Dunaújvárosi Hírlap, 1984. június (29. évfolyam, 44-52. szám)

1984-06-19 / 49. szám

I 1984. június 19., kedd TA'JOLO' KEDD: Töltsön egy édes órát Psotával (Psota Irén előadói estje a Múzeumkertben, 19 órakor) ::: IDŐSZAKOS KIÁLLÍTÁSOK Fodor Sándor szobrászművész kiállítása (Az Uitz teremben. A kiállítás megtekinthető hétfő kivételé­vel naponta 11—19 óráig) Fegyó Béla festőművész kiállítá­sa (A Munkásművelődési Köz­pont kisgalériájában) Őskori sáncok és halmok Süttőn (Régészeti kiállítás. Az Inter­­cisa Múzeumban. A kiállítás naponta 10—18 óráig tekinthető meg). Római kori sisak (Az Intercisa Múzeumban. Na­ponta 10—18 óráig tekinthető meg.) ÁLLANDÓ KIÁLLÍTÁSOK Dunaújváros története az őskor­tól napjainkig (Az Intercisa Múzeumban. Megtekinthető hétfő kivételével naponta 10—18 óráig) Római kőtár (Római városrész, a víztorony mellett. Megtekinthető hétfő ki­vételével naponta 10—18 óráig.) Domanovszky-képtár (Komócsin liget 11. Megtekint­hető hétfő kivételével napon­ta 10—18 óráig) Zoi másodszor Másodszor nyert az indiai nemzetközi gyermekrajz-pá­­lyázaton egy dunaújvárosi kislány. Florosz Zoi, a Mező Imre iskola 7. A osztályos tanulója 1981 után, az idén is elnyerte a verseny ezüst­diplomáját. A díjat a múlt héten vette át India buda­pesti nagykövetségén. Aki végez, az megdolgozott érte Mit ér, ha vigaszágon..? Vigaszág — ez a sportból ismert kifejezés jutott eszem­be, amikor esti és levelező tagozatos végzős érettségi­zőkkel beszélgettünk arról, mit ér a papír, amelyet há­rom-négy évnyi tanulás után „érettségükről” kapnak. Nem tudtak, vagy nem akartak nappali középiskolá­ban tanulni; számukra ez a képzési forma egy nehezebb, göröngyösebb, olykor kité­rőkkel tarkított utat jelent. Vigaszág, hogy végül is szak­mát, érettségit szerezhesse­nek. De ér-e annyit, mint a nappalisoké, ugyanakkora tudás van-e mögötte, s ugyanolyan eséllyel indul­hatnak-e az egyetemi, főisko­lai felvételin? — Túl vagyok­­ rajta — mondja Martinná Rakiás Katalin, a Kohászati Gyár­építő Vállalat titkárnője. — Csak annyit mondhatok, ne­héz volt. Fehérneműkészítést és gyors- és gépírást tanul­tam, ezután hároméves ki­egészítővel kellett leérettsé­giznem. A jegyeket még nem tudom, de úgy érzem, sike­rült. Nem az iskolába járás volt nehéz — kétszer men­tünk egy héten —, hanem a folyamatos tanulás. De rend­szeresen foglalkoztam a tan­anyaggal, s most éreztem is ennek hasznát. A férjem so­kat segített, de még így is tanulnom kellett a hétvége­ken. Vizsgák előtt meg két hétig a könyvek mellett ül­tem. — Megérte? — Meg lettem volna nél­küle ... De belső kényszer volt, hogy ezt az iskolát még elvégezzem. Magamnak tar­toztam vele. Más, ha azt mondhatom: érettségim van. És többet is tudok. De to­vábbtanulni már nem aka­rok. A Földes Ferenc Dolgozók Iskolájában eddig több, mint nyolcezren érettségiztek. Ál­talában a hallgatók 15 száza­léka jelentkezik egyetemre, főiskolára. Idén kilenc osz­tályból tízen folytatnák a ta­nulmányaikat. Ha sikerül a felvételijük.­­ — Nem tudjuk, kiket vesz­nek fel, mert nem vagyunk „jegyzett” iskola — mondja Kovács Béla igazgató. — A szakközépiskolai vagy köz­­gazdasági osztályban végzők a Bánki vagy a Rudas ará­nyát javítják. De találkozunk régi tanítványainkkal, akik­ből orvos, jogász, mérnök, főiskolai tanár, tanító, nép­művelő lett. A dolgozók középiskolájá­ban nagy a lemorzsolódás. Mert munka, s esetleg család mellett természetesen nehe­zebb tanulni. De aki végez, az becsüli az érettségi bizo­nyítványt, mert megdolgozott érte. — A tananyag ugyanaz, mint a nappalin — mondja Garbacz Lajosné igazgatóhe­lyettes. — Ami más: inten­zívebben és koncentráltabban kell tartani az órákat. A hallgatók önállóan dolgozzák fel a tananyagot, kevesebb a tanári segítség, nekik maguk­nak kell megbirkózniuk az új ismeretanyaggal. Él még az a — olykor azért tényeken alapuló — nézet, hogy az estin, levele­zőn szerzett érettségi nem ugyanaz, mint a nappalié. Hogy ezek a hallgatók hiá­nyosabb, felszínesebb tudás­sal állnak a felvételi bizott­ság előtt. — A szakközépiskolában olyan a követelményszint, hogy ha valaki csak a tan­anyag felét tudja, az még elégtelen — mondja Kovács Béla. — Egy könyvelő, egy statisztikus nem tudja elvé­gezni a munkáját féltudás­sal. Ezért merem kijelenteni, hogy aki nálunk végez — az tud. Köller Károly festő-má­­zoló-tapétázó a szakmunká­sok szakközépiskolájában érettségizett idén. A pécsi jogtudományi egyetem nap­pali tagozatára jelentkezett. — Hárman vagyunk fiú­testvérek, annak idején szak­mát kellett szereznünk, mert nem tudtak taníttatni a szü­leim. Több tanulmányi ver­senyt nyertem, és sokat ta­nultam, úgy érzem, van esé­lyem bekerülni az egyetem­re. Igaz, nem akkora, mint egy gimnazistának. De nem a tudás miatt. A fölvételin is másként ítélik, mérik az estin, levelezőn szerzett érett­ségi bizonyítványt. Ez van... A felnőttoktatás rangját visszadni — megadni —csak­is eredményekkel lehet. De előbb-utóbb el kell ismerni. J. K. Martinná Rakics Katalin Köller Károly Holnap a televízióban Marie-Octobre Másfél évtizeddel ezelőtt a Filmmúzeumban bemutatták már a filmművészet francia klasszikusának, Julien Duvi­­vier-nek legjobb alkotását, a Marie-Octobre című filmet (nálunk Különös találkozás címen vetítették). Jacques Robert regényét most tv-fil­­men is láthatjuk. Rekordidő alatt, mindössze három for­gatási hét alatt készült el a francia film, amelynek mind a kilencven perce izgalmat ígér a nézőknek. A történet tizenegy ember­ről szól, akik valaha egy antifasiszta osztag tagjai vol­tak. A csoport egyik tagja, Marie-Octobre (Danielle Darrieux alakítja) tizenöt év után összehívja az ellenálló­kat, hogy valami fontosat közöljön velük: bizonyítéka van rá, hogy parancsnokuk­nak — aki nem lehet jelen, mert egy akcióban a Gesta­po rajtuk ütött, s ezt ő nem élte túl — azért kellett meg­halnia, mert közülük valaki elárulta tervüket. Az este során valamennyi szereplő­re rávetődik a gyanú árnyé­ka, a papra, a nagyiparosra, a mészárosra, a nyomdatu­lajdonosra, az orvosra, az ügyvédre, az adóellenőrre ... A film érdekessége, hogy a rendező kívánságára a sze­replőket alakító színészek is csak az utolsó pillanatban tudták­ meg, melyik közülük az áruló. Fegyó Béla festőművész alkotásait láthatják az érdeklődők a Munkásművelődési Központ galériájában. A festmények­ből a múlt héten nyílt tárlat június 29-ig tekinthető meg Sárbogárdiak sikere Vendégségben a Zeneakadémián A Zeneakadémián vendég­szerepelt a sárbogárdi Petőfi Sándor Gimnázium leány­kara. A kórus egy NSZK- beli vegyeskarral együtt a budapesti József Attila gya­korlógimnázium énekkari hangversenyének vendége volt. Az esten — amelyen megjelent Bárdos Lajos is — a sárbogárdi kórust H­u­s­z­i é­s Vendel dirigálta. CSONTVÁRY Hatvanöt évvel ezelőtt, 1919. június 20-án hunyt el — 66 éves korában — Csontváry Kosztka Tiva­dar festőművész. Gyógyszerész volt, s 41 éves korától tanult rend­szeresen festeni. 1894-ben fél évig Münchenben Hollósy Simon növendé­ke; 1895-től Karlsruhé­­ban, Düsseldorfban és Párizsban képezte tovább magát, de lényegében autodidakta maradt. Az 1890-es évek végén Dal­máciában, Olaszország­ban és Németországban járt. 1902-ben festette Selmecbánya látképe cí­mű művét, majd Jaj­­céban és a Hortobá­gyon dolgozott. 1904-ben Egyiptomba, Palesztinába és Görögországba utazott; útiemlékeit Kocsizás új­holdnál Athénban, s A Jupiter templom romjai Athénban című képei őr­zik. 1904-ben festette a Nagy-Tarpatak a Tátrá­ban és a Görög színház Taorminában című, több négyzetméteres tájképeit. Ezután ismét Palesztiná­ban és Egyiptomban járt. 1904-ben készült a Panasz­fal bejáratánál Jeruzsá­lemben című, sok alakos, expresszionista d­ója, két évvel kompozi­később pedig fő művének érzett, legnagyobb méretű vász­na, a Naptemplom Baal­­bekben. Jóval halála után fe­dezték fel művészetét. Vi­­zionárius festészetét ex­presszionista hevület, ra­gyogó kolorit és nagy szimbólumteremtő erő jellemzi. Program a nyaralóknak Bélyegnap is lesz Bélyegnapokat és honvé­delmi foglalkozásokat is ren­deznek az alsóörsi úttörőtá­borban nyaraló gyerekeknek a Than Mór ifjúsági bélyeg­klub, valamint a vasmű üzemfenntartás és hengermű MHSZ-klub vezetői. Az egész napos programot június 22-től kéthetenként pénteken rendezik meg, hogy minden turnus pajtásait­ megismer­tessék a filatéliával és a honvédelmi­­ játékokkal. A gyerekek lövészeten akadályversenyen, vehetnek részt, lesz bélyegbemutató, zsákba­macska, sorsjegy, bélyegtotó és­­ lottó, a nap zárásaként pedig filmeket vetítenek. Múzeumkert Egy édes óra Psotával Psota Irén színművésznő lesz a Múzeumkerti esték so­rozat következő vendége. Előadói estjét — a szokásos időponttól eltérően — ma este hét órától tartja az Intercisa Múzeum átriumá­ban, rossz idő esetén az emeleti előadóteremben. A Töltsön egy édes órát című műsorban közreműködik Szentirmai Ákos és Lelkes Péter. Kagylót, érmét, akármit Gyűjt Ön valamit? Gyűjtőket keres a Bartók Béla Művelődési Központ, hogy augusztus huszadikától az Uitz teremben kiállításon mutassák be ritkaságaikat. Várják azok jelentkezését, akik tárlaton állítanak ki kuriózumokból álló (bélyeg, gyufacímke, szalvéta, sörös­­krigli, kagyló, érme stb.) kol­lekciójukat. A jelentkezési határidő július vége. A szívvel van baj? Külsőre az egész srác olyan, mint a keze: hosszú és keskeny. A keze tartja el őt, egy alkalmi, éttermi együttes gitárosaként. Név szerint ismerek körülbelül három tucat húszévest, akik legalább tíz évet adnának az életükből egy ilyen ál­lásért. Kővári János ki­csit merengő, kicsit nevető — mindenből egy kicsit mutató szemében azonban nem látszik különösebb el­ragadtatás. Igaz, munkahelyén, a Mezőföld étteremben es­ténként legfeljebb hárman­­négyen hallgatják játékát — egyszerűen nincs több ven­dég. Így tulajdonképpen mindegy, hogy szalonzenét, slágereket, avagy az általa igen kedvelt kemény rockot játszana az együttes. Leg­feljebb a maguk örömére pengetnek néha, nem érde­kes az egész... Nem érdekes? Húszéves kora ellenére már eléggé zaklatott zenészpályafutás van mögötte, s nemkülön­ben zaklatottnak ígérkezik az is, ami előtte sejlik, öt­éves korában fogott először hangszert a kezébe, tangó­­harmonikát: a papa hakni­­zekarában ez a csillogó-vil­­logó hangszer tetszett meg neki. Aztán jött a zongora, mert unta az ácsorgást a harmonikával: zenetanárai biztatták, folytassa, tanul­jon, sokra viheti még a billentyűsök között. De, öt éve, hogy „fölfedezte”­ a gitárt, s miután élete ne­gyedrészét töltötte vele, úgy tűnik, hogy ez lesz a végleges (?) szerelem. A halk szavú, vontatott beszédű fiúból nem nézni ki, hogy húszezer forintos gitárját — amelyre olyan nehezen kuporgatta össze a pénzt — megtaposta dü­hében egy sikertelen kon­certen. Mindenesetre a gi­tárral együtt jöttek a rock­álmok, az álmodozások — és a cselekedetek is. Az el­múlt három évben körül­belül hat, részben maga alapította rockbandában ze­nélt. Több személyes, mint kollektív sikerrel: hívták Pestre, néhány meglehető­sen jól menő csoporthoz, maga sem tudja, hogy ju­tott oda a híre. Nem ment. Érettségizni akart. Meg is szerezte gépész-bizonyítvá­nyát a Bánkiban, s folyta­tódott minden tovább. A folytatás egyik része: ahhoz, hogy hangzásra is elfogadható minőségű rock­zenét játszhassanak, tíz-, de inkább százezrekre rúgó szerelés kell. Ennek egy ré­szét meg is szerzik, akár, ha fülig eladósodnak (mire képes az ember az álmai­ért!). Próbálnak vizes pin­cehelyiségekben, föllépnek ingyen, csak, hogy játsz­hassanak, eljutnak a bala­­tonszemesi amatőrfesztivál­ra, ahol a legjobb­ öt között végeznek, számításba ve­szik őket a fesztivál nagy­lemezterveinél , s akkor, mint már annyiszor, össze­­vész a csapat, felbomlik, át­alakul (most éppen „Eksz­tázis” néven), vagyis egy könnyed mozdulattal félre­hajítják a Lehetősé­get, amelyért évekig küsz­ködtek. Aztán kezdik újból. A másik rész: „Süni”, aki szinte egyedül tanult meg gitározni, éjjel-nappal játszik, az ORI-vizsgán (amelyen­­ különben megbu­kott) dicséretre ragadtatja vizsgáztatóit tehetségével — be is ajánlják tanítvány­nak az egyik legnevesebb gitárvirtuózhoz. Jár hozzá két hónapig, tanul veszeke­­detten — s aztán telefonál, nem megy többet, ebben a hideg télben olyan kényel­metlen az utazás... Megengedheti ezt magá­nak? Vállrándítás helyett ját­szani kezd, mutatóba. Sem­mi póz, felhajtás. Bravúros szólók röppennek ki az uj­­jai alól, játszi könnyedség­gel. És most majd végig­járja az egész évet a taná­ránál, utána törik-szakad, leteszi a kategóriavizsgát az ORI-nál, és aztán — no igen, aztán .. . Talán kül­földre szerződik, tanulni és pénzt keresni egy igazi fel­szerelésre, talán . .. Lehet, hogy a „szívvel” van a baj? Meséli, hogy a sorozáson találtak valami rendelle­nességet a szívénél: a hos­­­szú terhelési próba után ijesztően kanyargott az EKG. Nem is kapott „al­kalmas” minősítést, kivizs­gálásra küldték. Érdekes, mondja, hogy a pódiumon, gitárral a kezé­ben még sosem érezte sza­bálytalanul verni a szí­vét ... (Pekarek)

Next