Dunaújvárosi Hírlap, 1983. december (28. évfolyam, 96-104. szám)

1983-12-20 / 101. szám

1983. december 20., kedd TA'JOLO' 3R IDŐSZAKOS KIÁLLÍTÁSOK Szabó Lajos festőművész tárlata (Az Uitz teremben. A kiállí­tás megtekinthető hétfő kivé­telével naponta 11—19 óráig) Régi korok ruhadíszei (Az Intercisa Múzeum kamara­termében. A kiállítás megte­kinthető hétfő kivételével na­ponta 10—18 óráig) Bartha Zsuzsa és if­j. Losonczi Pál kiállítása (Az MMK kisgalériájában) A XVI. századi adonyi érem­­kincs (Intercisa Múzeum. Megtekint­hető hétfő kivételével naponta 10—18 óráig)­­ Állandó kiállítások Dunaújváros története az őskor­tól napjainkig (Intercisa Múzeum. Megtekint­hető hétfő kivételével naponta 10—18 óráig) Domanovszky-képtár (Komócsin liget 11. Megtekint­hető hétfő kivételével napon­ta 10—18 óráig) H* GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGI­­ PROGRAMOK Játszókör: Karácsonyi népszoká­sok és dalok (Az MMK 204-es termében, de­cember 22-én 17 órakor) Díjazott fotók A Magyar Újságírók Or­szágos Szövetsége pályázatot hirdetett az ország üzemi lapjainak dolgozó fotósoknak, s a legjobb felvételek alap­ján ítélték oda a díjakat. A vasmű üzemi lapjában, az Üst-ben megjelent fotóival Bárándy István nyerte el a 3. díjat és az ezzel járó ju­talmat. Az óvónő felszólítására köszönnek el Túl okosak a gyerekek? Az óvodai foglalkozások eredménye — sok szülő sze­rint — azzal mérhető, hogy hány verset fúj a gyerek, százig tud-e számolni, vagy csak húszig, ismer-e már né­hány betűt. Az óvónők és a tanítónők véleménye azon­ban merőben más. Kinek van igaza, vagyis: mikor „is­kolaérett” a gyerek? — Az iskolérettség egyik legfontosabb­­ kritériuma, hogy a hatéves gyerek ön­álló legyen — mondja Hor­váth Lászlóné óvodai fel­ügyelő. — Ez azt jelenti, hogy tudjon egyedül tisztál­kodni, öltözködni, holmiját rendben tartani. Emellett leg­alább ilyen lényeges, hogy kapcsolatot tudjon teremte­ni társaival, a felnőttekkel, s tudjon viselkedni. Mindezt ma már az óvodáskorban kell a gyerekeknek megta­nulniuk, hogy később ne az­zal kelljen foglalkoznia tanítónőnek, hogy torna­óra­­ után fordítva vette fel kö­penyét a nebuló. Az óvodai foglalkozások hetven százaléka játék, szigorú, tanóraízű foglalko­­­zásokkal csínján kell bánni. Ezek — azonkívül, hogy bizonyos ismereteket nyújta­nak, készségeket, képessége­ket fejlesztenek, a logikát, fantáziát megmozgatják — arra is nagyon jók, hogy a kicsik időbeosztáshoz, rend­hez szokjanak. — Az óvodákból hozzánk kerülő gyerekek okosak, ta­lán túlságosan is azok — mondja Papp Sándorné, Móricz Zsigmond Általános­­ Iskola tanítónője, huszonöt évnyi tapasztalataira hagyat­kozva. — Az óvónők mun­kájának eredménye különö­sen akkor látszik, ha — bár ilyen az iskolaelőkészítők miatt már ritkán fordul elő — össze tudjuk hasonlítani az óvodába járt és az óvo­dából kimaradt gyerekeket. Az óvodából hozzánk kerü­lők ügyesen fogják a ceru­zát, ecsetet, jól rajzolnak, felismerik a színeket. Akad köztük, aki szépen olvas, ugyanakkor csúnyán, mo­tyogva beszél. Pedig tudom, hogy a hangképzés és a be­szédtechnika is szerepel az óvodai nevelési tervben. Sok hatéves gyereknek a köszö­néssel, megszólítással van baja. Az óvónők túl sok tan­anyagot tömnek a fejükbe, holott ez már a mi dolgunk. A legtöbb óvodának és iskolának általában jó kapcsolata a szülőkkel. Is­a­kolakezdés előtt a nagycso­portosok szüleivel értekezle­ten találkoznak a leendő ta­nítónők, hogy megbeszéljék, milyen követelményekkel várja a gyerekeket új, „má­sodik otthonuk”. — A legjobb óvoda, isko­la sem pótolhatja azt, amit a szülői ház adhat — mond­ja Lengyel Lászlóné, a Pe­tőfi Sándor Általános Iskola igazgatója. — Nem arra gon­dolok elsősorban, hogy le­ül-e a szülő tanulni a gye­rekével, hanem hogy beszél­get-e vele, törődik-e a dol­gaival, mesélteti-e. Gyako­ribb azonban, hogy csupán a legszükségessebbeket tár­gyalják meg otthon. Pedig a gyereket lépten nyomon ne­velni kell, nem szabad tőle sajnálni az időt. Testnevelési foglalkozás­hoz készülődnek a Batsányi utcai óvoda nagycsoportosai. Abaffy Lászlóné óvónőnek csak­gatnia szavakkal kell neszo­őket: vetkőzzenek gyorsan — segítségre nincs szükségük. Az órán minden­ki „dolgozni” akar. Ha be kell mutatni egy-egy újabb gyakorlatot, szinte mind­egyikük keze a magasba lendül. Amikor elhangzik az óvónő kérése, segítsen né­hány erős fiú — mindegyik kissrác talpra ugrik. A fel­adatokat jól-rosszul, de va­lamennyien megcsinálják. Az óvónő a gyerekek fü­zeteit mutatja. Helyenként megmosolyogni valók a raj­zok, némelyik alatt azonban ott a dicséret. Szép. Egy kis­lányt faggatok, hol dolgoz­nak a szülei. Az édesapja munkahelyét tudja, az édes­anyjáét nem. Az viszont kérdezés nélkül is kibug­­­gyan belőle, mi az édesany­ja leánykori nevet és azt is hozzáteszi: a „mama” már régóta az édesapja nevét vi­seli. A szavakat szégyenlő­sen, maga elé mondja. Elbúcsúzunk. A gyerekek az óvónő felszólítására kö­szönnek el. Tóth Ildikó Tegnaptól a Dózsa mozi műsorán GALLIPOLI tő. Ismerjük Gallipolit. Teme­rementó. Mintha azt mondanánk: Dunkerque... Don-kanyar ... A bevehetet­len, sziklás félsziget az ausztrálok mészárszéke volt az első világháborúban. Er­ről a hadbamenésről készí­tett filmet Peter Weir ausztrál filmrendező. A ka­landvágyó farmerfiúk mit sem sejtve indulnak a békés Freemantle-ból. A kairói ki­képzőtáborban még egy klassz kirándulásnak tűnik az egész, hogy aztán annál vészterhesebben rajzolódjon ki az erőd-félsziget előtti csendes öböl, ahol a Darda­nellákért folyik majd a harc. A fiúk ártatlan áldozatai a sorsnak, a háborúnak: a bri­tek indították az akciót, amellyel a partraszállásról akarták elterelni a figyel­met. Tudván tudták, onnan senki sem menekülhet, az ausztráliai, új-zélandi legé­nyeknek el kell pusztulniuk. A film tökéletesen ábrá­zolja a háború értelmetlensé­gét, mert Gallipoli azonossá­got ébreszt bennünk a töb­bi „húsdarálóval”. Gallipoli: képlet , eszünkbe jut róla a történelem többi vesztes, véres csatája, a film egyete­messé teszi a háborúk bor­zalmait. Mark Lee és Bill Kern fő­szereplésével kijózanító és — a történet ismerete ellenére — izgalmas filmet láthat a közönség. Tudjuk, hogy háború mindig ugyanolyan. a És tudjuk, hogy a balekok sosem élik túl. Mégis szurko­lunk. J. K. Vakációóó! Még két nap mennek is­kolába a gyerekek, s csütör­tökön „kitör” a téli vakáció. A tanítás január 3-án kez­dődik újra. Aki rendszeresen tanult, most szánkózhat, ol­vashat, akinek van bepótolni valója, az tanulásra használ­hatja idejét. Érdemes, ja­nuár végéig még lehet javíta­ni. A félévi értesítőket feb­ruár 3-án viszik haza a diá­kok. Csak időseknek Műsort adnak szerdán dél­után fél ötkor a Béke vá­rosrészben élő nyugdíjasok­nak a 27-es óvoda dolgozói. A nyugdíjasok karácsonyi köszöntését a Béke városrészi népfrontkörzettel közösen szervezik meg. Először az óvodások mutatkoznak be, majd az óvónők népdalokat énekelnek, és megvendégelik, megajándékozzák az idős embereket. Belphegor, Hitchcock A sorozatok éve a tévében Sztárok, krimi, sci-fi, hor­ror — ez csak ízelítő a tele­vízió jövő évi műsortervé­ből. A hagyományokhoz hí­ven, kedd esténként tovább­ra is sorozatokat vetítenek majd. Elsőként a Wagner életéről szóló tízrészes soro­zatot tűzi műsorára a tele­vízió. Richard­­ Burtonnal a főszerepben, partnerei kö­zött láthatjuk Vanessa Red­­grave-et, Laurence Oliviert és Franco Nérót. Egy há­romrészes bűnügyi történe­tet is láthatunk: a Bizonyí­ték híján címet viseli a fran­cia filmsorozat. A Laurent család című tízrészes soro­zatban egy Franciaországból Németországba menekült hugenotta család életével is­merkedhetünk meg. Egy, a Belphegorhoz hasonló misz­tikus krimit is bemutatnak, a Messziről érkezett ember című francia sorozat hatré­szes lesz. Szombat éjszakán­ként vetítik Hitchcock film­jeit, láthatjuk a Madarak, a Londoni randevú, a Gyil­kosság telefonhívásra és a Psycho című filmeket. Zola Nana című regényéből ké­szült hatrészes filmsorozatot szintén szombaton éjszakán­ként láthatjuk. Bemutatják Szabó István Oscar-díjas rendező legsikeresebb alko­tásait is. Sorozatot tervez­nek Marcel Carnénak, francia filmművészet klas­­­­­szikusának alkotásaiból is. Vasárnap délutánonként Peter Sellers főszereplésével a forgatott filmeket vetítik, majd Gertler Viktor műveit tűzik műsorra. Láthatjuk Batalov filmjeit, és érdekes­nek ígérkezik a Tolnai Klá­ri legnépszerűbb szerepeit bemutató sorozat is, amely­ben olyan nagysikerű filme­ket láthatunk, mint a Me­seautó, a Pestli mese és a Katyi. Ha Pestre megy... Ezüstvasárnap új üzlet nyílt Budapest szívében, Bécsi utca 1—3. szám alatt.­­ Itt állították ki többek azo­kat a képzőművészeti alkotá­sokat is, amelyek részt vet­tek a hétfőn megtartott auk­ción. Az elárverezett képek helyei nem maradnak üre­sen, mivel a bolt gyakori színhelye lesz a tegnapihoz hasonló rendezvényeknek. A kiállított áruk OTP-rész­­letre is megvásárolhatók, ám vidékről érkező vásárlóknak érdemes tudniuk: a helyszí­ni gyorsított OTP-ügyinté­­zést kizárólag fővárosi lako­sok vehetik igénybe. Aki te­hát Budapestre utazva a vá­sárlásnak ezt a formáját vá­lasztja, szerezze be és vigye magával a hitellevelet. Elő­jegyzést is vesznek fel boltban — mindennap dél­­ után öt óráig. Az üzlet egyébként 10—18 óráig tart nyitva — az ünnepekig egy órával tovább várja a látoga­tókat a főváros új színfoltját jelentő BÁV-áruház. (vágó) BÁV-kombinát Sikerrel mutatták be csütörtökön este a Munkásotthonban a Ripacsvásár című komédiát. A Pont amatőr színjátszó együttes tagjai az óvodai dolgozók klubijában léptek fel, s egy középkori jelenetekből összeállított darabot játszottak el. A klub tagjai ezzel az előadással búcsúztak az évtől SZENVEDÉLYES EMBEREK Korunk racionális. Bizonyos szempontból ez a racionali­tás átmegy a mindennapok mechanizmusába. Kétségte­len, hogy ilyen korszakban az úgynevezett forradalmi magatartás és a forradalmi szenvedély olyan jelenségek, amelyek közvetlen és állan­dó megnyilvánulására nincs konkrét lehetőség. Sokan el is keserednek emiatt, mert elfelejtik, hogy Brecht Galli­­leije kimondta: nem az a szerencsétlen ország, amely­nek nincsenek hősei, hanem az, amelynek hősökre van szüksége. Valóban, abban a pillanatban, ha hazánkat va­lamilyen szerencsétlenség ér­te, megváltozott a racionális magatartás. Megváltozott, hi­szen — gondoljunk csak a legutóbbi árvízre, vagy akár olaj- és gázkitörésre - hír­­telepében az ismeretlenség­ből, a mindennap szürkesé­géből emberek emelkedtek ki, akik néhány órára vagy napra hőssé magasodtak. És semmit nem von le a hősies­ség értékéből, hogy amint a veszélyek elmúltak, az embe­rek visszatértek oda, ahon­nan kiindultak: a mindenna­pi élet mechanizmusába. Mert mi sem ellenszenve­sebb, éppen akkor, amikor társadalmi létünk konszoli­dált, mint állandóan kérni és keresni a forradalmi, a hősies tetteket, a látványos és döntő föllépéseket. A kon­szolidált világ erre nagyon ritkán ad lehetőséget. De nincs is elméleti ellentét a forradalmi hagyomány és a konszolidált fejlődés között. Nincs, mert minden forrada­lomnak az a célja, hogy fo­lyamattá váljon, hogy meg­teremtse a maga konszoli­dált fejlődését, és minden konszolidáción belül megbúj­nak azok az ellentmondások, melyek megkövetelik egy-egy pillanatban a forradalmi ki­állást, a forradalmi maga­tartást. Sohasem tekintették a filo­zófia, sőt a társadalom tör­ténetében sem ellentmondás­nak a mindennap racionali­tását és a szenvedélyességet. Nemcsak tapasztalatilag, hanem gondolatilag is ért­hető, hogy az emberek hol benne élnek a mindennapi racionalitásban, hol — ha kell, ha szükség van rá — kiszakadnak belőle. Midőn Gobbi Hildától egyszer meg­kérdezték, hogy vajon ma is megtenné-e azt, amit a fel­­szabadulást követő években gyakran megtett, hogy tudni­illik ingyenesen, nehéz körül­mények között vállalkozna­k arra, hogy verset mondjon — művésznő körülbelül ezt válaszolta: ha hasonlóak vol­nának a társadalmi körülmé­nyek, akkor a legtermésze­tesebb módon vállalnám. Tehát az, hogy meg is mu­tatkozzék, mégpedig látvá­nyosan, az egész közösség előtt nyilvánvalóvá hogy melyik emberben váljon, van határozott közéleti elkötele­zettség, s kiben nincs, az végeredményben a helyzet, a szituáció függvénye. A szenvedélyes emberek ma sem vesztek ki társadal­munkból. Legfeljebb kevésbé figyelünk rájuk. Hiszen az a tudós, aki éjszaka fölkel, és bemegy a laboratóriumba, mert kíváncsi éppen beállí­tott kísérletének eredményé­re, éppen úgy szenvedélyes ember, mint az a tanácstag, aki órákat vagy napokat ve­szekszik, mire kiharcolja egy idős ember elhelyezését, vagy egy üzlet létesítését stb. Míg az utóbbi esetben a közéleti jelentőség evidens, addig a kutató esetében kevesen tud­nak róla, majdnem titokban tartja maga a tudós is, hogy milyen „bolond" cselekedetre ragadtatja magát — s mégis van az ilyen cselekvésben közéleti pátosz. Hegel egyszer azt mond­ta, hogy szenvedély nélkül soha semmiféle nagy tettet nem vittek véghez a történe­lemben. Azt hiszem, igaza volt, csakhogy létezik látvá­nyos és létezik alig látható, szerény, a mindennapban megvalósuló, szinte elrejtőző szenvedély. A szenvedélyes emberek a maguk mestersé­ge iránti szenvedéllyel, a maguk környezete megvál­toztatásának szenvedélyével napjainkban ugyanolyan je­lentőségűek, mint a forra­dalmi szituációban a forra­dalmárok. Ők azok az emberek, aki­ket a mindennapi életben úgy tartunk számon, lehet rá­juk számítani. Az a munkás, akinek technikai tudására, egy nehéz probléma eseté­ben a műhely vezetője szá­míthat - s minden műhely­főnök tudja, hogy kire szá­míthat az a barát, aki­nek segítségére hasonlókép­pen számíthat a barátja: az a funkcionárus, akinek akti­vitására és igazságosságára minden nehézség esetében építeni lehet, — szükségkép­pen a szenvedélyes emberek közé tartozik. S minél racio­nálisabb­ egy kor, annál in­kább van szüksége mind­azokra, akik a maguk mód­ján telítve vannak szenve­déllyel. Hermann István

Next