Dunaújvárosi Hírlap, 1983. június (28. évfolyam, 44-51. szám)

1983-06-10 / 46. szám

MÁIG ÉLŐ TANULSÁGOK Harmincöt esztendővel ez­előtt, 1948. június 12-én a Magyar Kommunista Párt­ IV. és a Szociáldemokrata Párt XXXVII. kongresszusa határozatban mondta ki a két munkáspárt egyesülését, s ezzel létrejött a Magyar Dolgozók Pártja. Az egye­sülés történelmi jelentősé­gét, hatását azóta történé­szek, politikusok, az esemé­nyek aktív résztvevői ele­mezték, vaskos kötetekbe gyűjtve a tapasztalatokat, amelyek ma is érvényes ta­nulságokkal szolgálnak világ munkásmozgalma sz­­­­mára. Az egyesülés nem történt minden történelmi előzmény nélkül. Már 1919 tavaszán is egyesült a két munkás­párt, ez tette lehetővé a proletárdiktatúra kikiáltá­sát. S utána is, többnyire nagy sorsfordulók idején, szóba került a két munkás­párt egyesítése, az erők összefogása. De az adott körülmények nem kedveztek, vagy nem tették lehetővé a munkásegység szervezeti ke­retekben is megnyilvánuló deklarálását. A felszabadu­lás után közvetlenül a párt­harcoktól terhes, az ország további fejlődésének útját eldöntő években pedig elő­ször az eszmei egységet kellett megteremteni, a kö­zös hogy plattformot kidolgozni, a szociáldemokrata jobboldal félreállítása után minden, vagy legalábbis majdnem minden feltétele meglegyen az egységes, cselekedni kész és csele­kedni tudó megszületésének. munkáspárt Ehhez azonban a kommunista pártnak is — negyedszáza­dos illegalitás után - va­lódi tömegpárttá kellett válnia, be kellett bizonyíta­nia, hogy a huszonöt év alatt rászórt rágalmak ha­misak, s programja való­ban az ország, a dolgozó tömegek érdekeit szolgálja. Ez az idő - a vártnál és a számítottnál hamarabb - 1948 elején érkezett el. A szociáldemokrata jobboldal taktikázgatásából,­­eseten­ként nyílt árulásából kiáb­rándult munkástömegek, földcsuszamlásszerűen áramlottak át a kommunis­ta pártba, olyannyira, hogy tagfelvételi zárlatot kellett elrendelni. Eközben folytak az éles vitáktól sem men­tes megbeszélések a szo­ciáldemokrata baloldal és a kommunisták között. A két párt kongresszusa által végül kimondott egyesülés azonban lényegileg csak a szervezeti kereteket terem­tette meg. A valódi, eszmei egyesülésre az akkori hi­bás politikai gyakorlat már nem hagyott időt. A kon­cepciós perek, a párt le­nini normáinak durva meg­sértése a dogmatikus hibák halmozása azt eredményez­te, hogy a szociáldemokra­ta illúziók még hosszú ideig éltek, s a valódi munkás­egység hiánya is hozzájá­rult az 1956-os ellenforra­dalom ideológiai ,,előké­szítéséhez”. 1956 ismételten bebizonyította, hogy csakis az egységes, cselekvőképes munkásosztály tudja hatal­mát megvédeni a külső és belső ellenséggel szemben. A Magyar Szocialista Mun­káspárt létrejöttével fejező­dött be gyakorlatilag az egyesítés folyamata, most már nemcsak szervezetileg, hanem eszmeileg is. S az MSZMP vezetői fogalmaz­ták meg a­­rra is és a jö­vőben is érvényes tanulsá­got: ,,A történelem azt mu­tatja, hogy ha nem ért szót a két munkáspárt azt a munkásosztály sínyli meg, ha együtt harcol, az a munkásosztály, a nép, az ügy javára válik.” Már Komlón is gyártják A családiház-építkezésekhez használható vasbeton áthi­daló elemek sorozatgyártását kezdték el a Beton- és Vas­betonipari Művek komlói üzemében. Az idén összesen negyedmillió méter ablak- és ajtónyílás áthidalására al­kalmas, úgynevezett A-típu­­sú betongerendát készítenek százhúsztól háromszázhúsz centiméteres hosszúságig, hatféle méretben. Ezeket az elemeket korábban a BVM dunaújvárosi gyára állította csak elő. A mecseki üzemben a magánépítkezők fokozódó igényeinek a kielégítése vé­gett, és az egyéb termékek iránti kereslet csökkenése miatt fogtak hozzá a soro­zatgyártáshoz. A kiselejte­zésre ítélt régi darupálya bontott elemeiből házi terve­zés alapján megépített gyár­tósoron az eredeti technoló­giát ésszerűsítve, harminc százalékkal sikerült termelé­kenyebbé tenni a folyama­tot. iy Komlón készített szel­lemes kiemelőszerkezet révén a termékek selejtmentesek. A Dunai Vasmű balaton­­széplaki saját és a Medi­corral közösen fenntartott üdülőjében, tíz-, illetve ti­zennégy napos turnusokban tölthetik el szabadságukat a pihenni vágyók. A vasmű­­üdülőben nyolcvan, a Me­­dicor-üdülőben ötven szoba áll a vasmű dolgozóinak rendelkezésére, összesen ti­zenkét turnusban. Egy-egy szobában két felnőtt és két gyermek kényelmes elhelye­zésére van mód. Az idén a Medicor dolgozói mintha előre tudták volna, hogy már májusban beköszönt a nyár, az üdülők első csoportja múlt hónap 25-én megérke­­zett. A vasmű üdülőiben jú­nius 15-én kezdődik a sze­zon. Képünkön: „telt ház" az üdülő stégjén. (Rozsnyói Zoltán felvétele) A rendőrmotoros hozta vissza Halálos fürdőzések a Dunán Alig kezdődött meg strandszezon, a baleseti sta­­­tisztika máris elszomorító képet mutat. Az idén százan vesztették életüket a folyók­ban, tavakban. Az elmúlt hétvége is nyolc halálos ál­dozatot követelt. A dunaúj­városi vízirendészeti őrs pa­rancsnoka, Jeszenszky Já­nos rendőr alhadnagy így összegezi tapasztalatait: — Tavaly egész évben né­gyen vesztették életüket a dunaújvárosi vízirendészeti őrs illetékességi területéhez tartozó ötvenöt kilom­éteres Duna-szakaszon. Az idén jú­nius elejéig már három ha­lálos kimenetelű vízibalese­tünk volt. Pedig még csak most jön az igazi nyár, az iskolai szünidő, amikor, saj­nos, nagyon sok gyerek szü­lői felügyelet nélkül marad, s a szülők tudtával vagy anélkül, egész napját a stran­don tölti. S még jó, ha tud úszni ... — Mit tehet, mit tesz a balesetek elkerüléséért a ví­zirendészet? — Mi már télen, illetve a tavasszal megkezdjük a fel­készülést a nyárra. Felvilá­gosító előadásokat tartottunk az iskolákban, és ahová eset­leg nem jutunk el, oda is küldünk írásos tájékoztató anyagot. Ellenőrizzük strandok, fürdőhelyek kije­­­lölését, életmentő felszerelé­seit. Járőreink rendszeresen végigjárják a felügyeletünk alá eső Duna-szakaszt, s fi­gyelmeztetik: ha kell, meg­bírságolják a tilos helyen fürdőzőket. Sajnos az emb­eri felelőtlenség határtalan .. . Köztudott, hogy a kikötői öbölben tilos és veszélyes a fürdés. Ennek ellenére szinte minden héten akadnak, akik a tilalmat — amit egyébként tábla is hirdet — megszegve az öbölben fürdenek. Néhány napja például egy kislány az öböl átúszására vállalkozott, s a rendőrmotoros hozta vissza a partra a teljesen ki­merült gyereket. Talán neki ez jó lecke volt. — Mindenkit nem hozhat vissza a rendőrmotoros ... — Egyszerre nem tudunk mindenhol ott lenni. Ezért kell a fürdőzés, a víziközle­­k­edés szabályait mindenki­nek betartani. Ennek ellenére sokan semmibe ve­szik a jó tanácsot. S a vége gyakran tragikus. Szomorú illusztráció: az idei három vízibalesetünk áldozatai kö­zül kettő ittas volt, egyikük pedig nagyobb mennyiségű gyógyszert szedett be. — Fürdés, strandolás nél­kül, a nyár nem az igazi. — Nem is mondja senki, hogy ne strandoljunk, csóna­kázzunk. De az alapvető sza­bályokat betartva! Hogy egyetlen kellemesen induló hétvége se végződjék tragé­diával. d. kiss Berend T. Iván: Gazdasági útkeresés 1956-1965 A kohászati program folytatása (in.) Az ünnepi könyvhétre a Magvető Kiadó a Nemzet és emlé­kezete sorozatban megjelentette Berend T. Ivánnak Gazdasági útkeresés 1956-1965 (A szocialista gazdaság magyarországi mo­delljének történetéhez) című művét, mely átfogó képet ad a kilenc esztendő gazdaságpolitikai törekvéseiről és eredményeiről. Lapunkban - három részben - A kohászati program folytatása című fejezetet közöltük teljes terjedelmében, s egyben olvasóink szíves figyelmébe ajánljuk a tudós érdekfeszítő megállapításait e sokat és sokak által vitatott kérdéskörről. A hároméves terv beruhá­zásainak várható megvaló­sulásáról 1960. nyarán készí­tett tervhivatali jelentés en­nek megfelelően számos ko­hászati beruházásról adha­tott számot: elkészült pél­dául a Dunai Vasmű 2. szá­mú kokszolóblokkja („amely­nek üzembe helyezésével en­nek megfelelő importkokszot takarítunk meg”). „A beru­házások fokozódása révén — olvashatjuk továbbá — egy évvel előbb, már 1960. évben üzembe helyezzük a meleg­hengerművet és a 4. számú martinkemencét. Megkezdtük a hideghengermű építését is, amelynek üzembe helyezése 1963 végén várható." A kohászati program kere­tében azonban egyáltalán nem csupán a Dunai Vasmű megkezdett beruházásainak befejezése kapott helyet. Lé­nyeges szerepet játszott többi kohászati bázis rekon­a­strukcióval egybekapcsolt bővítése is. Az idézett jelen­tés tehát arról is számot ad­hatott már 1­960-ban, hogy „ugyancsak elkezdődött, és 1963. évben fejeződik be az ózdi martincsarnok átépítése és korszerűsítése is.” A Ti­­szapalkonya—Diósgyőr gázve­zeték megépítésével pedig a Lenin Kohászati Művek martinüzemeinek fűtését modernizálják. Az Ózdi Ko­hászati Üzemek oxigéngyárat épít, s épülőben volt a bor­­sodnádasdi hidegszalaghen­­germű és a Dunai Vasmű salakhabosító üzeme is. „A kohászat — összegzi a Terv­hivatal elnökének beszámo­lója a 3 éves tervről — 817 millió forinttal teljesíti túl beruházási tervét.” (P. I. Ar­chívuma. 288. f. 23 1960. OT- tájékoztató jelentés a Gaz­dasági Bizottság részére. A 3 éves terv beruházási célki­tűzéseinek várható megvaló­sítása. 1960. június 8. Kiss Árpád.) A korábban megindított és félbemaradt kohászati prog­ram azonban ezzel koránt­sem volt lezárható. A hatva­nas évek közepén a Politikai Bizottság számára készített — már idézett — előterjesz­tés az 1958 utáni, közel egy­­ évtizedes programról kohászatfejlesztési a következőket állapította meg. ..A beruhá­zási eszközök nagyobb részét azonban még kénytelenek voltunk továbbra is a már megkezdett (Dunai Vasmű meleghengermű, az Ózdi Ko­hászati Üzemek acélműve, Lenin Kohászati Művek blokk- és bugasora) és első­sorban a termelés mennyi­ségi növelését szolgáló léte­sítményekre fordítani. A ter­mékek választékának növe­lése érdekében hidegen hen­gerelt szalagokat, hegesztett csöveket, nagy szilárdságú huzalokat és lemezből hajlí­tott termékek gyártáskapa­citását teremtettük meg.” A második 5 éves terv a vas­kohászat 45%-os fejlesztését irányozta elő, 7,5 milliárd fo­rint beruházással. Amint azonban a visszate­kintő értékelés megállapítot­ta, végül is a melegen hen­gerelt áruk 80 °­­ C-ban kevésbé értékes, nagy tonnasúlyú, nagy átmérőjű rúd- és idom­acélok, durva és középleme­zek feleslegeinek, export­­többletének termelésére veze­tett, míg az értékesebb fi­nomlemezből, saválló leme­zekből, szalagokból, kis át­mérőjű rúd- és idomacélok­ból, huzalokból importra volt szükség. 1964-ben összesen 711 ezer tonna kohászati ter­méket exportáltunk, de ugyanakkor 552 ezer tonnát importáltunk, csakhogy átla­gosan­ 1 tonna export ára 1554, 1 tonna importé viszont 1813 devizaforint volt. A ko­hászati kétségkívül exportkapacitások devizatermelő szerepet játszottak. Sőt a vi­lágpiacon jelentkező kon­junktúrafeltételek a kohá­szati termékek növekvő érté­kesítést biztosítottak a dol­lárelszámolású exportpiaco­kon, ami végül is évente megközelítőleg 1%-kal emel­te a dollárelszámolású kivi­tel növekedésének évi átla­gos ütemét, kiegyensúlyozó hatást gyakorolva a külke­reskedelmi mérleg alakulásá­ra. A dollár bevétel elérésé­hez azonban 100 forint ér­tékű kohászati termékre volt szükség. A vas- és acélipar további fejlesztését tehát a hatvanas évek közepén, a harmadik 5 éves terv előkészítése ide­jén is elengedhetetlennek tartották. „Az 1950-es évek­ben helytelenül meghatáro­zott fejlesztési célok követ­kezményeit ma is viseljük — állapították meg —, és emiatt, valamint későbbi el­határozásaink (második éves terv) kövekezetlen, hiá­­­nyos magvalósítása miatt a kohászati termelés összeté­tele, vagyis a gyártott ter­mékek korszerűsége, minősé­ge és választéka nem egye­zik meg a népgazdaság szük­ségleteivel, igényeivel." [„Nehezítette, (és nehezíti) a helyzetet az is —fűzi hoz­zá a beszámoló —, hogy a népgazdasági tervelőírások a termelés növelésének men­­nyiségi mutatóit írják elő, és kevésbé tartalmaznak köte­lezettséget a szerkezeti vál­tozásra (“­tonnában« mérnek elsősorban.) A jelenlegi ár­rendszerünk sem ösztönöz a munkaigényes áruk termelé­sére.” Ebből következően a fejlesztési politika fő célját a harmadik 5 éves terv idő­szakára ismét abban jelölik meg —­ mint 1956 után —, hogy a kohászati termelést egyre jobban a finom termé­kekre kell átcsoportosítani, s ezekből a cikkekből az im­portot a tervidőszak végére az 1964-es szint 15—20%-ára kell csökkenteni. (P. I. Archí­vuma, 288. f. 20. Előterjesztés a Politikai Bizottság részére. Vaskohászatunk helyzetéről, fejlesztésének irányáról. 1965.)] A korábbi fejlesztési utak tovább élő hatásai, a hiá­nyolt nemzetközi együttmű­ködés korlátozott lehetőségei tehát végül is 1956 után, ha a korábbinál jóval mérsékel­tebb ütemben is, de tartósan — nemcsak a megkezdett beruházások befejezése igé­nyével, hanem a hatvanas évtizedben is — napirenden tartották a vas- és acélipar további fejlesztését, s a dön­tések, mint az előzőekből egyértelműen kitűnt, egyik legfőbb mérlegelési szem­pontja az import kiszorítása és pótlása volt. A gazdaságpolitika, a meg­határozottságok szigorú kö­zegében nem követte tehát pusztán a felismerések és az 1956. végi elhatározások út­ját, hanem igazodott a felté­telekhez. Ezzel, vagyis újabb cselekvéseivel azonban újabb meghatározottságokat, ellent­mondásokat idézett elő. (Vége) 1983. június 10., péntek Hideg újdonságok Mélyhűtött majonézes ké­szítményekkel bővíti a mi­­relitétlap-választékát a szé­kesfehérvári hűtőház. Már megkezdték a csemegeubor­kával, tárkonnyal és borssal ízesített remourade-mártás készítését, s hamarosan hoz­záfognak a majonézes kuko­rica, zöldségkeverék és gom­ba gyártásához is. Mi a véleménye? A közlekedési lámpákról — Nyolc éve élek, s autó­zom a városban — kezdi Vas János, a Kohász röp­­labdázója, a vasmű üzem­mérnöke. — Pestről ideköl­tözve, örültem, amikor Du­naújvárosba is közlekedési lámpákat telepítettek. Meg­rökönyödtem viszont a lám­pák elhelyezésén, csapnivaló működésén, az engedélyezett áthaladási idők hosszán­­rövidségén. Nemegyszer ugyanis kifejezetten fel­tartják a közlekedőket! Is­mereteim szerint lámpa ott kell, ahol a forgalom több irányból, folyamatosan áram­lik, s emiatt rendszeres le­het a torlódás. A Vasmű út —Kohász utcai lámpa telje­sen fölösleges. A másik kettő is csak csúcsforgalom idején szükséges, hisz egyik keresz­teződésben sem mind a négy irányból erős állandóan a forgalom. Az utóbbi hetek­ben szinte egyáltalán nem működnek a lámpák. A for­galom ennek ellenére nem reked meg, nincs dugó közlekedésben. Pesten a lám­a pakarbantartók kapcsolat­ban állnak a minden hibát rögtön jelentő taxisokkal Nálunk erre, sajnos, nincs szükség. A Dózsa György út —Szórád Márton út keresz­teződésében viszont gyakor a tumultus. Ide kéne lámpa Ha egy kereszteződésbez azon kell tanakodnom, hogy hová is nézzek, hogy kinél is kell elsőbbséget adnom, az már régen rossz. Éppen emiatt derékszögűek általá­ban a kereszteződések. Nem úgy, mint a Vasmű út és a Vöröshadsereg útja találko­zásánál kiépített „káosz” amin persze már roppan drága lenne változtatni. — ed —

Next