Református Polgári Fiú és Leányiskola, Dunavecse, 1926

I. A magyar polgári iskola jelentősége. Azok a keretek, melyek az új polgáriskolai törvény sze­­rint körülzárják a polgáriskola célját, szervezetét, felügyeletét és igazgatását, magukban foglalják jelentőségét is. A polgáris­­kola nem tudományos képzést ad, hanem olyan gyakorlati irányú ismereteket ültet át a tanulók értelmi világába, melyek nélkül a jövő élet nagy harcában senki meg nem állhatja a helyét. Már a nagy világháború előtti magyar kisgazda, iparos és kereskedő is észrevette, hogy a legtöbbször alul maradt ab­­ban a versenyben, melyet a tágabb látókörű, több ismerettel rendelkező emberek indítottak ellene. Annál inkább tudja, látja, érzi és keservesen tapasztalja ezt a ma embere. Ehhez képest minden magyar gyermeknek életfeltétele, hogy a pol­gáriskola négy osztályát elvégezze. Nem tudom elég hangsú­­lyozottan a szülők lelkére kötni, hogy gyermekeik érdekében ne sajnálják azt a csekély anyagi áldozatot, mellyel a polgári iskoláztatás jár. Az a néhány pengő, mit gyermekeik taníttatására költenek, később bőven meghozza kamatos kamatait. A tria­noni békeszerződés és ennek nyomán a szomszédos rabló ál­lamoknak a magyar nemzetet kizsákmányolni, letiporni aka­­rása hangosan kiáltják minden küzdő, szenvedő magyar szí­­vébe: Vigyázz, tanulj, vértezd föl magadat, gyarapítsd ismere­­teidet, ha azt akarod, hogy a megsemmisülés keserű érzete úrrá ne legyen feletted. A tudásnak meg van az a drága haszna, hogy a legkétségbeejtőbb helyzetben is, amikor kivezető utat nem lát az ember, reménye van arra, hogy a megváltásnak, a szabadulásnak órája előbb-utóbb elkövetkezik. A polgáriskola nagy jelentőségét és kiszámíthatatlan ál­dásait fölismerte a vallás- és közoktatásügyi m. kir. miniszter úr is, amikor vagy a községekkel állíttat, vagy maga állít fel minden nagyobb községben polgári iskolát. De a magyar nem­zetnek talpra állítási munkálataiban mint mindenkor, úgy most is, részt vesz a magyar református egyház is. Régi dicső-

Next