A Nap Fiai, 1967 (5. évfolyam, 1-12. szám)
1967-11-01 / 11-12. szám
5 gáldása,térben és időben,óriási távlatokat nyitnak meg akkor is, ha Anonyms " parasztok csacska mesének "tartja őket. Mindegyik eredetlegendának mélységes NAP szimbóluma van. Az Emese-álom egy új dinasztia alapítás mítoszát szentesíti az ősi erőforrással, az egyedüli ági árral, a Nappal. A Turul a megürült Is erőit visszaszerző Nap madara, ősi somon számít örökség./1/.Rászáll az ősanyára, megtermékenyíti Is a születendő sár egy népi erőrekapás, új országalapítás biztosítéka lesz a Turul, a Nap - madár védelme alatt. A Turul ősi díszítő motívummá válik is mint lebegő Nagy-madarat ott találjuk a kiévi magyar ötvösök remekén, a csernigovi áldozókürtön /2/, amint kiterjesztett szárnyakkal a veszélyben lévő szent szarvas felett lebeg./3/. Ott találjuk, mint a sötétség ellenségét, a magyar románkori narcos jeleneteket ábrázoló oszlopfőkön is, mint a védő Napmadarat. A/ A csodaszarvas mondájatAltájiörökségünk a történelem előtti időkből,szintén Nap szimbólumról beszél. Bár nem írták le, de “szállt az ének szájról - szájra" és végül Kerényi professzor megtalálta a kapcsolatát az ősperzsa mondavilágban./1/• A szarvas, mint_a Nap szimbólum, már ismerősünk. Említettük, hogy a számírban,bolgár,törökben és a honvisszafoglaláskori Bizáncot látogató magyar irpádfi herceg nevében egyformán "Nagyszarvas-t" jelent, és mint Csőke Sándor barátunk írja, mongolban is előfordul./6/. A felkelő Napot hordja ágasbogas szarvai között és száguld vele a horizonton, hogy este lebukjon a nagy vízdic mélyébe. Innét a Hunor és Kagor nagy hajszája a vezető, de fel nem fogható, irányító de,meg nem sebezhető csodaszarvas után. Róla írta olyan mélységes megérzéssel Arany Jánost Minden este bánva bánják, Hogy a szarvast márt kívánják.... Mégis,mégis,hogy reggel lett, A gímszarvast űzni kellett..../7/. A csodaszarvas, a már említett csernigovi áldozókürtön, megsebezhetetlen, a nyilak visszafelé repülnek a vadász irányában.//. Tehát "szent,totemállat jellege Viui,ami ősi mitológiánkra vezethető vissza".Szarvas között viselte a napkorongot,a fényforrást. Ugyanez a motívum a cinkotai győztescsata után,Szent Lászlónak és Géza királynak megjelent csodaszarvasnál is. Tiróci krónikája szerint a két testvér Vác környékén alkalmas helyet kerestek egy templom építésére, amikor megjelent előttük a csodaszarvas,agancsai égő gyertyákkal és az erdő felé menekült, ahol a megfelelő helyet megmutatta nekik./9/.Szent Gellér fenek is szarvas jelöl helyet a Bakonyban a bakonybéli bencés apátság építésére./Ю/. Ezek már "átkeresztelt" szarvasok épp úgy mint az avar legendagyökérből fakadt Hubertus szarvas hagiografiai példánya, amely keresztet viselt szarvai között.Ilsi népi mondának emlékeit idézik a napújuláskori karácsony táján legényeink ajkán még mostanában is felzengő regős ének. Csodafia szarvasnak ezer ága-boga, Ezer ága-bogán ezer égő gyertya, Gyujtatlan gyulladnak,oltatlan aludnak..../11/. A felsorolt eredetmondák, legendák mindegyike megtalálható, mint NAP erőszimbólum keleti rokon népeinknél. Oguz kán, a nagy oguz birodalom megalapítója,a Ta grul,Nafi madártól a hatalmas sólyomtól származik és fejedelmi jelvénye is maradt. /12/. A Naptól kapott hatalmat továbbadta fiainak hat Nap-madár szimbólumával és ezek egy-egy törzset alkottak,büsdcén viselve a