Dunántúli Protestáns Lap, 1924 (35. évfolyam, 1-52. szám)

1924-01-06 / 1. szám

Harmincötödik évfolyam, 1. szám, Pápa, 1924 január 6. DUNÁNTÚLI PROTESTÁNS LAP A DUNÁNTÚLI REFORMÁTUS EGYHÁZKERÜLET HIVATALOS KÖZLÖNYE • MEGJELENIK MINDEN VASÁRNAP. ............................................... FŐSZERKESZTŐ: NÉMETH ISTVÁN PÜSPÖK, BALATONKENESE. ................................................. FELELŐS SZERKESZTŐ: PONGRÁCZ JÓZSEF THEOL. TANÁR PÁPA, FŐ- A FŐMUNKATÁRS ÉS A KIADÓHIVATAL VEZETŐJE: TÓTH LAJOS THEOL. ISKOLA, AKIHEZ A LAPOT ÉRDEKLŐ MINDEN KÖZLEMÉNY KÜLDENDŐ. 6 TANÁR PÁPA, FŐISKOLA, AKIHEZ A REKLAMÁCIÓK INTÉZKNDŐK. «.› Új kezdet, új reménység. Az évforduló alkalmából elhangzó, megszokott kívánságnak mély, a keresztyénség lényegében gyöke­redző alapja van. Elmúlt az óesztendő, hátunk mögött vannak küzdelmei, bukásai, a hitetlen csak vak homályt láthat maga előtt, nem lehet biztos, hogy az új évben közelebb juthat-e céljaihoz, a keresztyén hívő azt mondja: a mai nappal megújítom Istennel való szemé­lyes viszonyomat és ő megteheti a nagy csodát, hogy új kezdet történik életemben. Új kezdet! Mennyire szükségünk van erre ! Nem kell-e új, dicsőségteljes kezdetet csinálni Krisztus­­követésünkben ? Meglehetünk-e elégedve a múlt esz­tendő eléréseivel ? Nincs-e égető szükségünk arra, hogy hitünk diadalmasan felszárnyaljon, megnöveked­jék? Vájjon nincs-e igaza a modern kálvinista költő­nek : nagy hit tehet csak nagy csodát ?! És ha megvan az új kezdet, akkor már meg-­­­született az új reménység is. Nem ok nélkül való, hogy Pál apostol annyira hangsúlyozza a reménységet. A keresztyénre nézve a jövő hozza a várva-várt érté­keket, neki ez az élet még olyan keveset adott, de jön az új élet a maga csodás lehetőségeivel, jön Krisztus. Aki a dicsőség ama reménysége, jön tisztító tüzével, bátorító, meleg barátságával, jön királyi hatal­mával. Hát nem a dicsőség reménysége ez? Nekünk, szegény magyaroknak szintén új kez­detet kell csinálnunk, hogy új reménységünk lehessen. Erősebben kell ragaszkodnunk Istenhez, az igazságos­ság Atyjához, sokat és többet kell dolgoznunk, hogy külső és belső értékeink megszaporodjanak, hogy valóság legyen a kultúrfölényünk és számottevők az anyagi javaink. És akkor felkel a reménység is a szívekben. Azzal legyünk tisztában, hogy Isten nélkül nincs alapja a reménységnek, Istennel azonban min­denek lehetségesek. Egyházi életünkben is fel az új munkára. Vár­nak a szomjas lelkek. Sok helyen kell, a szó szoros értelmében, új kezdetet csinálni, de felséges lesz az eredmény, megszületik az új reménység is. Nehéz idők következhetnek ránk, sok jel mutatja, hogy a megpróbáltatásoknak még nincs végük, két­szeresen kötelességünk azért megfogadni az új esz­tendő jó tanácsát, sőt mondhatnánk egyetlen életlehe­tőséget: csináljunk új kezdetet és akkor lesz új re­ménység ! Fel a szivekkel! p. Még egy szó az egyházfegyelemről. A család nyugalma, erősödése akkor borul fel, amidőn a szülői figyelmeztető szavak visszhangra nem találnak. A magyar nemzet akkor szenvedett a leg­többet s akkor vesztette el igazán a háborút, amikor a fegyelem fegyvere kiesett katonáinak a kezéből. Anyaszentegyházunk is azóta vergődik sorvasztó betegségében, mióta a belső bomlasztó miasmák rág­ják a testét, pusztítják a lelkét s ezek zavartalanul végzik pusztító munkájukat, mert Kálvin egyházából a konkolyról szóló példázat túlszelidített magyarázata kiszorította a Kálvin fegyelmi fegyverét. Pedig a fe­gyelem a kálvinizmusnak édestestvére. Kálvin erőtel­jesen hangsúlyozta, hogy: „Ecclesia Dei sua quodam spirituali politia indiget“ . . . Wächter pedig a nagy német szellem egyik munkájában azt mondja, „hogy az Egyház egyházfegyelem nélkül annyi, mint az állami organizmus végrehajtó hatalom nélkül“ . . . Erőtelen vergődés, mindent eltűrő, csöndes vonaglás. Az eszményi, krisztusi Egyháznak fegyelem a lelke. A szektárius terjeszkedésnek ez a titka. A szigorú holland református egyháznak ez az erőssége. Sem külső, sem belső destruktív erők romboló munkájuk­nak nem törnek utat Anyaszentegyházunk szentélyé­ben, ha a fegyelem vasláncaival is vannak a lelkek egy mozdíthatatlan egységbe kapcsolva. Egyházunk három ellenséggel legyöngült álla­potában nem bírja a harcot. A jezsuita alarmirozás vasfalankába tömörítette ellenünk jól szervezett légióit. Ez a Layola csapata . . . Kívülről intézi folyton erős­­bödő hatalmának rohamait egyházunk ellen. A harcterek véres árkaiból hazahozott ateizmus pedig engesztelhetetlenül tobzódik lélekgyilkoló mun­kájában. Ez a Marx csapata . . . Belülről gyöngíti, belülről tépi ki a szent Sión fundam­entumának drága köveit. Ez sokkal veszedelmesebb. Ez a belső tűz, melynek szítói az édesanya önös gyermekei, igen sok esetben olthatatlan, sőt a szelíden kérő, az evangé­­lium fegyvereivel meggyőzni akaró lelkipásztorra gú­nyosan vigyorog s nagy bátorsággal szórja megbem-

Next