Dunaújvárosi Hírlap, 1977. szeptember (22. évfolyam, 70-78. szám)

1977-09-02 / 70. szám

igy műszaki 250 ezer forint A Dunai Vasmű számára is fontos feladat a gazdasá­gos termékszerkezet kialakí­tása. Ennek egyik fő terüle­te a kohászati másodtermé­kek, ezek között a különbö­ző profilok gyártásának, il­letve választékának növelé­se. Az előbbre lépés egyik módja a számának, profilgyártó gépek teljesítményének növelése. A négy meglévő gyártósor mellé ezért vásá­roltak egy újat. A terme­lésnövelésnek és a profil­üzem tervteljesítésének a bő­vítés mellett a másik meg­határozója a gépek kihasz­nálásának javítása, vagyis a többműszakos munkarend bevezetése. Ez a régebbi pro­filgyártó soroknál már ko­rábban megtörtént. Az új, korszerű gépnél azonban csak e héttől kezdődően dol­goznak három Ennek elsősorban műszakban, a gyár­részlegnél, de különösen a profilüzemben tapasztalható munkaerőhiány volt az oka. A gép egyműszakos üzemel­tetéséhez szükséges létszá­mot még sikerült helyben „kigazdálkodni”, de a másik két műszak megindításához gyárrészlegen kívüli átcso­portosításra volt szükség. Az út soron egy műszak közel kétszázötvenezer forin­tot jelent. Továbblépve, jármű és a bútoriparban — a ahol az új típusú profilokat elsősorban használják — az érték még jelentősebb. De üzemen belül is van még számos lényeges összetevő: az többek között, hogy az új sor termelésbe állításával a régebbiek termelése is nő­het. Ugyanis mentesülhet­nek a kevésbé termelékeny kisprofilok gyártása alól. Ezt valóban gazdaságosan el­végzi az új gép. Ennek egyébként más, a termelés­hez egyelőre nem szorosan kapcsolódó haszna is jelent­kezik. A profilüzemben különö­sen magas a nehéz fizikai munka aránya. A régi gé­peknél nincs megoldva a profilkötegelés. Akik ezt végzik, naponta száz tonná­kat mozgatnak meg kézzel. Emiatt egyre kevesebben vállalják ezt a munkát. Mi­előbb szükség volna tehát a gépesítésére. A pénz rendel­kezésre is áll, csak épp olyan lakásolat nem talál­tak még ami megfelelne. Az új soron jórészt kiküszöböl­ték a nehéz fizikai munkát, s csak ennek tapasztalataira várnak, hogy mikor kezdhe­tik el a hasonló módszerek bevezetését a régebbi gépek­nél is. E héttől kezdve úgy tű­nik minden elrendeződött az új sor körül Most már há­rom műszakban üzemel: mentesíti a nagyprofil gyár­tására alkalmasabb gépeket, s termékeivel kielégíti a fel­használók igényeit. Szeptem­berben ezerhétszáz, október­ben pedig már kétezer ton­nányi profilt gyártanak vele. N. L. Bár „fotós szabály”, hogy munkagéphez ember is kell, most mégis el kellett térnünk tőle, mert az új gépsor maga végzi el a korábban oly nehéz lakásolást (Cseh Tibor felvétele) A legkorszerűbb Közép-Európában Elkészült a papírgyár szennyvíztisztítója Megkezdődött a próba­üzem a dunaújvárosi papír­gyár biológiai szennyvíztisz­títójában. Jelentős esemény ez, mert a Dunát legerőseb­ben szennyező egyik üzem a jövőben már alaposan meg­tisztított vizet enged vissza a folyóba. A dunaújvárosi papírgyár háromszor annyi vizet hasz­nál­ fel naponta, mint váro­sunk 57 ezer lakója. A cellu­lóz- és papírgyártás során a víz annyira elszennyeződik, hogy magas szervesanyag­­tartalmú szennyvízként hagy­ja el az üzemet. Annyi szennyező anyagot visz ma­gával a papírgyárból eltá­vozó víz, mint amennyi egy kétmilliós nagyvárosban ke­letkezik. A most üzembe helyezett szennyvíztisztító a mechani­kus tisztítás és ülepítés fá­zisai mellett a baktériumok „segítségét” is felhasználja a víz megtisztítására. A bioló­giai szennyvíztisztítón na­ponta 65 ezer köbméter víz halad át. A vízben oldott szerves anyagok 90 százalé­kát, a lebegő rostanyagok­nak pedig 96 százalékát tartja vissza a tisztítómű. Hogy mennyi szennyező anyagtól szabadul meg Duna, fogalmat alkothatunk,­­ ha tudjuk, hogy napi 100 tonna „földszáraz” iszap kép­ződik, amit teherautók fu­varoznak a közeli völgybe, amely 20 év alatt feltöltődik, ha az idők folyamán nem hasznosítja a népgazdaság a műtrágyának is kiváló mel­lékterméket. Az ülepítő és keverőme­dencék sorából álló víztisz­tító rendszer működését automatikus szabályozó­­rendszer irányítja. A most üzembe helyezett szennyvíztisztító francia li­­cenc alapján, francia szak­emberek közreműködésével készült el, s méretét, vala­mint technológiáját tekintve a legnagyobb és legkorsze­rűbb ilyen létesítmény Kö­zép-Európában, s mintegy 180 millió forintba került. Elutaztak Uszty-Ilimszk magyar építői Egy hónappal ezelőtt har­minc napos szabadságra uta­zott haza az a négy építő­munkás, aki a 26-os Állami Építőipari Vállalat javaslata­ alapján, a KISZ KB küldöt­­­teként részt vesz az Uszty- Ilimszkben létesülő papír­ipari kombinát építésében. Baráth Ferenc és Nagy Pál 29-én este elbúcsúzott az itthoniaktól. Két tár­suk, Gölle Ferenc és Somo­gyi Sándor családi okokból felmentését kérte, és ehhez a KISZ KB hozzájárult. Egy éven át tartó becsületes munkájukat az ifjúsági szer­vezet Központi Bizottsága díszes oklevéllel ismerte el. A nagyarányú építkezésen háromszáz magyar szakem­ber vesz részt, így az itt­­honmaradottak helyére új tagokat delegál a 26-os épí­tőipari vállalat. Mint azt Németh Miklós, KISZ-bizottságának a vállalati titkára elmondotta, mintegy minc fiatal jelentkezett, hat­és közülük választották ki azt a három jelöltet, akik kikül­déséről végül is a KISZ KB dönt. A szabadságos építőket az augusztus 29-én húsz órakor induló expresszvonat vitte el a Szovjetunió távoli vidéké­re. Műszaki konferencia a 26-os Állami Építőipari Vállalatnál Legfontosabb a lakásátadási terv teljesítése A 26-os Állami Építőipari Vállalat dolgozói nemrégi­ben műszaki konferenciát tartottak, amelyen értékelték az első félév eredményeit, s meghatározták a közeljövő feladatait. Elsőként Balla Mihály műszaki igazgatóhelyettes tartotta meg részletes beszá­molóját. Mint mondotta, az idei év első felében csaknem hatvanmillió forint értékkel termeltek többet, mint az ezt megelőző évben. Ezt az eredményt lényegesen kisebb létszámmal teljes egészében a termelékenység emelésé­vel érték el. Ezután a mű­szaki igazgatóhelyettes kriti­kus elemzést adott a terme­lőegységek tevékenységéről. Főként a hármas számú fő­építésvezetőségnek van je­lentős behozni valója, a pa­nelszerelési és lakásátadási tervétől is lemaradt. A la­kásátadások terén kedve­zőbb a helyzet. Az éves terv­ben meghatározott lakások harminchét százalékát adták, azonban még ez at­is huszonnégy lakással keve­sebb, mint amennyit a vál­lalati terv előír. A szakipari részleg a második félévben jobb munkaszervezéssel, a termelékenység fokozásával behozhatja az első féléves lemaradását — hangsúlyozta Balla Mihály. Az állami nagyberuházá­sokon az éves feladat negy­venhat százalékát teljesítet­ték. A hullámvertikum épí­tése az együttműködési meg­állapodásoknak megfelelő ütemben haladt. A vártnál nagyobb a teljesítési arány a konverteres acélmű építé­sén. A paksi atomerőműnél az éves feladat negyven szá­zalékát teljesítették. Az első félév eredményei­nek áttekintése után a mű­szaki igazgató-helyettes rö­viden ismertette a második félév feladatait. — Hangsúlyozom — mon­dotta —, hogy az első he­lyen áll az éves lakásátadási terv teljesítése. A nagyberu­házásoknál vállalt feladatok teljesítését eredményes szer­vezéssel, valamint a munka­­verseny-felajánlások meg­felelő előkészítésével kell megoldani Külön kiemelte a vállalat telephelyének építését, mivel rendkívül fontos, hogy a vál­lalat saját beruházásai a ter­vezett ütemben megvalósul­janak, és még ebben az öt­éves tervben éreztessék kapa­citásbővítő hatásukat. A továbbiakban L­i­n­k­a Antal gazdasági igazgató­­helyettes számolt be az első félévben elért gazdasági eredményekről. Kitért az anyagellátás és anyaggazdál­kodás hiányosságaira, rámu­tatott a költséggazdálkodás­nak azokra a területeire, ahol a gazdálkodás színvo­nalát javítani kell, hogy az éves tervet teljesíteni tud­ják. A tervezett nyereség eléré­se esetén is veszélybe kerül­hetnek a vállalat technikai és jövedelemfejlesztési cél­kitűzései, ha a második fél­év során nem szűnnek meg a készlet- és bérgazdálkodás lazaságai. A beszámolók után az újí­tómozgalom első félévi ered­ményeit és továbbfejlesztési lehetőségeit elemezte F­i­n­t­a Ferenc műszaki-gazdasági osztályvezető. Legelőször egy örvendetes bejelentést tett, amely szerint a vállalat a ta­valyi év újítási eredményei­vel az állami építőipari vál­latok között meghirdetett újí­tási versenyben első helye­zést ért el. Megállapította azonban, hogy néhány munkaterület kivételével erősen kifogásol­ható a munkahelyi vezetők aktivitása az újítási mozga­lom irányításában, különösen a fizikai dolgozók segítésével kapcsolatban. A beszámolók ismertetését a dolgozók hozzászólásai kö­vették. Németh Edit KEZDENI FELELŐSSÉG „Az egyik téveszme, ami az egész világon el van terjedve és ami ellen mindig küzdöttem, az, hogy a könyv arra való, hogy a tartalmát a fejünkbe présel­jük, vagyis az összes adatokat átültessük a fejünkbe. A könyvnek az én nézetem szerint pont az ellenkező a hivatása, arra való, hogy ott tartsuk az adatokat, s a fejünket használjuk valami jobbra: gondolkodásra, al­kotásra, megértésre” — véli Szent-Györgyi Albert, és mi tagadás: igaza van. Csakhát más könyvet jelentenek a pöttömnyi kis­iskolások ábécéskönyvei, s megint mást a műszaki főis­kolások felsőfokú matematikát tárgyaló szakkönyvei. S hogy mennyire mást, azt azok a tanítók tudják csak igazán, akik azzal a tiszta hitű elkötelezettséggel léptek erre a teljes embert kívánó pályára, hogy egy­ f azon kerek ó betűt mondassanak ki minden tanítvá­nyukkal, legyen az akár értelmiségi szülők világot járt okos gyereke, akár pedig egy dolgozgató cigánycsalád sokadik fia. Nem is beszélve arról, mennyire fontos manapság a tiszta hitű tanítói elkötelezettség, a pedagógusoknak az ifjúság nevelésében vállalt lendkerék-szerepe, ami nélkül legszebb távlatokat ígérő terveinket képtelenség lenne valóra váltanunk. De mert vannak ilyen szép távlatokat ígérő ter­veink, ezért kötelességünk törődni azok megvalósításá­hoz szükséges valamennyi feltételellel. Nem többet, a jövőnket akarjuk építeni. És e tekin­­tetben kezdők vagyunk mindnyájan. Kezdeni viszont felelősség. Felelősség, még akkor is, ha a szükséges könyvek, ajánlások, tematikák ott vannak kézközelben. S talán éppen ezért nem mindegy, hogy szájbará­­gunk-e minden betűt, minden fegyelmező írásjelet, avagy szellemet, szívet, lendületet adunk a könyvekbe, a tankönyvekbe zárt magasztos gondolatoknak és mun­kára fogjuk mindazt, ami méltó e szóra — tudás. S ha netán kérdéses lenne bárki előtt is, hogy me­lyik iskolai út vezet mindnyájunk közös jövője felé. A válasz: az az út, amelyen mesterségesen nem maga­sítják az élet fölé a tanári katedrát; az az út, amelyen óvónők, tanítók, tanárok, szakoktatók, professzorok és szülők együtt, egymást segítve képesek haladni, s az élet által felkínált tehetségek pallérozásában, kimun­kálásában egyazon felelősséggel viseltetnek valamen­­­nyien. Szót érdemel az is, hogy az imént felsoroltak neve­lői rangsora nem bírja el sem az általános iskolai ta­nítói kiskatonásságot, sem a főiskolai, egyetemi tan­széki tábornokságot. Ebben az új iskolai dokumentumokhoz igazodó, azt végrehajtani akaró tantestületi együttesben mindenki­nek egyazon rangja van, s az a tanítói rang. Annál is inkább, mert az elkövetkező tíz évben fokozatosan minden iskolatípusban és minden tantárgy­ban ki fogják cserélni az oktató-nevelő munka tartal­mát meghatározó dokumentumokat. S ezzel összefüg­gésben csakis közös, társadalmi összefogással érhető el az, hogy javuljon az iskolai munka minősége; hogy tartósabb — ha úgy tetszik — bevésettebb legyen a tanulóifjúság műveltsége; hogy az elsajátítandó világ­­nézeti-politikai-erkölcsi ismeretekben mind uralko­­dóbbak legyenek a szocialista vonások. Új tantárgyak jelennek meg az iskolákban. S az 1977—78-as tanév kezdése még inkább felelősség. Az általános iskolák 1—4. osztályaiban a hagyományos írás-, olvasás-, nyelvtan-, helyesírás- és fogalmazás­tanítás helyett már az elsőtől kezdve a magyar nyelv és irodalom tantárgyat tanulják a gyerekek. Komplex tárgy lesz az 1—5. osztályban a környezetismeret, a technikai tantárgy keretében pedig a szakmai ismere­tek legfontosabb közös vonásait sajátítják el a tanulók. A következő években az elsősök is megismerkednek a rajzzal, az orosz nyelv tanítása pedig a 4. osztályban kezdődik. Az új dokumentumok bevezetése a szakmun­kásképző iskolákban a jövő tanévben, az általános,­­ valamint a szakközépiskolák egy részében az 1978—79- es, a gimnáziumokban s a többi szakközépiskolákban 1979 őszétől kezdődik el. E feladatokat, e könyvekbe zárt ismereteket együtt látva nem túlzás azt állítani: a közeljövő pedagógiai tudatosságát azon mérhetjük majd le, hogy mennyiben volt képes mind az iskola, mind a családi otthon az új dokumentumokban foglalt nevelési követelményeknek eleget tenni. Azoknak a követelményeknek, amelyek eleddig soha nem tapasztalt mértékben adnak teret mind a tanítók, mind a tanulók öntevékenységének, s emellett igénylik az országosan kötelező, de mégis egyéni arcu­latú iskolai munkát. Azt az áldozatvállalást, azt a hivatástudatot, azt az egyenlő iskolai teherviselést, amelyet a közelmúltban hozott bérintézkedésével kormányunk a pedagógusok iránti megbecsülés egyik jelének tüntetett fel. Lánczos­­ András

Next