Dunaújvárosi Hírlap, 1980. január (25. évfolyam, 2-9. szám)

1980-01-15 / 5. szám

1980. január 15., kedd ■ i mum H liTn »WirM^I 5w MB rv'nH'tr<m«P? ytfiwc í,W]gr jtffrrjF Vß^nvunK |w> HÍ^Ö^i.OT’vrT'<3 Swpv* J.'vtNS^ r*wr^^v^^T^>EnfflS «v'If*t ? < mn iwifnKi i i. y ‘-{*13 — Dehogyisnem félünk! Csak tudod, azzal bátorítjuk magunkat, hogy az ellenke­zőjét próbáljuk szuggerálni — fogalmazta meg tömören a vizsgaidőszakra jellemző diáklélektan lényegét egy fő­iskolás fiú. Egyike annak az ötszáznegyven nappali tago­zatos hallgatónak, akik a műszaki főiskolán december 22-től január 26-ig igyekez­nek megfelelni a vizsgaköve­telményeknek, s ha ez törté­netesen nem sikerül, akkor január utolsó hetében — az utóvizsga-időszakban — új­ból nekifutnak a „gátnak”. Január tizedike, délelőtt. Javában folyik a vizsgázta­tás, itt is, ott is fiatalok csoportosulnak a folyosókon. Úgy látszik, a dunaújvárosi főiskolán öltözékben megad­ják a módját a vizsgáknak: a lányokon fehér blúz, a fiú­kon sötét öltöny, fehér ing, nyakkendő. Még a harmad-, negyedévesek se jönnek le­zser „szerelésben”, csak azok tűnnek föl farmerben, puló­verben, akik nem ma vizs­gáznak, csupán a kíváncsi­ság hozta be őket a „bűvös” ajtók elé. Az egyik előadóteremben Aj­t­o­n­y Csaba főiskolai docens vizsgáztatja elektrotechnikából a harmadéves kohászokat. Az udvaron sűrű hópelyhek kapaszkodnak egymásba, itt bent a vizsgázó kislány az RZ 225 nagyságú, zárt motor hosszmetszetét szemléli. Szó esik frekvenci­ákról, vektorokról, váltakozó áramról és indukcióról, mind­ezt sok-sok segítő szándékú tanári kérdés kíséri. Végül is megszületik a vizsgajegy: közepes. — Volt ma eddig egy ötös, két egyes és ez a hármas. Nem szeretik túlságosan ezt a tárgyat, meg is értem, nem tartozik szorosan a szakjuk­hoz. A következő vizsgázó egy szemüveges, szakállas fiú. Egy biztos, most nem lenne alkalmas modell a nyugalom szobrához. De aztán az ered­mény már megnyugtató: né­gyes. Közben a padsorok kö­zül diszkrét zörejek hallat­szanak, papírzizegés, susogás, amit közönségesen puská­zásnak és súgásnak szokás nevezni. Mert hát a diák — az mindig diák! Ilyenkor a folyosói beszél­getések témája természetesen mindig a soros vizsga. — Gyere csak, ezt nézd meg! — hívnak be az egyik előadóterembe. A táblán az egyes mellett öt strigula so­rakozik. Vagyis a szomszéd teremben vizsgázók közül eddig mindenkit „megvágott” a tanár. Nyílik az ajtó, bol­dogan jön kifelé a hatodik vizsgázó, „a nap hőse” — egy kettessel. Egyből meg­változik a légkör, a kedélyek kissé lecsillapodnak, a be­szélgetés új mederbe terelő­dik. — Tudod, a koleszben ne­héz tanulni, mert zajongunk, egymást zavarjuk. — Szerintem az oktatási rendszer nem a legjobb. Persze, hogy kínlódunk pél­dául a kémiával, amikor a szakközépiskolában csak egy évig tanultunk kémiát, ros­­­szak az alapok! Valóban nem mindegy, hogy a középiskolák milyen tudással bocsátják ki a ta­nulókat. A főiskolán nemcsak elsőben, de még harmadév­ben is meglátszik, ki, men­­nyit hozott a gimiből, szakközépből. Igen-igen gyen­­­gén felelt ma az egyik gé­pészfiú tudományos szocia­lizmusból. Kántor Károly­­né főiskolai adjunktus való­ban nem tehetett egyebet, minthogy megkérdezte tőle, mikor jön legközelebb? — Nézze, maga alapvető és közismert dolgokat nem tud. Sajnálom ezt az elégtelent, mert a szakmai jegyei iga­zán szépek, de ha maga vé­gez és középszintű vezető lesz egy üzemben, akkor azért a politikában is jártas­nak kell lennie valamelyest... Persze egy-egy vizsgán mindig vegyes a kép. A fő­iskolai vizsgaátlag egyébként évek óta három egész három­tized körül mozog. Elmúlt dél. A folyosókon kevesebb az ember, az ebédidő vizsgaidőszakban is ebédidő. A főiskola könyvtá­rából két másodéves kohász­lány, Fekete Ágnes és E­r­d­ő­s­i Zsuzsa szintén ebé­delni indulnak. — Két vizsgát tettünk le eddig, még három van vis­­­sza, ha minden jól megy, huszonharmadikára befejez­zük, aztán hazautazunk egy kicsit. — Nem könnyebb otthon készülni a vizsgákra? A kol­légiumok általában zajosak... — Ez igaz, viszont könyvtárban reggel fél nyolc­á­tól este kilencig tanulhatunk. Tankörtársak és szobatársak is vagyunk, gyorsabban hala­dunk, ha közösen vesszük át az anyagot. Általában négy­öt napot szánunk egy vizs­gára. Meg aztán mi azért sem utazunk haza, mert messze lakunk, egyikünk Borsodban, a másikunk Győr-Sopron megyében. — Az ember képtelen ál­landóan tanulni. Mivel lazíto­tok? — Most a vizsgaidőszakban nincsenek a főiskolai klub­ban programok, legtöbbször moziba megyünk, focizunk a srácokkal a tornateremben és ha sikerül egy vizsga, azt megünnepeljük... Izgalmas napok, hetek ezek a főiskolásoknak, a ki­lencvennyolc vizsgáztató a levelezőket is beleszámítva összesen ezerkettőszáznyolc­van diákot hallgat meg. Sze­rencse vagy pech egyaránt közbeszólhat, de a döntő — bármily elcsépelten hangzik is — mégiscsak a tanulás, a tudás. Kovács M. Beloiannisz 30 éve Székesfehérváron a megyei művelődési központban, a Liszt Ferenc utca 1. szám alatt január 11-én kiállítás nyílt Beloiannisz 30 éve cím­mel. A kiállításon ízelítőt kapnak a látogatók a görög közösség életéből- A közművelődési programból SZÍNHÁZ Samuel Beckett: A játszma vége. A Szolnoki Szigligeti Szín­ház vendégjátéka. (Bartók, Stúdióterem, január 15-én, 19 óra 30 perckor) ZENE Az általános iskolák bérleti hangversenye. (Bartók, színházterem, január 17-én 17 órakor) TÁRLAT Hőgye Katalin keramikus és Rainer Péter belőépítész kiállí­tása. (MMK-aula. A kiállítás láto­gatható január 20-ig, naponta 10—20 óráig) A rácalmási bronzkori és hon­foglaláskori temetőt újszerzeményi kiállítás,bemutató Állandó képző- és iparművészeti bemutató (Képcsarnok, Apáczai Csere János utca 4—6. Nyitva: hét­köznap 8.30-tól 18 óráig, szom­baton 8—14 óráig) Lakatos László fazekas népmű­vész kiállítása. (Bartók, földszinti aula) A Dunaújvárosi Bemutatószín­pad dokumentációs kiállítása. (Bartók emeleti aula) KLUBÉLET JAZZ-KLUB Klubfoglalkozás. (Bartók, I-es előadóterem, ja­nuár 16-án 18—21 óráig) NYOLCADIKOSOK KLUBJA Klubpódium — vendégünk egy polbeat-énekes. (MMK, január 15-én, 16 óra­kor a 206-os teremben) IFJÚSÁGI SPORTKLUB A komolyzene, közelről (MMK, január 15-én, 18 óra­kor, 207-es teremben) Irány az uszoda — játékos sportest az uszodában (Január 17-én 18 órakor) IFIVEZETŐK KLUBJA Egy húron pendülünk — dal- és játéktanulás. (MMK, január 16-án, 17 óra­kor, a 206-os teremben) ÓVÖNÖK KLUBJA Vendég: Janikovszky Éva írónő. Házigazda: az MMK gyermek­könyvtárának munkatársai. (MMK, január 16-án, 17 óra 30 perckor, a 204-es teremben) NŐK KLUBJA Szabjunk — varrjunk együtt! (MMK, január 17-én, 17 óra­kor a 203-as teremben) DUNAI VASMŰ IFIKLUB A játék szerepe az úttörők és kisdobosok életében. (MMK, január 17-én 17 órakor a 206-os teremben) ismeretterjesztés MUNKÁSAKADÉMIA VÁROSUNK TÖRTÉNETE. Inter­­cisa. Előadó: dr. Visy Zsolt ré­gész. (MMK,­ január 17-én, 17 óra­kor, a 210-es teremben) GYERMEKEKNEK NAPKÖZIS PROGRAM Tréfás vetélkedő a Vasvári Pál Általános Iskola, a Petőfi Sán­dor Általános Iskola és a Ság­­vári Általános Iskola egy-egy csoportjának. (MMK, január 16-án, 10 óra­kor a 210-es teremben) Károlyi Amy: Festmény Egy régi ház. Rozsdaszín vonalak. Ablak mögött sötét ágyak mélyén nagy dunyhák alatt nénik alszanak. Álmodnak fánkról, kávésbögréről, álmodnak nyárról, álmodnak télről. Száncsengő csilingel a párnájukon. Főznek. Öltöznek. Lakodalom. Küszöbbe botlik egy kisgyerek, én voltam? te, vagy a szomszéd gyerek? A pókhálóban nevetés tanyáz. Mindenki meghalt. Mindenki él e képen. Múlhatatlan délután. Eső előtt. Eső után. Illusztráció Kőműves Kelemen balladájához Pinczkerné Rápó Kornélia linómetszete A kultúra „hátországa” Takarítók, technikusok, mindenesek Munkájuk annyira termé­szetes, hogy észre se vesszük, de ha nem végeznék el, az rögtön feltűnne. Magától ér­tetődik, hogy a kultúra há­zaiban rend, tisztaság vár benünket, hogy jó a világí­tás, működik a lemezjátszó, a magnó — és ebben a kénye­lemben a technikai személy­zet munkáját tisztelhetjük, ők a háttérben dolgozva te­remtik meg a kulturális te­vékenység alapfeltételeit, ők alkotják a kultúra „hátorszá­gát”, szakmunkások, betaní­tott vagy segédmunkások, legtöbbször ezermesterek, mindenesek. — A mi munkánk nem lát­ványos, sőt éppen úgy jó, ha nem jutunk a közönség eszé­be. Mert ha bennünket emle­getnek, rendben akkor valami nincs — állítja Peczen Antal, a Bartók műszaki gár­dájának vezetője, aki vil­lanyszerelő, elektrikus, dísz­letező, világosító egy sze­mélyben. — Az emberek fantáziáját mindig is izgatta a kulis­­­szák mögötti világ. Mi az, amit a közönség nem láthat? — Például a sok-sok cipe­­kedést, amikor hordjuk hangszereket, a dobogókat, a a lámpákat, a díszleteket. Jár­juk az országot a bemutató­színpaddal, előfordult, hogy másfél mázsás tárgyat kel­lett felvinni négyőnknek, csi­galépcsőn az ötödik emeletre. A bemutatószínpad előadá­saihoz egyébként gyakran a jelmez- és díszlettervezéstől kezdve a kivitelezésig min­dent mi csinálunk. Például a Néróban az egyik jelenetnél virágszirom hullik. Jó, de honnan vegyünk egy-egy elő­adáshoz harmincezer szir­mot? Nagy nehezen sikerült beszereznünk cigarettapapírt és húsvéti tojásfestéket — gondoljon bele, novemberben a tojásfestéket kapni — aztán népművelőkkel együtt mind virágszirmot gyártot­tunk. — Az önök munkája nem­csak ebből áll... — Igen, mi általános kar­bantartók vagyunk, függönyt varrunk, tévét szerelünk, ki­állítási tablókat állítunk ös­­­sze, mikor mi adódik Ta­valy például átszereltük az Uitz-terem világítását, kicse­réltük a toldott-foldott vil­lanyvezetékeket, és az áram­­fogyasztás a felére csökkent- A színháztermbe kábeleket építettünk, megcsináltuk a hangosítást. Hat évvel ezelőtt tíz reflektora volt a Bartók­nak, most van negyvennyolc. Nagy vettük, részüket ócskavasként színházaktól leselej­tezve, és kijavítottuk. — Sablonkérdés, de felte­szem: megéri ezt a munkát csinálni? — Ha anyagiakra gondol, akkor azt mondom, nem keresek rosszul, de hogy fiam a vasműben villanysze­n­relőként többet kap, mint én. Időben? A munkaidőnk kö­tetlen, csak a kezdés fix reg­gel hétkor, a hazamenés mindig változik... De ha az ember munkában is a hobbi­jának élhet, akkor nem nézi a fizetséget... Az MMK-ban szintén nem számítanak az ünnepek, mindennap reggel héttől este tízig ügyel egy technikus, azt — Az ügyelet persze nem jelenti, hogy tétlenül várjuk, hogy esetleg valami elromlik, közben sok minden­nel elfoglaljuk magunkat — hangzik egybehangzóan be­szélgetőtársaim, Plesz József, Máday Miklós és Sevella Gyula véleménye. — Például? — Körülbelül másfél mil­liót érhet a technikai felsze­relés, amit 1974 óta rengete­gen használtak, érthető, hogy sok a hiba, amit ki kell javítanunk. Annál is­ inkább, mert kevés a pénz az eszközökre. Nem beszélve arról, hogy nem is lehet mindenre külső embert kap­ni. Ki jönne el egy ablakot begittelni vagy egy zárat kicserélni? — Úgy tudom, évek óta azonos a gárda. Mivel gyara­pították eddig az MMK-t? — Megcsináltuk házon be­lül a zártláncú tévérendszert, kellékeket barkácsoltunk a vetélkedőkhöz, zuhanyozót, öltözőt, műhelyt alakítottunk ki magunknak. A takarítónők munkájuk­kal ugyan nem gyarapítják az intézményt, de a kezük nyoma meglátszik a termek­ben, folyosókon. Makó Ber­talanná nyitás óta, vagyis 1974-től dolgozik az MMK- ban. — Itt voltam már az első nagytakarításkor is, amikor a mészfoltokat kellett eltün­tetni az építkezés után. Mi, takarítók reggel hatra jö­vünk, kettőig dolgozunk, minden második hétvégénk szabad, egyébként szombaton és vasárnap is itt vagyunk. Nálunk nem elég napjában egyszer kitakarítani, itt reg­­geltől-estig többször cserél gazdát egy-egy helyiség. Na­gyon nákan örülünk, hogy most a­kevesebb a rongálás, szemetelés, kulturáltabban viselkednek az emberek. Mit tehetnénk ehhez még hozzá befejezésül? Azt, hogy a kultúra fizikai munkásai­nak munkáját azáltal tisztel­jük, ha megbecsüljük. — kovács —

Next