Dunaújvárosi Hírlap, 1974. szeptember (19. évfolyam, 70-77. szám)

1974-09-10 / 72. szám

1974. szeptember 10., kedd A szülők felelőssége ! Két fotókiállítás Ilyenkor, az iskolaév kez­detén rádió- és tévéadásban, újságcikkben és iskolai meg­nyitó beszédben sok szó hangzik el a tanulás fontos­ságáról, s egyetlen kommen­tátor, cikkíró és iskolaigaz­gató sem mulasztja el meg­említeni, hogy az iskolák államosítása óta Magyaror­szágon gyakorlatilag meg­szűnt az analfabétizmus, s az elenyészően kisszámú írástu­datlan is a legidősebb, las­san eltűnő korosztályba tar­tozik. A hencegés vádja nél­kül lehetünk büszkék erre az eredményre, ha arra gon­dolunk, hogy az UNESCO adatai szerint 1960-ban még csak élt a 735 millió analfabéta Földön, s ez a szám 1970-ben már 783 millióra növekedett­ az összlétszám növekedéséhez képest, száza­lékosan persze csökkent az írástudatlanok száma, az ab­szolút szám azonban, amely évről évre közeledik az egy­­milliárdhoz, meghökkentő. Az írástudatlanság világmé­retű növekedésének veszedel­mét a nemzetközi kulturális szerv, az UNESCO javasla­tára elsőrendűen fontos kér­désként tárgyalta az ENSZ 1965-ben Teheránban tartott értekezletén, s szeptember 8-át az analfabétizmus elleni harc napjává tette. A műveltség, a közműve­lődés érdekében tett első vi­lágméretű és nagyon szerény célkitűzésű lépés a legelma­radottabb országok számára bírt és bír elsőrendű fon­tossággal. Nálunk —■­s velünk együtt sok más európai or­szágban — legfőbb ideje a második lépés megtételének. Ez a lépés pedig nem lehet egyéb, mint a­ nyolc általá­nos iskola elvégzése — min­denki számára. Nem haszontalan emléke­zetünkbe idézni azt a sürge­tően kiáltó statisztikai ada­tot, amely szerint ma Ma­gyarország tizennégy és negyven életév közötti la­kosságának negyed része, ke­reken egymillió ember nem fejezte be a nyolcosztályos általános iskolát. Egymillió ember, az ország lakosságá­n­­ak tíz százaléka, méghozzá legéleterősebb, legtevéke­nyebb életkorban levők ne­gyedrésze ez a millió. S ha tekintetbe vesszük azt, hogy a tudomány és a technika mai állása s fejlődésének mai sebessége mellett a­ nyolc általános iskola egyszerűen a nélkülözhetetlen „techni­kai minimum” az élethez, ha arra gondolunk, hogy ez a nyolc osztály a mai körülmé­nyek között csupán annyit jelent,, mint negyven—ötven­ évvel ezelőtt a betűvetés is­merete, akkor be kell lát­nunk, hogy ez az arány tart­hatatlan, s az analfabétiz­mus megszűnése után teljes erővel kell küzdeni a­­ mű­veltség kiterjesztéséért. és A politikai, államhatalmi kulturális szervek által néhány évvel ezelőtt kidol­gozott — s főként módszer­tanilag kitűnően kidolgozott — határozatok megszületése óta, mint másutt az ország­ban, nálunk, Dunaújváros­ban is fokozott figyelmet for­­dít a tanács művelődésügyi osztálya a felnőttoktatásra, a félbemaradt­­ iskolák befe­­jeztetésére, az üzemek és vál­la­latok számos kedvezmén­­­­nyel, ösztönző intézkedések­kel igyekeznek rábírni dol­gozóikat tanul­mánya­i­knak,­ legalább a nyolc osztálynak befejezésére. Mindez azonban nem elég, az iskolai tanulmányok fél­beszakítását mindezek az in­tézkedések nem akadályoz­hatják meg, a bajt csírájá­ban kell elfojtani. S erre leginkább a szülők képesek, hiszen a családi nevelés, az anyai-apai értelmes szó vagy ha kell, szigor bírhatja rá a gyerekeket a nem nyűg­ként vállalt, hanem az élet­hez belépőjegyül szolgáló tanulásra. A szülők felelős­sége mérhetetlenül nagyobb itt, mint a pedagógusoké. Ha a gyerekek otthon nem kapnak ösztönzést, a pilla­natnyi, vagy akár néhány éven át tartó­ előny kedvéért esetleg "gyermekeik egész"jö­vőjét "teljesen tönkreteszik az olyan szülők, akik csak azt látják, hogy ebben vagy ab­ban az üzemben mennyit ke­res egy tanulatlan segéd­munkás, s­ mennyit­­ (valami­vel többet, ugyanannyit,r eset­­leg kPnsejtből) egy fiatal szakmunkás -vagy diplomás ember. Nem tudjuk még most, az­­iskolaév kezdetén, hányan fogják év végére felnőtt fej­jel is sikeresen befejezni az éppen soron levő iskolai osz­tályt, s azt sem tudjuk, hogy hány gyerek válik ez év végére,’ pedagógusnyelven szóival „túlkorossá’,’ úgy, hogy csak megy, öt vagy hat osztályt, végzett el. Nem tud­juk, s csak bízhatunk benne, hogy ez az utóbbi szám ki­sebb lesz Dunaújvárosban, mint tavaly volt. 1­­ogy így legyen, az elsősorban a szülő­kön, az ő józan belátásukon,­ s jó értelemben vett gyer­mekszeretetükön múlik.­ (kemény) Itthon egy külföldön gyakran lát az ember fény­képezőgéppel utazó turistá­kat, akik ahelyett, hogy el­merülnének a t­áj szépségei­ben, fényképezőgépük kere­sőjén keresztül nézik és lát­ják a világot. S a nem fény­képészekben ilyenkor mindig felmerül a kérdés: látja-e az ilyen, masinával felsze­relt ember azt, ami körülöt­te van és történik, adhat-e többet a fényképezés, mint a közvetlen látás, nem tartal­masabbak-e a puszta szem út­­ján szerzett benyomások és emlékek, mint azok, amelye­ket egy technikai eszköz köz­­beiktatásával rögzítettek. Két fotókiállítás adja még a választ erre a kérdésre, méghozzá csattan­ós választ ad mindkettő — pusztán a fényképezőgép használata nem rögzítheti a táj, a vá­ros lényegét, lelkét, először látni kell, villámgyorsan és nagy invencióval komponálni kell, s csak utána lehet exponálni, hogy a kép az el-elmosódó emlékeknél hitelesebben, igazabban rögzítse a meg­örökítésre méltó jelenséget. Az egyik kiállítást Székes­fehérvárott, az István király Múzeumban, a másikat a dunaújvárosi tanácsháza aulájában rendezték meg. A székesfehérvári­ kiállítás Gelencsér Ferenc fotóin ke­resztül az egykori­­ Gorsium életét­­ mutatja be, egészen eredeti módon keltve életre egy több mint másfél évez­red előtt élt város hétköz­napi életét. Különös figyel­met érdemel ez a fajta fotós­zás, nevezhetnők így it: ré­gészeti tárgyfotó, de a meg­határozás semmit sem mond annak, aki nem látta, hogyan a kap­ta lencsevégre Gelencsér sírtáblákat, a kőoszlop­­töredékeket, egy kiszoptatott ajtóküszöböt, hogyan vará­zsolja emberivé a holt kö­vek közötti teret. Gorsium, a pannóniai provinciák vi­rágzó városa a szó szoros ér­telmében majdnem filmsze­rűen kel életre ezen a tár­laton, a fényképek­ készítője mintegy visszaálmodja magát e régi város rég holt emberei közé, s egy-egy kőbe fara­gott növényinda, egy-egy , ri­deg mészkőbe vésett arcél rögzítésével ugyanazt a ha­tást éri el, mintha egy mai város forgatagában járkált volna fényképezőgépével. A másik tárlat, a dunaúj­városi, nem hazánk fiát, ha­nem egy Magyarországon sokszor megforduló nem hi­vatásos fotóst dicsér: Robert Cressin párizsi felvételeit rendezte ízléses és hangula­tos kiállítássá az Amatőr Művészek Köre. Cressin fel­vételein semmi egyebet nem láthatunk, csak Párizs egy­­egy utcáját, terét, de a­ mű­vészi felfogás nem a képes úti kiadványok vagy a képes­levelezőlapok szemléletmód­ját tükrözi. Cressin együtt mutatja be a híres párizsi emlékeket és épületeket a hétköznapi Párizs életével, együtt a fényt és az árnyé­kot, együtt a Vendôme-osz­­lopot és a sztriptízbár hirde­tését, együtt a Notre Dame­­ot és a szatyrát cipelő öreg­asszonyt, együtt a Monmarthe és a Monparnasse ágrólsza­­kadt művészeit és az Eiffel­­tornyot. E két kiállítás egy régi és egy modern város életét megelevenítő képek, sorozata — a kamerával felvértezett szem művészi látásmódjának dokumentuma, — k — 1974. szeptember 10., kedd 20.00: A teremtés koronája Magyarul : beszélő NDK tévéfilm. A film­ írója Fehér Klára.­­ A téma társadalmi­családi helyzetet mutat be: olyan férjet, aki nemcsak otthon beosztottja a felesé­gének, hanem a hivatalban is . Mindketten mérnökök, ám a feleség főnök, s a férj rangja mindössze annyi, hogy férje lehet a feleségé­nek. A kiküldetésre jogosító meghívás is úgy érkezik szá­mára, hogy Zólyom Mária és férje ... Való igaz, vagyunk néhányan, akik nehezen tö­rődünk bele abba,­ hogy fe­leségünk akárcsak egy cen­timéterrel is több társadalmi megbecsülést, rangot, vagy akár több előjogot élvezhet mint mi — a teremtés ko­ronái. Fehér Klára darabja ezt a csak hagyományok miatt kellemetlen kérdést vizsgálja — kedves derűvel. A főszereplők szinkron­­hangjai: Tyll Attila, Földi Teri, Piros Ildikó, Schütz Ha. és Szersén Gyula. 1974. szeptember 11., szerda - 20.00: Hühü ..­ Néhány fertályóra Tömör­kény Istvánnal. Tömörkény a múlt század­vég prózai irodalmának je­lentős alakja volt,, s elsősor­ban paraszti világból vett történetei újraolvastával döbbenünk rá arra, hogy Tv-ajánlatunk nem érdeme szerint foglal helyet a közt­udatban. Hu­mora,,. ábrázoláskészsége, lá­tásmódja, egyéni,­­ eredeti hangú művészt reprezentál­nak. A Közigazgatási vályú című ..jelenetében a főtéma — a vályú — mellékessé vá­lik, 3.n­yílv pn költ,s,úge törtrésze atmsk-l“ unfit:elkészítése előtt költenek el a hivatalnokok — akik már akkoriban is rajongtak a vidéki kiszállá­sokért —, s ugyancsak a ne­hezen elpusztítható bürokrá­ciát idézi az Adóügy, amely­nek hőse háromfilléres adósság miatt kénytelen fo­rintos kiadásokba verni ma­gát, mert a törlesztés­­ miatt Szegedre kell utaznia. A no­vellákból készült tévéjelene­­teket az író szövegével köti össze Szilágyi Tibor. Új könyvek AKADÉMIA KIADÓ: Csá­szár Ákos: Bevezetés az ál­talános topológiába. Halász Előd: Német—magyar szó­tár. Kemény Gábor: Krúdy képalkotása. EURÓPA: Devlin Berna­dette: A lelkem ára. Plávka Andre­j: Sóvárgó szerelmes, Wad Hamid pálmája. KOSSUTH: Dzsihanger Feliin: A Török Köztársa­ság fél évszázada SZÉPIRODALMI: Darvas József: Elindult szeptember­ben. Déry Tibor: A­ befeje­zetlen mondat. Gergely Sán­dor: Achrem fickó.­ Jókai Mór: Az­ arany ember. Jó­kai Mór: A lőcsei fehér asz­­szonyi. Koroda Miklós: Bo­londok tornya. TANKÖNYVKIADÓ: Leél-Őssy Sándor: Földrajzi tanulmányi kirándulások. Módszertani kézikönyv gimnáziumi pszichológiai ta­n­­ításhoz. Tanévnyitó A Bánki Donát Gépészeti, Acél- és Fémszerkezeti Szakközépiskola esti- és le­velező tagozata értesíti hall­gatóit, hogy a javító és kü­lönbözeti vizsgák időpontja: 1974. szeptember 12-én 13.30 órakor. A felvételi vizsgák idő­pontja: 1974. szeptember 13-án 13.30 órakor. Az ün­nepélyes tanévnyitó időpont­ja: 1974. szeptember 14-én 15 órakor. (3514). ! 5. oldal Sokan keresik fel a római kori lakóépületet Dunaújvá­rosban. Mint már beszámoltunk róla, a Castrum város­rész építése közben III. századbeli római ikerépület ma­radványaira bukkantak. Az épületet feltárták s az új lakótelep kellemes színfoltja lett a római kori lelet. (MTI Fotó : Kovács Sándor — KS­ Olvasó brigádok A szerződések példatárá­ban bizonyára egyedülálló, hogy üzemi könyvtárak és brigádok kötnek megállapo­dást. A brigádok tagjai előőbb-utóbb állandó olvasók­ká válnak. Felajánlásaik kö­zül kétségtelenül ez a leg­hosszabb időre szóló, de egy­ben a legtiszteletreméltóbb is. Nem titok, hogy szembe­tűnő ellentmondás van a vi­lágszínvonalú magyar könyvkiadás és a­ könyvek olvasottsága között! Néhány esztendeje a Magyar írók Szövetsége által meghirdetett „olvasó. Népért” mozgalom felhívása közölte a lehangoló tényt: az­ olvasás az értelmi­ségiek és a munkások jelen­tős részénél jobbára alkalmi időtöltés. Nem tartunk ott, hogy a könyv állandó társ, hátát legyen­ minden család­ban. A munkaidő csökken­tése,­ a “­több szabad idő sem sokat változtatott a helyze­ten. Erről is hivatalos ada­tok tanúskodnak. Két nagy­üzemben szociológiai vizsgá­lat mutatta ki, hogy a több szabad idő sem növelte szá­mottevően az olvasási ked­vet. A könyveket — szinte minden korcsoportban és foglalkozási ágban — jóval megelőzi­ a televíziónézés, a kertművelés, férfiaknál barkácsolás, nőknél a kézi­ a munkázás. Kiderült, nem csupán a rendelkezésre álló idő mennyiségén múlik, ki, mikor evesz könyvet a kezé­be. Ha hiányzik az igény, ha nem érezzük szükségét az ol­vasásnak, a több időt is a régi, megszokott életformánk keretei között töltjük el. Lehet-e magánügy, hogy munkája után ki, hogyan gazdálkodik az idejével? Vannak, akik annak tartják, pedig a társadalomnak is köze van hozzá. Számtalan gazdasági, kai, szociális jövedelempon­ti­intézkedés hat életünkre, melyeknek áttéte­lesen az életforma alakítása is célja. A munkaidőcsök­kentés ezek közül szinte a legközvetlenebbül fejezi ki a szocialista társadalom el­veit. Az okosan fölhasznált szabad idő hozzásegíti az em­bereket, hogy összhangba­ ke­rüljenek környezetükkel, örömet leljenek munkájuk­ban, áttekintsék munkájuk­­ értelmét. Az érdeklődő, ta­nuló, olvasó, a világ dolgait rendszerbe foglaló emberek kisebb és nagyobb közössé­gük ügyeit is felelősebben tudják alakítani. Az ismeret­­szerzés, a megszerzett tudás folyamatos gyarapítása fel­tétele, hogy a dolgozók mint munkavállalók­­ és állampol­gárok megfelelően tudjanak élni jogaikkal. Az iskolában a gyerekek­­ először írni és olvasni tanul­nak, mert enélkül rá sem léphetnek a tudás mába vezető útra. birodal­Ezt az utat járjuk egész életünk­ben. Könyvek nélkül nem érthetjük meg ami körülöt­tünk történik. Semmi sem pótolhatja a betűk moziját, ahol a magunk képzelete, megélt tapasztalata a szerző alkotótársa. A természettu­dományos és a humán mű­veltség összhangja nélkül a tudományos-technikai forra­dalom korszakában egyre nehezebben lehet boldogul­ni... A munkában, a hét­köznapi életben napról nap­ra új követelmények előtt állunk. Az olvasás rangja ezért több magánügynél. Ezért fontos, hogy több jus­son a könyvekre is. Különösen a munkásokból szerveződött brigádokban felbecsülhetetlen jelentőségű, hogy csökkenjen a távolság a műhelyek és a könyvtárak között. A munkások művelt­sége: közügy. Ezért nem te­kintheti senki formálisnak a vállalásokban is leírt, könyvtárra vonatkozó soro­kat. Ellenkezőleg: elismerés jár érte. Tisztelet a fölisme­résnek, a szándéknak, amely a munkások életformájának részévé kívánja tenni az ol­vasást, s kötelezettséget is vállal érte. A brigádok olyan légkört akarnak kialakítani, hogy a meccs és a televízió­műsor mellett könyvekről is beszélgessenek. Megkeresik és megtalálják a módját, hogy az is könyvet vegyen a kezébe, aki eddig csak az új­ságot lapozta át. Egymás ér­deklődését ismerve ajánla­nak kedvcsináló olvasmányt a könyvbarátok társaiknak. A szerződések nyomán idő­vel az üzemi könyvtárat sa­ját házikönyvtárukként használják, otthonosan mo­zognak polcai között. Nehéz lenne kinyomozni hol, melyik felajánlásban ír­ták le először: „szerződést kötünk a könyvtárral”. De a névtelenséget jelképnek is tekinthetjük. Egy brigád jött rá a sok közül, hogy rend­szeres olvasás nélkül nem tekintheti magát szocialista brigádnak. Brigádban, közö­sen érezték meg néhányan, hogy a munka és az időn­kénti találkozás a fehér asz­tal mellett távol áll lehető­ségeik teljes kihasználásától. A nagy lehetőség: egymás gondolatának, életmódjának, világnézetének alakítása. Az együtt olvasó, egymást olva­sásra ösztönző, a könyv sze­­retetére nevelő brigádok ezt közelítik meg lépésről lépés­re. Viczián Erzsébet Felhívás! A Dunai Vasmű néptánc­együttese felvételt hirdet a 14. életévüket betöltött fia­talok részére. Jelentkezni lehet: 1974. szeptember 16-án és 23-án 18—20 óráig a Dunai Vasmű kultúrtermében. (A DV-'fő­bejárata mellett). Minden érdeklődőt szívesen várunk. (3633) Képes naptár Szeptember 10., kedd: HONORIA 80 évvel ezelőtt 1894. szeptemberé­ben halt meg Hermann Helmholtz német fizikus és fiziológus, aki az energia megmaradásának elvét ki­terjesztette az összes fizikai és ké­miai jelenségekre. Felderítette fénytörés okát, szemtükröt szerkesz­­­tett, további jelentős műve a Fizioló­giai optika. Szeptember 11., szerda: TEODÓRA Alekszandr Dobzsenko szovjet filmrendező, 80 éve, 1894. szep­tember 11-én született. Monumentá­lis történeti-politikai műveivel szer­zett hírt magának. Alkotásai közül az Arzenál (1929), Scsorsz (1939) és a Felszabadítás (1940) címűeket em­lítjük. Szeptember 12., csütörtök: MARIA A Napóleon-ellenes háború egyik jelentős hadvezére, Gebhardt Lebe­recht von Blücher porosz tábornok 155 éve 1819-ben ezen a napon halt meg. Wellingtonnal együtt­­ ő volt a népeket leigázó Napóleon felett dön­tő győzelmet arató Waterlooi csata hőse. Képünk: a berlini Unter den Lindenen lévő szobra.

Next