A Nap Fiai, 1967 (5. évfolyam, 1-12. szám)

1967-11-01 / 11-12. szám

­5­ gáldása,térben és időben,óriási távlatokat nyitnak meg akkor is, ha Anonyms " parasztok csacska mesé­nek "tartja őket. Mind­egyik eredetle­­gendának mélységes NAP szimbóluma van. Az Emese-álom egy új dinasztia alapítás mítoszát szentesíti az ősi erőforrással, az egyedüli ági árral, a Nappal. A Turul a megürült Is erőit visszaszerző Nap madara, ősi somon számít örökség./1/.Rászáll az ősanyára, megtermékenyíti Is a születendő sár­­ egy népi erőrekapás, új országalapítás biztosítéka lesz­ a Turul, a Nap - madár védelme alatt. A Turul ősi díszítő motívummá válik is mint lebegő Nagy-madarat ott találjuk a kiévi magyar ötvösök remekén, a csernigovi áldozókürtön /2/, amint kiterjesztett szárnyakkal a veszélyben lévő szent szarvas felett lebeg./3/. Ott találjuk, mint a sötétség ellenségét, a­­ magyar románkori­ narcos jeleneteket ábrázoló oszlopfőkön is, mint a védő Nap­madarat. A/­ A csodaszarvas mondájatAltáji­­örökségünk a történelem előtti idők­ből,szintén Nap szimbólumról­ beszél. Bár nem írták le, de “szállt az é­nek szájról - szájra" és végül Kerényi professzor megtalálta a kapcso­latát az ős­perzsa mondavilágban./1­/• A szarvas, mint_a Nap szimbólum, már ismerősünk. Említettük, hogy a számírban,bolgár,törökben és a hon­­visszafoglaláskori Bizáncot látogató magyar irpádfi herceg nevében egy­formán "Nagyszarvas-t"­­ jelent,­­ és mint Csőke Sándor barátunk írja, mongolban is előfordul./6/. A felkelő Napot hordja ágasbogas szarvai között és száguld vele a horizonton, hogy este lebukjon a nagy vízdic mélyébe. Innét a Hunor és Kagor nagy hajszája a v­e­z­e­t­ő, de fel nem fogható, irányító de,meg nem sebezhető csodaszarvas után. Róla írta olyan mélységes megérzéssel Arany Jánost Minden este bánva bánják, Hogy a szarvast márt kívánják.... Mégis,mégis,hogy reggel lett, A gímszarvast űzni kellett..../7/. A csodaszarvas, a már említett csernigovi áldozókürtön, megsebez­­hetetlen, a nyilak visszafelé repülnek a vadász irányában./­/. Tehát "szent,totemállat jellege Viui,ami ősi mitológiánkra vezethető vissza".­­Szarvas között viselte a napkorongot,a fényforrást. Ugyanez a motívum a cinkotai győztes­­csata után,Szent Lászlónak és Géza királynak megje­lent csodaszarvasnál is. Ti­róci krónikája szerint a két testvér Vác környékén alkalmas helyet kerestek egy­ templom építésére, amikor meg­je­­­lent előttük a csodaszarvas,agancsai égő gyertyákkal és az erdő felé menekült, ahol a megfelelő helyet megmutatta nekik./9/.Szent Gellér fe­nek is szarvas jelöl helyet a Bakonyban a bakonybéli bencés apátság é­­pítésére./Ю/. Ezek már "átkeresztelt" szarvasok épp úgy mint az avar legendagyökérből fakadt Hubertus szarvas hagiografiai példánya, amely keresztet viselt szarvai között.Ilsi népi mondának emlékeit idézik a napújuláskori karácsony táján legényeink ajkán még mostanában is fel­zengő regős ének. Csodafia szarvasnak ezer ága-boga, Ezer ága-bogán ezer égő gyertya, Gyujtatlan gyulladnak,oltatlan aludnak..../11/. A felsorolt eredetmondák, legendák mindegyike megtalálható, mint NAP erőszimbólum keleti rokon népeinknél. O­g­u­z kán, a nagy oguz birodalom megalapítója,a T­a g­r­u­l,Nafi madártól a hatalmas sólyomtól származik és fejedelmi jelvénye is ma­radt. /12/. A Naptól kapott hatalmat továbbadta fiainak hat Nap-madár szimbólumával és ezek egy-egy törzset alkottak,büsdcén viselve a

Next