Dunaújvárosi Hírlap, 1983. augusztus (28. évfolyam, 61-69. szám)

1983-08-12 / 64. szám

1983. augusztus 12., péntek Beszélgetés két vagon cement után A lapátra szükség lesz Beszélgetés szombaton dél­ben háromnegyed tizenket­tőkor a TÜZÉP-telepen, két konténernyi, (megközelítőleg két vagon) cement kirakása után. Három beszélgetőtársa­mat körülbelül egy centimé­ter vastag, egyenletes, szürke porréteg borítja. —­ Kézzel rakták? — Csak amíg a konténer­ből kihoztuk, onnan már a targonca emelte le, rakodó­lapon. — Mindent konténerben hoznak? — Nem, hálistennek. A ce­mentet sem mindig. Tudja, a vagonon két ajtó van, vagy három méterrel kevesebbet kell ott cipelni, mint a kon­ténerben: ez csak az egyik felén nyílik. Az átrakodók­­nak könnyebb: azok eddig minden darabot kézzel vit­tek át a másik vagonba, vagy úgy lapátolták át pél­dául a szenet. Most csak megemeli a daru, kész. Ki­­meg berakni viszont körül­ményesebb. Hát ennyit a konténerről. Körülbelül így kezdődött az egész. Beszélgetni akar? Jó, beszélgessünk. Semmi szabódás, körülményeskedés, kifogások. Lássunk hozzá. A legfiatalabb huszonöt, a leg­idősebb negyvenöt éves, kül­sejükben, beszédmódjukban, kissé talán merev udvarias­ságukban, fellépésükben nincs semmi feltűnő — csak a cementpor. Arra meg ott a zuhanyozó, pár lépésre, hó­rukk után egy gyors fürdő, s eltűnik az utolsó ismerte­­tőjel is. Nézzük a legfiata­­labbat: a targonca sárhányó­járól lógázza lábát, gomba­­frizurája a füle alá ér, da­cos tekintetéhez alig illenek halk szavai. — Szakmád van? — Majdnem. Papírgyártó­­nak tanultam. Elsőéves ko­romban halt meg az apám, bátyám akkor volt végzős, természetesen én hagytam abba az iskolát, egyszerre kettőnkre nem volt pénz. — Mióta csinálod ezt? — Másfél éve, előtte a Vo­lánnál voltam kocsikísérő. — Megérte idejönni? —­ Végül is: igen. Itt nincs sok kötöttség, ha ma este szükségem van pénzre, akkor csak odamegyek a pénztár­hoz, kiadják a járandósá­gom, nem kell várni else­jéig. A munka változatos, és nem is kell mindig megsza­kadni, van, amikor csak söp­­rögetünk. Meg nincs az a helyhezkötöttség, ami egy állandó munkahelyen: sokat rakodunk Fehérváron, kör­nyékbeli vasútállomásokon. Ez nem alkalmi munka: ugyanolyan munkakönyves állás, mint bármelyik másik. Illetve: dolgozni kell, mert teljesítménybérben vagyunk. A trió legidősebb tagja, s egyben a legjobban fésült is, alkalmi munkás. Viszont rendszeresen jön, mindig, amikor ideje engedi, vagy­is szabad napokon, délutá­­nos műszak előtt, éjsza­kás után. Kitűnő szakmája van. Családos, a lánya 13 éves. — Ennyire kell a pénz? — Jó, ha van. — Mire gyűjt? Házra? Au­tóra? Telekre? — Különösebben semmire. De sosem lehet tudni, mikor lesz rá szükség. — Mennyit keres? — Főállásban hatezret, ez­zel pedig összejön úgy két és fél ezer. — Mikor pihen? — Majd otthon, este, mű­szak után. Meg aztán pihen­ni ráérek akkor is, ha majd nem bírom ezt tovább csi­nálni. — Megéri? — Hiszen bírom. A harmadik új ember: ő forgatja legtovább a söprűt, rendet rak a kiürült konté­nerben, összegyűjti a szer­számokat. Rajta látni kicsit, hogy elfáradt, hosszú, vé­kony fiatalember. — Nős vagy? — Már nem. Egy éve nem. De van egy nyolc éves kis­fiam. Úgyhogy kell a pénz — és itt többet keresek, mint a vasműben. — Mennyi a maximum? — Elméletben hatezer — de aki ezért végigrakkol hu­szonhat-huszonhét napot, nem köszöni meg. Egyikük sem akar hama­rosan állást változtatni. „Egyelőre jól elvagyunk itt”. Mondom, hogy egyszer, talán nem is olyan sokára, majd csak gépesítik a rakodást, nem lesz szükség rakodó­­munkásokra, inkább gépke­zelőkre, hasonlókra. Csende­sen bár, de kinevetnek. — Higgye el, a lapátot nem lehet nyugdíjba kül­deni. Sok helyen nem férnek el gépekkel, meg aztán van, amit nem is lehet megfogni daruval. És gondoljon konténerre: azt is meg kell a rakni, a rakodólapot is ös­­­sze kell készíteni valakinek. Mindhárman munkával töltik a hétvégét, ezután is: egyikük a­­ gyárban, a másik megint rakodni megy, a har­madik napszámban állatokat gondoz. Még a vagonlakásra gondolnak, amikor azt mondják: „Ez is olyan mun­ka, mint a többi: csinálni kell.” Fogadjuk el, hogy a lapá­tot nem lehet nyugdíjba kül­deni. De vajon lapátost ké­sőbb is találunk majd hoz­zá? (Pekarek) Százmillió ütés A radiátorüzem 500 tonnás présgépe 17 éve üzemel. A gép által teljesített ütésszám meg­haladta a 100 milliót(!), ért­hető hát, hogy a présváz el­öregedett. A vasműben tervez­ték és gyártották az új présvá­zat, amelyet a közeljövőben fognak üzembe állítani Bemutató az ebédlőben A Dunaújvárosi Munkás­szövetkezet lakberendezési bemutatót tart a műszaki fő­iskola Dózsa György út 33. alatti ebédlőjében. A vásár­ral egybekötött kiállítást két héten át látogathatják az ér­deklődők. Új oszlopok Új villamos távvezeték-osz­­lopok prototípusai készültek el a Dunai Vasmű acélszer­kezeti üzemében. Az „52—c" jelzésű óriástartót növelt szi­lárdságú acélból készített profilokból állították össze, ezért súlya és ára is kisebb a korábbinál. A BNV-n két éve bemutatott, spirálisan hegesztett csövekből gyártott távvezetékoszlop terhelési és minősítési vizsgálatai befeje­ződtek. Sopron és Sopronkö­­vesd között 10 kilométer hosszúságú kísérleti távveze­tékszakaszt építenek e ter­mékek felhasználásával. Ifjúgárdisták találkozója Negyvenezer fiatal képvi­seletében idén Zalaegersze­gen találkoznak az Ifjú Gár­da-parancsnokságok küldöt­tei. A XII. országos Ifjú Gárda-szemle tegnap nyitot­ta meg kapuit. A versenyzők előzetes vetélkedőkön vettek részt, ezzel érdemelték ki az indulás jogát. A hétfőig tartó találkozónak gazdag programja van: sportverse­nyeket, harci túrát, menet­dalversenyt rendeznek. Az országos szemlén városunk­ból az Ifjú Gárda-parancs­nokság képviseletében Sző­k­­ó István és Balázs Zol­tán vesz részt. ÚGY, MINT RÉGEN Kis túlzással azt is mondhatnánk: ahány utas, annyi, a közlekedési vállalatokról panaszkodó ember van az or­szágban - ha nem több. Egy késés, egyetlen kimaradó járat évekre elronthatja az utazók véleményét, s a vállalat megbízható hírét. Márpedig hol nem akad egy műszaki hiba időnként, hol nem hiányzik néha csak egyetlenegy busz? Vidéki lapokból tudom: az ország minden részében e két okkal, a buszok rossz műszaki állapotával, vagy a kevés járművel magyarázzák a menetrend megsértését. Talán ezért is született meg az a miniszteri rendelet, amely szerint azokat a vállalatokat és szövetkezeteket, amelyek­nek kihasználatlan autóbuszaik vannak, kötelesek azokat kölcsönadni a közlekedési vállalatoknak. Ellenkező esetben büntetőadókat vetnek ki rájuk. Sokáig kíváncsian vártam, milyen arcot vágnak majd vajon az utasok, ha egyszeresak - teszem azt - a „Piros Rozmaring" tsz autóbusza kanyarodik eléjük a megállóba, mondjuk, Dunaújváros-Budapest felirattal. De semmilyen arcot sem vágtak. Nem jöttek ilyen buszok. Egész Fejér megyében egyetlen vállalati, szövetkezeti buszt sem használ a Volán. Sőt. Könnyebb megmondani, hol járnak ilyen kölcsönbuszok, mint azt, hol nem. Mind­össze néhány alföldi járásban állítottak menetrendbe vál­lalati autóbuszokat, ezek tanyai bekötőutakon járnak. Vagyis elképzelhető, hogy az egész országban nincse­nek kihasználatlan autóbuszok, kivéve azt a néhány alföl­dit. Elképzelhető,­­ de, őszintén szólva, nehezen tudom elképzelni. Az is lehet, hogy lennének ugyan kölcsönadható bu­szok, ám a rendelet elég kibúvót ad az üzemeltetőknek, hogy elkerüljék a kényelmetlen pluszmunkát jelentő együtt­működést a Volánnal. Vagy egyszerűen a Volán-vállalatok nem tartanak igényt — esetleg eleve megbízhatatlannak minősített — lehetséges partnereikre. Az viszont szinte biztos, hogy valahol, valakik nem értik egymást. Ezért a dolgok mennek tovább, úgy, mint régen. S az utasok is bosszankodhatnak, ugyanúgy, mint­­ régen. (P) 335 helyen ellenőriznek Köjál-mércével: nyugodt nyár A hűtőtáskák, a megyei Köjál óriási laborkocsija és a városi Közegészségügyi és Járványügyi Szolgálat három ellenőre és egy egészséger útra készen, irány: Előszál­lás. A kirándulásnak nem nevezhető utazás célja, hogy az ellenőrök minél több étel- és vízmintát vegyenek. Mindezt sietve, egy-két óra alatt kell elvégezni, hogy a kocsi még idejében a szé­kesfehérvári állomás labora­tóriumába érkezzen. — Mégis jól szolgál he­tente egy alkalommal ez a kocsi — mondja Vajai Ró­zsa, közegészségügyi és jár­ványügyi ellenőr — hiszen viszonylag gyorsan sok min­tát tudunk vizsgálatra kül­deni. A községbe érve mindenki tudja a dolgát. Pillanatok alatt „bevásá­rol” Nádasi Éva ellenőr, de a jól megrakott kosárral nem a pénztárhoz megy, hanem az üzletvezető irodájába. Mintavételi jegyzőkönyv ke­rül elő, és máris szortírozza, számozza, jegyzi és csoma­golja a vizsgálatra szánt te­jet, tejfölt, kefirt, joghurtot, sajtokat, krémtúrót, vajat, kakaót, turista szalámit, hús- és májkrémkonzerveket, le­vesporokat, házi­tésztát, és az érzékszervi vizsgálat alap­ján vegyszerszagúnak talált rizst.­­ Visszafelé megrakott tás­kák kerülnek a kocsiba. Li­teres és kisebb üvegekben öt fúrt­­ kút vizét viszik kémiai és bakteriológiai vizsgálatra. A több, mint ötven étel­minta között vannak azok is — az aznapi és az előző napi ebéd mintái és különböző tisztasági minták a konyha berendezési tárgyairól, edé­nyekről —, amelyeket Már­kel Éva vett a nevelőotthon­ban. — Nyugodt nyaruk volt? — Eddig igen — mondja dr. Bakai Borbála, a városi Közegészségügyi és Járvány­ügyi Szolgálat vezető főor­vosa. Nagyjából olyan volt, mint tavaly vagy azelőtt: itt-ott előfordult szórványos fertőző megbetegedés, de na­gyobb szerencsére sehol. A Városban és a járásban évente ezerháromszázhar­mincöt egységet ellenőrzünk. — Mi okozza a legtöbb gondot? — Ilyenkor nyáron sok minden: a meleg, főzött éte­lek éppúgy, mint a fagylalt. Különösen a főzött fagyira kell figyelni. És a tejtermé­­­kekre, húsfélékre, mert azok melegben gyorsabban, könnyebben romlanak. Min­den egységet ellenőrzünk, de ahol több a probléma, azo­kat gyakrabban, részleteseb­ben. Apáról fiúra Láthatta mi is a kohászat Annyi közhelyt idézhet­nénk! Hogy a két Bolyai kö­zül a fiú volt a nagyobb matematikus, de az apja sem akárki. Hogy talán Fe­­renczy Béni művészi tehet­sége sem bontakozott volna ki úgy, ha nem Ferenczynek születik. Persze hozhatnánk ellenpéldákat is apákról és fiúkról. Napóleon szerencsét­len fiáról, a szárnyaszegett Sasfiókról, Petőfi Zoltánká­­ról, akiben meg sem csillant a költőzseni tehetsége. Példálózhatnánk a staféta­bottal, amit egyik futó ad át a másiknak. Időzhetnénk a nemzedékváltásnál. Tényként azonban annyi is elég, hogy akadnak apák, akik fiaik esetében mintha Petőfi Sán­dor szavait követnék. ..Mit én nem egészen dicstelenül kezdek. Folytasd te, bará­tom, teljes dicsőséggel!” „ Nem mondja, hogy szerette szakmáját, nem állítja hogy él-hal a kohászatért. Csak éppen negyedóráig so­rolja, mi minden nem lenne ebben az országban, ha nem volna acélipar. A szeretem­­nem szeretemmel vitatkoz­hat az ember. A tények előtt csupán meghajolhat. Nem hivatkozik a nehéz­ségekre, mindössze az ada­tokat gyűjti csokorba. Még kétéves sem volt, amikor édesapját, az uradalmi cse­lédet elvitte a morbus hun­­garicus. A magyar betegség­ként emlegetett tüdővész, Ö tehát a nagyapja házában nevelkedett. Lakatosinasként került az ózdi gyárba 1935- ben. Elvégezte a polgári is­kolát, a négyéves kohászati szakiskolát, majd a felsza­badulás után a nehézipari egyetemet. Ezerkilencszáz­­ötvenhárom óta él ebben a városban. Dolgozott a mar­tinkemencék első üzemveze­­tőjeként, műszaki osztályve­zetőként, gyáregységvezető­ként és a nyugdíj előtti években metallurgusként. Természetesnek tartja, hogy az ember pályájának leszálló ág a vége. A generációvál­tásban sem talál semmi rendkívülit. Az idő­ egyenle­tes sebességgel halad a vég­telen múltból a végtelen jö­vőbe. Tizenkét évig dolgo­zott együtt a fiával, úgy, hogy egyikük sem volt fő­nöke a másiknak. A fiú valaha tornatanár­nak készült. Ő azonban többre becsülte az ipari pá­lyákat. Nem dicsérte ugyan a saját hivatását — nem is csepülte. Tulajdonképpen örült, amikor a fia végül is a kohómérnökségre adta a fejét. Láthatta a gyerek, hogy ez nem szimpla nyolc­órás munka, de rájöhetett, hogy mégiscsak érdemes csi­nálni. Nem tudtak sokat beszél­getni egymással. Arra azért jutott ideje, hogy könyveket adjon a fia kezébe. Meg­győződése, hogy „Nem igazi gazdagság az, ami elveszít­hető, csak eszednek és tel­kednek olvasás útján nyert kincse jelenti az igazi gaz­dagságot, mert az nem vész el, és nem hagy el soha.” Nem társalogtak folyvást, hiszen a legfontosabb tanács belesűríthető egyetlen mon­datba: úgy viselkedj, fiam, hogy emelt fővel járhass az emberek előtt! Nem is p­­­­naszkodhat a fiára. Sportolt srác, építőtáborozott a Hanságban, munkát vállalt a szünidőkben, vagont rakott egyetemista korában. Szereti a munkáját, a családját, a gyerekeit, mindig teljesíti a kötelességét. Kell ennél több? Tapasztalt vezetőként azt kötötte a fia lelkére, hogy ne tűrje meg a rendetlensé­get. Követeljen fegyelmet, törődjön a munkásvé­delemmel. Figyeljen oda, hogy a beosztottai tanulja­nak, képezzék magukat. Mert emberek. És munkájuk ré­vén a nemzeti vagyon részei. Szabó József fiát ugyan­csak Szabó Józsefnek hívják. Jelenleg a Dunai Vasmű acélmű gyáregységé­nek vezetője. A Dunaújvá­rosi Kohász SE elnöke. A tehetséges úszókislány, Sza­­b­ó Vera édesapja. A nagy­apa 64 éves, a fiú 39, az unoka még 15 sincs. Apáról ismerszik meg a fiú. Úgy tűnik, a lány is. Kovács Mária Egykori kép apáról és fiáról

Next