Dunántúli Protestáns Lap, 1904 (15. évfolyam, 1-52. szám)

1904-07-10 / 28. szám

475 DUNÁNTÚLI PROTESTÁNS LAP. 476 sagot és javadalmazásunknak olyan rendszerét, mely állásunk természetének meg nem felel. A­mit a német tanárok darmstadti gyűlésén, ez év tavaszán, Paulsen oly nagy eréllyel hangozta­tott, mint az iskola mivelő feladatának elenged­hetetlen követelményeit: mennyivel több okunk lenne nekünk panaszolni! De ime, az idők ta­núságot tesznek és szót emelnek mellettünk. Az ő tanúságtételükből és szavukból bizonyára egész jelentőségében meg fogja érteni nemzetünk, hogy amit az iskola kér, azt a haza kéri, a nemzet jövője kéri, melyet neki az alkotmány a nevelésre adott, kötelességének tekinti.» E két kötelességérzet: a tanítóké a nemzet iránt s a nemzeté tanítói iránt, csak e két kötelességérzetnek együttes, ösz­­szeható munkája vezethet kívánatos eredményre. Ezt az igazságot közelmúltunk politikai, vi­h­arai és fejleményei épp oly eleven, mint ta­nulságos világításban tüntetik föl. Közéletünk, de az egész magyar társadalom mélyen át van hatva a nemzeti irányú fejlődés, a minél határo­zottabb nemzetiesedés vágyától. Ez a vágy s az érzés, a­melyből fakadt, köz- és magánéletünk minden körét, valamennyi intézményét szeretné felhasználni érvényesülésére és erősítésére. De világhelyzetünk és ettől feltételezett szerveze­tünk oly korlátokkal áll elénk, min­ket szeren­csésebb nemzetek nem ismernek, de amelyekkel mi számolni kénytelenek vagyunk. Nem egy körben, nagyobb rázkódtatások és veszedelmek céljából, be kell érnünk annyival, hogy legalább tért ne veszítsünk, hogy megőrizzük, amink van, nyelvben és szellemben. Áldatlan és szenvedé­lyes politikai harcaink erre a pontra vezettek. És erről a pontról széttekintve, úgy tetszik, hogy annak a reménységünknek, bizodalmunknak, tö­rekvésünknek horgonyát, mely a magyar nyelv, szellem és műveltség erősödését és terjedését il­leti, továbbra is és legfőképpen az iskolába kell vetnünk, melynek szárnyai szabadok. Ez a gon­dolat pedig és e gondolattal közállapotaink a nemzet közvéleményét és közakaratát a magyar iskola nemzet­politikai fontosságának kétszeres méltánylására kell, hogy vezessék. Természetesen a mi tanítói kötelességéle­­tünknek is mélyülnie, lelkesedéssé és áldozat­­kész odaadássá kell fokozódnia e viszonyok kö­­zött. Töltsön el mindnyájunkat, a közelmúlt világos tanulságaként annak emelő tudata, hogy a mi mivelő munkánk,­­nemzetünk jövőjét ille­tőleg, politikailag is a legfontosabb feladatok közé tartozik Magyarországon. Régi, dunántúli kálvinista iskoláink kedvelt föliratának: Sub pondere ereseti pálm­a, szíveinkbe kell beírva lenni. Minél szabadabb a magyar iskola, annál inkább kötelessége igazán jó és igazán magyar iskolává lennie. De másfelől bizonyos, hogy ezek a viszonyok s a megfigyelésükből ter­mészet szerint fejlődő gondolat, melyet említet­tem, azt a másik kötelességérzetet is szítani és eleveníteni fogják: a nemzetet iskolája iránt. Nem kérünk egyebet, mint az eszközöket, hogy neki teljes lelkünkből és minden erőnkkel szol­gálhassunk. Hogy a sikeres tanításnak, a jó is­kolának mennyi föltétele hiányzik még nálunk, mindnyájan tudjuk, nem is kell újra meg újra emlegetnünk, nem az akadályokat sem, melyek eredményes munkásságának, kívánatos fejlődé­sének útjában állanak, mindenekelőtt a zsúfolt­ kanonika vizitáció Szlavóniában. Június 20—23-ig tartatott meg a szlavóniai misz­­sziói egyházakban a szokott évi kanonika vizitáció. Évtizedeken át a felejthetetlen emlékű néhai Körmendy Sándor végezte e teendőt. Most pedig újból megmutatta a misszió nagymestere, püspöke, hogy meg­tudja válogatni a legjobb eszközöket s azt teljes erővel alkalmazni is tudja a misszió vezetésére és építésére. Ugyanis Peti Lőrinc borosváradi lelkészt, a két. misz­­szió bizottság jegyzőjét és Zsinka János m.­újfalusi ta­nítót küldte ki e vizitációra. A vizitáció következő sorrendben történt: érkezés június 19-én este 9 órakor Daruvárra. 20-án d. e. Daru­­várott,­­ délután a Daruvárhoz tartozó Korenicsán szórványban vizitáció. Estére visszajővén Daruvárra, másnap 21-én d. e. Brekinskán, d. u. a daruvári kör­höz tartozó Imszovoszelón; estére visszajővén Daru­várra, másnap 22-én d. e. és d. u. Nagy-Pisanicán, t­estére visszaérkezvén Daruvárra, másnap 23-án d. u. a missziói lelkészek összejövetele Lipiken, ahol megjelent az antunováci ág. h. ev. lelkész is, hogy a vizitálók­­kal a gondjaira bízott cseh ref.-ok ügyeiről értekezzen s hogy általában a misszió ügyeiről közösen értekez­zünk. Ezzel a vizitáció véget ért. Peti Lőrinc erős és szigorú kézzel, kimerítő rész­letességgel, valóban kiváló szakértelemmel, bölcs útmu­tatásokkal és mindenek felett nagy ügybuzgalommal és jó indulattal, Zsinka J. tanító pedig a gyermekek vizs­gálatánál minden irányú figyelem és kitűnő pedagógiá­val, a növendékek tudalmát felderítő ügyes keresztkér­désekkel fáradoztak a misszió pontok vizsgálatánál. Ilyen kezekre van itt szükség. Ilyet adjon nekünk továbbra is a gondviselés erős és bölcs püspökünk út­ján. Isten mentse meg a még mindig fejlődő és pedig rohamosan fejlődő missziót a se hideg, se meleg lágy kezektől. Annyi bölcseség és ügybuzgóság sugárzott ki a kemény és részletes vizitációból, hogy azokat a munkásokat, kik a misszióban lelkesen forgolódnak tel­jesen megnyerte úgy a szigorú Peti Lőrinc lelkész, mint az éles pedagógus Zsinka János tanító. Ki ne óhajtaná a jövőre is és mindenkoron azo­kat, kik útjainkat, ahol szükséges (kiknek ne volna rá szüksége ?) igazgatják, szent ügyünket segítik.

Next