Dunaújvárosi Hírlap, 1983. február (28. évfolyam, 9-16. szám)
1983-02-15 / 13. szám
1983. február 15., kedd Mit? Hol? Mikor? Marin Sorescu: Anyaöl. A Dunaújvárosi Bemutatószínpad előadása. (Bartók, stúdióterem, február 16-án 20 órakor) A szabadság eszméje a zenében és a költészetben. A Dunaújvárosi Szimfonikus Zenekar koncertje. Vezényel: Székely István. (Városi tanács ,,C” szárnyának díszterme, február 17-én 15 óra 30 perckor középiskolás bérleti előadás, 17 órakor általános iskolai bérleti előadás) Amatőr népi iparművészek IV. országos kiállítása. (Uitz terem. A kiállítás megtekinthető február 28-ig, hétfő kivételével 10—18 óráig) Ferenczy Béni művei. (A székesfehérvári István király Múzeum gyűjteményéből.) (Intercisa Múzeum. A kiállítás megtekinthető hétfő kivételével naponta 10—18 óráig) Domanovszky-képtár. (Komócsin liget. 11. A kiállítás megtekinthető hétfő kivételével naponta 10—18 óráig) Kommunarszk — Dunaújváros testvérvárosa. (Intercisa Múzeum. A kiállítás megtekinthető hétfő kivételével naponta 10—18 óráig) Dunaújváros története az őskortól napjainkig. (Intercisa Múzeum. A tárlat látogatható hétfő kivételével naponta 10—18 óráig) FŐISKOLAI KLUB ROKOMO. A leigázottak bolygója. NDK tudományos-fantasztikus film. (Nagyklub, február 17-én 19 órakor) ÓVÁROSI KLUB Játékversenyek: rex, biliárd, sakk. (Óvárosi klubkönyvtár, február 10-án 16 órakor) IFI VEZETŐK KLUBJA Módszertár — a túrához szükséges ismeretekből. (MMK, február 16-án, 18—21 óráig, a 204-es teremben) „NYOLC" KLUB Klubfarsang ... (MMK, február 15-én, 17—20 óráig, a 204-es teremben) Játsszunk most együtt! Játékos vetélkedő. (MMK, február 16-án, 10 órakor, a 19-es és a 18-as óvoda gyermekeinek) A szabadság eszméje Rossini, Borogyin, Verdi, Erkel és Berlioz zenéjéből, valamint Kölcsey, Juhász Gyula és Vörösmarty verseiből nyújt válogatást február 17-i koncertjén a Dunaújvárosi Szimfonikus Zenekar, Székely István vezényletével, a tanácsháza dísztermében. A szakmunkástanulóknak 15 óra 30 perckor, az általános iskolásoknak 17 órakor kezdődik a hangverseny, mely a szabadság eszméjét villantja fel a zenében és a költészetben. Hogyan vizsgázott az ötnapos? Nagyon jó, bár... Sokan aggodalommal fogadták. Mások az újnak szóló bizalmatlansággal. Akik örültek neki, azok is gondoltak az esetleges problémákra. S most már bemutatkozott. Gyerekek és felnőttek túljutottak a főpróbán. Nemrégiben a félévi tantestületi értekezleteken vitatták meg a pedagógusok az ötnapos tanítási hét tapasztalatait. Néhány iskolaigazgatótól azt tudakoltuk, hogyan is vizsgázott a gyakorlatban az ötnapos. Lengyel Lászlónénak, Petőfi Sándor Általános Isakola igazgatójának véleménye szerint ezt a kérdést a diákok és a nevelők szemszögéből egyaránt meg kell vizsgálnunk. — Mindenki örül annak, hogy hétvégén több időt tölthet a családjával. Igaz, hogy hétközben viszont nagyobb a tehertétel. Eddig is voltak délutáni foglalkozások, de nem torlódtak ennyire. A második félévtől nem kerülhetjük el a nulladik tanítási órát. Azt tapasztaljuk, hogy hétvégére elfáradnak a gyerekek, s hétfőre sem készülnek rendesen. Ugyanakkor a bukások száma csökken. Parrag József, a római városrészi II. számú Általános Iskola igazgatója a család felelősségét hangsúlyozza. — A novemberi nevelési értekezletre felmérést készítettünk a hétfői, a szerdai és a pénteki napokról. Hétfőnként nemcsak a tanulók készületlensége okoz gondot, hanem a rosszabb magaviselet is. A mostani tantestületi értekezleten a délután foglalkozáson való részvételt tekintettük át. Bizonyára feszítettebb munkatempó miatt maradnak el róluk időnként a gyerekek. Jankó Árpád, a Móricz Zsigmond Általános Iskola igazgatója ugyancsak a pénteket és a hétfőit említi. — Javuló tendenciát figyelhetünk meg a tanév eleje óta. Hozzá kellett és kell szoktatnunk a gyerekeket ahhoz, hogy a hétfő is teljes értékű nap. Solymár István, a Vasvári Pál Általános Iskola igazgatója másfél év tapasztalatairól beszél. Náluk egy évvel korában vezették be az ötnapost, így az ő tapasztalataik egyúttal a jövőt is jelzik. — Most nem foglalkoztunk különösebben az ötnapos tanítási héttel, tavaly már kiveséztük és a szükséges belső korrekciókat már akkor elvégeztük. Ezúttal az egésznapos pedagógiai program került terítékre. Komoly feladat a pedagógusoknak, hogy reggeltől estig bent kell lenniük az iskolában. Intenzívebb a munka, de eredményesebb is. Tavaly év végén negyvennyolc tanulónk érte el a kitűnőt. Székelyi Sándor, a Münnich Ferenc Gimnázium igazgatója szintén hosszaib időszak tapasztalatait vázolhatja, mint a többi iskolaigazgató. • Mi az ötnapos tanítási hetet megelőzően a tizenegynapos tanítási ciklussal is kísérleteztünk, összességében pozitív a benyomásunk, kevesebb Akadnak, például a hiányzás, akik az iskolák valamennyi gondját az ötnapos nyakába varrják, pedig az új tantervekre és a fakultációra akkor is át kellett volna állni, ha nem jön az általános szabad szombat. Oláh Jánosné, a Rudas László Szakközépiskola igazgatója szükségesnek látja a nevelési és oktatási tervek hozzáigazítását az új tanítási rendhez. — Nagyon sok a hetedik óra, sőt a nyolcadik is előfordul. Hétközben fáradtabbak a diákjaink, kevesebb szakköri elfoglaltságot vállalnak, és hétvégén kell bepótolniuk azt, amire más napokon nincs idejük. Ezzel együtt úgy ítéljük meg az ötnapos tanítást, hogy jó dolog. Aligha véletlen, hogy megkérdezett iskolaigazgatók a mindegyike — a gondok dacára! — jónak minősíti az ötnapost. Osztályzatnak nem rossz. — ács A hét végén több idő jut pihenésre A délszláv klub terveiből Az anyanyelv ápolásáért A Magyarországi Délszlávok Demokratikus Szövetsége idén tartja meg kilencedik kongresszusát. A dunaújvárosi délszláv nemzetiségi klub programját ennek szellemében állították össze. A legfőbb cél az anyanyelv ápolása, ezt szolgálja a szerb-horvát nyelvtanfolyam, amelyet a klub ötéves fennállása óta többször is megszerveztek. Február 26-án lesz a hagyományos délszláv bál a Béke étteremben. Márciusban író- olvasó-találkozóra kerül sor, ebben a hónapban tánctanfolyam is indul. Májusban a klubtagok részt vesznek megyei nemzetiségi napon, és a az év folyamán több neves előadót látnak vendégül. Bodsiov István: Gyerekek és galambok. (A Rosti Pál fotóklub pályázatán első díjat nyert kollekcióból) Új módszer Új módszer az üzemmérnök-képzésben címmel ankétot rendez az Építőipari Tudományos Egyesület helyi csoportja szerdán 10 órai kezdettel a műszaki főiskola tanácstermében, amelyen az ipari hátterű mérnökképzés tapasztalatairól számolnak be a Fémmunkás Vállalat, a Dunai Vasmű, a 26-os ÁÉV, valamint a diákok képviselői. Czirják Béla: SITÁHOZ Úgy járkálok a magányban mint Te a múzeumi csöndben arany pénzek bámulnak rám a múltból megmosakodnék a kocsonyás közönyben de arcomra hangyák másznak csók tojásokat cipelnek tücskök a tárgyak Rólad ciripelnek Körmöm alól piszkálom a halált az elmúlást és elképzelek egy fájdalom nélküli feltámadást Czirják Béla a dunaújvárosi főiskola harmadéves hallgatója. A Magvető Könyvkiadó gondozásában várhatóan a nyár végén jelenik meg Szétköpdösött cseresznyemagok című kötete első versgyűjteménye , amelyhez Bella István írt előszót. A fenti vers a már nyomdában lévő kötet anyagából való. Csütörtöktől a Dózsa mozi műsorán A postás mindig kétszer csenget ... Aki jól ismeri James M. Cain sikerregényét (márpedig nálunk sokan ismerik) bizonyosan csalódik majd az új amerikai film láttán. És nemcsak azért, mert az elnyújtott, hosszadalmas, kétrészes filmből jobbára hiányzik az eredeti regény feszültfelfokozott, krimi-izgalma, hanem azért is, mert a történet végső mondanivalója alaposan megszelídül Bob Rafelsonnál. Ha úgy tetszik, a címbéli postás nem csenget másodjára. S így a bűnt követő jogos társadalmi büntetés is elmarad. M. . . . Aki jól ismeri James Cain regényét — jól tudja, hogy ez a postás nem hord egyenruhát. Valójában eszmei alak, maga nagybetűs sors, amely az elakövetett bűnért előbb-utóbb meghozza a jogos-kérlelhetetlen büntetést is. Nincs menekvés. Nem tud elbújni előle Frank és Cora sem, akinek sorsa — a közösen kitervelt és végrehajtott férjgyilkossággal — végképp megpecsételődik. A szerelmi izzás, az ártatlan-boldog pillanatokkal együtt is, életük szélsebesen rohan a végső bűnhődés, a második tragédia felé... Ám, amint már írtam — ez a „végső csengetés” — elsikkad Bob Rafelson rendező filmjében. Vagy legalábbis az a jelenet, amelyben Frank premier plánban elsiratja Corát (ahelyett, hogy bíróság előtt felelne tetteiért) csak megbocsájtó, felmentő, az érzelmekre apelláló ítéletet tartalmaz. S ez több, mint hiba. Valójában itt társadalmi, emberi igazságérzetünket támadják ... Mindez kétes bölcsesség csupán? Meglehet... James M. Cain híres bestsellere éppen a keserű tanulságtól, mondanivalótól (miszerint nem lehet kibújni a bűnt követő büntetés, bűnhődés alól) válik többértelművé. Illetve e nemesebb mondanivalóval lépi át a szabályos-megszokott krimik műfaját. Bob Rafelson roppantul rutinos rendező. Nagyon jól ismeri az új-hollywoodi filmek receptjeit. Például az életszerű mesevezetés, nyers erőszak, a cukros pillanat, a brutalitás, a fülledt erotika, a szex arányos keverését, keverékét. Kitűnőek a színészek is. (Jack Nicholson és Jessica Lange.) A Bergman-operatőr, Sven Nykvist képei is csodálatosak. S így az új amerikai film — a hosszadalmassága ellenére is hatásos. De ez a hatás nem azonos — a szűkülő izgalomkeltéssel, a katalizissal. G. I. Ha Pestre megy... Szovjet képzőművészet a huszas években a Egész februárban látható ez nagyszabású összeállítás, mely gerincét alkotta az évekkel ezelőtt nagy sikerrel lezajlott Párizs—Moszkva kiállításnak. A válogatás a leningrádi Állami Orosz Múzeum modern anyagára épült. A huszas évek szovjet festészete a Nagy Október eseményeit vállalta, a forradalom művészete nemcsak a táblaképeken valósult meg, hanem a textiltervekben, a közérthető ROSZTA-plakátokban, a színpadtervekben is. E mozgalom csúcsa Tatlin III. Internacionálé emlékműterve, mely sajnos nem valósult meg. A figuralitás igénye ebben az időben, a huszas évek elején, nemcsak a szovjetorosz művészetet jellemezte, hanem Picasso tevékenységét is. Különös jelenség, hogy nemcsak elsőként követtük az 1919-es Tanácsköztársaság révén az orosz példát, hanem talán éppen ebből adódóan a huszas évek magyar és szovjet konstruktívizmusa áll a legközelebb egymáshoz, elsősorban a formai elemekben. Mi magyarázza a szovjetorosz konstruktívizmus mai hatását? Mindenekelőtt az, hogy hirtelen és alaposan meggyorsította a fejlődést, új elemekkel gyarapította a realizmus formanyelvét, s valós értékei révén ez a minőség, ez az irány napjainkban is egyik lehetősége a képzőművészeti világnyelvnek. Új kiindulást jelent, jelenthet, ezért nyilvánul meg iránta fokozott érdeklődés Párizsban, Budapesten, Moszkvában, Londonban, Berlinben. Malevics: Szupermatizmus kontúrban