Adelaidei Magyar Értesítő, 1978 (11. évfolyam, január-december)

1978-03-01

Dr. Heckenast Dezső: A MAGYAR FELSŐOKTATÁS ISKOLATÍPUSAI Bevezetés: A felsőoktatás problémája iránti érdeklődést világjelen­ségnek nevezhetjük. Ennek egyszerű magyarázata az, hogy a civilizáció rohamos fejlődése évről-évre magasabb követelmé­nyeket állít a civilizációs fejlődést létrehozó és fenntartó társa­dalom felelős vezetőivel szemben — olyan értelemben, hogy a fejlődés eredményeit létrehozó és megtartó társadalmi réteg, tehát a legmagasabb képzettségű szakemberek együttese, azaz: a tudással mérhető „minőség", minél nagyobb lélekszámot alkosson és minél nagyobb befolyást gyakoroljon a közösség életében. E magasabb tudással rendelkező társadalmi réteg folyamatos számbeli növeléséről a felsőoktatás tanintézeteinek kell gondoskodniok. Ma már mindenki tudja, hogy a kisműveltségű, helye­sebben mondva: a kevés iskolájú vagy éppen iskola­ nélküli töm­egember történelmi szerepe már lejárt, s éppen a modern fegyverekkel felszerelt barbarizmus moszkovita-komm­unista népgyilkosságai járatták le, s lassanként még a maga félel­mesnek hirdetett „tömegsúlya” is kisebbségbe szorul. De ha a proletár­ leértékelő jelzővel megbélyegzett „tömegember’" mégis valamilyen balszerencse folytán még egyszer forra­dalmi szerephez tudna jutni, rosszemlékű és korhadó politikai ideológiák lazítása folytán, egy ilyenféle „tömegmozgás" lenne a legnagyobb rombolás, a legvégzetesebb katasztrófa, amely korunk egy-egy nemzeti társadalmát a fejlődés és ver­senyképesség magaslatáról a pusztulás sötét mélységébe taszí­taná. Korunk legnagyobb gondolkodói immár többször meg­fogalmazták a tételt, hogy a jövőben a történelemformálás jogát és kötelességét a társadalom „minőségi rétegének" kell vállalnia. Ez a „minőségi réteg" nem osztály, legkevésbé sem abban az elválasztó és testvérgyilkos értelmezésben, hogy van egy-egy osztályba való beletartozás, van osztályellenség, és van mindezek következményeként öldöklő osztályharc is. És mindez a szörnyűség egyetlen népi, történelmi és kulturális közösség társadalmán belül! A „minőségi réteg" szükségszerű felnevelésének azt kell megvalósítania, hogy a társadalom minden foglalkozási ágában, a munka és alkotás minden hivatáscsoportjában a „minőség", a magasabb tudás érvé­nyesüljön, mert fejlett társadalmat, bonyolult szerkezetű ci­vilizációt és­ magas kultúrát csak magas tudással lehet meg­védeni és fenntartani. A „minőség követelményének” társadalmi megvalósí­tása tehát nem más, mint „osztályok­ közötti szövetség", s ez a jövő járható útja, amivel szemben osztályharcot hirdetni nemcsak történelmi bűncselekmény, de elképesztő ostobaság is. Visszatérve első mondatunkhoz: a felsőoktatás prob­lémája éppen azért foglalkoztatja világszerte a legelismertebb pedagógusokat, mert e probléma legkorszerűbb megoldásával nemcsak a „minőség elvének" szereznek érvényt, de egyszer­smind biztosítékot nyújthatnak a civilizációs fejlődés folya­matosságának, sőt a maguk nemzed társadalma verseny­képességének is. S ne képzeljük, hogy otthon. Magyar­­országon a mi legkiválóbb tudósaink, n­eink és pedagógusaink nem látják vagy nem ismerik e probléma rendkívüli, sőt nem­zetmentő jelentőségét. Ahogyan látják és ahogyan cselekedni akarnának, annak — a szovjet-orosz-bolse­viz­mus kalodájába kényszerítve — nem adhatnak szabadon kifejezést De a haladást és reformokat követelő igényeiket mégsem lehet totá­lisan elnémítani. Egy-egy hang valamiképpen felrobban, bár legtöbb esetben csak a megszálló hatalom önkényéhez alkal­mazkodó torzítással, elégtelenül vagy összezavartam de mégsem teljes­en érthetetlenül vagy súlytalanul. A Magyar Művelődésügyi Minisztérium évenként meg­jelenő budapesti kiadványa: „Tájékoztató a magyar felső­­oktatási intézményekről", mindig tartalmaz újabb és újabb re­formokat. Nem lesz érdektelen tehát, ha ezeket a változ­tatásokat most tárgyilagosan felsoroljuk és részletesebben is­mertetjük. — (B.J.) Egyetemek A magyar felsőoktatás iskolatípusai lényegileg kétfélék: egyetemek (universitas) és főiskolák (academia). A két típus közt — a szervezési fel­építésen és a tanulmányi időn kívül — a lényeges különbség az, hogy az egyetem a szakmai képzés mellett megadhatja a legmagasabb tudományos fokozatot, a doktorátust is; ezzel szemben a főiskola csupán szakmai diplomát ad. Ez az elméleti meg­állapítás a gyakorlatban azonban nem fest ilyen egyszerűen és éppen ezért további meggondolásokat igényel. Kezdjük mindjárt az egyes iskolatípusok elnevezésével. Az egyetemek általában már a nevükben hord­ják a jellegüket: tudományegyetem (rendszerint böl­csészeti, természettudományi, állam- és jog­­tudományi karral), orvostudományi egyetem, állat­orvosi egyetem, műszaki egyetem, közgazdasági egyetem, kertészeti egyetem, erdészeti és faipari egyetem, vegyipari egyetem és agrártudományi egyetem. (Az orosz­ blokkon belül az oktatás terén a nyugati mintájú integrálás helyett ma differen­ciálódás történik, ezért van ilyen sokfajta egyetem is.) A tudományegyetemekből kivett három fele­kezeti teológiai tudománykar, egyetemi jellegét megtartva, mégsem viseli az egyetem nevet, hanem csupán mint hittudományi akadémia szerepel. Katolikus Hittudományi Akadémia és Evangélikus KRÓNIKA

Next