Dunántúli Protestáns Lap, 1906 (17. évfolyam, 1-52. szám)
1906-08-05 / 31. szám
525 DUNÁNTÚLI PROTESTÁNS LAP. Nem az egyformásítástól, hanem autonómiánk megnyirbálásától, az újra feléledő felekezeti türelmetlenségtől és a már nálunk is feltünedező hierarchikus törekvésektől féltem én ősi vallásunk szabadságát. Ha semmi mást nem hozott volna a ruházatra a zsinat, helyes lett volna talán az is, de ha már hozott, igyekezzünk azt a célszerűség és jóízlés elvei szerint megoldani. Végül még azt jegyzem meg — amit legelől kellett volna megemlítenem, — hogy nemcsak csekély személyem „buzog“ e cél érdekében, hanem legtöbb egyházmegyénk kifejezte a törvénytervezet egyházmegyei gyűlési tárgyalásakor az egyforma liturgiális öltözék viselésére vonatkozó óhajtását. Csukás Endre siómarosi lelkész. 526 Egyházi élet Szlavóniában. Kanonika vizitáció. Vannak dolgok, melyeknek megindult fejlődését a politikai, társadalmi vagy más változások meg nem akadályozhatják. Ilyen a felekezeti és országos érdekeket munkáló horvát-szlavón misszió. Nagyon szükséges, hogy itt évenként megtartassák a kanonika vizitáció, hogy a felekezeti és nemzeti megtartás nagy munkájában irányítást, buzdítást és bátorítást nyerhessenek a missió munkásai s velük együtt azok, kik részt vesznek a küzdelemben : az egyháztagok. Ha áttekintjük e missió hosszú történetét, négy korszakot különböztetünk meg benne : 1. az alapvető kezdetet, helyben működő misszionárus és határozott szervezet nélkül, amikor magyarországi lelkészek által egyszerűen felkerestettek s ahogy akkor lehetett, elláttattak a szanaszét szórt szórványok, (1860—69). 2. A kialakult misszió körök s immár helyben lakó lelkészek alatt minden különösebb fejlődés nélkül megindult normális missziói egyházi élet. Jellemző vonása az eszközök és fokozottabb energia, felsőbb figyelem és buzdítás hiánya, évtizedeken át húzódó szablonszerű laposság, (1870—97). 3. Uj misszió körök alapítása, nagyobb figyelem, intenzívebb irányítás, fokozotabb energia, de az eszközöknek még mindig igen hiányos volta, 1897—1902). Végre az eszközöknek bár még mindig nem teljes, de az előbbiekhez képest jelentékeny gyarapodása ; a lázas tevékenység, az alkotások gyors tempója. Megerősödött egyházi és nemzetiségi élet. Uj lelkészségek, templomok, iskolák. Hatása érezhető a horvát-szlavon területeken mindenütt, gyors akcióban hajtja százezer protestáns és katholikus magyar közös nemzeti törekvését: 22, majd újból 12, összesen 34 új magyar iskola úgyszólván egy hirteleni varázsütésre rövid 4 év alatt (1903—1906). E két utolsó fázisra esik Antal Gábor püspöksége, vezetése alatt Peti Lőrinc egyházkerületi aljegyző, misszió bizottsági előadó vizitátorságával, aki éles figyelemmel, ügyes tapintattal, nem grapsa, hanem igazságos szigorral mindinkább beleéli magát a Drávántúli viszonyokba, amelyeket — amint látjuk — gyorsan táguló látkörrel mindinkább kiismer, háta megött állván a misszió atyamestere, Antal Gábor püspök, és körülötte a közvetlen tapasztalatokkal bíró régebbi misszionáriusok mint táborszernagy, generális, közkatonák: az igazi ecclesia railitans. Az idei kanonika vizitáció jún. 26-tól július 3-ig tartott. Terezovácz, Daruvár, az ehhez tartozó Imszovoszelo, Korenicsan, Brekinszka tárják elénk most a prospektivát. Terezovác, ez az újszülött gyermekmisszió, 1904— 1906. a buzgó, hazafias és református barát, de r. kath. Jankovics nagybirtokos úr és áldott szivü neje fenkölt lelkületének köszönheti igazán hálásan, hogy a legszétszórtabb kör a központon Terezovácon egy alkalmas urasági épületben otthont talált szerény, de ideiglenesen kielégítő lelkészlakás és imateremmel. Az ifjú Timotheussal nem tudom versenyezhetnének-e „dr.“ tanárai az élet iskolájában, amire nincs Studium az iskolában, mert ezt már csak gyarlan értik, ha értik, a doktorok. Ellátatván, a megmaradás kikötőjéhez jutottak a szerte szórt veszendők. A központ is nem várt módon megerősödött egy rendkívül nyereséges kettős úri lakású ház és telek vétellel. Most pedig e misszió bátor s merész elhatározással egy a szlavón viszonyoknak egyedül megfelelő díszes templom építés előtt áll, amiben említett fenkölt lelkű Jankovics úr és áldott neje bizonyára hathatósan segíteni fogják a vidék magyar Sionját, a jelen és utókor emlékezetére. Ifjú emisszió, az ifjúi erő lelkesedését kívánja, ámde a fiatalos energia és a jel okvetlen kell, a bölcs mérséklet, a szembe nem szálló finom tapintat, a kígyói okosság, a Pál féle eredményes alkalmazkodás: ezek együtt mozgathatják a hegyeket és ha nem is döntik mindjárt, de annál biztosabban, összezörrenés nélkül emelik el azokat. Daruvár főbb pontjain vizsgáltatott meg. A központi építési adósság egészen rendezve. Hibája, hogy az 51 kor adóhátralékot ha erősen szorította is, még erősebb eszközökkel nem ekzekválta. De ami késik, nem múlik. Talán nem lesz felháborodás a keményebb fogásért. És ha a templom belseje nem mint a gyarlók, nem szakértők mondják pápistásan díszes, hanem éppen antirómai vagyis radikálisan kálvinista eszméknek alakzataival, festményeival és frappán felirataival a szakavatott papnak azon mesterfogását bizonyítják, hogy a valódi kálvini irány is fejleszthető esztétikusan és hathatósan dekorálhatja külső tisztességünket, mindenek felett keresztyéni mivoltunkat az ellenséges idegenben, melynek eddigi gúnyolódása ma már respektussá, tiszteletté változott, a hívek is nemcsak hogy nem gyengültek, hanem inkább erősödtek kálvinista öntudatukban (9 év alatt egyetlen egy lélek sem tért ki, hanem inkább hozzánk tértek át!), de ezzel az evangyéliumi esztétikus belsővel éles ellentétben áll a templom és torony külsejének omladozó malterje. E hanyag állapot megszüntetésére miért nem sarkalja erősebben lelkész a