Dunaújvárosi Hírlap, 1970. január (15. évfolyam, 1-9. szám)

1970-01-16 / 5. szám

VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! !AZ MSZMP VÁROSI BIZOTTSÁGA ÉS A VÁROSI TANÁCS LAPJA XV. ÉVFOLYAM, 5. SZÁM ÁRA: 1 FORINT 1970. JANUÁR 16., PÉNTEK A hengermű csodaszere Hat év alatt csaknem kétszeresére emelkedett a vasmű me­leghengermű termelése. A hengerlés mennyiségi növekedése mel­lett valamennyi műszaki és gazdaságossági mutató számottevően javult: az anyagkihozatal, a berendezések időkihasználása, az ön­költség, az egy főre jutó termelés. Talán a meleghengerműben feltaláltak valami csodaszert? Semmi újat nem kellett feltalálni, a meleghengermű fejlődé­sének, eredményeinek főként az egyenletesen növekvő termelé­kenység a forrása és magyarázata. Ha úgy tetszik, csodaszernek is nevezhetjük, „receptje” pedig a következő: műszaki fejlesztés és hatékonyabb munka. Félm­ilióó tonnás növekedés Ami a mennyiségi termelést ille­ti, a meleghengermű életében a fél­millió tonnás fordulópont már má­sodszor jelentkezik. 1963-ban kevés híján félmillió tonna acélt dolgoztak fel, 1970-ben pedig egymillió tonna öntecs kihengerlését tervezik. A me­leghengerműben ugyanis az előnyúj­tó kapacitásának meghatározó sze­repe van: ettől függ a hideghenger­műnek átadható tekercs mennyisége és a meleghengermű készáruterme­­lése is. Nem érdektelen tehát, ha áttekint­jük az előnyújtó hatéves termelés­fejlődését, hiszen ebből az egész gyáregység termelési arányaira is következtethetünk.­­ Ev­entecs feldolgozás (ezer tonnában) A táblázatból első pillantásra ki­tűnik, hogy 1964 és 1968 volt „nagy ugrás” éve. A harmadik „nagy a ugrás”, a szintén több mint százezer tonnás termelésnövekedés az idén várható. Megjegyezzük,­ hogy a me­leghengermű névleges kapacitását az 1963. évi termeléssel elérte. kalóriafelhasználás és a kemencék a hat év előtti 193 öntecskiadás helyett 246 öntecskiadást bírnak el javítás nélkül. Mitől nő a termelékenység? A termelékenységi mutatónak bo­nyolult összetevői vannak. Nemcsak a berendezések kapacitásától, az em­berek munkavégzésétől függ, hanem például a programozástól, a karban­tartás színvonalától is. Nyilvánvaló, minél kevesebb ideig állnak a be­rendezések anyaghiány, vagy üzem­zavar miatt, annál nagyobb a ter­melés, s ezzel az időegységre jutó termék mennyisége, a termelékeny­ség is. Bevezették a negyedéves, ciklikus nagyjavítások rendszerét, tervsze­rűbb és megelőző lett a karbantar­tás. Megváltoztatták a meleghenger­mű programozási rendszerét, javult az acélmű és a hengermű közötti együttműködés. Mint a fogaskerekek, úgy kapcsolódtak , egybe a termelé­kenység összetevői, áttételei Például természetes dolog, hogy a mélyke­mence meleg anyagberakásához pon­tosabbá kellett tenni a programozást, hiszen a délelőtt csapolt acélt dél­után kihengerelték és másnap a hi­deghen­germű is feldolgozta. A hi­deghengermű belépésével megszűnt a melegvágósor túlterhelése és ter­melésfékező hatása. Most már fel­váltva hengerelhettek tekercset és táblalemezt, a hűtőpad és a guillo­­time-alsó kapacitása ehhez elegendő. Az eredmény? Az üzemidő-kihasz­nálás 68 százalékról 80 százalékra emelkedett 1964 óta. Ez a mutató a meleghengermű esetében — eu­rópai viszonylatban is — kiemelke­dő. Az évtized rekordja Az acélmű és a hengermű közös intézkedésével növelték az öntecsek súlyát. 1964-bem 5,9 tonna volt az átlagos öntecssúly, 1968-ban 6,8 ton­na. Ennél is jelentősebb kapacitás­­növelő hatása van az előnyújtó meg­hajtómotor kicserélésének, a dupla­­öntecs hengerlésnek és az automati­kus reverzálásnak. Ezekhez a mű­szaki intézkedésekhez hamarosan az előnyújtó automatikus henger fés­­állítása járul. Nyilvánvaló, hogy az érintett mű­szaki fejlesztés, technológiaváltozás egymagában nem eredményezhette volna a felsorolt eredményeket. A megnövekedett kapacitás nem egy jó puszta lehetőségnél, amelyet hozzá­értőbb, hatékonyabb munkával kel­lett kitölteni. Megnövekedett a mű­szaki intézkedések szerepe. Annál is inkább, mert a vázolt termelésfej­­lődést a meleghengermű az 1963 évihez viszonyítva csökkentett lét­számmal érte el. Végül is mennyivel növekedett a termelékenység? A meleghengermű 1963-ban 60 tonnát hengerelt órán­ként, 1969 t jén pedig 112 tonnát. Be tavaly a IV. negyedévben — amikor az előnyújtó meghajtómotor cseréje már éreztette hatását — 252 ezer tonna öntecset dolgozott fel, vagyis 170 tonna/óra értékre emelkedett a teljesítménye. Ezt az eredményt bíz­vást nevezhetjük a Dunai Vasmű­ben az évtized rekordjának. Annyit jelent, hogy a meleghengermű ha­vonta 90 ezer tonnánál több öntecs, illetve 70 ezer tonnánál több lemez hengerlésére vált képessé. Ez évi egymillió tonna acél kihengerlését teszi lehetővé. Zsiday Csaba ms 458 1964 559 1965 6«6 ma 624 1967 681 1968 90S 1969 882 Ereszteni a nadrágszíjon Ha a meleghengermű kapacitását nadrágszíjhoz hasonlítjuk, akkor a növekvő termeléshez nem kellett egyebet tenni, mint ereszteni a szí­jon, ahogy a hengermű „emberese­­dett”. Az első nagy kapacitásbőví­tést 1963-ban, az egymeleges tech­nológia­ bevezetésével érték el. En­nek lényegét nem kell különösebben magyarázni: az önteésből egyből elő lemezt hengerelnek, így nincs szük­ség kétszeri melegítésre és az elő­nyújtó kétszeri igénybevételére. Ugyanakkor kiiktatták a termelés­­növekedés egyik gátját, a tolóke­mencét. A tolókemence ugyanis óránként legfeljebb 70 tonna buga felmelegítésére volt képes. Tolóke­mence nélkül viszont a mélykem­en­­ce befogadóképességét kellett növel­ni. Az acélműből átszállított öntecs 7—800 fokos, tehát ha nem az ön­tecs,­ak tárból hideget, hanem ezt a meleg anyagot rakják be a kemen­cékbe, akkor nemcsak gázmegtaka­rítást érnek el,­­hanem tetemes idő­megtakarítást is. A mélykemencék­­­hez egy előmelegítő cellát és egy melegítőcellát is építettek, különféle módszerekkel és tartósa­bb téglák al­kalmazásával javították a kemence karbantartást. Mindezzel elértél hogy egy kemence kapacitása dup­lájára nőtt: 19S3-ban óránként hat tonna öntecset, tavaly óránként 1” < tonna öntecset melegítettek átlagban A hideg öntecs arányát az 1963. én 51 százalékról 24 százalékra szorí­tották le, felére csökkent a fajlagos KÖNYVEK KÖZÖTT (Koíár Tivadar felvétele) * My Lai küldötte ' Dunaújvárosban Január 15-én, csütörtökön délelőtt a Dél-Vietnami Felszabadít­ási Front küldötteit fogadták a KISZ dunaúj­városi bizottságán. A delegáció ve­zetője Le-Thi-Cao asszony, a Dél-Vietnami Felszabadítási Nőta­nács Saigon-Gia Dinh területi bi­zottságának tagja volt. Eljött V­o - Thi-Lien, az a 12 éves kislány, aki az amerikaiak My Lai-i tömeg­mészárlásának szemtanúja volt, és 18 hozzátartozóját vesztette el. A küldöttség tagja volt Luu­ Kiem, a Dél-Vietnami Köztársaság buda­pesti nagykövetségének kulturális és sajtóattaséja, és Vu-Ngoc- C­a­n másodéves egyetemi hallgató. A küldöttség a fogadás után város­nézésen vett részt, majd a Ságvári iskolába látogattak. . . Ünnepi egységgyűlés a Kállai Éva munkásőr századnál A járási munkásőrök, a Kállai Éva önálló munkásőr század tagjai ja­nuár 17-én 15 óra 30 perckor tart­ják ünnepi egységgyűlésüket az épí­tők kultúrtermében. A gyűlésen értékelik a munkás­őrök szocialista munka­versenyének eredményeit és kitüntetést nyújtanak át a kiváló munkásőröknek és pa­rancsnokoknak. Kiváló címmel ju­talmazzák az egység legjobb raját és szakaszát. Sor kerül a leszerelő munkásőrök búcsúztatására és az újoncok eskütételére is. A műhelyek A szorgalmas, törekvő — nem törtető! — emberek életritmusa példamutató, kieyensúlyozott tempójú elő­revivő. De általában is: az emberi, a társadalmi hala­dásnak mindig is mozgató rugója, serkentője volt és marad a jó értelemben vett többletakarás. Hol is áll­nánk, ha „elhagynánk” magunkat, ha nem töreked­nénk, ha nem akarnánk napról-napra többet, szebbet és jobbat? Mi értelme lenne életünknek?! Az emberi egzisztenciára is érvényes a tétel. Az úgynevezett ranglétrának is vannak sokai, minden bi­zonnyal azért, hogy lépkedjünk is azon a megérde­melten. Természetesen felfelé, mivel lefelé nem fontos lépkedni, csúszni is lehet. Az előadó előbb vagy utóbb szeretne főelőadó­­ lenni, a betanított munkás szakmun­kássá válhat, szakmunkás technikussá, mérnökké. A kérdés azonban így hangzik: érdemes-e, megéri-e, hogy mozduljanak a ranglétrán? Ebben a gondolatkörben egyetlen rétegről írunk most, a termelő vállalatok alsóbb parancsnoki kará­ról, a művezetőkről, csoportvezetőkről, s mindazokról, akik közvetlenül irányítják a termelést. Ezek az mun­kahelyi vezetők általában maguk is a­ szakmunkás ka­tegóriából kerültek feljebb, többségük évekig vagy évtizedekig dolgozott közvetlenül a gépek mellett, s szerzett pótolhatatlan értékű­ munka- és élettapaszta­latokat. A fiatalabbak zömének pedig technikusi, szak­mérnöki oklevél van a zsebében. Aligha szorul bizonyításra, hogy a beosztott dol­gozók munkájának vezetése, irányítása sok tekintetben magasabb kvalifikációt követel, de különösképpen em­berismeretben és szakmai műveltségben­­ Ezekért az ismeretekért­ azonban meg kell izzadni, akár úgy, hogy évtizedes praxist szerzünk, akár úgy, hogy a munka mellett különféle tanfolyamokon, iskolákon tágítjuk fejünket. A munkahelyi vezetők­ túlnyomó többsége megtanulta amit kell, de néha mégis csalódottnak ér­zik magukat. Két tűz között őrlődnek. Ezt a tüzet olyan körül­mények is csihorgatják, mint a jelenlegi átlagbérrend­ kulcsemberei szer, a munkaerőhiány és az ezekből fakadó konflik­tusok, mint például a fellazult munkafegyelem. Talá­lóan jegyezte meg egyik művezető ismerősöm, hogy olyan helyzetben vannak, mint a labdarúgó-csapatok edzői, alig mernek követelményeket támasztani „játé­kosaikkal” szemben, mert magukra maradnak. A fe­gyelmezetlenül vagy gyengén dolgozó ember is tisz­tában van a körülményekkel, tudja, hogy „hiánycikk” tehát bárhol könnyen talál helyet. Nem a fegyelmezet­lenséget, vagy az alacsonyabb színvonalú munkáját óhajtják, hanem a „kerek” létszám szükséges. A másik dolog a keresetekkel függ össze. A mű­vezetők általában nem keresnek többet, mint a beosz­tott jó szakmunkások. Közelebbről: a vállalat igazga­tója vagy főmérnöke nyilvánvalóan a legjobb szak­embert, a legtapasztaltabbat, jelöli csoportvezetőnek vagy művezetőnek. Általános tapasztalat viszont, hogy a normában dolgozó jó szakembernek vastagabb a bo­rítékja, mivel nincsenek olyan bérügyi kötöttségei, mint egy műszakivá avanzsált kollégájának. A múlt­kor mondta egy kiváló géplakatosból lett művezető, akinek mellékesen megvan a gépésztechnikusi okle­vele is, hogy szívesen visszamenne a csoportjába dol­gozni, mivel többet keresne és ő lenne a „császár”. Ezt arra is értette, hogy nem kellene vergődnie senki­vel sem, s talán még a munkafegyelem érdekében is erősebb lehetne a hangja. Mindenesetre elgondolkoztató az ilyen kijelentés, amely lassan mentalitássá válik az alsó parancsnoki kar körében. Egészséges körülmények között fordítva kellene lennie a dolognak. A művezetői beosztás ran­got jelent, a művezetők a műhelyek kulcsemberei minden tekintetben. A közvetlen munkahelyi vezetők vállán nyugszik a termelés zavartalanságáért, a mun­kások teljesítményéért, a jó közérzetért viselt felelős­ség. Viszont a jövedelmi arányok deformáltsága alig serkent arra, hogy a jó­ szakmunkás valóban előlépte­tésnek tekintse, ha egy fokkal előbbre kerül a sorban. Gazdagh István így hét múlva megnyílik a Csemege ABC Újabb jó hír a vásárlóknak: hama­rosan megnyílik a Budapesti Cseme­ge Nagykereskedelmi Vállalat ABC áruháza a Dózsa György úton. Az épület hiánypótlási munkái is elké­szültek, jelenleg a berendezések ki­próbálása folyik. Az áru folyamato­san érkezik a budapesti központból, s lassan minden a helyére kerül az üzletben. A Csemege ABC előreláthatólag a jövő hét végén nyílik meg, árukész­letének értéke meghaladja a kétmil­lió forintot. A Hazafias Népfront titkárainak látogatása a Dunai Vasműben Borovszky Ambrus vezérigazgató, a Hazafias Népfront Országos Taná­csa elnökségének tagja meghívására kedden délelőtt látogatást tettek a Du­nai Vasműben­ a Hazafias Népfront országos titkárságának titkárai. Erdei Ferenc főtitkár, Bugár Jánosné fő­titkárhelyettes, valar­int Mátyás László és Ba­ra­ti József titkárok tá­jékoztatót hallgattak meg a Dunai Vasmű termeléséről és fejlesztéséről, majd a vezérigazgató kíséretében megtekintették a meleg és hideg­hengerművet és a radiátorgyárat. A Hazafias Népfront titkárai a koradélutáni órákban utaztak el Du­naújvárosból

Next