. egyház története. (Folytatás.) Bulla Gábor. — Vegyes közlemények. — Hivatalos rész. X-----------------------------X HIRDETÉSEK DÍJA: 4 hasábos petitsor több­szöri közléséért 5, egy- , szem­ért 7 kr sorja. Ezen­kívül bélyegdij .HO kr. A protestáns egyház autonómiájának áruba bocsátása. in. 4. Balogh Sándor az egyház önkormányzati jogának eladását lehetségesnek, körül minijeinknél fogva szükségesnek és húsz nősünk tartja. Lehetségesnek a következő okokból: a) Miért a protestantáns egyház-fogalommal az önkormányzat feladása nem ellenkezik és a biblia sem szól ellene. Akivel a protestáns egyház a maga tanait és intézményeit a bibliára építi, e felhozott két bizonyíték meglehetősen egynek vehető és mindkettőről megmondhatjuk, hogy­ az idézett állítást semmivel sem támogatják. Elég ha igaz volna is azon állítás, hogy az autonómia feladása a bibliával nem ellenkezik, akkor sem bírna súly­­lyal azon kérdés eldöntésénél, hogy­ a magy­ar ref. egyháznak czélszerű-e, lehető-e feladni ön­­kormányzatát, mert e kérdésben nem általános szempontok, hanem a mi különös viszonyaink a döntők. De mikor ez az állítás nem is igaz! Azt csakugyan nem lehet kimutatni a bibliából, akár Pál apostolról, akár a többi apostolokról, hogy nekik csak gondolatukban is megfordult volna az, hogy­ a maguk vagy utódaik részére állami fizetést igényeltek volna; azt ellenben nagyon sok helyb­ől ki lehet mutatni a bibliából, hogy­ a lelkészeknek, az igehirdetőknek, az egyházi szol­gáknak saját híveik adományaiból kell megélni. Pál apostol I. Ker. IX. részt egészen e kérdés­­nek szenteli, és azt kérdi: ha mi nektek lelkieket vetünk, nagy dolog-e, ha mi a ti testi marháito­kat aratjuk? A protestáns egyház életre jövése épen azért neveztetik reformationak, mert tanai­ban és szervezetében visszatért az ős­egyházhoz, a­mely teljesen democraticus alapon nyugodott és benne minden hivatalok ön­kormányzati uton, az állami hatalom teljes kizárásával, töltettek be. Tehát a protestáns egy­ház-fogalommal igenis az önkormányzati egyházszervezet illik össze leg­jobban. b) Feladható az önkormányzat, mert maguk a reformátorok is az egyh­áz kormányzását megosztották az államokkal és az angol, a németalföldi, a németor­szági, a schh­eitzi egyházai­ is ekképen alakultak meg. Az kétségtelen, hogy a reformátorok az ak­kori politikai viszonyokat felhasználták a refor­­máció eszméinek terjesztésére, és összeköttetésbe léptek a politikai hatalom kezelőivel. Zwingli a zürichi tanácsra és népre, Kálvin a genfi ta­nácsra, Luther Bölcs Frigyesre és más világi fe­jedelmek pártfogására támaszkodott, és mindegyik reformátor az egyház kormányzatában a politi­kai hatalom birtokosainak bizonyos jogokat en­gedett, a minthogy hazánkban is egyes főurakra, városi tanácsokra, erdély­i fejedelmekre támasz­kodott a protestantismus az erőszakos üldöztetés korában; de korántsem azért, mintha ezt a pro­testáns egyház szelleme kívánta volna igaz, ha­nem azon kényszerűségből, hogy a római ka­tholika egy­ház physikai erővel intézett támadása

Next