Dunaújvárosi Hírlap, 1982. április (27. évfolyam, 27-35. szám)

1982-04-09 / 29-30. szám

AUTÓ * MOTOR Autózás utánfutóval A személygépkocsival vontatható utánfutók iránt országszerte egyre nagyobb érdeklődés mu­tatkozik. Segítségükkel praktikusan meg lehet oldani kisebb szállítási feladatokat, a kemping­utánfutóval pedig az au­tós akkor is útnak in­dulhat, ha több csomag­ja van, mint amennyi kocsijába fér. Nem árt tudni, hogy Magyaror­szágon a külön engedély nélkül vontatható után­futók össztömege legfel­jebb 500 kg lehet. Ilyen utánfutót B kategóriás — tehát személygépkocsi vezetésére jogosító — gépjárművezetői enge­dély birtokában bárki vontathat, ha e műve­letnek minden más fel­tétele is megvan. A fel­tételek sorában első he­lyen áll egy műbizony­lattal rendelkező vonó­horog beszerzése (1400— 1800 forintba kerül), és annak a személygépko­csira való szakszerű fel­szerelése. Az ekként elő­készített járművet az­után vontatásra való al­kalmasság szempontjá­ból le kell vizsgáztatni. Az utánfutó műszaki át­vizsgálását (vizsgáztatá­sát), valamint a vonó gépkocsival való össze­kapcsolhatóságának el­lenőrzését rendszerint az­­ azt kiadó állomás végzi el. A vontatmány és a vonójármű súlya közti arányt műszaki előírások szabályozzák, de ennek inkább csak a nagyobb vontatmányoknál (pl. la­kókocsiknál, amelyeket a kis Polski és a Trabant nem vontathat) van je­lentősége. A közlekedési biztonság érdekében azonban nemcsak a vo­nóhorognak kell kifogás­talannak lennie, hanem az utánfutó hozzá kap­csolódó vonóháromszö­gének, illetve vonórúdjá­­nak is. Az utánfutók rá­­futófékes és fék néküli kivitelben készülnek. Az utánfutó és a von­tató gépkocsi összekap­csolásakor figyelemmel kell lenni a kapcsolófej és a vonógömb tökéletes kapcsolatára. Nem sza­bad elfelejteni a biztosí­tólánc szakszerű befűzé­sét sem. A világító- és jelzőberendezések műkö­dőképességének alapvető feltétele az, hogy a két­pólusú dugaszoló és du­gaszolóaljzat korrózió­mentesen kapcsolódjék. De gondolni kell az utánfutó egyenletes súly­elosztására, a benne el­helyezett csomagok rög­zítésére is. Az utánfutóval való biztonságos haladáshoz kell némi gyakorlat, hosszabb útra való indu­lás előtt tehát szokjunk hozzá a „szerelvény” ve­zetéséhez. Mindenekelőtt ne tévesszük szem elől, hogy utánfutót vontató autósok számára KRESZ autópályán 80, a más utakon 70, lakott területeken pedig 50 km/ó sebességet engedélyez. Az egyenletes haladás a gyakorlott vezetőnek nem okozhat gondot, a kanyarodás, a tolatás és fékezés azonban megles­petésekkel szolgálhat. Kanyarodáskor az egy­tengelyű utánfutó és a gépjármű kerekeinek nyomkövetése eltér egy­mástól, így a megszo­kottnál nagyobb sugarú kanyarodási ívre van szükség. A tolatáshoz a gépkocsi mozgását ala­posan ismerni kell, mert az utánfutó rossz ma­nőver esetén gyorsan „becsuklik”. Különösen óvatosan kell tolatni a ráfutófékes utánfutókkal (tolatás előtt a megfelelő kallantyúval kiiktatván a ráfutóféket). Tisztában kell lenni vele, hogy nem fékezett utánfutó esetén annak tolóereje a vontatmány tehetetlen­ségi erejével egyenlő, ami vészfékezéskor 250 —300 kg tolóerőt is elér­het. A fékezett utánfutó­val a tolóerő csak 60— 80 kg. Itt viszont más kellemetlenséggel, a fé­kezés közbeni rángatás­­sal kell számolni. Senki ne lepődjék meg azon, hogy utánfutó vontatása esetén a személygépkocsi fogyasztása 10—20 szá­zalékkal nő (lakókocsi vontatásánál a­ többlet­­fogyasztás az 50 száza­lékot is elérheti). A von­tatásnak azonban más „ára” is van, nevezete­sen a jóval gyorsabb gu­mikopás, amit valame­lyest csökkenteni lehet a kíméletes, óvatos indu­lással és megállással. B. I. Skoda-újdonságok Az évente 175—180­­ ezer előállító személygépkocsit Mladá Boles­­lav-i Skoda-gyár autói hazánkban is kedveltek és keresettek. A tekin­télyes csehszlovák cég évi 75—85 ezer jól is­mert farmotoros sze­mélyautót exportál, ami­ből mi 12—13 ezer da­rabot veszünk meg. Ezekből az adatokból az derül ki, hogy a Skoda­­gyár produktumaiból évente mintegy 100 ezer gépkocsit szánnak a ha­zai piacra, ami igen te­kintélyes mennyiség, tudván, hogy Csehszlo­vákiában az ellátottság már így is meglehetősen magas szintű (100 ház­tartásból 42-ben van au­tó, azaz minden hatodik­­hetedik állampolgárnak van már személygépko­csija.) Nálunk különö­sen a benzinárak mind gyakoribb emelkedése óta keresettek a Skoda 105 L és 120 L­ típusok, e modellek fogyasztása ugyanis rendkívül ked­vező, 7, illetve 9 liter száz kilométerenként. A Skoda-gyár konst­ruktőrei 1982-re több újdonsággal lepik meg a gépkocsivásárlókat. A Skoda 120 és a 120 de Luxe típusokat fékha­­táserősítővel szerelik fel. (Ezt eddig csak a 120 LS, a 120 GLS és a 105 GL típusokon alkalmaz­ták.) Az összes modellt ellátják olyan berende­zéssel, amely felborulás esetén meggátolja a benzin kiömlését az üzemanyag-tartályból. Új formájú lesz a mű­szerfal is, lehetővé válik a fékrendszer esetleges meghibásodásának ál­landó ellenőrzése. Skoda 1­05 de Luxe tí­­­pusoknál az eddigi ke­rek fényszórók helyett ovális fényszórókat al­kalmaznak. Ugyanakkor a 105 S és a 120 típu­sokba a korábbi de Luxe típusok fényszóróit építik be. A kocsi hely­zetétől függően — kívül­ről — két helyzetbe ál­lítható fényszórók is új­donságok lesznek a Sko­da gépkocsikon. Kisebb műszaki változtatással valamelyest csökkentet­ték a kocsik üzemanyag­fogyasztását, és új szige­telésekkel az utastér zajszintjét. A karosszé­ria számos, korábban krómozott elemét — közte az ablaktörlőket is —­ fekete matt színű­vel váltották fel a vis­­­szatükröződés csökken­tésére. A megrendelők kívánsága szerint — kü­­­lön térítés ellenében a gyártó cég további ,­,extrákat” is ajánl: fe­kete műanyag lökhárí­tókat, automatikus biz­tonsági öveket stb. Az 1982-ben kibocsátandó kocsikat 8 színben hoz­za forgalomba a Skoda­­gyár. A nemrég megje­lent új változat, a Skoda 120 LS 1174 cm-­es motorjának maximális teljesítménye 43 kW (58 LE), szemben a 120 L típus 38,3 kW-os motor­jával. A végsebessége is magasabb típustársáé­nál: 150 km/óra. A Sko­da 120 LS álló helyzet­ből 17 másodperc alatt éri el a 100 km /óra se­bességet. Az első üléseit fejtámlákkal látták el, a műszerfalba fordulat­­számmérőt szereltek be, és a hátsó ablakokat fűthetővé tették. Az említett változta­tások csupán finomítá­sai, tökéletesítései az ed­digi konstrukcióknak. 1983-tól azonban a cseh­szlovák autók felépítésé­ben már lényegi változ­tatásokat ígérnek a Mladá Boleslav-iak. Csehszlovákia az elmúlt évek során komoly tár­gyalásokat folytatott az NDK-val és a Szovjet­unióval a közös gépko­csigyártás, a szoros együttműködés lehetősé­geiről. Akár megvalósul­nak a kooperációs ter­vek, akár nem, a cseh­szlovák autóipar rövide­sen ki fog alakítani egy igen alacsony anyag-fogyasztású, üzem­mű­szaki megoldásaiban magas színvonalú sze­mélygépkocsit. A Skoda­­gépkocsigyártás hagyo­mányai arra ösztönöz­nek, hogy a majdani újabb típusokban to­vábbörökítsék a Skoda­­kocsik jó minőségű és kiváló műszaki paramé­terű főegységeit, minde­nekelőtt a motort. A közművelődési programból SZÍNHÁZ Kornis Mihály: Halleluja. A Nemzeti Színház ven­dégjátéka. (Bartók, színházterem, április 9-én 19 órakor) Művészpresszó. Beszélgetés Kornis Mihály íróval és Zsámbéki Gábor rendező­vel. (Bartók, presszó, április 9-én 22 órakor) Hamlet. A Szolnoki Szig­ligeti Színház vendégjáté­ka. (Bartók, színházterem, április 13-án 19 órakor) TÁRLAT Keleti Jenő festőművész kiállítása. (Képcsarnok, Apáczai Csere János utca 4—6. A kiállítás megtekinthető április 22-ig, naponta) Lakatos László mohácsi fazekasmester cserépkiállí­tása és busóálarcok. (MMK-aula. A kiállítás megtekinthető április 22-ig naponta 10—20 óráig) Kéri Ádám képzőművész munkáinak kiállítása. (Uitz terem. A kiállítás megtekinthető április 12- ig hétfő kivételével na­ponta 11—19 óráig) A Dunaújvárosi Bemutató­­színpad tízéves jubileumi kiállítása. (Bartók, emeleti aula. A kiállítás megtekinthető naponta 10—20 óráig) Domanovszky-hagyaték. (Intercisa Múzeum Doma­­novszky képtára, Komó­csin liget 11. A kiállítás megtekinthető hétfő kivé­telével naponta 10—18 óráig) Az óvárosi kézimunkaszak­kör kiállítása. (Bartók-aula. A kiállítás megtekinthető 10—20 óráig) KLUBÉLET FŐISKOLAI KLUB Filmklub. A nagy nevet­­tetők. Amerikai film. (Nagyklub, április 15-én 20 órakor) IFI VEZETŐK KLUBJA Filmvetítéssel egybekötött vitaest az úttörővezetői munkáról. (MMK, április 14-én, 18 órakor a 204-es teremben) NYOLCADIKOSOK KLUBJA Sportnap az erdei tornapá­lyán. (Április 13-án 17 órakor) GYEREKEKNEK Játszóház. Gyöngyfűzés, agyagozás, textilfestés, szö­vés, papírhajtogatás, báb­készítés, rajzverseny, órától rajzfilmvetítés. Min­­­dent bele! — játékos vetél­kedő, 10 órától Aprók tán­ca — gyermektáncház, 11 órától Vitai Ildikó gyer­mekműsora a 310-es terem­ben. (MMK, április 9-én 9—12 óráig) Mesemozi — rajzfilmveti­(MMK, április 10-én 9 órakor a 210-es teremben) Pajtásmozi, Lolka és Bol­­ka sorozatból vetítenek filmeket. (MMK, április 10-én és 11-én 10 órakor) 1982. április 9., péntek rllírű­­ IXWTIFS LAKBERENDEZÉSI ÁRUHÁZ Megnyílt a szekszárdi DOM­US lakberendezési áruház! Nyitva: naponta 9-től 18 óráig, szombaton 9-13 óráig (248) A FÉKON RUHÁZATI VÁLLALAT felvételt hirdet 14. életévüket betöltött nők részére betanított varrónő munkakörbe, 1 férfi részére villanyszerelő, 2 férfi részére áru­mozgató munkakörbe. Bérezés a kollektív szerződés szerint. (159480) A DUNAÚJVÁROSI TERVEZŐ IRODA felvételt hirdet villamos tervező munkakör betöltésére. Feltétel: okleveles erősáramú villamosmérnöki végzettség Cím: Dunaújváros, Lenin tér 11. Vill. emelet 802. sz. (159486) A DUNAÚJVÁROSI INGATLANKEZELŐ ÉS VÁROSGAZDÁLKODÁSI VÁLLALAT felvételre keres: SZIGETELŐ-, GUMI-, MŰ-, VEGYIANYAGOK, FESTÉKEK és LAKÁSBERENDEZÉSI TÁRGYAK BESZERZÉSÉRE anyagbeszerzőt, szakirányú középfokú végzettséggel. Jelentkezni lehet: IKVGV anyaggazdálkodási osztály, Dunaújváros, Kenyérgyár út 5—7. (205) A „HŐTECHNIKA" ÉPÍTŐ ÉS SZIGETELŐ VÁLLALAT felvételre keres az alábbi szakmákban: LAKATOS, HEGESZTŐ, 1 fő VILLANYSZERELŐ és SEGÉDMUNKÁSOKAT. Fizetés megegyezés szerint. Munkásszállást biztosítunk. 42 órás munkahét. Jelentkezés a vállalat Dunaújváros, Déliváros, acélszerkezeti részleg telephelyén. Telefon: 15-252/23-93 mellék. (159482) A DUNAVIDÉKI VENDÉGLÁTÓ VÁLLALAT az újonnan nyíló, egész évben üzemelő VELENCEI IFJÚSÁGI ÜDÜLŐKÖZPONT VENDÉGLÁTÓ EGYSÉGÉBE felvételt hirdet az alábbi munkakörökre: üzletvezetők, üzletvezetőhelyettesek, rendész, portások, adminisztrátorok, gazdaasszonyok, raktárosok, eladók, felszolgálók, szakácsok, cukrászok, hidegkonyhai szakács, hentes, konyhai segédmunkások, takarítók, udvaros, lakatos, villanyszerelő, vízvezetékszerelő, gázkazánfűtő. Jelentkezés: Székesfehérvá­r, Dunavidéki Vendéglátó Vállalat Területigazgatóság, Székesfehérvá­r, Szabadság tér 9. sz. Velencén: 44. sz. Úttörőtábor, konyha üzletvezetőjénél Velence, Nyéki út 9. (230) A FEJÉR MEGYEI NYOMDAIPARI VÁLLALAT DUNAÚJVÁROSI TELEPÉRE villanyszerelőt és lakatost felveszünk Jelentkezni: Dunaújváros, Gutenberg köz 2. (244) A MUNKÁSSZÖVETKEZET pályázatot hirdet az épülő „Skála Dunaújváros Áruház" különböző munkaköreinek betöltésére: — kereskedelmi gyakorlattal és szakképzettséggel rendelkező vezetői, helyettesi, pénztárosi és eladói,­­ adminisztratív vezetői, áruforgalmi és betanított eladók jelentkezését várjuk. Érdeklődni lehet a személyzeti és oktatási vezetőnél Római körút 34. (245) A VOLÁN 14. SZ. VÁLLALAT DUNAÚJVÁROSI ÜZEMEGYSÉGE hivatásos gépkocsivezetői tanfolyamot indít A képzés idejére bért biztosítunk a Kollektív Szer­ződés szerint, a tanfolyam költségét szerződés elle­nében átvállaljuk Érdeklődni lehet: VOLÁN-telep, munkaügyi osztály (III. emelet) Telefon: 18-101/68-as melléken. (159435) A SZALKSZENTMÁRTONI PETŐFI SÁNDOR MGTSZ építési ágazata felvételre keres: kőműveseket (kezdő szakmunkásokat is), festőket, vasbetonszerelőket és építőipari segédmunkásokat. Fizetés: magas alapórabér + teljesítménybér + egyéb juttatások. Jó kereseti lehetőség! ötnapos munkahét! Jelentkezés: Mgtsz központi irodában, Szalkszentmárton, Lenin tér 4. (259483)

Next